Ränta på bolånet

BernT

Trådstartare
Vi har precis köpt bostad och det ska betalas i mitten av maj. Banken sa att räntan får vi inte veta förrens då den dagen när lånet utbetalas. Känns ju sådär faktiskt, vi fick ett belopp som var räntan som var dagen vi köpte, och att det ”troligtvis är ungefär samma”. Tänk om den flerdubblats när det väl är dags att få det utbetalt? Vad gör man då? Är kanske onödigt orolig?

Den har redan gått upp från dagen vi köpte. Ganska mycket. Vi har råd så det är inte det men jag är snåååål och vill kunna spara så mycket som möjligt varje månad.
 
Vi har precis köpt bostad och det ska betalas i mitten av maj. Banken sa att räntan får vi inte veta förrens då den dagen när lånet utbetalas. Känns ju sådär faktiskt, vi fick ett belopp som var räntan som var dagen vi köpte, och att det ”troligtvis är ungefär samma”. Tänk om den flerdubblats när det väl är dags att få det utbetalt? Vad gör man då? Är kanske onödigt orolig?

Den har redan gått upp från dagen vi köpte. Ganska mycket. Vi har råd så det är inte det men jag är snåååål och vill kunna spara så mycket som möjligt varje månad.

Vi sitter i samma, så jag hakar på tråden.
Dock har vi inte köpt än, men kommer göra inom kort, bollen är i rullning så att säga.
 
Egentligen har jag inget svar men när jag köpte nu i vår så kom vi överens om en procentsats på banken och det var även den procenten som stod i lånehandlingarna jag fick hem och skrev under. Men på nästa möte med banken sa bankmannen att det inte gällde utan att jag får den rabatt jag är lovad på listräntan den dagen lånet utbetalas. Väldigt märkligt tycker jag som skrivit under, räntan gick dessutom upp tills dess men när jag tittar på lånet är procentsatsen densamma som vid första mötet och i mina papper..
 
Vi sitter i samma, så jag hakar på tråden.
Dock har vi inte köpt än, men kommer göra inom kort, bollen är i rullning så att säga.

Jag blev faktiskt förvånad över det. Visst inte så sannolikt att räntan blir 5-6 % på 5 veckor men man vet ju aldrig.
 
Ska göra överlåtelse den 8/4 och är lika nojig jag.
Har inte ens haft möte med banken än om själva lånet och räntor mm.
Iom jag suttit i den sitsen att räntan steg 3 % från vi skrev på kontraktet tills överlåtelsen blev av så vet jag redan nu vilken "glad" överraskning man kan få :cool:
 
Ska göra överlåtelse den 8/4 och är lika nojig jag.
Har inte ens haft möte med banken än om själva lånet och räntor mm.
Iom jag suttit i den sitsen att räntan steg 3 % från vi skrev på kontraktet tills överlåtelsen blev av så vet jag redan nu vilken "glad" överraskning man kan få :cool:
Nooooo 😱😱 usch det vill jag inte vara med om.
 
Jag har heller inte fått klart godkännandet från bostadsrättsföreningen, vilket bara det är ett stressmoment
 
Vi har precis köpt bostad och det ska betalas i mitten av maj. Banken sa att räntan får vi inte veta förrens då den dagen när lånet utbetalas. Känns ju sådär faktiskt, vi fick ett belopp som var räntan som var dagen vi köpte, och att det ”troligtvis är ungefär samma”. Tänk om den flerdubblats när det väl är dags att få det utbetalt? Vad gör man då? Är kanske onödigt orolig?

Den har redan gått upp från dagen vi köpte. Ganska mycket. Vi har råd så det är inte det men jag är snåååål och vill kunna spara så mycket som möjligt varje månad.
Enda möjligheten att veta exakt hur mycket ränta som ska betalas varje månad är att binda bolånet. Har man rörlig ränta kan den ändras hela tiden, både uppåt och nedåt.
 
På lånelöftet räknade banken "högt" på 2.3% så någonstans hoppas vi att det stannar där. Sedan plus deras rabatt.
Vår bank räknade på 5.5 % på bolånen, att vi klarade det men pratade om typ 1.49 i själva räntan. Men den var igår 1.66… okej ingen jätteskillnad, men ändå.
 
Enda möjligheten att veta exakt hur mycket ränta som ska betalas varje månad är att binda bolånet. Har man rörlig ränta kan den ändras hela tiden, både uppåt och nedåt.
Det ska vi, på ett år iaf. Men vi vet ju just nu inte vilken ränta vi får vilket känns rätt knepigt men det kanske är så man gör. Vårt första hus så vet inte så mycket 😅
 
Det ska vi, på ett år iaf. Men vi vet ju just nu inte vilken ränta vi får vilket känns rätt knepigt men det kanske är så man gör. Vårt första hus så vet inte så mycket 😅
Jo det är så det går till. Och ja, räntorna är på väg upp, men senaste prognosen jag såg var att de rörliga kommer att ligga på 2,5% om några år, så det kommer inte att hinna gå upp särskilt mycket på två månader.
 
Jo det är så det går till. Och ja, räntorna är på väg upp, men senaste prognosen jag såg var att de rörliga kommer att ligga på 2,5% om några år, så det kommer inte att hinna gå upp särskilt mycket på två månader.
Blir det så så blir det så. Då får vi flytta lånen när bindningstiden går ut tänker jag för då kan man ju iaf komma överens om en ränta med banken direkt för att flytta dit lånet.
 
Ja men oavsett så går det inte att binda den på förhand, innan lånet betalas ut. Det är då som räntan sätts.
Tycker det är konstigt 😂 man kanske inte har råd med huset om räntan går upp jättemycket mellan kontraktsskrivningen och tillträde. Nu klarade vi 5.5 utan problem men så mycket vill jag inte betala. Vi kommer betala några tusen mer än för vår hyresrätt och den kostade än 15000+ i hyra. Så för oss blev det inte billigare att köpa än hyra iaf.
 
Det är väl tyvärr så att boräntorna är på väg upp nu och kommer stiga en del framöver, på grund av den höga inflationen och så vidare
 
Vi har vårt huslån delat i tre delar med fast ränta, en på 3 månader, en på 1 år och en på 3 år. Rekommenderades av vår bank just för stabiliteten i att inte hela räntekostnaden varierar samtidigt.
 
Vi har två boendelån med rörlig ränta. Har räknat på att klara en höjning på iaf 7-8% på varje utan större problem. Bankerna lär vara bättre än jag på att sia om kommande räntor, därav obunden.

Istället för att spara så använder vi "sparpengarna" till att amortera av extra på lånen. Det har gett effekt på 10 år.

Väljer ni att binda lånen, så lär inte räntan skena på så kort tid. På längre sikt så kan räntorna mycket väl gå upp lite, och då är det bra om ni har amorterat.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 374
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp