Rädd eller tramsig?

S

Salome

Jag är medryttare till en islänning sedan 2 månader tillbaka. Han har ganska mycket trams för sig, han testar mycket och går på snedden osv. när man beger sig från stallet. Han är gammal turridningshäst och har tidigare inte varit van att rida utan andra hästar. Jag lärde känna honom för ett år sedan och han är väldigt mycket lättare nu, men en del trilskande finns kvar. I går på ridturen, ganska nära hemmet blev han plöstligt rädd för en stillastående jordbruksmaskin. Sedan kom en bil körande bakom oss cirka 5 min efter. Vägen är rätt smal och jag tycker nog att den kunde ha saktat in lite mer men han brukar inte reagera så jag fortsatte gå. När den kom nära kastade han sig lite i riktning mot diket. Strax efteråt gjorde han samma manöver när han såg en man vid en presenning. Hur ska man göra vid situationer när en bil närmar sig? Bör jag göra halt i fortsättningen? Hans ägare har märkt att han skyggar för saker, däremot har hon inte märkt att han blir rädd för bilar. Till saken hör att jag idag fick veta av henne att stod i fyra dagar förra veckan innan jag red igår. Vet inte om det kan ha med saken att göra. Har ni tips hur man lugnar nervösa hästar? Eller är han bara tramsig och krånglar för att det är kul?
 
Min erfarenhet är att hästar aldrig tramsar och skyggar för att det är kul. Däermot kan de tramsa för andra saker än det verkar, tex ont i ryggen. Jag minns att min häst en gång blev mycket tramsig för att jag red med ryggsäck. Han reagerade alltså på förändrade viktförhållanden genom att leta extra mycket spöken i buskarna.

Det där med överskottsenergi tror jag inte mycket på, därmot spänningar, av olika anledningar. Tyvärr har jag inte så många tips. Vissa hästar ar helt enkelt mer rädda av sig än andra. Det är bara att lugnt rida vidare som om inget har hänt, alltså avdramatisera situationen. Det kan också vara en bra ide att sitta av i vissa lägen, där det börjar bli obehagligt. Hellre agera lugn och förtoendeingivande ledare från marken, än skräckslagen ryttare från ryggen. Är hästen ärligt rädd kommer den inte att utnyttja det i senare situationer. Du behöver alltså inte vara rädd för att du låter hästen "vinna".
 
Hej!
det är otäckt när dom hoppar åt sidan när bilar kommer.
Det var ju tur att det var åt diket och inte utåt vägen.
Vad man kan göra är att hålla sig från vägen om det nu går.
Eller försöka träna på stallplan med någon som har bil,att rulla den lite försiktigt fram och tillbaka.Vad som är viktigt är att du inte spänner dig så fort det kommer någon bil.Lättare sagt en gjort.Sen är det nog inte så konstigt att dom är lite observanta .Jag tycker det är ganska bra.
Lite tråkigt om man har en häst som går som en maskin.
 
Hästar ser ju saker på ett helt annat sätt än vi, och de tramsar inte med baktanke. Det säkraste är att rida ner i diket när det kommer en bil. Om han börjar "tramsa" och gå sidledes för fasta saker, fortsätt med sidföringen och erbjud honom att gå framåt efter ett tag. Då tror han att det är du som begärt förflyttningen. Att ha en brummande bil med en bekant i på gården som han får bekanta sig med är en idé. Hästar kan ofta bli undrande över saker som inte brukar vara där. Min häst står med lösa tyglar vid järnvägsövergången när X2000 kommer i full fart, men när grannen satt upp en väderkvarn på tomten var det väldigt läskigt att gå förbi. Det är ett arv sen vildhästtiden, nya saker kan tyda på fara. :bump:

Du kan också prata lugnande, vara lugn själv och klappa honom på halsen om han blir orolig.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 518
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 879
Senast: Motacilla
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 620
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 844
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp