Bukefalos 28 år!

Räkmacka i Göteborg

Andromedae

Trådstartare
Jag och maken firar sex år tillsammans på fredag och jag har tagit på mig att bestämma vad vi ska göra. Lunch och eftermiddagsunderhållning är klar (picknick i trädgårdsföreningen och därefter ett besök på Världskulturmuseet. Nu är det bara middag kvar och jag känner för att gå någonstans där de serverar en god räkmacka (maken råkar älska det).

Så ... tips?
Jag äter inte räkor själv så har ingen som helst koll på det.
 
Jag och maken firar sex år tillsammans på fredag och jag har tagit på mig att bestämma vad vi ska göra. Lunch och eftermiddagsunderhållning är klar (picknick i trädgårdsföreningen och därefter ett besök på Världskulturmuseet. Nu är det bara middag kvar och jag känner för att gå någonstans där de serverar en god räkmacka (maken råkar älska det).

Så ... tips?
Jag äter inte räkor själv så har ingen som helst koll på det.

Gothia. Ska bara grym!
 
Jag och maken firar sex år tillsammans på fredag och jag har tagit på mig att bestämma vad vi ska göra. Lunch och eftermiddagsunderhållning är klar (picknick i trädgårdsföreningen och därefter ett besök på Världskulturmuseet. Nu är det bara middag kvar och jag känner för att gå någonstans där de serverar en god räkmacka (maken råkar älska det).

Så ... tips?
Jag äter inte räkor själv så har ingen som helst koll på det.

Feskekörka har en restaurang med riktigt goda räkmackor. Men jag vet inte hur sent de har öppet, tror inte att det är sen kvällsservering.

IMG_4009.JPG
 
Ursäkta trådkap, men finns det något ställe i sverige som inte använder sockerkaka till sina räksmörgåsar?
Alla ställen jag varit på använder ju antigen thekakor eller "långfranska" som bröd och jag tycker dessa skär sig så med sin söta smak mot sältan i räkor och majonäs. Finns det något ställe som istället använder bröd med neutral smak i stil med baguetter?
 
Ursäkta trådkap, men finns det något ställe i sverige som inte använder sockerkaka till sina räksmörgåsar?
Alla ställen jag varit på använder ju antigen thekakor eller "långfranska" som bröd och jag tycker dessa skär sig så med sin söta smak mot sältan i räkor och majonäs. Finns det något ställe som istället använder bröd med neutral smak i stil med baguetter?

Ovan nämnda gothia har väl rågbröd till sina räkmackor om jag inte minns fel. I vilket fall är de otroligt goda!
 
Beebar har de godaste räkmackorna jag någonsin ätit! Med surdegsrågbröd.

Riktigt trevlig atmosfär och väldigt regnbågig. Väl värt ett besök men en fredagkväll måste nog bord bokas.

Grattis på 6-årsdagen :banana:
 
Räkorna är överlag goda i Göteborg, även på enkla kaféer, men då är det ofta lite färre räkor på mackorna som ett sätt att hålla priset kafévänligt.

Ser man till restauranger, så är väl Gothia bra, men lite opersonligt. Eller mycket opersonligt. Bee bar är väldigt bra, men det krävs ju att man gillar den, som @Jonaz skriver, regnbågiga stämningen. Jag föredrar regnbågar, men det verkar inte alla göra.

Men om det ska vara en göteborgsk grej med räkmackan, vill jag ändå slå ett slag för Fiskekyrkans olika serveringar, för Sjöbaren i Haga och för Seglarkrogen i Långedrag.
 
Räkmackan uppe i Gothiatower (Heaven23) är himmelsk!
Men håller med om att själva restaurangen är rätt opersonlig.
Sist jag var där så önskade jag något vegetariskt, det lilla de hade på menyn föll mig inte i smaken men det var inga problem för dom att laga något ändå. Fick in ett otroligt god rätt! Så pluspoäng för flexibiliteten :)
 
Men till Heaven 23 går man väl för att titta på utsikten (förutom räkmackorna), inte titta in i restaurangen :p. Glashissen däremot är sjukt läskig!
 
Det som gjorde mig lite fundersam med Heaven23 är att deras räkor tydligen åkt runt en del (skalas i Baltikum) och att jag läst en del om att de tydligen ska vara sämre nu än förr?

Bee Bar har vi varit på tidigare och gillat (vi tycker om regnbågar och god mat.). Så det är ett alternativ.

Det ska inte nödvändigtvis vara "Göteborgsgrej", vi bor bara i Göteborg så det blir här vi är :p

Tack för alla förslag!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 413
Senast: jemeni
·
Fritid Jag vet att det finns en hel del foodies och matintresserade här som håller till på andra sidan kusten. Jag och min sambo ska spendera...
2
Svar
20
· Visningar
1 642
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 501
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp