Rättigheter mot flygplats?

Framförallt som man inte verkar kunna boka upphämtning som privatperson.

Nä, nu har jag lagt den energi jag tänker lägga på detta ärende. Ska jag resa något mer någon gång så ska jag tänka på att man kan tvingas gå från flygplatsen om man vill ha ut sitt bagage "utan krångel".

Det är många minus på listan över att flyga nu.

Klimatet
Föräldrar som tar med spädbarn på flyg så att man har lust att bli självmordsbombare efter några timmar
Folk som reser sjuka så att man själv blir tvärsjuk
Krångligt och omständigt i största allmänhet.
Tvingas att boka hotell i samma stad ifall något fuckar upp.

SÅ kul är det inte att resa utomlands.
Men det tar väl 10 år så har väl minnet av dessa saker bleknat tillräckligt för att jag ska orka försöka igen gissar jag. Det är ju typ 10 år sedan förra gången. Eller iofs är jag äldre, jag kanske hinner glömma på bara 5 år denna gång :rofl:
Men hjälp vilken överreaktion?
Men vill du inte åka utomlands så ska du givetvis inte göra det.
 
@SiZo Jag antar att du reste med TUI, har du varit i kontakt med dem? Det är flygbolaget (eller charterbolaget) som är ansvarigt för incheckat bagage - inte flygplatsen. Det regleras av Montrealkonventionen.

På TUI:s hemsida står det att man direkt ska kontakta deras representant på flygplatsen om man vill anmäla försenat eller försvunnet bagage. Om det varken fanns personal från TUI eller personal på flygplatsen så var det ju förvisso omöjligt för er att göra anmälan (upprätta en PIR-rapport) på plats - men i sådant fall ska det istället göras inom sju dagar till TUI på tuiflyclaims@tui.se. Efter sju dagar så är det för sent och då är nog det enda sättet att få tillbaka bagaget är att betrakta det som kvarglömt och själv besöka hittegodsavdelningen på flygplatsen eller be någon bekant med fullmakt att hämta upp det.

Men summan av kardemumman är iallafall att det inte är flygplatsen som är ansvarig för ditt bagage och det är därför inte dit du ska vända dig om du vill att bagaget ska köras hem till dig. Det förklarar också varför flygplatsen nekar hjälpa dig med bagaget.
 
De har svarat att de inte tänker köra ut den. Så det tror jag inte lär hända faktiskt.
Nej om det är så att ni lämnade väskan "frivilligt" så sker iofs ingen utkörning, det är ju om väskan kommit bort. Hämtar ni den inte så försvinner den tillslut helt enkelt.

Men en transport behöver inte vara så dyrt, är värt det. Klart det är surt att behöva betala för att ha åkt ifrån flygplatsen för tidigt men du få väl ta det som en lärdom och vet att inte lämna flygplatsen fören du vet hur det ligger till med bagaget helt enkelt.
 
Fast på Arlanda finns det ju lite mer att ta hänsyn till. Och det finns sittplatser, restauranger osv osv så man kan roa sig rätt bra där, under långt tid.
Om jag hade valt att stanna kvar, hur skulle jag då tagit mig hem? Skulle jag bett dem flyga mig hem till dörren kanske?
Näst senast vi flög satt vi på en liten flygplats (Chania i Grekland) klockan 2 på natten. Enda planet som landad och bara vårt bagage som skulle köras och hanteras.

Visst blev vi irriterade och gnällde med varandra när det tog 90 minuter för bagagebandet att börja snurra. Och ytterligare 20 innan vi fått alla väskor. Men aldrig att vi ens tänkte att vi skulle dra innan väskorna kommit.

Så det är inte bara Arlanda det kan strula.
 
Näst senast vi flög satt vi på en liten flygplats (Chania i Grekland) klockan 2 på natten. Enda planet som landad och bara vårt bagage som skulle köras och hanteras.

Visst blev vi irriterade och gnällde med varandra när det tog 90 minuter för bagagebandet att börja snurra. Och ytterligare 20 innan vi fått alla väskor. Men aldrig att vi ens tänkte att vi skulle dra innan väskorna kommit.

Så det är inte bara Arlanda det kan strula.
Fast här kom ju väskorna efter 5 min, sedan så slutade det komma väskor och vi väntade. Hade inga alls kommit så hade vi såklart stannat kvar.
 
@SiZo Jag antar att du reste med TUI, har du varit i kontakt med dem? Det är flygbolaget (eller charterbolaget) som är ansvarigt för incheckat bagage - inte flygplatsen. Det regleras av Montrealkonventionen.

På TUI:s hemsida står det att man direkt ska kontakta deras representant på flygplatsen om man vill anmäla försenat eller försvunnet bagage. Om det varken fanns personal från TUI eller personal på flygplatsen så var det ju förvisso omöjligt för er att göra anmälan (upprätta en PIR-rapport) på plats - men i sådant fall ska det istället göras inom sju dagar till TUI på tuiflyclaims@tui.se. Efter sju dagar så är det för sent och då är nog det enda sättet att få tillbaka bagaget är att betrakta det som kvarglömt och själv besöka hittegodsavdelningen på flygplatsen eller be någon bekant med fullmakt att hämta upp det.

Men summan av kardemumman är iallafall att det inte är flygplatsen som är ansvarig för ditt bagage och det är därför inte dit du ska vända dig om du vill att bagaget ska köras hem till dig. Det förklarar också varför flygplatsen nekar hjälpa dig med bagaget.
Vart hittade du den mailen? Jag hittar ingen mailkontakt alls till dem, chatten verkar inte fungera och inte heller deras facebook. Och ringa kan jag inte eftersom jag inte har någon röst. Och jag lär ju inte bli frisk tills på fredag om 7 dagar nu stämmer.

Det finns värre saker än att bli av med sitt bagage som man egentligen inte behöver, som tur är.

Men hjälp vilken överreaktion?
Men vill du inte åka utomlands så ska du givetvis inte göra det.
Jaså? Varför då? Största punkten på min lista är ändå föräldrar med spädbarn. Detta läggs bara uppepå kakan.

Nej om det är så att ni lämnade väskan "frivilligt" så sker iofs ingen utkörning, det är ju om väskan kommit bort. Hämtar ni den inte så försvinner den tillslut helt enkelt.

Men en transport behöver inte vara så dyrt, är värt det. Klart det är surt att behöva betala för att ha åkt ifrån flygplatsen för tidigt men du få väl ta det som en lärdom och vet att inte lämna flygplatsen fören du vet hur det ligger till med bagaget helt enkelt.
Tror att jag undviker incheckat bagage i framtiden och skaffar bättre väska till handbagage istället. Det verkar som det smidigaste! Så mkt prylar behöver man ju inte ha med sig när man är borta så kort tid.
 
Det är ju lite komiskt, att jag ska höra av mig inom 7 dagar, men enligt det automatiska svarsmailet så kommer de höra av sig om mellan 4-6 veckor. Det är ju tur att jag inte har något jag behöver akut i väskan.
Värre är det med sambon, han saknar alla sina specialpennor.

Men nu har jag hört av mig via deras chatt på hemsidan, via messenger på facebook, till 2 olika mailadresser så nu anser jag faktiskt att jag har gjort mitt.
 
Tror att jag undviker incheckat bagage i framtiden och skaffar bättre väska till handbagage istället. Det verkar som det smidigaste! Så mkt prylar behöver man ju inte ha med sig när man är borta så kort tid.
Det är definitivt bäst, efter att jag sett så otroligt mycket problem och sena bagage så skulle jag aldrig våga checka in någonting.
 
Det är definitivt bäst, efter att jag sett så otroligt mycket problem och sena bagage så skulle jag aldrig våga checka in någonting.
Ja det verkar mer regel än undantag att något försvinner verkar det som :rofl:

Insåg att samtliga av mina BHar ligger i väskan. Så det blir att gå utan i 4-6 veckor som minst :rofl::rofl:
 
Vart hittade du den mailen? Jag hittar ingen mailkontakt alls till dem, chatten verkar inte fungera och inte heller deras facebook. Och ringa kan jag inte eftersom jag inte har någon röst. Och jag lär ju inte bli frisk tills på fredag om 7 dagar nu stämmer.

Det finns värre saker än att bli av med sitt bagage som man egentligen inte behöver, som tur är.


Jaså? Varför då? Största punkten på min lista är ändå föräldrar med spädbarn. Detta läggs bara uppepå kakan.


Tror att jag undviker incheckat bagage i framtiden och skaffar bättre väska till handbagage istället. Det verkar som det smidigaste! Så mkt prylar behöver man ju inte ha med sig när man är borta så kort tid.
Jag har rest så, en ryggsäck det räcker. Så jäkla skönt att slippa stå och vänta vid dom där banden och bara gå rakt ut. Mycket kan man köpa på plats !
 
Fast här kom ju väskorna efter 5 min, sedan så slutade det komma väskor och vi väntade. Hade inga alls kommit så hade vi såklart stannat kvar.
Hm. Fick alla andra sina väskor och endast ni blev utan? Då hade jag nog också åkt och skickat mail direkt till arrangören om att väskorna inte kommit.
Fick ungefär hälften av de andra resenärerna sina väskor, dvs halva planet stod också kvar och väntade? I så fall hade jag förstått att det inte var min väska som var på villovägar utan något mer generellt fel - dvs väntat kvar. I det läget är det nog lite svårt att hävda att väskan slarvats bort och ska köras ut på flygbolagets bekostnad.
 
Det är definitivt bäst, efter att jag sett så otroligt mycket problem och sena bagage så skulle jag aldrig våga checka in någonting.
Fast numer, sedan streckkoderna kom, är det ju ändå ganska sällan som bagage försvinner/försenas. Jag är ofta imponerat av att väskorna, trots oväder, förseningar och korta byten så ofta är med hela vägen. Och blir de försenade så körs de ut. Men självklart är det så att ju mer man reser och ju mer "komplicerade" resor man gör, desto större är förstås risken att man råkar ut för att bagaget försenas.
Däremot håller jag med om att man ofta får vänta länge på väskorna. Gillar flygplatser där man får veta hur lång tid det tar innan väskorna kommer.
 
Med en stressad taxi som ringde och undrade vart tusan vi var.
Hade ni bokat "flygtaxi"? De tycks få alldeles för optimistiska tider och eftersom det får fast betalt per körning (verkar det som) blir de sura om man är sen. En vanlig taxi tickar ju taxametern på. Eller så kan man be den åka och sedan ringa en ny. Tips till nästa gång.
 
Mja, egentligen inte. Eftersom de skrev att de hade informerat samtliga passagerare så bör de ju mena samtliga, inte bara de som stod kvar där. Säger man samtliga så måste man ju mena det med.

Nej visst hade vi kunnat göra mer, självklart. Vi hade kunnat sitta där hela natten, betalat för en taxi vi inte kunde använda och sedan hoppas på att de inte kastade ut oss från flygplatsen förens bussarna började gå nästa dag igen. Visst hade det gått, absolut. Inget är ju omöjligt om man verkligen vill vrida på det :D

Och hade jag fått information så hade jag nog varit mer benägen att stanna. Men den totala bristen på information och kommunikation hjälpte ju inte direkt till.
Den möjlighet ni har är väl att trycka på att ni inte fick någon information och att ni inte kunde hämta väskorna dagen efter eftersom flygplatsen var stängd. Hur har de sagt att de har informerat, med sms? I så fall kan ni ju visa att ni inte har fått något.
Vad gäller taxin så hade ni ju kunnat använda den så småningom (när väskorna kommit) eller ringt efter en ny. Den kostnaden hade det kanske varit lättare att få ersättning för, om väskorna kom extremt sent.
 
Hade ni bokat "flygtaxi"? De tycks få alldeles för optimistiska tider och eftersom det får fast betalt per körning (verkar det som) blir de sura om man är sen. En vanlig taxi tickar ju taxametern på. Eller så kan man be den åka och sedan ringa en ny. Tips till nästa gång.
Lite knepigt att bara ringa dit en ny när man ska så pass långt som vi skulle. Annars hade det givetvis varit en lösning. Ja, vi bokade flygtaxi.

Alla fick inte väskorna, men säkerligen 75% iaf.
 
Lite knepigt att bara ringa dit en ny när man ska så pass långt som vi skulle. Annars hade det givetvis varit en lösning. Ja, vi bokade flygtaxi.

Alla fick inte väskorna, men säkerligen 75% iaf.
Ok jag missuppfattade, trodde att ni bara skulle till Linköping. Även om det verkar smidigt att resebyrån ordnar och det kanske ingår i ngn resepolicy (när jag reser i tjänsten) så avstår jag från flygtaxi just för att de står där alldeles för tidigt och ringer och tjatar trots att man inte kan göra något åt det. Vet inte om de får för lite/fel information. En gång hade taxin fått samma upphämtningstid som planet landade. Eftersom det var långväga flyg tog det ganska lång tid bara innan alla hade kommit igenom passkontrollen och genom terminalen (de kan kanske inte räkna med att man ska ha incheckat bagage).

Om de återstående 25% är 30-40 personer (vet inte hur stort planet var) och man inte blev varse att det var något strul på avgående flygplats (typ maskningsaktion) så hade jag väntat mer än 40 minuter om det inte fanns speciella skäl att inte göra det (och dit räknar jag inte väntande taxi). På en liten flygplats blir ju väntetiden vid bandet förhållandevis längre eftersom det ofta går snabbt att komma dit från planet. På stora flygplatser kan det ju ta en kvart eller mer bara att gå till bandet (spec om man ska igenom passkontroll) och då hinner ju väskorna lastas av under tiden.
 
Lite knepigt att bara ringa dit en ny när man ska så pass långt som vi skulle. Annars hade det givetvis varit en lösning. Ja, vi bokade flygtaxi.

Alla fick inte väskorna, men säkerligen 75% iaf.
Men skulle ni inte till Linköping? Det är ju inga problem att snabbt få en taxi för den sträckan. Sålänge det inte är typ på nyår eller liknande när alla taxibilar är upptagna..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 204
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp