Rådgivning kulör

Vilken ska jag välja?

  • Pistage 802 bild 1

    Röster: 69 94,5%
  • Lindblomma 805 bild 2

    Röster: 4 5,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    73

karamelldrottningen

Trådstartare
Fastnat framför två kulörer till sovrummet.
Endast ett fönster mot nordöst.
Tycker båda är väldigt fina kulörer men tvekar lite. Pistage känns mer vuxen och lugnare medan lindblomma är mer glad och lättsam.
Av dessa två vilken skulle ni ha valt?
Bild 1 Pistage:
0B202803-AB7D-4ECF-BE4B-4D396D883275.png
 
Hade definitivt valt pistage av de två!

Nu frågade du specifikt om råd kring två kulörer men är du öppen för en tredje absolut älskar jag Tant Johannas gröna. Håller på att måla garderober här hemma och fullständigt älskar färgen och tjatar om den till alla jag träffar. 😂
 
Som färg absolut den första.
Men har själv gardiner i en färg som kallas Lindblomsgrön som är liknande den andra (men lite mer dämpad) och de är jag väldigt nöjd med men vill kunna byta ut den färgen när jag ledsnar utan att behöva måla om.
 
Fastnat framför två kulörer till sovrummet.
Endast ett fönster mot nordöst.
Tycker båda är väldigt fina kulörer men tvekar lite. Pistage känns mer vuxen och lugnare medan lindblomma är mer glad och lättsam.
Av dessa två vilken skulle ni ha valt?
Bild 1 Pistage: Visa bifogad fil 64742
Provmåla! Men sovrum lutar jag åt pistage, vi har lindblom i hallen och det är väldigt grönt 🙈
 
Jag tycker bäst om Pistage.

Jag råder dig att provmåla om du inte redan gjort det för färgerna kan se helt olika ut mot för på bild. Saker som kan påverka är mängden och färgen på dagsljus, ljuset från lampor, väggarnas struktur, färg på tak/golv, mm.

Andra färdiga nyanser att titta på om du gillar Pistage är den lite gråare Minty Breeze (samma kulör som Tant Johannas gröna) och den mera kakigröna Lagerträd från Jotun.

Jag tror personligen att du kan tycka Pistage är för mörk för det läget du har och rekommenderar att du också tittar på några lite ljusare kulörer. Ex Jotuns Exhale, Refresh och Pale Linden. Den sistnämnda blev det för oss när vi målade senast. På bild ser den väldigt gul ut men hemma hos oss blev den mycket mer balanserad.

Obs att jag inte har någon vinning i att rekommendera Jotun. Jag gillar deras kulörer bara. Och eftersom de är öppna med ncs-koderna kan man måla med vilken färg man vill 😊
 
Provmåla! Jag har haft sovrum i lindblomsgrönt och den var en jättefin och lugn kulör, mer dämpad än den bild du lade in. Österfönster. Tror inte det går att se tillräckligt bra på de bilder du lagt in här hur det blir i verkligheten i ditt sovrum.
 
Provmåla! Jag har haft sovrum i lindblomsgrönt och den var en jättefin och lugn kulör, mer dämpad än den bild du lade in. Österfönster. Tror inte det går att se tillräckligt bra på de bilder du lagt in här hur det blir i verkligheten i ditt sovrum.
Jag håller med om att provmåla om man är osäker. Vi hade i vårt förra hus en väggfärg som inte ens såg likadan ut på alla väggar i samma rum.
 
Jag tänker att det beror på vad ni vill ha för känsla i rummet och vad rummet används till. Är det enbart sovrum så hade jag tagit den dovare nyansen. Gör ni även annat i rummet (arbetsplats, träning, etc) så hade jag övervägt en ljusare färg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 582
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp