Räkna ut foderstat

MJLee

Trådstartare
Megara ska börja få hälften RC torrisar och hälften Bozita blötmat för att se om det kan fixa hennes mage. Jag försöker räkna ut hur mycket hon ska ha för att inte gå upp i vikt. Just nu räcker en 370 g tetra i två dagar (frukost och middag). En tetra kommer att räcka i fyra dagar. Men hur mycket torrisar ska hon per dag? Torrisarna innehåller ju mer kolhydrater och mindre vatten :idea:

Edit: Kollade och hjälp 35 g/dag. Megara kommer klaga bittert.
 
Fri tillgång?
Nej, jag skojade bara.

Min erfarenhet är att de katter jag haft behövt en period med enbart specialmat.
RC finns även som blötmat, men är DYRT.

Du funderar inte på att ge enbart RC under en period tills magen blivit stabil och sedan börja fasa in blötmat?

Det bästa är egentligen fri tillgång, men eftersom detta inte fungerar är det bästa egentligen att ge små perioder ofta, egentligen så ofta du kan.
 
Både Sune och Lucifer har gått upp massor om man följer vikttabellen på förpackningen. Så tror du får börja och justera in, men du väger väl henne regelbundet?
Kan hon få torrisar i en aktivitetsboll eller lägga ut runt om i lägenheten så hon får jobba lite?
 
Fri tillgång?
Nej, jag skojade bara.

Min erfarenhet är att de katter jag haft behövt en period med enbart specialmat.
RC finns även som blötmat, men är DYRT.

Du funderar inte på att ge enbart RC under en period tills magen blivit stabil och sedan börja fasa in blötmat?

Det bästa är egentligen fri tillgång, men eftersom detta inte fungerar är det bästa egentligen att ge små perioder ofta, egentligen så ofta du kan.

Funderar hur man delar upp 30 g i flera portioner.

@kma Jag har en aktivitetsboll men att slopa middagen och ge den i aktivitetsboll kommer bli ett inte så litet helvete.
 
  • Gilla
Reactions: kma
Funderar hur man delar upp 30 g i flera portioner.

@kma Jag har en aktivitetsboll men att slopa middagen och ge den i aktivitetsboll kommer bli ett inte så litet helvete.
Det finns ju andra sätt att förlänga ättiden.
Jag har dessa från Zooplus:

Catit Design Senses foderlabyrint​


Trixie Cat Activity Fun Board​


Jag gav allt torrfoder i dessa när min ena fick för sig att hetsäta ett tag.
 
Funderar hur man delar upp 30 g i flera portioner.

@kma Jag har en aktivitetsboll men att slopa middagen och ge den i aktivitetsboll kommer bli ett inte så litet helvete.

Mina får 20 respektive 25 gram, fördelat på 2-3 portioner i aktivitetsboll. Äta sig mätta får de göra på blötmaten.

De får 130 gram latz (två påsar) blötmat vardera per dag. På det har jag två högaktiva katter som håller ett lagom hull på 3,2 kg i normalvikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 610
Senast: Strict
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 329
Senast: Alexandra_W
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 703
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 913
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp