Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Intressant reflektion!

Nu blir jag bara så nyfiken på ett begrepp som flera använder. Att hästen "tvångar" vad betyder det?

Upplys en okunnig! 🙂

Det är nog också ett ord som betyder olika för olika personer 🙈

För mig är det för att beskriva skillnaden mellan en häst som "bockar normalt" och en häst som reagerar på sitt sadeltvång. Det är liksom en helt annan typ av reaktion än "bara bocka normalt". Lite som skillnaden mellan att busbocka och rodeobocka, båda är bocka men helt olika att sitta kvar på och helt olika hur hästen gör med kroppen osv
 
Ja, men hur? Om den inte skenar, inte bockar, utan "tvångar"? Vad gör den, liksom?
Fast många börjar ju bocka eller är på väg att göra det, de håller på att tippa över kanten till bock eller sken och det är ren tur om de inte hamnar där. Jag skulle aldrig köpa en häst med sadeltvång och har tack och lov aldrig suttit på någon själv men sett hur det kan gå.
 
Den här videon, när sadel kommer på oxh när ryttaren kommer på, visar ganska bra vad jag menar med att tvånga även om denna häst är ganska "lugn" och balanserad i hur den gör det (inte för att jag skulle sitta kvar men när jag menar börjar tvånga är det med mer rädsla/panik jag tänker. Men rörelsen är densamma)

Jag har ingen aning om det är en sadeltvångshäst på filmen, jag kan inte språket

 
Senast ändrad:
Slå gärna av ljudet på videon. Jag vet som sagt inte om det är en sadeltvångshäst eller en stackars oförberedd unghäst. Men det gör ont iaf I mitt hjärta att det skrattas (och oavsett anledning tycker jag det är ett dåligt sätt hantera det, men skrattandet gör det värre)
 
Slå gärna av ljudet på videon. Jag vet som sagt inte om det är en sadeltvångshäst eller en stackars oförberedd unghäst. Men det gör ont iaf I mitt hjärta att det skrattas (och oavsett anledning tycker jag det är ett dåligt sätt hantera det, men skrattandet gör det värre)
Ja, jag irriterade mig väldigt mycket på skratten och kan inte heller språket men jag tror filmen handlar om sadeltvång. :(
 
Den här videon, när sadel kommer på oxh när ryttaren kommer på, visar ganska bra vad jag menar med att tvånga även om denna häst är ganska "lugn" och balanserad i hur den gör det (inte för att jag skulle sitta kvar men när jag menar börjar tvånga är det med mer rädsla/panik jag tänker. Men rörelsen är densamma)

Jag har ingen aning om det är en sadeltvångshäst på filmen, jag kan inte språket


Fy vilken gräslig film. Vad ville man uppnå där, liksom? :cry:

(Jag vet att inte det var poängen med att lägga upp den, @Alexandra_W, jag blev bara så illa berörd.)

Här har man en häst som är så totalt över stresströskeln och så ska man upp på den?! Och så PISKA den? Och folk bara sitter där. Har väl betalat för att få se spektaklet. Ibland undrar man över folk. Så fick den killen visa sig lite tuff... kul för honom då. På hästens bekostnad. Så skapar man ju verkligen en häst som saknar allt förtroende för människor och ridning. Usch. :cry: Ursäkta för OT.
 
Fy vilken gräslig film. Vad ville man uppnå där, liksom? :cry:

(Jag vet att inte det var poängen med att lägga upp den, @Alexandra_W, jag blev bara så illa berörd.)

Här har man en häst som är så totalt över stresströskeln och så ska man upp på den?! Och så PISKA den? Och folk bara sitter där. Har väl betalat för att få se spektaklet. Ibland undrar man över folk. Så fick den killen visa sig lite tuff... kul för honom då. På hästens bekostnad. Så skapar man ju verkligen en häst som saknar allt förtroende för människor och ridning. Usch. :cry: Ursäkta för OT.

Nej redan när sadeln läggs på inser man hur det kommer gå. Och jag vet inte vad man tycker den har lärt sig liksom? Det enda förmildrande är att ryttaren inte drar den i munnen och är rätt följsam. Men jag känner att man förutom den stundens "underhållning" inte uppnått särskilt mycket. Hästen lär inte vara annorlunda nästa gång en sadel eller ryttare kommer på.

Sen kan jag absolut förstå man måste sätta upp en ryttare som utan att störa hästen kan sitta kvar genom det så hästen får inse det var inte så farligt. Men då lär den ju vara lugn fram tills dess sas? Och det var ju inte alls det scenariot här.

Jag hittade dock ingen annan film som visade det jag menade med att tvånga. Konstigt nog.
 
@prinsessfeminist På min tvånghäst jag hade yttrade sig tvånget genom att hästen fick panik antingen av ryttarens vikt, balans eller i början även sadelns tryck mot rygg och buk. Den bockade när den tvångade, men inte som en normal häst som lägger av en serie utan paniskt och med en kraft som kom ur desperation att göra sig fri "faran" dvs det på ryggen. Hon slutade inte förrän hon lyckats med det eller tanken var totalslut. Det var ingen energi som kunde ageras ut utan ren flykt från hennes sida.

Lägger till att första gången jag satt upp reste hon sig rakt upp innan jag ens landat i sadeln och slog runt. I slutet av sitt liv gick hon i verksamhet. Förutsägbar och trygg miljö funkade för henne, men hände något oväntat kopplades tvånget på.
 
Nej redan när sadeln läggs på inser man hur det kommer gå. Och jag vet inte vad man tycker den har lärt sig liksom? Det enda förmildrande är att ryttaren inte drar den i munnen och är rätt följsam. Men jag känner att man förutom den stundens "underhållning" inte uppnått särskilt mycket. Hästen lär inte vara annorlunda nästa gång en sadel eller ryttare kommer på.

Sen kan jag absolut förstå man måste sätta upp en ryttare som utan att störa hästen kan sitta kvar genom det så hästen får inse det var inte så farligt. Men då lär den ju vara lugn fram tills dess sas? Och det var ju inte alls det scenariot här.

Jag hittade dock ingen annan film som visade det jag menade med att tvånga. Konstigt nog.

Ja, hur man kom på tanken att fortsätta när hästen redan var så stressad... och även provocerade med en massa pisk. Den skulle så klart bara "lära sig" att ge upp. Sorgligt. En helt annan sak om man som du säger övar med en avslappnad häst. Det här var ju bara oschysst!

Jag förstår dock ditt val av film i sammanhanget! Det är rätt svårt att föreställa sig det om man aldrig har sett det.
 
Nej redan när sadeln läggs på inser man hur det kommer gå. Och jag vet inte vad man tycker den har lärt sig liksom? Det enda förmildrande är att ryttaren inte drar den i munnen och är rätt följsam. Men jag känner att man förutom den stundens "underhållning" inte uppnått särskilt mycket. Hästen lär inte vara annorlunda nästa gång en sadel eller ryttare kommer på.

Sen kan jag absolut förstå man måste sätta upp en ryttare som utan att störa hästen kan sitta kvar genom det så hästen får inse det var inte så farligt. Men då lär den ju vara lugn fram tills dess sas? Och det var ju inte alls det scenariot här.

Eller hur, Jag satt för mig själv och tänkte att just DÄR är ju inte läge att försöka göra något, än mindre sitta upp. Du ser ju hur spänd hästen är och redo att försvara sig. Aldrig i helvete att jag hade satt mig (eller ens våga sätta mig) på en häst som man ser så innan att det inte är läge.

Som sagt, visst - en "cowboy"-ryttare som har klister i röven och kan sitta kvar förbi ett anfall... Men om det ska ha nån positiv effekt måste ju resten funka med.
 
Hästen ser ju inte fräsch ut heller. Verkligen kasst emot hästen av många anledningar :(

Men är ett rätt bra exempel på hur "tvångbockningar" kan se ut.
 
Slå gärna av ljudet på videon. Jag vet som sagt inte om det är en sadeltvångshäst eller en stackars oförberedd unghäst. Men det gör ont iaf I mitt hjärta att det skrattas (och oavsett anledning tycker jag det är ett dåligt sätt hantera det, men skrattandet gör det värre)

Vad fan skulle det där ge?
Om man nu inte låtsas om att det är otroligt ojust mot hästen och ett himla tråkigt sätt att arbeta med dem.. Vad ska det ge publiken? Hur ska de i publiken ta med sig vad de såg och använda det i sin ridning?
Antingen skadar de sig då eller så hoppas man att de inte känner att de fick ut ngt av clinicen och rider för någon annan.


Otroligt obegåvat upplägg om man tänkt sprida kunskap.

Det finns ju en uppsjö sätt att träna hästarna till att uppskatta ridningen, att inte bocka etc och göra dem lättridna.
Man bör ju inte uppmana gemene man att sitta på hästar som inte är förberedda. Och sadeltvångsreaktioner och extremt bock-benägna som är vetchackade tar man ju avsuttet tills man checkar av vissa saker.
Jag sätter mig inte på en inridning/bockbenägen om den är knipt muskulärt vid bakknä/buk. De brukar oftast bocka om de är det. Är aktiviteten släppt/avslappnad muskulatur där har man betydligt bättre odds. Jag är väldigt sadelfast. Men man behöver ju inte gambla mer än nödvändigt. Och verkligen inte få andra att chansa med sitt liv och sin hälsa!
 
Ja, men hur? Om den inte skenar, inte bockar, utan "tvångar"? Vad gör den, liksom?

De kan reagera olika. Jag har ett sådana som då sadel eller rent av bara täckesgjord kommit på liksom fryser och knappt andas och tappar balansen fram. Några har rasat ihop som om man punkterat en uppblåst figur.
Vissa reagerar som hästen på filmen. Andra som den men högre eller med mer snärt eller varvat med kast mer åt sidan, uppåt etc. Vissa slänger sig framåt. Vissa kan slänga sig upp i resning.
Vissa är rätt långsamma, som den på filmen. Andra kan det snälla utan förvarning och vara betydligt större reaktioner.

Det går att lära hästarna att reagera på annat sätt i många fall.
Och det går i många fall att förebygga eller dämpa anfall IOM att de ofta triggas av viss hållning och form hos många hästar.
Då kan det bli betydligt mer hanterbart. Men det kräver jobb och snabbhet. I de flesta fall bör man undvika sånt arbete om man inte är orädd, snabb, bra på att läsa microsignaler och är sadelfast. Dvs sadeltvångshästar bör de flesta skippa om det inte veterinärt går att behandla bort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 359
Senast: Fideli
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 114
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp