Bukefalos 28 år!

Rådfråga om klippning

SandraNi

Trådstartare
Hej, Jag skulle vilja och behöva raka min kallblodstravare men är rädd att de är för tidigt.. :)

När klipper/rakar ni era hästar för första gången?
 
Jag planerar att klippa min nu i helgen. Det är lite tidigare än vanligt, men han har redan satt mycket vinterpäls så han blir så svettig av ridningen.
 
Hej, Jag skulle vilja och behöva raka min kallblodstravare men är rädd att de är för tidigt.. :)

När klipper/rakar ni era hästar för första gången?

Jag har frångått det där med "för tidigt".
Någon generell regel tycker jag inte behöver vara ett måste för tidpunkt.

Har hästen ett stort behov av att bli av med päls för att den mår dåligt - klipp och ersätt med ev täcken vid behov. Såhär års underlättar ju den biten också en del då täckesbehovet inte behöver vara nödvändigt alls då det fortfarande är rätt varmt på sina håll.

Själv föredrar jag att undvika att göra första klippning mitt i vintern faktiskt, utan att göra första eller andra klippning i tid på hösten så att lite lagom päls hinner växa ut i stället för att chocka mitt i vintern och -20 eller mer.

På vårkanten likaså mår många hästar dåligt av pälsfällningen i värmen, då tycker jag det kan vara motiverat att klippa och bara för att man är mitt i fällning behöver det inte innebära problem, jag har då inte stött på det hittills utan pälsen ter sig precis som när som helst man klipper, dvs växer ut ;)
 
Hej, Jag skulle vilja och behöva raka min kallblodstravare men är rädd att de är för tidigt.. :)

När klipper/rakar ni era hästar för första gången?

det finns inget som heter för tidigt i sig, det enda som händer om du klipper tidigt är att du kommer få klippa igen i ganska tät intervall om du klipper när hästen fortfarande sätter päls.
 
Jag klipper när hästen blir för varm eller för svettig under ridning. Klippte syrrans ponny i veckan, har aldrig klippt så tidigt innan men det spelar egentligen ingen roll när, hästen väljer så att säga, det gick knappt att skritta i 20 min innan han var sjöblöt :P
 
Jag har klippt min häst nu i veckan. Hon får björnpäls och orkar knappt röra sig om jag inte klipper. Lär få klippa 3-4 gånger till under hösten/vintern.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
704
Senast: AW
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
995
Senast: MiniLi
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp