Bukefalos 28 år!

Rädd för klippmaskin

P

peacepipe

Min 18-åriga dam är väl lite skraj för nyheter men det brukar lugna sig. Men detta med klippmaskinen som hon aldrig hade kännt på förut blev hon fullständigt panikslagen av. Om det var ljudet eller att det pirrade i pälsen vet jag ju inte. Kan det hjälpa att klippa en annan häst i stallet när hon ser och hör på? Alltså är hon nu lite kal framtill.
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Prova räddningsdroppar på henne.
Five flower remedy.

Det har fungerat på våra.

Lycka till.
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Det är inte ovanligt att hästar inte tycker om att klippas. Det går ju alltid att låta henne titta på när en annan häst blir klippt, men frågan är om hon någonsin kan klippas så att det är säkert för personen att klippa utan att hon får någon typ av lugnande medel.

Testade ni att bremsa henne föresten?
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Oj räddningsdroppar - låter lugnande. Var köper man sådant?
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Nej att bremsa tänkte jag inte på. Har funderat på att låta veterinären skriva ut något. Tack för tips!
 
Sv: Rädd för klippmaskin

vi stoppade bomull i öronen på våran, jag behövde bara hålla henne i ett grimskaft.
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Tack för tips men nu har jag börjat klippa för hand och använder kam och sax som när man klipper någon kort i nacken. Vi pleggade henne nämligen men det hjälpte tyvärr inte - det är nog det höga ljudet av maskinen. Ja, så nu har man ju lite att göra framöver....
 
Sv: Rädd för klippmaskin

:eek: Klipper du med vanlig sax!
Det kommer ju hinna bli vår innan du är klar ;)

Min har alltid fått panik bara man sätter igång en klippmaskin.
Jag började med att köpa en liten maskin på börjes för ca 500 kr.
Den var han bara lite rädd för men accepterade den bra till slut.
Efter ett par år provade jag en lite större maskin som var batteridriven. Den klippte bättre och det gick snabbare men lät inte heller så mycket. Jag behövde då bara andvända den lilla maskin vid huvudet.
I år tänkte jag försöka klippa med en vanlig maskin, han är ju trots allt 11 år och inte rädd för något annat. Provade för två år sen, då gick det inte :crazy:
Jag skulle prova att trycka i lite bommul i öronen men det ville han absolut inte. Han var nästan värre med det än med maskinen. Så jag provade utan bommul och det gick. Använde den lilla maskinen vid huvudet första gången, andra gången kunde jag klippa hela hästen med den stora högljuda maskinen :banana:
Gissa om jag var glad.
Köp en liten tyst maskin, du kommer inte ångra dig.
Jag har även klippt andra rädda hästar med den utan problem.Tyvärr har den inte evigt liv utan har börjat bli lite krasslig nu på senaste åren, den är ju trots allt 6 år :o
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Stort tack för det tipset. Har bara använt min sambos klippmaskin och den låter hemskt. Skall kolla in på Börjes.
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Dom har nog inte kvar den jag köpte, men är det bara en tyst maskin så går det nog bra.
Köpte en på Netto för en 50 lapp, den höll i tio min så en sån billig rekomenderar jag inte.
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Ordentligt med bomull i öronen och mössa över.

sen "borstar" du henne med klippmaskinen avstängd i början. har du sen en tystgående bör det inte vara ngra större problem. ha någon som står med henne hela tiden och matar med lite godis med jämna mellanrum, eller låt henne stå och äta hö... det sämsta alternativet är att bremsa, droga, eller hålla på och envisas innan man prövat att lägga lite krut på att helt enkelt låta hästen vänja sig. du får aldrig den att gilla klippningen om du börjar så. tar det lite tid första gången så är det värt det, då du har en möjlighet att påverka hästens fortsatta inställning till klippning framöver.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Precis, mutor är jättebra.
Foderhästen ville inte bli klippt. Henne gav vi stora fodermorötter och då gick det bra, men det gick åt några kilon ;)
 
Sv: Rädd för klippmaskin

Jag klippte min häst i förra veckan. jag fick låna två klippmaskiner av en bonde. den ena gick på bara batteri. och så fick ja en med kabel. Dom lät väldigt olika, den laddbara gick nästan helt tyst, den reagera han inte ens på när ja klippte men den med kabel lätt säkert 5 gånger så högt, han blev helt galen när ja tog den då gick de inte o klippa, jag vet inte vilken typ av klippmaskin du har använt men.
Men ja föredrar den tysta och de gjorde nog hästen oxå.



Min 18-åriga dam är väl lite skraj för nyheter men det brukar lugna sig. Men detta med klippmaskinen som hon aldrig hade kännt på förut blev hon fullständigt panikslagen av. Om det var ljudet eller att det pirrade i pälsen vet jag ju inte. Kan det hjälpa att klippa en annan häst i stallet när hon ser och hör på? Alltså är hon nu lite kal framtill.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 429
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 445
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 037
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 300
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp