Bukefalos 28 år!

Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

OM en inspektör går in i ett olåst stall utan du är hemma så anmäl det till länsstyrelsen. De ska veta OM det förs in en smitta. Nu gällde detat visserligen främst grisarna men okunskapen bland inspektörerna är ibland stor.

Alltså,det är ett dilemma med oanmälda besök,i allafall på andra djurslag än som just i detta fall,häst.
Jag jobbar med djur på heltid inom en annan bransch och där har vi årligen kontroll och det skall också ske oanmälda besök.
Problemet är att vi kan ej släppa in oanmälda besök på våra anläggningar då det dels är en viss turordning som gäller mellan rummen och även mellan de separata byggnaderna.
Detta ställer iof till vissa bekymmer som när inspektören årligen ringer för att säga att han är på ingång å tänker komma då eller då,och oftast så måste vi samordna det hela mellan oss alla så det är ofta minst 14 dagar innan han kan komma för å få den handräckningen han vill ha utav oss.Dessutom så ska vi ju få ihop det med veterinär också,som alltid är med på inspektioner hos oss.

Hos oss om en inspektör kom och klampade in på egen hand,det skulle kunna kosta oss många miljoner om de vill sig riktigt illa..:crazy:
 
Sv: Rätt gå in till häst

hur ska man kunna vara säker när man är ute och rider om hästen blir rädd och springer på nåt ute på ridturen.Vem är ansvarig ,är det ryttaren som har misskött sig.Ska ryttaren få djurförbud?Säg att hästen springer på en harv . Ryttaren rider förbi harven varje dag på väg till skogsvägen exempelvis :devil:
 
Sv: Rätt gå in till häst

om hon har fött upp så bra hästar borde hon väl kunna avgöra själv vad hon kan ha i sin hage,ofta har inte de här inspektörerna en aning om vad som är fram och bak på en häst.
Tur att veterinärerna har intygat att hästarna var välskötta
annars hade hon inte haft någon hjälp mot myndigheterna
Har man hästöga då ser man direkt på en häst även när den går i hagen om den är vanvårdad,och då kan man få hjälp av veterinären om något är fel
Det finns ingen anledning att bryta sig in för man hinner inte skyla över nåt allvarligt på nån dag det kan ta och har verkligen inspekt
meddelat sig via post om det är rek. och hämtas inte detta rek ut
då meddelar polisen henne och sånt måste ju posten ha på data om det ej blivit utlöst:banana:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ja ,de här hästarna var ju värdefulla och det fanns inga vittnen vad inspektören gjorde i stallet
:confused:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Vad ska dom på maskinerna att göra? Hästarna är ju medvetna om att dom är där, och eftersom dom inte går att äta så bryr dom sig inte.

Jag hade hästarna lösa på gården idag, och visst kunde dom sprungit in i en vägg eller snubblat på skacklarna till en vagn eller hängt sig i torkvindan eller ...
Men det gör dom inte! :laugh:

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Undrar om inspektören såg skillnad på matgjord och skit i hagen .Om fyra hästar har skitit över vintern i en hage ,klart att det blir några ställen som de använder som toalett , om sen inspektören kommer och ser de högarna då tror han genast att det är misskötsel
Kanske djurägaren fraktar bort spill från vintern sen när han flyttat hästarna till en beteshage när grönt har kommit
Inte tror jag att man är skyldig att springa med skyffel och spade
bakom hästarna i vinterhagen Då tar man väl traktorn och fraktar bort det på våren tillsammans med skitkörningen Eller plöjer upp vinterhagen om det behövs
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ja ,de här hästarna var ju värdefulla och det fanns inga vittnen vad inspektören gjorde i stallet
:confused:

Jag är nog snarare ute efter smittorisken på övriga anläggningar,och då behöver inte inspektören göra annat än bara kliva in genom dörrarna för att föra in en smitta,eller en smitta mellan rum/anläggningar
 
Sv: Rätt gå in till häst

Just som jag menade att det finns smittorisk och inspektören hade gjort inbrottet en tid innan hästarna blev sjuka och fick avlivas enligt en tidigare artikel där hälsovårdinsp. går ut med att hästarna har fått fel foder i tidningarna innan veterinärerna ens har tagit prover på blod virus eller foder
Hur kunde inspekt veta i förväg att hästarna fått fel foder?
Fodret blev ju testat och av god kvalitet
Är inte det förtal ?
 
Sv: Rätt gå in till häst

En arbetshäst har också dött plötsligt i Älvdalen Kort efter Anettes hästar avlivats , samma symtom enl källor Den var ung 2 år gammal och de hittade inget i prover de tog Svettningar på kvällen och den låg död på morgonen i boxen
konstigt att den dog av korsförlamning som sades i bygden då ,men inget skrevs i tidningen om det Det var annan familj som ägde den hästen.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag skrev att jag tycker jordbruksmaskiner i hagarna räknas som misskötsel, skaderisken.

Men snälla du!! Återigen!! Vem har påstått att maskinen stod i hagen?? Ingenstans står det så i artikeln!! Läs mina tidigare inlägg och försök komma ihåg dom!
 
Sv: Rätt gå in till häst

Med tanke på att kommeunen lämnat vidare ärendet till länsstyrelsen för prövning om djurförbud är det inte troligt att det bara var lantbruksmaskinen det handlade om.

Det var ju oxå gödsel i hagarna, men å andra sidan så kan man ju undra om de inspekterade HELA hagarna eller om de stört sig på att det var mkt skit i en DEL av hagen vilket är ganska troligt då hon hade en hingst och dom ofta skiter på ett och samma ställe...
Dessutom var ju maskinen flyttad och av artilken att döma har endast ett besök gjorts på gården, vilket också är väldigt underligt att man inte får någon chans till åtgärd.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Vad ska dom på maskinerna att göra? Hästarna är ju medvetna om att dom är där, och eftersom dom inte går att äta så bryr dom sig inte.

Jag hade hästarna lösa på gården idag, och visst kunde dom sprungit in i en vägg eller snubblat på skacklarna till en vagn eller hängt sig i torkvindan eller ...
Men det gör dom inte! :laugh:

LIA

:rofl: precis.. hästar vänjer sig vid sin omgivning. Vi har en LITEN bergsknalle i våran hage och det första min toto gjorde när hon kom hem från platta skåne var att dratta på ändan! men efter det har hon minsann gått så försiktigt där...hade det stått en maskin där istället hade hon förmodligen inte brytt sig ...det hade förmodligen varit säkrare...
 
Sv: Rätt gå in till häst

Men en dag busart de runt eller blir skrämda o då blir en maskin genast en stor o onödig skaderisk. Jag har sett tillräckligt med såna skador.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

det kan de ju även göra när du har (dina gräslippare)lösa Bli busiga och skada sig . Ska hon få djurförbud för detta?.
Och de hade ju inte dött av att jordbruksmaskinen stod i hagen
Det var en harv som stod i hagen och en tippvagn bredvid
Hästarna var gamla 2st var 14 år en 17år en 11år
Enligt en källa och den personen säger till mig att hon omöjligt kunnat vanvårda sina hästar som har producerat sånna kanonhästar
som hon gjort '
Hade hon gjort det hade de aldrig kommit nånstans
En av hästarna hon fött upp är Geronimo S ,som var den första som dog efter veterinär jobbat med honom ,en fantastisk häst ,bland flera av hennes uppfödningar
Där hon bor finns grannar som anmält henne flera gånger ,anmälarna har inga hästar som tävlat själva Det är mycket avundsjuka många gånger bakom sånt här.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Vad ska dom på maskinerna att göra? Hästarna är ju medvetna om att dom är där, och eftersom dom inte går att äta så bryr dom sig inte.


Så du kan alltså garantera att hästar som går i beteshage, vilket var det som från början nämndes, inte skadar sig på maskiner som mot förmodan skulle vara uppställda där?

När betet tryter och de ska beta mellan skären på plogen?
Eller ska klia sig på pressen och skär sig på en vass kant?
Eller betar intill hövändaren, blir skrämda, vrider till sig och får en pinne i ögat?

Menar du att hästar inte bryr sig om något som man ställer ut i hagen bara det inte går att äta?
 
Sv: Rätt gå in till häst

:rofl: precis.. hästar vänjer sig vid sin omgivning.


Så du menar precis som LIA att det inte är någon som helst fara med att ha jordbruksmaskiner stående i en beteshage?
För att de vänjer sig?
Varför vänjer sig då inte hästar vid taggtrådsstaket, om det nu är så som du menar, att de vänjer sig vid omgivningen?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Men snälla du!! Återigen!! Vem har påstått att maskinen stod i hagen?? Ingenstans står det så i artikeln!! Läs mina tidigare inlägg och försök komma ihåg dom!

Jag har inte påstått tvärsäkert att det stod maskiner i hagen. Tog bara upp det som ett exempel på missförhållanden, som jag tyckte, eftersom det nämndes i artikeln.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Så du kan alltså garantera att hästar som går i beteshage, vilket var det som från början nämndes, inte skadar sig på maskiner som mot förmodan skulle vara uppställda där?

När betet tryter och de ska beta mellan skären på plogen?
Eller ska klia sig på pressen och skär sig på en vass kant?
Eller betar intill hövändaren, blir skrämda, vrider till sig och får en pinne i ögat?

Menar du att hästar inte bryr sig om något som man ställer ut i hagen bara det inte går att äta?

Jag håller helt med dig. Givetvis förvarar man inte sina maskiner i beteshagarna.

Jag förstår inte varför man skulle göra det i vilket fall som helst. Så otroligt ont om plats har väl ingen så att maskinerna inte får plats utanför hagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 860
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp