Bukefalos 28 år!

Räkna ränta

Jamtland

Trådstartare
Om jag har ett lån på 150.000 kr som är upplagt på 10 år, hur mycket skiljer det då per månad om jag har:
låneförslag 1 med 8,6% ränta
låneförslag 2 med 9,3% ränta

Och hur räknar jag ut det?!
 
Du kan t.ex räkna ut den månatliga räntekostnaden:

150 000 × [räntan] /12

Dvs 150 000 × 0,086 = 12 900/12..

Ska du amortera jämt över tiden? Då måste du förstås beakta det från år 2 och framåt.
 
Du kan t.ex räkna ut den månatliga räntekostnaden:

150 000 × [räntan] /12

Dvs 150 000 × 0,086 = 12 900/12..

Ska du amortera jämt över tiden? Då måste du förstås beakta det från år 2 och framåt.
Jag har ingen aning hur jag amorterar, jag har pinsamt dålig koll på mina lån...

Tack för att du visade hur jag skulle räkna.
 
Det känns som om du pratar grekiska, men siffrorna förstår jag, tack! 😁
En rak amortering betyder att du betalar samma summa per månad men till att börja med är det mesta ränta och mindre amortering. Sedan allt eftersom tiden går så sjunker räntedelen och själva amorteringen ökar men summan du betalar per månad är fortfarande densamma.
 
En rak amortering betyder att du betalar samma summa per månad men till att börja med är det mesta ränta och mindre amortering. Sedan allt eftersom tiden går så sjunker räntedelen och själva amorteringen ökar men summan du betalar per månad är fortfarande densamma.
Beskriver du inte annuitets-amortering här?
 
Lekte lite i Excel, om vi antar rak amortering, det vill säga att du betalar 1250 kronor i månaden på amortering, och att du betalar räntan löpande, så blir första månaden 1250 + 1075 = 2325 kronor med den lägre räntan, och 1250 + 1162,50 = 2412,50 med den högre räntan, skillnaden är då 87,50 kr. Skillnaden i månadskostnad kommer att minska över tid, och sista månaden kommer skillnaden vara mindre än en krona, men totalt över 120 månader kommer lånet med högre ränta vara ungefär 5000 kr dyrare (om jag räknade rätt). Är det någon annan form av amortering behöver man räkna om.
 
Lekte lite i Excel, om vi antar rak amortering, det vill säga att du betalar 1250 kronor i månaden på amortering, och att du betalar räntan löpande, så blir första månaden 1250 + 1075 = 2325 kronor med den lägre räntan, och 1250 + 1162,50 = 2412,50 med den högre räntan, skillnaden är då 87,50 kr. Skillnaden i månadskostnad kommer att minska över tid, och sista månaden kommer skillnaden vara mindre än en krona, men totalt över 120 månader kommer lånet med högre ränta vara ungefär 5000 kr dyrare (om jag räknade rätt). Är det någon annan form av amortering behöver man räkna om.
Hur du amorterar kan ha stor betydelse @Jamtland. Kommer du att göra det kontinuerligt (med samma belopp) eller betalas hela summan när lånet löper ut eller på något annat sätt t ex annuitetslån (som inte är att rekommendera)
 
Hur du amorterar kan ha stor betydelse @Jamtland. Kommer du att göra det kontinuerligt (med samma belopp) eller betalas hela summan när lånet löper ut eller på något annat sätt t ex annuitetslån (som inte är att rekommendera)
Jag kommer betala lika mycket varje månad, så amorteringen är låg i början och räntan hög som jag förstår det. Som långtidssjukskriven med otroligt dålig ekonomi har man inte så många alternativ.
 
Jag kommer betala lika mycket varje månad, så amorteringen är låg i början och räntan hög som jag förstår det. Som långtidssjukskriven med otroligt dålig ekonomi har man inte så många alternativ.
Det innebär ju tyvärr det dyraste alternativet men förstår om det är det enda. Vad är det för villkor om räntan går upp - har de lovat dig fast ränta eller förlängs avbetalningstiden? Jag skulle råda dig att läsa villkoren noga, det kan finnas andra skillnader än räntan som är viktiga. Sedan bör du ju från långivarna kunna få uträknat hur mycket du kommer att behöva betala sammanlagt i räntor (och avgifter) så du inte själv behöver göra det. Be att få betalningsplanen fördelad på räntor och amortering för hela perioden (jag trodde i min enfald att det var reglerat att de måste det). Annuitetslån är lite krångligare att räkna ut än andra amorteringsvarianter.

Glöm inte att du får dra av en del av räntekostnaden från skatten.
 
Lekte lite i Excel, om vi antar rak amortering, det vill säga att du betalar 1250 kronor i månaden på amortering, och att du betalar räntan löpande, så blir första månaden 1250 + 1075 = 2325 kronor med den lägre räntan, och 1250 + 1162,50 = 2412,50 med den högre räntan, skillnaden är då 87,50 kr. Skillnaden i månadskostnad kommer att minska över tid, och sista månaden kommer skillnaden vara mindre än en krona, men totalt över 120 månader kommer lånet med högre ränta vara ungefär 5000 kr dyrare (om jag räknade rätt). Är det någon annan form av amortering behöver man räkna om.
Stämmer hyfsat med de smarta förenklingar som @Clabbe presenterade, det finns vassa transformationer att göra med linjära ekvationer så att de blir plättlätta att räkna på även utan Excel.

Ofta har dessa lån rörlig ränta och det hjälper inte dessa beräkningar till att förutse effekten i antal kronor av.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 849
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
563
Juridik & Ekonomi Okej, jag har sålt ett hus för 1 200.000:- Jag har 900.000:- i lån på huset. Jag har fått 10% i handpenning. Hur mycket kommer mer...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Saigon
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 047
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp