En småbarnspappa som håller på att gå in i väggen..

Nej. LSS är en del av socialtjänsten. Har LSS gett avslag på ett sökt bistånd kan man inte ansöka om samma bistånd på en annan avdelning.
Fast det är olika lagar och olika beslut.
Om du får avslag på LSS för att du inte tillhör personkretsen så kan du söka enligt SoL och få prövat om ditt behov berättigar till en biståndsinsats enligt den lagen.
(principiellt då , utan att säga något om chansen att faktiskt få det beviljat i det enskilda fallet)
Samma socialnämnd gör att ärende och ett beslut för prövningen enligt vardera lagstiftningen.
 
Fast det är olika lagar och olika beslut.
Om du får avslag på LSS för att du inte tillhör personkretsen så kan du söka enligt SoL och få prövat om ditt behov berättigar till en biståndsinsats enligt den lagen.
(principiellt då , utan att säga något om chansen att faktiskt få det beviljat i det enskilda fallet)
Samma socialnämnd gör att ärende och ett beslut för prövningen enligt vardera lagstiftningen.

Jag svarade egentligen utifrån erfarenheten att jag aldrig varit med om att en ansökan enligt SoL gällande sådant som är insatser från LSS beviljats. Bra att du förtydligade, jag var lite för snabb där:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 105
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 492
Senast: nejlica
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 085
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp