Bukefalos 28 år!

Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

För det första hänvisar du till någons (polisens?) interna informationssida vilket inte betyder mer än så. Själv anser jag att lagtexten är vad som gäller.

För det andra citerar du endast en lösryckt mening ur denna sida, vilket gör att betydelsen blir en annan än om man läser hela stycket.

Jag kan inte se att den här sidan du länkat till innebär något alls i diskussionen om trådens ämne.

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag har faktiskt länkat till sidan! Har även skrivit var den kom från vilket även framgår av länken.
Tillför väl minst lika mycket som din egen tolkning!
Som jag även har skrivt innan så är detta inte någon ny tolkning utan ngt jag har fått presenterat på kurser od flera gånger under årens lopp.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Fast om man som inspektör får en anonym anmälan om missförhållanden, och inspektören försöker på många sätt få tag på hästägaren, men misslyckas, som tidningarna skriver och då menar det gjorts här, stallet är låst, ingen hemma, hur länge väntar man innan man går in?

OM det skulle vara en gravt vanvårdad häst, eller flera som är instängda, hur mycker skit får inte inspektören i efterhand för att de inte gått in direkt?

som jag skrev tidigare, sätt dig ner och invänta ägaren. Det är ju ytterligar ett "bevis" du kan åberopa i sånna fall, om det nu ägaren inte dyker upp inom ett rimligt antal timmar.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Har kollat med SJV de gör inte samma tolkning som DSM. Dvs de säger att insp inte har rätt att gå in.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

som jag skrev tidigare, sätt dig ner och invänta ägaren. Det är ju ytterligar ett "bevis" du kan åberopa i sånna fall, om det nu ägaren inte dyker upp inom ett rimligt antal timmar.



Då kan man ju undra vad rimligt antal timmar är?
Tala om dyrt besök, vem ska betala?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Då kan man ju undra vad rimligt antal timmar är?
Tala om dyrt besök, vem ska betala?

Så om man misstänker att ägaren jobbar 7-16 så kommer man vid 10 och efter två timmar bryter man sig in bara för att man har fått vänta?

Och ja jag kallar det att bryta sig in när man letar upp en nyckel och går in utan att ha polis med sig. Och utan att ge ägaren en chans att öppna själv, eftersom man inte har planerat sitt besök bättre.

Så jäkla skönt att den som är inspektör i vår kommun är bra och skulle inte ens få för sig att gå in i stall utan att någon var med. Och om det är så illa så att man inte kan vänta så är det polis som gäller inget annat.

Att gå in i mina stallar är samma sak för mig som att gå in i mitt hus.
Går man in i någons hus när den inte är hemma? Nä inte ens om dörren inte är låst utan man VÄNTAR tills ägaren kommer hem.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Då kan man ju undra vad rimligt antal timmar är?
Tala om dyrt besök, vem ska betala?

Det finns säkert saker man kan göra under tiden... hon kan ju ta med sig sin dator och jobba ändå, eller uträtta nåt annat ärende och komma tillbaka 2 timmar senare...Allt går bara om viljan finns!
Jo om man vet hur ofta en häst behöver mat så kan man räkna ut vad ett rimligt antal timmar är om man är lite räknekunnig...
 
Sv: Rätt gå in till häst

Delvis hänger det på inblandad inspektörs inställning till sitt jobb. Som du säger, så går det mest om viljan finns.
Ett alternativ är ju att försöka passa in på dom tider det är mest troligt att djurägaren är hemma. Ett annat, om det inte bryter mot sekretessbestämmelser eller annat, är att höra med en granne om vilka tider djurägaren normalt är hemma eller var denne kan nås.
Ett tredje är, som jag skrivit tidigare, att ringa djurägaren tills man får svar och då direkt åka till platsen.

Fast om viljan finns åt andra hållet s a s, blir allting omöjligt utom att bryta sig in och skylla på djurägarens ovilja att vara hemma under dennes arbetstid. :crazy:

Lyckligtvis är den senare kategorin i minoritet, såvitt jag vet. :)

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag tolkar inte! Jag läser innantill. Paragrafen är skriven på lättbegriplig svenska.

Om "dina tolkningar" ska vara dom som gäller, så måste man allt skriva om paragrafen först.

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Om man får djurhållningsförbud och anses missköta hästar bara för att det finns jordbruksmaskiner där dom är, då ligger jag och många andra väldigt risigt till. Våra kusar går ofta lösa på gården (gräsklippare!) och där finns gott om maskiner och annat.
Vari ligger misskötseln?

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Om man får djurhållningsförbud och anses missköta hästar bara för att det finns jordbruksmaskiner där dom är, då ligger jag och många andra väldigt risigt till. Våra kusar går ofta lösa på gården (gräsklippare!) och där finns gott om maskiner och annat.
Vari ligger misskötseln?

LIA

Helt sant! Jag skulle oxå vilja veta vari misskötseln ligger...
 
Sv: Rätt gå in till häst

Vid nästa kontakt fick jag svaret att mitt citat mkt riktigt kom från DSMs cirkulär samt.
Jordbruksverket kommer att titta närmare på frågan efter semestrarna,
men vill under tiden uppmana till försiktighet på så sätt att det tills
vidare är svaret i mitt förra mail som är verkets ståndpunkt

Den som påstår att det är självklart vad som gäller har inte mkt koll på juridiska texter.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det finns säkert saker man kan göra under tiden... hon kan ju ta med sig sin dator och jobba ändå, eller uträtta nåt annat ärende och komma tillbaka 2 timmar senare...Allt går bara om viljan finns!
...

Du kan väl ändå inte mena att inspektörer ska sitta och vänta?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Så om man misstänker att ägaren jobbar 7-16 så kommer man vid 10 och efter två timmar bryter man sig in bara för att man har fått vänta?

Och ja jag kallar det att bryta sig in när man letar upp en nyckel och går in utan att ha polis med sig. Och utan att ge ägaren en chans att öppna själv, eftersom man inte har planerat sitt besök bättre.

Så jäkla skönt att den som är inspektör i vår kommun är bra och skulle inte ens få för sig att gå in i stall utan att någon var med. Och om det är så illa så att man inte kan vänta så är det polis som gäller inget annat.

Att gå in i mina stallar är samma sak för mig som att gå in i mitt hus.
Går man in i någons hus när den inte är hemma? Nä inte ens om dörren inte är låst utan man VÄNTAR tills ägaren kommer hem.

Var har jag skrivit att man ska bryta sig in? Och dina andra påståenden, vad har jag med de att göra?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det finns inget i artikeln som pekar på att maskinen stod i hagen.
Djurskyddsinpektörn har sagt "olämpligt ställe", det kan betyda att den stod mitt på gårdplanen, så inspekören kanske hade svårt att parkera sin bil....:D
MEN...OM den stod i hagen.. så självklart är det mkt olämpligt.. men som sagt det vet vi inte ännu exact var den stod...
Med tanke på att kommeunen lämnat vidare ärendet till länsstyrelsen för prövning om djurförbud är det inte troligt att det bara var lantbruksmaskinen det handlade om.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Konstig fråga, men de kan fastna, skära sig, sticka sig beroende på vad det är för maskin.
 
Sv: Rätt gå in till häst

varför inte skicka brev med rek
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 930
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp