räkna ränta

Jamtland

Trådstartare
Hur i hela friden räknar man på ränta?! Står helt freaking still i huvidet på mig. ..
Om jag har ett lån på 70000 med 6procents ränta hur mycket får jag då betala i ränta per år? Räknar man bara låneneloppet multiplicerat med 0.06? Det känns för enkelt?
 
Sv: räkna ränta

Nog tror jag du tänker rätt. :) Första året betalar du 0,06 x 70 000 = 4 200 kr i ränta första året.

Åren efter det betalar du 0,06 x (70 000 - amortering). Säg att du amorterar av 10 000 kr första året så blir det 0,06 * 60 000 = 3 600 kr i ränta år två (och så vidare).

(Reserverar mig för tankevurpor efter en väldigt, väldigt lång dag. :p )
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Om jag har ett lån på 150.000 kr som är upplagt på 10 år, hur mycket skiljer det då per månad om jag har: låneförslag 1 med 8,6% ränta...
Svar
14
· Visningar
974
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 804
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 845
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp