Bukefalos 28 år!

Rätt att rida där?

P

PyretBellaGinnielou

I tisdags så var jag ute och red på en jättestor äng:). När jag mötte en kvinna med hund för andra gången sa hon till mig:
”Jag vill gärna ha min hund lös, så jag hoppas att du inte kommer förbi här något mer!”
Jag blev rätt arg, men sa ingenting och red därifrån, lite trist för det är en himla fin äng!:mad: Jag kan förstå att hon vill ha sin hund lös och att hon inte vill behöva koppla den hela tiden så fort jag rider förbi men har inte jag lika mycket rätt att rida där som hon har att gå med sin hund där?
Det finns inga skyltar om att ridning är förbjuden eller så och jag har ridit där förut.
Är det inte så att det är förbjudet att ha hunden lös under vissa perioder också(kanske inte är den perioden nu iförsej)?
 
Sv: Rätt att rida där?

de e väl förbjudet att ha hundar lösa övörhuvudtaget?! elle jag kanske har fel?
 
Sv: Rätt att rida där?

Sålänge det inte finns några skyltar där, så hade jag absolut fortsatt att rida där! Vad jag har hört så är det förbjudet att gå med hundar lösa. (rätta mig gärna för jag har säkert fel) Du borde i alla fall ha lika stor rätt att vara där som tanten med hunden. :)
 
Sv: Rätt att rida där?

det är koppeltvång mellan vissa datum på året, av hänsyn till alla djurbebisar. De datumen borde gå att hitta på brukshundklubbens hemsida. Om jag var du (och var säker på att jag fick rida på åkern) så skulle jag kolla upp datumet ifall hon klagar ngn gång när det är koppeltvång.

Tror att koppeltvånget undantas om man jobbar med sin hund, men då ska den ha ett SBK-täcke som visar att den arbetar.
 
Sv: Rätt att rida där?

en hund som man inte kan hålla koll på ska inte vara lös och det låter ju som att denna tjej inte har koll på sin (?)
Jag skulle rida där endå ;)
 
Sv: Rätt att rida där?

"Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används
vid jakt."
 
Sv: Rätt att rida där?

Nej det är inte förbjudet att ha hund lös... MEN, i skog och mark under viss period står det i lagen att man BÖR ha hunden kopplad.. Det vill säja att har du inte 100% pli på din hund ska du ha den kopplad.
Sen kan det skilja från kommun till kommun...

Jag tycker att du kan fortsätta att rida på ängen. Naturen är väl till för oss alla?!
:devil: jobbigt är det väl ändå inte att koppla sin hund.. Det får jag oxå göra...
 
Sv: Rätt att rida där?

I det här fallet tycker jag man ska visa umsesidig respekt. Om du rider där först kan ju damen kan vänte tills du ridit klart eller komma tillbaka senare. Lika dant om du ser att damen med hunden är och tränar på ängen kanske du kan vänta eller rida en annan runda.
Så länge markägaren inte förbjuder hund/häst på marken så är det fritt fram tycker jag. Och nu är det koppeltvång fram till augusti, så hunden får ändå inte vara lös.
 
Sv: Rätt att rida där?

Vad gör ni (du och hon) när ni är där? Passerar ni bara borde hon väl kunna tåla att ha dig där. Annars borde det väl gå om ni håller er på varsinn sida av ängen? För den var väl stor? Nån koll måste hon ju kunna ha på sin hund också
Är det dessutom inte hennes äng har hon ingen rätt att förbjuda dig att vara där

Du skulle ju kunna säga samma sak till henne: "Jag vill gärna ha min häst lös, så jag hoppas att du inte kommer förbi här något mer!” :devil:

Sen som andra redan sagt så får hon inte ha hunden lös så länge den inte är i arbete (vilket ska synas i så fall)
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att rida där?

Vems äng är det?

Du har ju ingen rätt att rida där om inte markägaren har sagt att det är okej.

Är det så att du har fått tillåtelse att rida där så säg det till kvinnan nästa gång ni möts.
 
Sv: Rätt att rida där?

Tycker förresten att hon kunde ha sagt det på ett trevligare sätt om hon nu inte vill ha er där. Lite vänlighet har aldrig skadat...
 
Sv: Rätt att rida där?

I det här fallet tycker jag man ska visa umsesidig respekt. Om du rider där först kan ju damen kan vänte tills du ridit klart eller komma tillbaka senare. Lika dant om du ser att damen med hunden är och tränar på ängen kanske du kan vänta eller rida en annan runda.

Tack för det inlägget! :bow:

Immer
 
Sv: Rätt att rida där?

Det här är rätt typiskt häst människor!!
Folk tror att man har rätt att rida och köra var som helst.
Damen med hunden kanske äger marken du red på!!
Då har hon rätt att säga åt dig att inte rida där.
 
Sv: Rätt att rida där?

Vems äng är det?

Du har ju ingen rätt att rida där om inte markägaren har sagt att det är okej.

Är det så att du har fått tillåtelse att rida där så säg det till kvinnan nästa gång ni möts.

Jodå, allemansrätten gäller ändå. Att rida på en äng är dock inte alls självklart, det beror på hur man rider, dvs vilken skada på marken/brukandet som skulle kunna åberopas av markägaren. Men jag håller med, enklast och bäst är givetvis att förankra det hos markägaren!

Det jag vill påpeka är bara att markägaren inte har någon absolut rätt att neka till ridning eller andra aktiviteter på sin mark, om denne inte kan påvisa någon faktisk skada/skaderisk på marken. Och nej, det räcker inte med centimeterdjupa hovavtryck på en grusväg, som vissa tycks tro....
 
Sv: Rätt att rida där?

För mig är detta det självklara svaret.
Har du lov att rida där ? Är det en vall så kan man inte rida där utan att förstöra marken när det är mjukt ute. Är det trädad mark kan markägaren bli skyldig att betala tillbaka EU bidrag om marken används för t.ex ridning. En äng låter som ett väldigt svävande begrepp...
Men har du lov av markägaren så är det ju bara att meddela damen detta. Men hon uttryckte sig otrevligt det kan jag hålla med om !
 
Sv: Rätt att rida där?

I tisdags så var jag ute och red på en jättestor äng:).



Det finns inga skyltar om att ridning är förbjuden eller så och jag har ridit där förut.


Denna "jättestora äng" vem äger den? Har du tillåtelse av markägaren att rida där!? Man kan ju inte börja sätta upp skyltar om att ridning är förbjuden på all åkermark man har! Man rider inte på åker och ängsmark utan att ha tillåtelse till detta!

Kicki :)
 
Sv: Rätt att rida där?

Sen är det väl inte säkert att detta är en äng i egentlig mening. Kan mkt väl vara betes eller slåttervall dvs jordbruksmark.
PL
 
Sv: Rätt att rida där?

Att rida utan lov på äng hör inte till allemansrätten. Har du inte lov får du inte rida där.
 
Sv: Rätt att rida där?

I tisdags så var jag ute och red på en jättestor äng:). När jag mötte en kvinna med hund för andra gången sa hon till mig:
”Jag vill gärna ha min hund lös, så jag hoppas att du inte kommer förbi här något mer!”
Jag blev rätt arg, men sa ingenting och red därifrån, lite trist för det är en himla fin äng!:mad: Jag kan förstå att hon vill ha sin hund lös och att hon inte vill behöva koppla den hela tiden så fort jag rider förbi men har inte jag lika mycket rätt att rida där som hon har att gå med sin hund där?
Det finns inga skyltar om att ridning är förbjuden eller så och jag har ridit där förut.
Är det inte så att det är förbjudet att ha hunden lös under vissa perioder också(kanske inte är den perioden nu iförsej)?


Hon kanske äger marken? Annars så måste man väl överhuvudtaget ha tillåtelse av markägare att rida på deras marker? I alla fall i mina trakter :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 596
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 843
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 340
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp