Ränta på bolånet

Ja men oavsett så går det inte att binda den på förhand, innan lånet betalas ut. Det är då som räntan sätts.
Du kan binda lånet direkt, men det är fortfarande dagens räntesats som styr. Med dagens menat dagen då lånet betalas ut. Eftersom räntor ändras hela tiden är det ju omöjligt för banken att säga vad räntan kommer ligga på om tre månader när det är dags.
 
Du kan binda lånet direkt, men det är fortfarande dagens räntesats som styr. Med dagens menat dagen då lånet betalas ut. Eftersom räntor ändras hela tiden är det ju omöjligt för banken att säga vad räntan kommer ligga på om tre månader när det är dags.

Ja exakt, det är det jag menar. Jag skrev detta som svar då du skrev som svar på ursprungsinlägget att man ju kan binda räntan. Vilket ju inte löser något i TS fall.
 
Tycker det är konstigt 😂 man kanske inte har råd med huset om räntan går upp jättemycket mellan kontraktsskrivningen och tillträde. Nu klarade vi 5.5 utan problem men så mycket vill jag inte betala. Vi kommer betala några tusen mer än för vår hyresrätt och den kostade än 15000+ i hyra. Så för oss blev det inte billigare att köpa än hyra iaf.

Jag köpte mitt första boende 2011 och tycker att jag har haft ganska bra koll på räntorna sen dess och vad jag komma ihåg så har det aldrig svängt särskilt mycket på två månader utan det är över en längre period. Jag kan tycka att har man så små marginaler att man inte klarar av några punkters höjning (typ från 1,5 till 1,8) så har man nog ett för högt lån.
 
Jag köpte mitt första boende 2011 och tycker att jag har haft ganska bra koll på räntorna sen dess och vad jag komma ihåg så har det aldrig svängt särskilt mycket på två månader utan det är över en längre period. Jag kan tycka att har man så små marginaler att man inte klarar av några punkters höjning (typ från 1,5 till 1,8) så har man nog ett för högt lån.
Nej antagligen får man inte lån ens med så små marginaler. Räknade nu och vi klarar ända upp till 30 % så jag känner mig trygg. Men vill självklart ha så extremt låg soM möjligt 😄
 
Nej antagligen får man inte lån ens med så små marginaler. Räknade nu och vi klarar ända upp till 30 % så jag känner mig trygg. Men vill självklart ha så extremt låg soM möjligt 😄

Klarar ni ett lån med 30% ränta fast att ni redan nu, med en ränta på under 2% kommer att ha en kostnad för ränta+ amortering på 16-17 000? (du skrev innan att ni nu betalade 15 000 för er lägenhet och att er utgift för huset skulle landa på några tusen mer än det).

Då måste ni ha extremt bra löner.
 
Klarar ni ett lån med 30% ränta fast att ni redan nu, med en ränta på under 2% kommer att ha en kostnad för ränta+ amortering på 16-17 000? (du skrev innan att ni nu betalade 15 000 för er lägenhet och att er utgift för huset skulle landa på några tusen mer än det).

Då måste ni ha extremt bra löner.
Nej gud, brainfart , 10 % ska det så, det klarar vi.
Då har vi ändå lite över.

Vi har bra löner, över 100k tillsammans före skatt :)
 
Även om man tecknar bundet lån är det rabattpunkter från listräntan den dagen lånet tecknas på som man förhandlar om. Så ni kommer inte veta exakt vad räntan blir förrän den dagen lånet tecknas.
Spännande! Får återkomma om vad det blir kontra vad vi trodde 😄
 
Vi har vårt huslån delat i tre delar med fast ränta, en på 3 månader, en på 1 år och en på 3 år. Rekommenderades av vår bank just för stabiliteten i att inte hela räntekostnaden varierar samtidigt.
Såklart de rekommenderar det. I och med den bundna delen kan ni inte gå och förhandla om lägre rörlig ränta med någon annan bank 😅 (utan att ev behöva betala ränteskillnadsersättning dvs)
 
Vi har två boendelån med rörlig ränta. Har räknat på att klara en höjning på iaf 7-8% på varje utan större problem. Bankerna lär vara bättre än jag på att sia om kommande räntor, därav obunden.

Istället för att spara så använder vi "sparpengarna" till att amortera av extra på lånen. Det har gett effekt på 10 år.

Väljer ni att binda lånen, så lär inte räntan skena på så kort tid. På längre sikt så kan räntorna mycket väl gå upp lite, och då är det bra om ni har amorterat.

Vill bara varna för att likviditet är viktigare än låga lånebelopp. Det är inte alls säkert att det låneutrymme man amorterar är tillgängligt vid behov senare. Men om man har en riktigt bra buffert sparad, så är det klart att man kan välja att amortera utöver det.
 
Vill bara varna för att likviditet är viktigare än låga lånebelopp. Det är inte alls säkert att det låneutrymme man amorterar är tillgängligt vid behov senare. Men om man har en riktigt bra buffert sparad, så är det klart att man kan välja att amortera utöver det.
Så tänker vi också. Kommer ha några hundratusen i buffert vilket känns lagom. Hade såklart gärna haft ännu mer men vem vill inte det ;)
 
Det ska vi, på ett år iaf. Men vi vet ju just nu inte vilken ränta vi får vilket känns rätt knepigt men det kanske är så man gör. Vårt första hus så vet inte så mycket 😅

Hade nog bundit på mer än ett år då jag antar från dina tidigare trådar i ämnet att ni har ett rätt stort lån. Det är ju aviserat att Riksbanken ska höja räntan tidigare än det var tänkt så det lär inte bli bättre inom bara ett år. Jag band mitt lån nu på 2 år, från det erbjudande jag fick till mitt möte på banken 2v senare hade räntan ändå stigit. Band dock lånt 2 dagar innan kriget bröt ut i Ukraina...
Hade jag vetat att jag skulle bo här hade jag bundit längre, men jag börjar känna mitt flyttbenägen så jag vill ogärna betala för att göra mig fri och flytta. 2 år till hoppas jag att jag står ut även om det känns tveksamt just nu.
 
Hade nog bundit på mer än ett år då jag antar från dina tidigare trådar i ämnet att ni har ett rätt stort lån. Det är ju aviserat att Riksbanken ska höja räntan tidigare än det var tänkt så det lär inte bli bättre inom bara ett år. Jag band mitt lån nu på 2 år, från det erbjudande jag fick till mitt möte på banken 2v senare hade räntan ändå stigit. Band dock lånt 2 dagar innan kriget bröt ut i Ukraina...
Hade jag vetat att jag skulle bo här hade jag bundit längre, men jag börjar känna mitt flyttbenägen så jag vill ogärna betala för att göra mig fri och flytta. 2 år till hoppas jag att jag står ut även om det känns tveksamt just nu.
Tror inte vi kommer bo där i två år så vill inte binda räntan så länge ☺️
 
Vi kommer sitta i samma sits när vi köper, och eftersom vi köper hus är det dessutom sannolikt att det kommer att dröja från köp till tillträde. Vi har råd med hög ränta även om det såklart skulle vara tråkigt, men jag resonerar som så att hus är prio i vårt liv och då får det kosta om det kostar. Jag räknar med hög ränta så får något annat bli en glad överraskning. Vi kommer av samma anledning (+ elpris) att försöka köpa något som inte är svindyrt.
 
Vi har bundit hela vårt bolån. Hälften band vi i somras på fem år på 1,5 % och andra hälften för någon månad sen på 1,98%, även det på fem år.

För att få lite perspektiv, vi köpte vårt hus 1995 och då var vi jättenöjda för vi fick sån bra ränta - 9,95% :D

Men då kostade säkert huset som en kaffepeng också :D:laugh:

(Skämt åsido alltså, men i jämförelse med nu).
 
Men om du kan förhandla till en bra ränta nu och sedan vill flytta om några år så kan du flytta över lånen till den nya bostaden (förutsatt att du inte byter bank då).

Ja jag tog upp det med banken, att jag kunde ju binda på fler år om det gick att göra så. Jag tänker ju knappast bo i hyresrätt den dag jag flyttar och jag kommer inte byta bank heller... Men då sa hon att så kan man inte göra???
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 022
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 374
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp