Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Halali

Trådstartare
Nu alla ni som grinar över de som tar sig vatten över huvudet, här har ni er chans att stämma vatten i bäcken lr vad det heter ;) Funderar över rasval till nästa hund:

-Jag vill köra lydnad och agility, gärna på tävlingsnivå om vi blir bra nog. Ännu lite mer intresserad av agility än lydnad om jag måste välja men kommer definitivt köra bägge till viss del.

-Hunden ska hänga med till stallet och om den skulle bli en sån som man får tillräckligt extrembra lydnad på från hästryggen, följa med på ridturer. Det behöver inte vara en ras som tål galopprundor, jag kan välja mina turer.

-promenader/cykelrundor efter ras, det går att välja. Har en chihuahua som kan åka i cykelkorgen om det blir cykel, annars är han väldigt fit för att vara sällskapschi och kan gå långt utan problem.

-pälsvård ok men helst inte en föna-klippa-borsta i hundra år hund för det kommer inte bli vackert :angel:

-måste ha en off-knapp. jag bor själv och blir jag sjuk så det bara blir promenader några dagar så måste det funka. Visst inomhusaktivering kan jag göra ändå men det blir ju inte samma sak.

-helst inte så mkt jaktinstinkt då jag är totalt ointresserad av jakt och vill kunna ha hunden lös mkt

-jag är van vid hundar med ganska så hårt psyke, så bara för att jag har chihuahua ni behöver ni inte tänka att det ska vara en mjuk ras.


Shoot! Värva mig! :D Som jag skrev i en annan tråd skulle en sån däringa "sällskaps-BC" sitta fint som de har på blocket men jag köper inte riktigt varudeklarationen så att säga :angel:
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Någon schnauzer kanske?
De behöver visserligen trimmas, men vad jag förstått så är det inte så överdrivet ofta som det behövs.
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Sheltie eller dvärgpudel :)
Är väll de lämpligaste om du vill hämna i toppen i agility men ändå inte ha en extrem hund som bc.
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Sheltie! Låter som en perfekt liten jycke. (Behöver väl borstas, men inte överdrivet mycket pälsvård)
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Sheltie eller dvärgpudel :)
Är väll de lämpligaste om du vill hämna i toppen i agility men ändå inte ha en extrem hund som bc.



Schnauzer har jag funderat över innan faktiskt.. men har inte fått uppfattningen att de brukar gå så bra på varken lydnad lr agility, kanske missat ngt där?
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Sheltie eller dvärgpudel :)
Är väll de lämpligaste om du vill hämna i toppen i agility men ändå inte ha en extrem hund som bc.

Ingen pudel, gillar inte pudlar alls.. :o Dvärgschnauzrar är ju rätt coola, ska läsa på mer om dem :) Har träffat ett gäng men inte fått nån klar uppfattning.


Nån som har sheltie som vet hur jobbig pälsen är om de blir skitiga osv? Stall är ju stall..
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Schnauzer har jag funderat över innan faktiskt.. men har inte fått uppfattningen att de brukar gå så bra på varken lydnad lr agility, kanske missat ngt där?

Jag har iof bara kommit i nära kontakt med en dvärgschnauzer, men den har tävlats i lydnadsklass 3 med bra resultat, uppflyttad från lägre klass spår och tycker att det är skitkul med agility (dock är ägaren inte helintresserad av det, så hunden har inte fått testa på det allt för mycket).
Den hunden är fantastisk, lite väl skällig ibland bara :p
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Shoot! Värva mig! :D Som jag skrev i en annan tråd skulle en sån däringa "sällskaps-BC" sitta fint som de har på blocket men jag köper inte riktigt varudeklarationen så att säga :angel:
Vill du ha en hund med kapacitet i stil med bc men slippa vallningen så tycker jag du kan titta på jaktgolden. Du bör nog vara intresserad av någon form av nosarbete; typ apporteringsträning (ungefär som uppletande, fast med dummies, faktiskt jättekul!) eller sök/spår för att hunden ska må riktigt bra. En bra jaktgolden är mkt förig och har en enorm arbetslust, men kan koppla av när det inte ska jobbas. Oftast mjuka hundar... helt underbara och otroligt lätta att ha att göra med, även om undantag finns. Var noga med linjer och uppfödare.
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Dansk/Svensk Gårdshund kanske?

Kollar dina krav efter min DSG:

-Jag vill köra lydnad och agility, gärna på tävlingsnivå om vi blir bra nog. Ännu lite mer intresserad av agility än lydnad om jag måste välja men kommer definitivt köra bägge till viss del.
skulle min passa perfekt till

-Hunden ska hänga med till stallet och om den skulle bli en sån som man får tillräckligt extrembra lydnad på från hästryggen, följa med på ridturer. Det behöver inte vara en ras som tål galopprundor, jag kan välja mina turer.
hänger lätt med i galopp också

-promenader/cykelrundor efter ras, det går att välja. Har en chihuahua som kan åka i cykelkorgen om det blir cykel, annars är han väldigt fit för att vara sällskapschi och kan gå långt utan problem.
japp

-pälsvård ok men helst inte en föna-klippa-borsta i hundra år hund för det kommer inte bli vackert
ingen pälsvård

-måste ha en off-knapp. jag bor själv och blir jag sjuk så det bara blir promenader några dagar så måste det funka. Visst inomhusaktivering kan jag göra ändå men det blir ju inte samma sak.
min kan lätt ligga o dega ett par dagar i sträck om jag är sjuk

-helst inte så mkt jaktinstinkt då jag är totalt ointresserad av jakt och vill kunna ha hunden lös mkt
hon sticker inte långt, men kan skrämma upp
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Hur är det med stressen? Vet att en del goldens (aldrig träffat jaktgolden) har ganska lätt att stressa upp sig i vissa situationer.. de på djursjukhuset sa det iaf :angel: Hur är jaktlust och sådär?


Fragile: Hur är dsg jämfört med JRT? Vet inte varför jag ställer frågan, kanske jättedumt, de kanske bara har utseendet gemensamt, de är ju lite lika :o Men har för mig de är rätt vanliga bland hästfolk precis som jrt.
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Återigen ett inlägg från en som inte borde uttala sig, men pomeranian kanske? De är ju superpigga av sig, när jag var på scandinavium sist uppträdde de med ett gäng hundar varav en sån som stal showen med sin lille husse.. gjorde både konster & agility. Tror att en uppfödare härikring, spillman, fött upp en som tagit nån stor utmärkelse i det.. ojoj vad jag har koll på detaljerna, sorry :D Nånannan kanske vet mer?
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Schnauzer har jag funderat över innan faktiskt.. men har inte fått uppfattningen att de brukar gå så bra på varken lydnad lr agility, kanske missat ngt där?

De är (ska vara...) toppenhärliga, föriga hundar som brukar gå väldigt bra i lydnaden, och är snabba nog i agilityn.
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Nu alla ni som grinar över de som tar sig vatten över huvudet, här har ni er chans att stämma vatten i bäcken lr vad det heter ;) Funderar över rasval till nästa hund:
Jag skulle rekomendera amerikansk cocker spaniel

-Jag vill köra lydnad och agility, gärna på tävlingsnivå om vi blir bra nog. Ännu lite mer intresserad av agility än lydnad om jag måste välja men kommer definitivt köra bägge till viss del.
Amrisarna har absoult kapaciteten.

-Hunden ska hänga med till stallet och om den skulle bli en sån som man får tillräckligt extrembra lydnad på från hästryggen, följa med på ridturer. Det behöver inte vara en ras som tål galopprundor, jag kan välja mina turer.
allt beror ju på träning men min och mammas älskar att springa

-promenader/cykelrundor efter ras, det går att välja. Har en chihuahua som kan åka i cykelkorgen om det blir cykel, annars är han väldigt fit för att vara sällskapschi och kan gå långt utan problem.
cyklar mycket med min tik. går fin fint

-pälsvård ok men helst inte en föna-klippa-borsta i hundra år hund för det kommer inte bli vackert :angel:
Här är ju kruxet.
Min tik är precis nerklippt hon har en helt del kvar. Mammas en tik kör vi av kort kort med maskin kanske 2 ggr om året. snabbt och enkelt. Hon badas sen självtorkar hon. Går jätte enkelt.

-måste ha en off-knapp. jag bor själv och blir jag sjuk så det bara blir promenader några dagar så måste det funka. Visst inomhusaktivering kan jag göra ändå men det blir ju inte samma sak.
amrisarna är inte super krävande i allmänhet. "Go whit the flow" är deras melodi. Dom kan har super mycket energi sen bara slockan direkt. Det är verkligen av och på hundar. Iaf våra som är vana vid det. Däremot så kan man få mer eller mindre krävande individer givetvis men så är det med alla raser.

-helst inte så mkt jaktinstinkt då jag är totalt ointresserad av jakt och vill kunna ha hunden lös mkt
jaktinstinkten hos amrisarna är ganska bortavlat. synd men sant. Ingen av våra har speciellt mycket vilt i sig.

-jag är van vid hundar med ganska så hårt psyke, så bara för att jag har chihuahua ni behöver ni inte tänka att det ska vara en mjuk ras.
Amrisarna har ett ganska mjukt psyke, Man får ta det lite fint med dom. Dom har mycket "will to please" och blir ganska ledsna när dom får skäll eller gör fel, eller inte förstår.

Här är bild på Min nerklippta tik.
27259467.jpg
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Fast jag tycker inte ISCWT är föriga alls.... Inte de jag har träffat iaf, dessutom har de (tyvärr) ganska mycket mentala problem.

Till TS, tycket jaktgolden låter som en utmärkt ras till dig!
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Hur är det med stressen? Vet att en del goldens (aldrig träffat jaktgolden) har ganska lätt att stressa upp sig i vissa situationer.. de på djursjukhuset sa det iaf :angel: Hur är jaktlust och sådär?
Skrev ett lååångt svar som bara försvann:confused:

Ang. stress så tycker jag inte alls att de jaktgolden jag känner till (har 4 egna + känner många andra) är stressade... däremot vet jag att många golden av showlinjer har mer stress, pga att de inte är avlade för sina mentala och arbetsmässiga egenskaper. Hos jaktgolden vill man inte ha stress, och därför undviker man såklart att använda sådana hundar i avel.

En jaktgolden ska inte ha mer lust att jaga vilt på egen hand än någon annan ras, den är ju avlad för att samarbeta med sin förare och apportera skjutet vilt efter skott. Mina hundar kan dra efter en hare om den hoppar upp mitt framför dem, men jag har tränat inkallning med visselpipa sedan tidig valpålder och kan därför vissla in dem på en sekund, de vänder i luften och kommer direkt, mkt praktiskt:)
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

En wheaten passar nog inte alls. Hade en hane som var väldigt svårjobbad, hade mycket jakt och tyvärr så är det väldigt vanligt med könsbunden agressivitet i rasen. Sen har du ju pälsvården. Visst har jag träffat ett fåtal wheatens som varit duktiga i agility, men det är nog mer ett undantag.
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

En wheaten passar nog inte alls. Hade en hane som var väldigt svårjobbad, hade mycket jakt och tyvärr så är det väldigt vanligt med könsbunden agressivitet i rasen. Sen har du ju pälsvården. Visst har jag träffat ett fåtal wheatens som varit duktiga i agility, men det är nog mer ett undantag.

Jag har träffat en Wheaten har haft denna på kurs för mig, så jag talar utifrån den.

Det är en svårjobbad hund. Matte får kämpa både i lydnad och Agility men med helt olika saker. i agilityn måste hon kämpa för att hålla honom i Schack och i lydnaden måste hon kämpa för att få kontakt.

Dremot när poletten trillar ner och hunden fattar så är han otroligt duktig, det är en hund med mycket glädje och lust att jobba på agilityplanen
 
Sv: Rätt ras- tråd, igeeeeen...

Amrisar funderade jag över för några år sen, då pratade jag med lite olika uppfödare om rasen och fick så olika bud om hur de skulle vara mentalt osv att det blev virrigt och så blev det chi av olika anledningar ist. Tror pälsen avgjorde lite åxå, ställer ju gärna ut.. men ja de verkar ju överlag vara väldigt trevliga.

Dvärgpinne har jag absolut funderat över men av vad jag hört på forumet så verkar den där off-knappen sitta långt inne?
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 785
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 895
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 440
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp