Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14)

@prinsessfeminist På tredje filmen här syns litet tvång av Elli. Rätt odramatiskt, men det är inte vanliga bockningar utan mer "jämfotahopp med skjuten rygg". När jag åkte sköt hon dock riktigt rejält och jag minns hur jag hörde hur hon bara fortsatte när jag låg på marken.
Hm. Intressant.

Min ena häst gör sådär då och då (alltså som din häst i galopp på filmen) .Jag har aldrig upplevt att han får panik, utan bara att han blir lite "skuttig". Det beteendet uppträder när han är pigg och jag har nog mest tolkat det som lite bus.

Han hade lite sadeltvång i början när han var nyss inriden, vet jag.

Kan det ligga kvar?

🤔
 
Om man är en person som verkligen inte vill lära sig rida hästar som skrämmer en med sitt beteende, så kan man uppfatta de inlägg som finns i den här tråden som indirekta hån och åsikter om huruvida man ska ha kvar en häst man blir rädd för eller inte. Även om det inte skrivs rakt ut.
Man får liksom skrivet på näsan att man är en jävla fegis som borde tuffa till sig istället för att sitta och gnälla.
Så även om avsikten inte är att ha åsikter, så kan det uppfattas som det.

Den aspekten diskuterade vi för många sidor sen så då har man inte läst tråden.
 
Min tanke är att jag fortfarande inte känner skräck för reaktiva och heta hästar. För mig är det skillnad på att reagera och att panika. Det Elli gjorde när jag åkte av var att hon blev rädd och stack-det var varken skrämmande eller ett problem. Problemet uppkom när sadeln gled (jag borde spänt gjorden bättre), hon paniktvångade och jag åkte.

Jag tror faktiskt inte att hon nånsin kommer göra samma sak igen-men jag vågar inte ta den risken. Naturligtvis går det säkert att jobba på, för någon som @tuaphua , men jag varken kan eller vill. Elli har tvångat förr, men aldrig i panik och och jag må beskriva henne som känslig, men i mycket är hon coolare än de flesta.

Panikbeteende, hästar som reser sig, som bockar eller som ex tokvänder a la "dirty spook" (mycket passande benämning!) vill jag undvika till varje pris. Men jag vill fortfarande inte ha en "såspåse". Nog är väl det inte en orimlighet?

Panikbeteenden är i mitt tycke svåra att komma åt. Det andra du beskriver tycker jag däremot oftast avhjälps när de kommer framför skänkeln. Många unghästar testar nog att vända/bocka eller resa sig nån gång i ungdomen.
 
Den här videon, när sadel kommer på oxh när ryttaren kommer på, visar ganska bra vad jag menar med att tvånga även om denna häst är ganska "lugn" och balanserad i hur den gör det (inte för att jag skulle sitta kvar men när jag menar börjar tvånga är det med mer rädsla/panik jag tänker. Men rörelsen är densamma)

Jag har ingen aning om det är en sadeltvångshäst på filmen, jag kan inte språket

Vilka as som SKRATTAR åt en stackars häst med panik... 😓
 
Hm. Intressant.

Min ena häst gör sådär då och då (alltså som din häst i galopp på filmen) .Jag har aldrig upplevt att han får panik, utan bara att han blir lite "skuttig". Det beteendet uppträder när han är pigg och jag har nog mest tolkat det som lite bus.

Han hade lite sadeltvång i början när han var nyss inriden, vet jag.

Kan det ligga kvar?

🤔
Ja, orsaken kan vara fysisk och så att säga ligga latent om man tränar hästen så att det fysiska inte triggas.

Min hade sadeltvång då han kom till mig. Han kunde triggas då man sadlade(trots att jag så fort han kom till mig bytte till Tixerandgjord, spände sakta och gradvis, lyfte fram och upp framben etc), om man skänklade och om han tex studsade till pga ngt. Det var bockserier med full kraft, kast hit och dit och stegringar.

Nu har han inga symptom. I hans fall tror jag det kommer från hans rygg. Han tränas som en KS-häst och mår då bra. Då får han inte tvångreaktioner.
Men för ca 2-3 år sedan ballade han ur i galoppen. Jag tyckte han var lite märklig då jag började rida. Kände lite på honom i trav och skulle testa galopp när det bara exploderade. Han var för lydig för att larva till sig så. Jag lyckades bryta det och testade en gång till för att vara säker. Det kändes fel. Så sambo/kiro fick kika och hittade låsningar som tydde på vurpa i hagen. Fick sen veta i efterhand att någon sett honom ramla omkull.
Iom att han förmodligen är trång på 2 ställen i ryggen tål inte han låsningar på samma vis som de med mer plats. Har de så lite spelrum i vissa leder kan det bli för lite om leden bredvid blir låst och ”stjäl plats” av den trånga leden. Efter behandling var han som vanligt igen
Men med korrekt formgivning och utan låsningar kan man hålla många symptomfria.

Med hästar med såna besvär så kan man aldrig säga att det inte kommer upprepas. Man får inte slappna av för mkt på sådana, blir naiv etc. Då ökar risken för skada.
Är det mindre och långsamma reaktioner är det ju ingen större fara. Men uppvisar de mindre reaktioner under liten retning måste man vara beredd på att de under stor retning kan visa på enormt mkt mer kraftfulla reaktioner.
Därför måste man jobba med att förebygga fysiskt, släcka triggers och lära hästen att hantera ångest etc på annat vis än med de medfödda instinkterna.
 
Ja, orsaken kan vara fysisk och så att säga ligga latent om man tränar hästen så att det fysiska inte triggas.

Min hade sadeltvång då han kom till mig. Han kunde triggas då man sadlade(trots att jag så fort han kom till mig bytte till Tixerandgjord, spände sakta och gradvis, lyfte fram och upp framben etc), om man skänklade och om han tex studsade till pga ngt. Det var bockserier med full kraft, kast hit och dit och stegringar.

Nu har han inga symptom. I hans fall tror jag det kommer från hans rygg. Han tränas som en KS-häst och mår då bra. Då får han inte tvångreaktioner.
Men för ca 2-3 år sedan ballade han ur i galoppen. Jag tyckte han var lite märklig då jag började rida. Kände lite på honom i trav och skulle testa galopp när det bara exploderade. Han var för lydig för att larva till sig så. Jag lyckades bryta det och testade en gång till för att vara säker. Det kändes fel. Så sambo/kiro fick kika och hittade låsningar som tydde på vurpa i hagen. Fick sen veta i efterhand att någon sett honom ramla omkull.
Iom att han förmodligen är trång på 2 ställen i ryggen tål inte han låsningar på samma vis som de med mer plats. Har de så lite spelrum i vissa leder kan det bli för lite om leden bredvid blir låst och ”stjäl plats” av den trånga leden. Efter behandling var han som vanligt igen
Men med korrekt formgivning och utan låsningar kan man hålla många symptomfria.

Med hästar med såna besvär så kan man aldrig säga att det inte kommer upprepas. Man får inte slappna av för mkt på sådana, blir naiv etc. Då ökar risken för skada.
Är det mindre och långsamma reaktioner är det ju ingen större fara. Men uppvisar de mindre reaktioner under liten retning måste man vara beredd på att de under stor retning kan visa på enormt mkt mer kraftfulla reaktioner.
Därför måste man jobba med att förebygga fysiskt, släcka triggers och lära hästen att hantera ångest etc på annat vis än med de medfödda instinkterna.
Tänkvärt det du beskriver, men som sagt, min ponny skuttar lite grand och så slutar han.

Jag har aldrig upplevt honom som spänd i sammanhang där han sadlas eller när man sitter upp.

Han bockar bara ibland, och bara när man galopperar i början, när han är pigg.

Det måste ju inte ha med sadeltvång att göra heller... (?)

Nu funderar jag bara... Jag har snarast tyckt att hans "bus" är både lätt att sitta kvar på och lite kul. Jag har inte förknippat hans beteende med obehag.

Kanske är hans bockningar bara lite av den milda sorten? 😉

(Tur för mig. 🙄)
 
Vad fan skulle det där ge?
Om man nu inte låtsas om att det är otroligt ojust mot hästen och ett himla tråkigt sätt att arbeta med dem.. Vad ska det ge publiken? Hur ska de i publiken ta med sig vad de såg och använda det i sin ridning?
Antingen skadar de sig då eller så hoppas man att de inte känner att de fick ut ngt av clinicen och rider för någon annan.


Otroligt obegåvat upplägg om man tänkt sprida kunskap.

Det finns ju en uppsjö sätt att träna hästarna till att uppskatta ridningen, att inte bocka etc och göra dem lättridna.
Man bör ju inte uppmana gemene man att sitta på hästar som inte är förberedda. Och sadeltvångsreaktioner och extremt bock-benägna som är vetchackade tar man ju avsuttet tills man checkar av vissa saker.
Jag sätter mig inte på en inridning/bockbenägen om den är knipt muskulärt vid bakknä/buk. De brukar oftast bocka om de är det. Är aktiviteten släppt/avslappnad muskulatur där har man betydligt bättre odds. Jag är väldigt sadelfast. Men man behöver ju inte gambla mer än nödvändigt. Och verkligen inte få andra att chansa med sitt liv och sin hälsa!

Det är ju OT och kanske borde brytas ut. Men den ryttaren/tränaren verkar flitigt anlitad för sånt där, alltså sån sadeltämjning/inridning. Fanns massa filmer tyvärr. Vissa hoppas den arma hästen med. Alla hästar är spända, eller iaf de 10 jag kollat på, jag orkade inte mer sen för jag blir så illa berörd. Trodde det där sättet dött ut..

Men som sagt jag la ut den för att visa vad jag menar med en häst som tvångar.
 
Tänkvärt det du beskriver, men som sagt, min ponny skuttar lite grand och så slutar han.

Jag har aldrig upplevt honom som spänd i sammanhang där han sadlas eller när man sitter upp.

Han bockar bara ibland, och bara när man galopperar i början, när han är pigg.

Det måste ju inte ha med sadeltvång att göra heller... (?)

Nu funderar jag bara... Jag har snarast tyckt att hans "bus" är både lätt att sitta kvar på och lite kul. Jag har inte förknippat hans beteende med obehag.

Kanske är hans bockningar bara lite av den milda sorten? 😉

(Tur för mig. 🙄)

En häst kan ju småbocka så av annan anledning än tvång och kanske är det så för din. Men det kan absolut ligga kvar. Min så det fanns kvar under ytan hela livet och om man inte gjorde rätt utlöstes det. I hans fall var det både mentalt men även fysiskt (kissing spines). Det fysiska försvann helt men det mentala fanns kvar under utan. Dock lyckades jag "programmera om" så han stannade och frös istället för att explodera och tvånga. Men det krävde ju jag gjorde rätt för att han skulle svara på det "nya" rätta sättet. Och jag gjorde alltid alltid alltid "pre flight check" innan jag satt upp. Vissa dagar fick man vänta med att sitta upp. Det var dock bara vid uppsittning tendenserna fanns kvar livslångt - tack och lov.
 
Min häst fick sadeltvång på en dressyrträning, jag hann kasta mig av men tappade henne. Hon skenade och var först på väg att springa på tränaren, sen hennes bil... Hon drog ut från banan men hann som tur var inte ut på vägen innan det släppte och hon kom till sans igen. Men henne är det väldigt tydligt att hon får panik och man ser sedan hur förvirrad hon är när det släpper, som att hon inte fattar vad som hänt. Hon kan både springa sanslöst och bocka och har sprungit över mig en gång.
 
Min häst fick sadeltvång på en dressyrträning, jag hann kasta mig av men tappade henne. Hon skenade och var först på väg att springa på tränaren, sen hennes bil... Hon drog ut från banan men hann som tur var inte ut på vägen innan det släppte och hon kom till sans igen. Men henne är det väldigt tydligt att hon får panik och man ser sedan hur förvirrad hon är när det släpper, som att hon inte fattar vad som hänt. Hon kan både springa sanslöst och bocka och har sprungit över mig en gång.
Hur hanterar du detta nu? Det måste varit riktigt otäckt.
:nailbiting:
 
Hur hanterar du detta nu? Det måste varit riktigt otäckt.
:nailbiting:
Det här är ett år sedan. Jag red i princip ingenting förra vintern eftersom det bara var is då. I våras gjorde jag en igångsättning med först flera veckor av bakbromsträning (slow walk i nedförsbacke) vid hand, sen tömkörning och till slut så red jag så pass att jag började trava med henne. Men så bestämde jag mig för att betäcka och hon blev stående hela sommaren. Nu har jag börjat om, jag jag har skrittat lite på henne några gånger (gjort samma igångsättning som i våras).

Hon har (peppar, peppar) inte reagerat på sadel eller gjord sedan förra hösten, men hon är sjukt spänd att rida och jag vet inte riktigt varför och försöker lösa dom spänningarna innan jag ökar kraven och ridningen. Jag tycker givetvis att det är otäckt när hon är så spänd eftersom jag vet att det kan utlösa hennes tvång. Men vi jobbar försiktigt vidare. Just nu testar jag att ge henne tillskott som ska hjälpa mot stressad mage/tarm, utifall det är något där som stör.
 
Som det ser ut nu "måste" jag köpa två hästar om Elli säljs, eftersom jag sålt Barb och har två boxar i stallet. Har funderat på om jag bara ska ha en häst, men dels vill jag inte stå i stall med andra och dels vill jag inte ha någon annan i "mitt" stall. Så en connemara har jag funderat lite på😁. Beror lite på hur dyr spanjor jag köper vad andrahästen blir.

En sällskapsponny annars? Som matchar spanjorens foderbehov (jag har förstått dem som rätt lättfödda generellt, PRE). Så behöver du inte ha två ridhästar, om du inte vill det. Eller du kanske menade connemara som just sällskapsponny?
 
Den aspekten diskuterade vi för många sidor sen så då har man inte läst tråden.

Fast du lägger ju upprepat in svar som är svåra att tolka på annat sätt än att den du svarat minsann borde... T ex när @Fiorano skriver att hon inte vill ha med hästar som reser sig och bockar att göra, och den önskan inte är orimlig. Då svarar du att det brukar avhjälpas när de är framför skänkeln och att de flesta unghästar provar bocka/resa sig någon gång.

Förutom att jag inte håller med ang att de flesta unghästar provar bocka eller resa sig som någon slags normalt, så blir sitt svar där ju ett inte så subtilt sätt att säga att Fioranos önskan är orimlig och att hon borde lära sig hantera bock/stegring?

Jag tycker du är både kategorisk och dömande i dina svar med tanke på att de är i en tråd om rädsla och att inte vilja utsätta sig för en häst som gör en rädd utan välja en häst som inte väcker rädslan.
 
Fast du lägger ju upprepat in svar som är svåra att tolka på annat sätt än att den du svarat minsann borde... T ex när @Fiorano skriver att hon inte vill ha med hästar som reser sig och bockar att göra, och den önskan inte är orimlig. Då svarar du att det brukar avhjälpas när de är framför skänkeln och att de flesta unghästar provar bocka/resa sig någon gång.

Förutom att jag inte håller med ang att de flesta unghästar provar bocka eller resa sig som någon slags normalt, så blir sitt svar där ju ett inte så subtilt sätt att säga att Fioranos önskan är orimlig och att hon borde lära sig hantera bock/stegring?

Jag tycker du är både kategorisk och dömande i dina svar med tanke på att de är i en tråd om rädsla och att inte vilja utsätta sig för en häst som gör en rädd utan välja en häst som inte väcker rädslan.

Nej jag skrev att det är olika beteenden, jag har aldrig skrivit att My måste göra si eller så. Tvärtom hade jag och My en omvänd diskussion för bara några veckor sen om vad man måste göra i form av uteritt där jag inte anser att man ska riskera lårbenshalsen för att hästen SKA galoppera i skogen.

Jag dömer inte My och jag svarade inte på hennes inlägg utan återigen, på Fios kategoriska inlägg att man ska sälja direkt. Jag märker att du vill läsa mina inlägg som att man måste vara modigast i världen, det har jag aldrig skrivit. Däremot anser jag att man har ett större ansvar i sitt hästägande än att byta ut hästen när den visar ett beteende man inte gillar. Obs! Återigen inte riktat mot My utan generellt.
 
Nej jag skrev att det är olika beteenden, jag har aldrig skrivit att My måste göra si eller så. Tvärtom hade jag och My en omvänd diskussion för bara några veckor sen om vad man måste göra i form av uteritt där jag inte anser att man ska riskera lårbenshalsen för att hästen SKA galoppera i skogen.

Jag dömer inte My och jag svarade inte på hennes inlägg utan återigen, på Fios kategoriska inlägg att man ska sälja direkt. Jag märker att du vill läsa mina inlägg som att man måste vara modigast i världen, det har jag aldrig skrivit. Däremot anser jag att man har ett större ansvar i sitt hästägande än att byta ut hästen när den visar ett beteende man inte gillar. Obs! Återigen inte riktat mot My utan generellt.

Nej jag vill inte läsa dina inlägg varken si eller så. Men jag och t ex @ameo har reagerat på hur du uttrycker dig. Om och hur du vill eller inte vill reagera på det är dock upp till dig. Vad du sagt till Fiorano i en annan tråd för flera veckor sedan gör knappast varken till eller från för läsare av denna tråd. Vilket var vad @ameo pratade om. Dvs det handlade ingenstans om vad du sagt eller inte sagt till Fiorano utan allmänt och generellt hur det sätt du uttrycker dig på ang ämnet kan uppfattas av läsare i tråden.
 
Nej jag vill inte läsa dina inlägg varken si eller så. Men jag och t ex @ameo har reagerat på hur du uttrycker dig. Om och hur du vill eller inte vill reagera på det är dock upp till dig. Vad du sagt till Fiorano i en annan tråd för flera veckor sedan gör knappast varken till eller från för läsare av denna tråd. Vilket var vad @ameo pratade om. Dvs det handlade ingenstans om vad du sagt eller inte sagt till Fiorano utan allmänt och generellt hur det sätt du uttrycker dig på ang ämnet kan uppfattas av läsare i tråden.

Om du väljer att läsa mina inlägg på ett sätt trots att jag aldrig skrivit att man ska vara tuff utan istället diskuterat rädsla så är det ditt val. Vår hästsyn skiljer sig diametralt så jag är inte förvånad över att vi inte är överens här heller.
 
Hm. Intressant.

Min ena häst gör sådär då och då (alltså som din häst i galopp på filmen) .Jag har aldrig upplevt att han får panik, utan bara att han blir lite "skuttig". Det beteendet uppträder när han är pigg och jag har nog mest tolkat det som lite bus.

Han hade lite sadeltvång i början när han var nyss inriden, vet jag.

Kan det ligga kvar?

🤔
På filmen är det absolut ingen panik i Elli. Inte mer än just att hon är spänd i hela ryggen och skjuter lite. Jag trodde inte att detta låg kvar alls iom att hon inte tvångat sen i juni, då efter vila. Det var därför jag fortsatte rida trots att hon var både dunderpigg och spänd för dagen. Kunde som tänkt efter lite till. Om hon blir kvar vet jag iaf varningstecknen bättre.
 
Om du väljer att läsa mina inlägg på ett sätt trots att jag aldrig skrivit att man ska vara tuff utan istället diskuterat rädsla så är det ditt val. Vår hästsyn skiljer sig diametralt så jag är inte förvånad över att vi inte är överens här heller.
Jag har också läst dina inlägg och tycker inte att du är dömande, men att du ändå antyder att man inte gör sig av med hästen, utan reder ut sin rädsla.

Där tror jag att vi är väldigt olika och resonerar nog utifrån personlighet. Jag vet med mig att jag är en envis lus, och att jag har svårt att se när enough is enough. Jag hade säkert hängt i längre än vad som var bra, men å andra sidan har jag inte heller blivit riktigt riktigt rädd någon gång heller.

Om jag blev så rädd att jag inte kunde släppa den känslan, så hoppas jag att jag varit så klok som @Fiorano visar sig vara. Det HADE inte blivit bra för mig (heller), om hästen kände min rädsla och jag inte längre tyckte det var roligt.

Vad jag menar med detta inlägg är att din inställning, att hästen inte bara skall bytas ut, kan tolkas som att man inte tar ryttarens rädsla på allvar.

Det är inte att visa respekt, anser jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 358
Senast: Fideli
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 117
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 095
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 288
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp