Bukefalos 28 år!

Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Jag tycker det du nämner är en viktig diskussion, vi behöver lära oss hantera de reaktiva hästarna.

Klippt i ditt inlägg.

Men jag måste säga emot dig. Nä, vi behöver inte lära oss hantera de reaktiva hästarna. Man kan helt utan problem välja trygga individer som inte är reaktiva. Jag har ingen som helst ambition att lära mig rida reaktiva och komplicerade hästar. Det jag behöver är att få veta innan ritt om hästen jag eventuellt ska rida är reaktiv och komplicerad så jag kan välja bort den. Inget annat.
 
Klippt i ditt inlägg.

Men jag måste säga emot dig. Nä, vi behöver inte lära oss hantera de reaktiva hästarna. Man kan helt utan problem välja trygga individer som inte är reaktiva. Jag har ingen som helst ambition att lära mig rida reaktiva och komplicerade hästar. Det jag behöver är att få veta innan ritt om hästen jag eventuellt ska rida är reaktiv och komplicerad så jag kan välja bort den. Inget annat.

Fast jag håller till viss den med Ponte. Det är många som har och kommer fortsätta ha reaktiva hästar som skadar sig upprepat just för att man inte tror att det går att göra hantering och ridning säkrare med sådana individer. Det går att göra väldigt mkt. Vi har idag avlat fram hästar som är känsligare både mentalt och fysiskt. Så det finns mycket dito hästar.

Sen är det ju i vissa fall så att en reaktiv häst kan vara säkrare iom att man så ofta får tillfälle att "träna på" att reda ut explosioner och konflikter av olika slag. Man har tvingats lära sig hantera det, tvingats utbilda hästen i att vara pratbar även om den är rädd/något är obehagligt etc.
På såspåse-hästen kan det bli så att hästen blir rädd och då blir okontaktbar och icke påverkbar för att man inte behövt träna på sådana situationer.
Min mkt reaktiva häst är i många fall betydligt enklare att hantera i skarpt läge om man vet vad man gör gentemot många hästar jag arbetat med som är mer grundtrygga och inte lika explosiva och reaktiva.

Sen finns det så klart genuint trygga hästar som också är pratbara även i skarpt läge trots att man inte tränat på det.
 
Fast jag håller till viss den med Ponte. Det är många som har och kommer fortsätta ha reaktiva hästar som skadar sig upprepat just för att man inte tror att det går att göra hantering och ridning säkrare med sådana individer. Det går att göra väldigt mkt. Vi har idag avlat fram hästar som är känsligare både mentalt och fysiskt. Så det finns mycket dito hästar.

Sen är det ju i vissa fall så att en reaktiv häst kan vara säkrare iom att man så ofta får tillfälle att "träna på" att reda ut explosioner och konflikter av olika slag. Man har tvingats lära sig hantera det, tvingats utbilda hästen i att vara pratbar även om den är rädd/något är obehagligt etc.
På såspåse-hästen kan det bli så att hästen blir rädd och då blir okontaktbar och icke påverkbar för att man inte behövt träna på sådana situationer.
Min mkt reaktiva häst är i många fall betydligt enklare att hantera i skarpt läge om man vet vad man gör gentemot många hästar jag arbetat med som är mer grundtrygga och inte lika explosiva och reaktiva.

Sen finns det så klart genuint trygga hästar som också är pratbara även i skarpt läge trots att man inte tränat på det.

Bara för att en häst inte är reaktiv betyder det inte att den är en såspåse-häst. Vad är det egenltigen? Det som en ryttare tyckt var för sävligt hade varit perfekt för en annan.

Jag skiter fullständigt i att man avlat fram reaktiva och känsliga hästar. Jag vill inte rida dem. Skulle jag nästa gång jag behöver leta medryttarhäst inte hitta någon som passar mig så slutar jag hellre rida tills jag hittar en som passar mig. Jag föredrar alla gånger en häst som när den blir rädd stannar jämfört med en som flyr hals över huvud.
 
Bara för att en häst inte är reaktiv betyder det inte att den är en såspåse-häst. Vad är det egenltigen? Det som en ryttare tyckt var för sävligt hade varit perfekt för en annan.

Jag skiter fullständigt i att man avlat fram reaktiva och känsliga hästar. Jag vill inte rida dem. Skulle jag nästa gång jag behöver leta medryttarhäst inte hitta någon som passar mig så slutar jag hellre rida tills jag hittar en som passar mig. Jag föredrar alla gånger en häst som när den blir rädd stannar jämfört med en som flyr hals över huvud.
Delvis kl

Visst är det så att vi är olika, och även hästarna.

Det som passar dig, är kanske otänkbart för mig och vice versa.

Min iakttagelse är dock att det verkar vara svårt för ridskolor att hitta bra hästar och ponnier, vilket borde betyda att det är svårt även för privatryttare att hitta "lagom"-hästar som fungerar i alla möjliga sammanhang och som ändå har lite motor och bjudning.

Det beror säkert på aveln, men kanske också en del på hantering och uppväxt.

För handen på hjärtat, de flesta av oss är hobbyryttare och är fullt nöjda med en häst eller ponny som man kan ha kul med, både i hoppning, dressyr och på uteritt med kompisar.

Med det menar jag inte att hästarna skall vara tråkiga och träaktiga, utan de skall ha bjudning och gilla samarbete och inte fly så snart något oförutsett inträffar.

Så, på så vis både håller jag med och inte håller med @Pontevecchio .

Visst, ryttaren kommer att lära sig att rida sin häst som är mer reaktiv, om denne tar hjälp och har lite tålamod.

Men om det gått så långt att man slagit sig illa och utifrån ett trauma blivit rädd på en nivå som gör att det hela bara blir en ångestfylld känsla att ens se sin häst, då tycker jag nog att försäljning är ett vettigt beslut.
 
Bara för att en häst inte är reaktiv betyder det inte att den är en såspåse-häst. Vad är det egenltigen? Det som en ryttare tyckt var för sävligt hade varit perfekt för en annan.

Jag skiter fullständigt i att man avlat fram reaktiva och känsliga hästar. Jag vill inte rida dem. Skulle jag nästa gång jag behöver leta medryttarhäst inte hitta någon som passar mig så slutar jag hellre rida tills jag hittar en som passar mig. Jag föredrar alla gånger en häst som när den blir rädd stannar jämfört med en som flyr hals över huvud.

Jag förespråkar inte att alla ska rida reaktiva hästar. Mer åt det motsatta hållet, att folk inte ska köpa sådana hästar då det för många blir för läskigt, för farligt etc.
Jag tror många skulle gynnas av att ha "lite mindre häst" både i form av snabbhet/explosivitet, känslighet och gång.

Men det finns idag många reaktiva hästar. Och många som inte klarar av sådan riktigt äger sådana och kommer inte sälja dem/köpa ngt coolare.
Just därför finns ett behov av att lära sig hantera dylika hästar. Och det finns en gigantisk okunskap om hur man hanterar dem och hur man tränar bort eller iaf minskar reaktionerna.

Med en såspåsehäst menar jag extremt sävliga individer. När en sådan väl blir väckt brukar det bli rätt stora reaktioner. Jag har jobbat med många sådana inom problemlösning tex. Många slänger upp alla möjliga på sådana hästar iom att "de är så snälla". De är inte snälla eller uppfostrade/skolade. De är bara inte motiverade att ta i. Så det krävs mkt för att de ska göra det och tex fly eller fightas. Men gör de det är de mycket svårare att nå fram till. Och man har ju inte övat på det heller, som man måste med en reaktiv häst. Man blir bra på det man över på.

Som jag skrev i sista meningen finns genuint trygga individer som om de råkar bli rädda ändå är pratbara. Men sådana blir mer och mer ovanliga tyvärr inom tex dressyrhästar. Det är synd för gemene man som skulle må bäst av ngt mindre känsliga individer. De som finns och håller kvalitet exteriört/gångartsmässigt etc kostar ju därefter. Den summan har inte alla.
 
Jag tror att vi måste sluta förneka att energi är en hjälp. För den är ibland också en "stjälp". Vissa personers energi passar inte med vissa hästar. Och vi ryttare behöver hjälp att kontrollera vår energi, så att vi kan få hästarna att trivas med oss.

För min del har min höga energi varit toppen på lite flegmatiska hästar, men den funkar JÄTTEDÅLIGT på vissa. Det var ännu tydligare när jag var ung och inte förstod min egen utstrålning och hur jag skulle kontrollera den. Det blev rätt farligt vid några tillfällen.

Caspian och jag krockade ofta energimässigt på tävlingar. När jag var taggad på att tävla kunde jag överföra så mkt energi till honom att han drog iväg i en bockserie, och då blev jag krampaktig och red rätt dåligt i programmet.

Precis som jag brukar säga till mina elever att de ska sitta för den rörelsen de vill ha ska de också rida med den energi som de vill att hästen ska ha. Och ju känsligare häst vi har, desto mer påverkbar blir den av våra energier...
 
Jag tror att vi måste sluta förneka att energi är en hjälp. För den är ibland också en "stjälp". Vissa personers energi passar inte med vissa hästar. Och vi ryttare behöver hjälp att kontrollera vår energi, så att vi kan få hästarna att trivas med oss.

För min del har min höga energi varit toppen på lite flegmatiska hästar, men den funkar JÄTTEDÅLIGT på vissa. Det var ännu tydligare när jag var ung och inte förstod min egen utstrålning och hur jag skulle kontrollera den. Det blev rätt farligt vid några tillfällen.

Caspian och jag krockade ofta energimässigt på tävlingar. När jag var taggad på att tävla kunde jag överföra så mkt energi till honom att han drog iväg i en bockserie, och då blev jag krampaktig och red rätt dåligt i programmet.

Precis som jag brukar säga till mina elever att de ska sitta för den rörelsen de vill ha ska de också rida med den energi som de vill att hästen ska ha. Och ju känsligare häst vi har, desto mer påverkbar blir den av våra energier...

Det är enormt viktigt med den energi vi sänder ut.

Min egen häst är extremt känslig och speglar människan väldigt väl. På ett stall vi stod i förut fanns på gården en man som hade lite funktionshinder mentalt som bland annat gjorde honom mkt långsam. Han hade aldrig besvär med min häst vid utsläpp etc om han ryckte in. De flesta gick det bra för. Men en som jobbat med hästar många år och alltid var väldigt stressad, irriterad och inte jättebussig mot andra hade knappt fått med honom till sommarhagen 10 min bort.

Jag lät en elev ta hästen för hand för att känna på hur respons på hjälperna ska kännas. Brukar vara bra för att sen kunna hitta känslan i sina egna. Vi var på utebanan och en älg gick över en åker några 100 m bort. Eleven blev helt till sig över den fina älgen och gick upp i högre energi(den är redan ganska hög normalt hos denne). Då spårade han ju totalt och hetsade upp sig enormt.
Jag är jäkligt lugn med djur/i sadeln. Så det där händer inte med mig. Jag dämpar honom innan det blir något stort om något sker. Och jag ser till att vara cool för att minimera risk för att ngt sker.

Jag minns när jag och en kompis bytte hästar ett pass för 23 år sedan typ. Jag hade då en annan het häst. Hon hade en som var väääldigt sävlig och okänslig för hjälper. Jag kunde inte så mkt då och var van vid heta hästar. Hon var van vid sin. Vi skrattade så vi dog när jag "hur får man fart på honom" och hon "hur får man stopp på honom". Vi hade totalt olika energier iom att vi var vana med den energi just de hästar vi var vana vid krävde.

Ska man bli en bra ryttare som kan rida allt får man "tämja sin energi" för att koppla på rätt energi vid olika behov.
Kan man inte det gör man klokt i att välja en man är kompatibel med.
 
Jag tror man nån gång bör iallafall handskas med en reaktiv häst och faktiskt lära sig lite om dem också , för även den lugnaste häst kan reagera reaktivt och hur gör du då? Tex min världens snällaste valack har fullblod i sig och han kan ( kan man inte tro när man ser honom) få fart😆.
En gång har han reagerat med flykt och det var när jag stod i fältstudier och galopperade uppför en lååång backe i snö. När vi kommer längst upp och innan jag saktar av hoppar en tjäder upp. Han hoppar först åt vä, så långt hänger jag med men sen tar han tvärt höger och då faller jag av. Han stannar till tittar på mig men drar sen hem. Det var för läskigt , så läskigt att han galoppera hem de där 7 km tillbaka.
Sen dess är han rädd för ALLA fåglar. Mycket bättre idag. Han drar aldrig men rycker till även om det blir bättre och bättre så här 3 år sedan.....
Han har inte flykt i sig annars men alla hästar,....
 
Bara för att en häst inte är reaktiv betyder det inte att den är en såspåse-häst. Vad är det egenltigen? Det som en ryttare tyckt var för sävligt hade varit perfekt för en annan.

Jag skiter fullständigt i att man avlat fram reaktiva och känsliga hästar. Jag vill inte rida dem. Skulle jag nästa gång jag behöver leta medryttarhäst inte hitta någon som passar mig så slutar jag hellre rida tills jag hittar en som passar mig. Jag föredrar alla gånger en häst som när den blir rädd stannar jämfört med en som flyr hals över huvud.

Håller med! Mitt fullblod jag hade tidigare hade en sk "dirty spook" i sig. Han sänkte bogen, gjorde en 180 graders vändning och avslutade med att skjuta rygg och bocka. Allt detta på en millisekund. Man fick aldrig en förvarning, utan plötsligt låg man på marken. Jag hade INGET intresse att lära mig hantera detta, speciellt inte när han, kröp det fram, hade gjort så sen han var unghäst och skickat av proffsryttare. Han trasade sönder det lilla självförtroendet jag hade och jag är så jävla bitter att han såldes till mig överhuvudtaget och att jag var så urbota dum att gå på försäljningssnacket att han var en läromästare. Han är anledningen till att jag har brutna ben i mellanfoten som gör svinont av och till, och brutna fingrar med felställning efter några av hans "reaktiva" episoder.

Jag tycker inte man som glad amatör ALLS ska uppmuntras rida reaktiva idiothästar NÅGONSIN! Blir mörkrädd att läsa vissa svar! Jag är glad att jag kom undan med några brutna ben, och inte nacke.
 
Jag tror man nån gång bör iallafall handskas med en reaktiv häst och faktiskt lära sig lite om dem också , för även den lugnaste häst kan reagera reaktivt och hur gör du då? Tex min världens snällaste valack har fullblod i sig och han kan ( kan man inte tro när man ser honom) få fart😆.
En gång har han reagerat med flykt och det var när jag stod i fältstudier och galopperade uppför en lååång backe i snö. När vi kommer längst upp och innan jag saktar av hoppar en tjäder upp. Han hoppar först åt vä, så långt hänger jag med men sen tar han tvärt höger och då faller jag av. Han stannar till tittar på mig men drar sen hem. Det var för läskigt , så läskigt att han galoppera hem de där 7 km tillbaka.
Sen dess är han rädd för ALLA fåglar. Mycket bättre idag. Han drar aldrig men rycker till även om det blir bättre och bättre så här 3 år sedan.....
Han har inte flykt i sig annars men alla hästar,....

Det finns grader i helvetet, likaså det finns grader på reaktivitet. En lugn häst i grunden kanske tvärstannar, eller tar några galoppsteg och lugnar sen ner sig (har också varit med om fåglar, i mitt fall en tjäder som flög upp ur snön när jag red en lugn häst, som för övrigt inte blev livrädd för alla fåglar efter detta) , en reaktiv häst kan gå ape shit crazy av att en snöflinga blåser över vägen i fel riktning 🙄
 
Håller med! Mitt fullblod jag hade tidigare hade en sk "dirty spook" i sig. Han sänkte bogen, gjorde en 180 graders vändning och avslutade med att skjuta rygg och bocka. Allt detta på en millisekund. Man fick aldrig en förvarning, utan plötsligt låg man på marken. Jag hade INGET intresse att lära mig hantera detta, speciellt inte när han, kröp det fram, hade gjort så sen han var unghäst och skickat av proffsryttare. Han trasade sönder det lilla självförtroendet jag hade och jag är så jävla bitter att han såldes till mig överhuvudtaget och att jag var så urbota dum att gå på försäljningssnacket att han var en läromästare. Han är anledningen till att jag har brutna ben i mellanfoten som gör svinont av och till, och brutna fingrar med felställning efter några av hans "reaktiva" episoder.

Jag tycker inte man som glad amatör ALLS ska uppmuntras rida reaktiva idiothästar NÅGONSIN! Blir mörkrädd att läsa vissa svar! Jag är glad att jag kom undan med några brutna ben, och inte nacke.

Har väldigt svårt för att man kallar hästar för idioter för att de reagerar instinktivt. Mitt sto var expert på såna vändningar och hennes son kan de med. Jag har dock aldrig skadat mig värre än blåmärken/ hjärnskakning. Och jag lärde mig parera de och ha henne framför skänkeln så hon inte gjorde så.

Jag har inte sagt att man ska köpa en reaktiv häst om man vill ha en flegmatisk. Men väljer man att köpa en reaktiv häst tycker jag man får lägga ned lite jobb på det. Och det går att arbeta med.

Jag ser väldigt få bombsäkra hästar i stallen runt mig, de flesta kräver lite ordentlig ridning för att vara stabila i naturen.
 
Har väldigt svårt för att man kallar hästar för idioter för att de reagerar instinktivt. Mitt sto var expert på såna vändningar och hennes son kan de med. Jag har dock aldrig skadat mig värre än blåmärken/ hjärnskakning. Och jag lärde mig parera de och ha henne framför skänkeln så hon inte gjorde så.

Jag har inte sagt att man ska köpa en reaktiv häst om man vill ha en flegmatisk. Men väljer man att köpa en reaktiv häst tycker jag man får lägga ned lite jobb på det. Och det går att arbeta med.

Jag ser väldigt få bombsäkra hästar i stallen runt mig, de flesta kräver lite ordentlig ridning för att vara stabila i naturen.

Good for you! Denna häst skickade som sagt av proffsryttare, dvs sådana som motionsrider/tränar fullblod som står i galoppträning i stora galoppstall. Hans ryttare fick tugga gräs titt som tätt, och jag fick det berättat för mig av ryttaren själv samt folk som skött honom när han stod i galoppträning på Irland.

Ingen häst är bombsäker, men det är inte det som är poängen här.
 
Good for you! Denna häst skickade som sagt av proffsryttare, dvs sådana som motionsrider/tränar fullblod som står i galoppträning i stora galoppstall. Hans ryttare fick tugga gräs titt som tätt, och jag fick det berättat för mig av ryttaren själv samt folk som skött honom när han stod i galoppträning på Irland.

Ingen häst är bombsäker, men det är inte det som är poängen här.
Fast som någon skrev så finns det ju grader. Min häst är inte i närheten av hur ditt fullblod var, men om jag aldrig suttit på hästar som reagerar kraftigt nångång hade jag aldrig lärt mig ens hantera snälla brunte den dagen han blir rädd.
Sen passar olika hästar olika människor men det kan vars bra och ha provat på olika hästar. Själv föredrar jag idag hästar med mindre flykt i sig och idag rider jag mestadels fullblod eller fullblodskorsningar.
 
Fast som någon skrev så finns det ju grader. Min häst är inte i närheten av hur ditt fullblod var, men om jag aldrig suttit på hästar som reagerar kraftigt nångång hade jag aldrig lärt mig ens hantera snälla brunte den dagen han blir rädd.
Sen passar olika hästar olika människor men det kan vars bra och ha provat på olika hästar. Själv föredrar jag idag hästar med mindre flykt i sig och idag rider jag mestadels fullblod eller fullblodskorsningar.

Fast jag satt lugnt kvar på mina två lugna hästar jag ägde innan fullblodet de få ggr när de freakade ut, utan rädsla. Det enda fullblodet gjorde var att göra mig ologiskt rädd för minsta lilla spänning hos en häst samt kroppsliga men för livet, således ingen hjälp överhuvudtaget att sitta kvar på "lugna Brunte" när denna väl beter sig livat.

Jag vidhåller fortfarande, med emfas och egen erfarenhet i ämnet, att det finns absolut inget värde överhuvudtaget i att behålla eller för den delen försöka lära sig rida en häst med reaktivitet över ens "comfort zone". Någonsin!
 
Fast jag satt lugnt kvar på mina två lugna hästar jag ägde innan fullblodet de få ggr när de freakade ut, utan rädsla. Det enda fullblodet gjorde var att göra mig ologiskt rädd för minsta lilla spänning hos en häst samt kroppsliga men för livet, således ingen hjälp överhuvudtaget att sitta kvar på "lugna Brunte" när denna väl beter sig livat.

Jag vidhåller fortfarande, med emfas och egen erfarenhet i ämnet, att det finns absolut inget värde överhuvudtaget i att behålla eller för den delen försöka lära sig rida en häst med reaktivitet över ens "comfort zone". Någonsin!
Jag tror du missuppfattar mig. Jag skriver inte att man måste äga eller fortsätta ha en häst som fick dig och må som du gjorde , men det kan vara bra att nångång fått sitta på en sån häst eller hantera . Såklart när msn har hästvana sen innan. För om man aldrig stöter på dessa hästar hur ska man dels veta vad som passar och jag själv skulle inte vilja vara utan erfarenheten. Den erfarenheten har hjälpt mig många gånger. Tyvärr hade du nog för mkt erfarenhet av en häst som inte passsde dig och då blir erfarenheten något negativt istället för nått utvecklande
 
Fast jag satt lugnt kvar på mina två lugna hästar jag ägde innan fullblodet de få ggr när de freakade ut, utan rädsla. Det enda fullblodet gjorde var att göra mig ologiskt rädd för minsta lilla spänning hos en häst samt kroppsliga men för livet, således ingen hjälp överhuvudtaget att sitta kvar på "lugna Brunte" när denna väl beter sig livat.

Jag vidhåller fortfarande, med emfas och egen erfarenhet i ämnet, att det finns absolut inget värde överhuvudtaget i att behålla eller för den delen försöka lära sig rida en häst med reaktivitet över ens "comfort zone". Någonsin!

Och jag säger att det kan det visst det. Jag har aldrig sagt att man MÅSTE det men att det går.
 
Ingen har väl blivit hånad ?

Jag blir väldigt ofta förlöjligad och hånad när jag beskriver vad jag söker för häst. Inte här på forumet men på riktigt i stallet, folk på facebook, av vänner och bekanta.
Då jag söker efter en trygg, schysst häst som i värsta fall stannar, fryser och kanske tar några steg åt sidan om den blir rädd. Just på grund av min dåliga balans och att jag annars blir rädd och spänner mig. Får sen jätte svårt att slappna av och brukar resultera i att hästen jag sitter på blir spänd. Vilket jag till 100 % förstår men det blir en ond cirkel.

Så jag vill ha en häst som inte är reaktiv och jag har suttit på reaktiva hästar, just på grund av det jag blivit rädd för vissa situationer vid ridningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 360
Senast: Fideli
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp