Rätt eller fel tillvägagångssätt ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Igår tänkte jag fara ut och skritta en sväng barbacka på pållen min, tillsammans med min syster och den andra hästen i stallet, MEN, det föll på en punkt ! Vad jag inte hade tänkt på var att han aldrig tidigare har sett stolen jag hade tänkt hoppa upp från, och givetvis var den livsfarlig, och det bästa hade givetvis varit att låta honom titta och undersöka den i lugn och ro, Men den andra hästen blev bara mer och mer otålig, och det gjorde ju bara Gemet mer stressad, så jag bestämde att lämna honom hemma i stallet och promenera med syrran en sväng, ur säkerthetssynpunkt var det det bästa, jag vill inte att det ska hända något med min syster och det är ett risktagande (i mina ögon) att ta med en uppstressad häst som "handhäst" eftersom de oftast påverkar varandra...
Sagt och gjort, Gemet fick stanna hemma och så for jag och syrran ut en liten sväng men den andra hästen, jag gick brevid och passade samtidigt på att ge henne en liten lektion :D
Under tiden funderade jag på problemet med stolen, och kom fram till att han måste vänjas vid den, annars så kan jag ju inte rida eftersom jag inte tar mig upp utan...
När vi kom tillbaka från ridturen öppnade jag Gemets dörr och ställde stolen mitt i öppningen, inte I boxen utan utanför, tanken var att han inte skulle känna tryggheten i boxen hotad, när han verkade ha accepterat att den stog där och inte verkade helt livsfarlig gick jag och ställde mig på den och pratade med syrran och låtsades att det var helt normalt att jag stog där på stolen, det gick inte lång stund innan han kom fram och kontrollerade läget och luktade på mig och sökte kontakt... So far so good...
Kvällen slutade i alla fall med att han stog och åt kvällsmat ur en hink som stog på stolen
Så, gjorde jag rätt, eller finns det något annat sätt att gå tillväga, mer tips på hur jag kan göra stolen mindre livsfarlig ??
Just nu står stolen mot väggen "mittemot" hans box, så han ser den bara han sticker ut skallen ur boxen...
 
Nästa steg kan väl vara att vänja honom vid stolen lite varstans utanför boxen och stallet. Och att du står på den, både en bit ifrån och brevid honom. Du kan ju stå på den och smeka och klappa honom på ryggen när han klarar av att stå stilla brevid den. Och sen lägga dig över hans rygg tills han accepterar det. Och så vidare. Låter ju som du har en bra början trots hans allra första reaktion.

Efter hand är det ju bra att du kan sitta upp från olika saker, som pallar, tunnor, stubbar mm. Du kan ju sitta upp från stolen med sadel också, så att det inte bara är barbackaritter som förknippas med den (om det nu har nån betydelse, men annars kanske du känner dig tryggare vid uppsittningen om du har sadel på)
 
Jag *viskar* får mig inte upp utan nåt att kliva upp ifrån med eller utan sadel :o
Tidigare har jag klättrat upp från en massa saker, men aldrig från just den här stolen... Det vanligaste har varit en huggkubbe eller en grillring, och det har aldrig egentligen varit nåt större problem :smirk:
 
:rofl: Okej, då var det inget större bekymmer med olika "pallar"! :D

Jag använde allt möjligt att sitta upp ifrån, tills en plasttunna en dag gick sönder när jag hade ena foten i stigbygeln. Foten gick genom plasten och tunnan fastnade runt ankeln! Jag kunde inte stiga ner för då skulle jag gå ännu längre genom plasten, och jag kunde inte sitta upp med hela plasttunnan runt foten!

Som tur var hände det här när hästen lärt sig stå stilla, så hon stod kolugnt och väntade. Som ännu mer tur var fanns det folk på gården som kunde dra loss min fot. Sen köpte jag en stadig pall...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 191
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 320
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp