Ragdoll, eller tips på andra raser som kan passa

Bukefalos 30 år!

Miingla

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa katt. Som det känns nu hade vi gärna tagit en omplacering dvs vuxen katt. Ragdoll, är det enligt er en trevlig och frisk ras? Vad bör vi vara uppmärksamma på?
Är det mycket pälsvård? Förstår att de fäller, men är det extremt mycket?

Tips på annan ras som kan passa? Vi vill ha en katt som kan vara ute när den själv önskar det. Så frisk som möjligt givetvis. Social, med förhoppning om många mysiga stunder. Vi har inga barn och tänker inte skaffa, men syskonbarn besöker oss ibland.
Vi jobbar kontorstider, det händer att vi jobbar hemifrån men merparten av tiden på kontor.

Bor i villa med gammal halvt igenvuxen betesmark runt huset, enstaka grannhus och en 30-väg utanför. Tanken var att införskaffa kattlucka.

Vi har haft hund och smådjur tidigare :)

Har två ragdolls.
Det är en olämplig ras som utekatt. De är alldeles för godtrogna, klumpiga, sociala och har en otroligt dåligt väder anpassad päls.

Hade jag vetat innan hur mycket vitt kattglitter det skulle bli överallt hade jag inte skaffat dom... Men nu har jag lärt mig att leva med det.
Mina kräver minimalt med pälsvård, men ju mer jag kammar ju mindre tussar på golvet. Den ena rakas regelbundet mest för hans egen skull då pälsen är orimligt tjock, men fördelen är ju också att det blir mindre tussar på golven. Mina uppskattar att kammas och meddelar gärna när de är sugna att få sig en stund med kammen.

Det är en stor ras som äter därefter, dvs matkostnader är nog högre än snittet. Mina väger ca 5,5 och ca 8,8 kg (Nej de är inte feta!)
Det är en väldigt frisk ras, jag betalar ca 3000:- per år i försäkring för båda. De är enligt Agria en utav de friskaste raserna, förutsatt att den är renrasig så klart, vilket jag förutsätter att det är det du avser, annars är det en bondkatt.

De är med oss överallt i huset, men ligger aldrig i knät, men kan gärna lägga sig intill och även under filten i soffan.
De sover gärna i sängen delar av natten. Den ena är enormt tålmodig emot sonen 2 år, den andra har mycket integritet och närmar sig bara oss i familjen, undviker främlingar och kan nog ses som osocial utav andra.

Jag kan bara instämma med föregående talare. De är helt olämpliga som frigående utekatter. Pälsen är ett mycket stort minus som utekatt med. Att ha dem ute i sele, inhägnad osv är inga problem.

Jag tycker de kräver mindre pälsvård än andra långhåriga då pälsen inte alls tovar på samma sätt. Men allt, jag menar precis allt, kommer vara täckt i vita katthår. Men så fina att du inte märker det förrän du är på jobbet med en halv katt på kläderna 😅

Jag rollar byxorna det sista jag gör innan jag går ut genom dörren. När jag kommer ut genom porten i dagsljus inser jag att jag har en halv katt på byxorna likförbannat.

Notera att allt även innebär mattor, kuddar, filtar, täcken, möbler. Jag du fattar. Jag har tvättmaskin i lägenheten men tvättar alltid sängkläder i tvättstugan för att kunna tumla bort hår både före(!) och efter tvätt. Det är likförbannat päls på alla sängkläder.

Otroligt frisk ras generellt. Tant här är 14 år och opererade bort elakartade juvertumörer för drygt två år sen, och börjar nu bli aningens senil men det är allt. Och då var hon fertil fram till fyra års ålder och har fått flera kullar. Samt mellan dem ätit p-piller. Dvs alla riskfaktorer som finns. Men ragdoll är försäkringsbolagens favoritkatter.

Jag älskar min flygande pälsmössa* och kommer skaffa en ny när hennes tid är slut. För jag kommer glömma "den satans jävla pälsen överallt och bara minnas små luddiga tassar och ullig fluffig goskatt 😍

*Flygande pälsmössa är inte helt rastypiskt. Men min Mini älskar höjder. Ju högre dessto bättre. Samt att hoppa rakt ut från dessa. Helst ska man susa förbi örat på en människa så deras hjärta hoppar över två slag i rena chocken. Hon läste inte det här med markbunden i rasveskrivningen. Å andra sidan hänger hon inte som en trasa vid lyft heller och verkligen hatar pälsvård...

Tillägg. Hon gosar jättegärna men vill absolut inte bli buren eller vara i knä/famn. Men hela tiden ligga bredvid. Det är väldigt typiskt ragdolls. De är sällan "knäkatter" Dock en extrem integritet mot främmande. Inte rädd. Men t ex så i över ett år (hon kom som vuxen omplacering) så vände hon demonstrativt och gick när hon såg husse och vägrade nedlåta sig att ta godis som husse vidrört 🙈😅 Idag är husse bästa reservmänniskan.

Om ni vill ha en vuxen omplacering, varför inte inkludera bondkatter? Finns många olämpliga på katthem, men också många som nog skulle passa er bra. Samt såklart på andra ställen än katthem med. Det är inte överdrivet stor skillnad på kattraserna, men bondkatterna är överlag vettiga utekatter. Se till att kolla tänderna innan köp, oavsett ras/avsaknad av sådan, där har många katter problem.

Om ni vill ha en vuxen omplacering, varför inte inkludera bondkatter? Finns många olämpliga på katthem, men också många som nog skulle passa er bra. Samt såklart på andra ställen än katthem med. Det är inte överdrivet stor skillnad på kattraserna, men bondkatterna är överlag vettiga utekatter. Se till att kolla tänderna innan köp, oavsett ras/avsaknad av sådan, där har många katter problem.
Har tittat på det också, men de flesta omplaceringar jag tittat på är inte försäkrade ”från början” tex. Det är heller inte så noga med vart de kommer från början utan man han köpt en söt kattunge. Jag är väl främst ute efter en katt där jag kan följa historiken och åtminstone försöka se om den kommer från friska linjer. Även om det inte är en garanti för en sund katt.

Min tanke var att katten kanske blir understimulerad om det är en ren innekatt, iom att vi är på arbetet dagtid. Då kanske inte Ragdoll är vad vi söker trots allt. Alternativt om man skaffar två kanske.. Men jag hade gärna börjat med en.

Själva pålsvården är inget problem, det har vi erfarenhet av från andra djur vi haft. Även glitter och vad det medför :)

Min tanke var att katten kanske blir understimulerad om det är en ren innekatt, iom att vi är på arbetet dagtid. Då kanske inte Ragdoll är vad vi söker trots allt. Alternativt om man skaffar två kanske.. Men jag hade gärna börjat med en.

Själva pålsvården är inget problem, det har vi erfarenhet av från andra djur vi haft. Även glitter och vad det medför :)
Fast långhår och utekatt är en dum ide oavsett ras. Så börja bestäm om du absolut vill den ska kunna gå in/ut (det är inget fel med att vilja det!)

Absolut blir de mindre stimulerade om de ligger inne och sover hela dagen, och ställer mer krav på aktiv stimulering av er när ni är hemma. Två katter ger sällskap men mina sover på dagarna oavsett om de är en, två eller tre. Alla kör samma rytm 😅 Så mest när de är kattungar och ungkatter man kan få gratis aktivering så

Vad är det som tilltalar med ragdoll, är det temperamentet, utseende eller något annat? Tänker det är lättare att ge förslag då.

Fast långhår och utekatt är en dum ide oavsett ras. Så börja bestäm om du absolut vill den ska kunna gå in/ut (det är inget fel med att vilja det!)

Absolut blir de mindre stimulerade om de ligger inne och sover hela dagen, och ställer mer krav på aktiv stimulering av er när ni är hemma. Två katter ger sällskap men mina sover på dagarna oavsett om de är en, två eller tre. Alla kör samma rytm 😅 Så mest när de är kattungar och ungkatter man kan få gratis aktivering så

Vad är det som tilltalar med ragdoll, är det temperamentet, utseende eller något annat? Tänker det är lättare att ge förslag då.
Temperament, de verkar sunda, vackra också givetvis! Min sambo har lite svårt för ”ful-söta” djur men jag kanske kan övertala honom. För mig är det viktigare att katten passar oss än hur den ser ut 😊
Vi kommer inte att skaffa barn, därför känns det ändå viktigt med en katt som uppskattar vårt sällskap och gärna umgås med oss. Vill gärna ha en som tycker om att mysa. Därför känns det också vettigt med en äldre katt, lättare att veta att den passar oss. Jag har haft djur hela mitt liv så jag vet att allt kan hända, men det känns viktigt att försöka hitta en sund katt. Vi kommer investera mycket i vår familjemedlem, tid och känslor, därav mycket viktigt att försöka förebygga hälsoproblem.

Temperament, de verkar sunda, vackra också givetvis! Min sambo har lite svårt för ”ful-söta” djur men jag kanske kan övertala honom. För mig är det viktigare att katten passar oss än hur den ser ut 😊
Vi kommer inte att skaffa barn, därför känns det ändå viktigt med en katt som uppskattar vårt sällskap och gärna umgås med oss. Vill gärna ha en som tycker om att mysa. Därför känns det också vettigt med en äldre katt, lättare att veta att den passar oss. Jag har haft djur hela mitt liv så jag vet att allt kan hända, men det känns viktigt att försöka hitta en sund katt. Vi kommer investera mycket i vår familjemedlem, tid och känslor, därav mycket viktigt att försöka förebygga hälsoproblem.
En vuxen dittills frisk huskatt är i princip ingen större risk medicinskt än en vuxen dittills frisk ragdoll ur sunda linjer.

Farbror huskatt här har levt hemlös och förvildad utomhus innan han dök upp i mitt stall 2016, han är minst 12 år gammal. Sen 2019 är han helt innekatt i lägenhet. Han hade lite otur med en leksak som skulle dödas och råkade sväljas och fick buköppnas. Men det är det.

Så inte heller jag tycker du ska utesluta huskatt. Samtidigt tycker jag du ska fokusera på individ före ras då det nu söker är mer individbundet än rasbundet (min fd hemlösing är en extrem knäkatt och ska vara på en hela tiden och helst ska man bubba och bära runt honom medan man pussar honom på huvudet. Han var livrädd för folk när han dök upp i mitt stall...)

Men du, med det du skriver om mycket viktigt försöka förebygga hälsoproblem. Då bör du absolut inte ha den som utekatt! Det är oavsett ras extremt mycket större risk än inne. Både för sjukdomar (salmonella, virusinfektioner mm) och skador. (Jag slutade med utekatt sen jag förlorade världens finaste tvååriga katt i vingelsjuka. Vill aldrig någonsin behöva uppleva något sådant igen. Kommer ha inhägnad utedel för katt i framtiden men aldrig så de är frigående och får jaga)

Ja jag kanske får tänka om helt här.. både vad gäller huskatt och inne/ute.
Egentligen är jag en sådan person som vill gynna en väl grundad avel, samtidigt är det ju inte en kattunge jag tänkt köpa. Jag tycker generellt när jag tittar på omplaceringar att de som säljer en raskatt skriver mer utförligt om katten och dess tidigare liv. Stallkatter vi tagit emot som omplaceringar har tex inte ätit det bästa av foder under sina tidigare liv vilket säkerligen bidragit till sjukdomar de sedan visat sig ha, t.ex. problem med njurar.

Eftersom att vi bor så pass ”bra” och kan erbjuda en utemiljö som ändå är vettig hade jag gärna haft en katt som kan vara ute. Men det är ju inte skrivet i sten så att säga.
Hade jag bott i en lägenhet eller mer centralt hade jag aldrig haft en utekatt dock. Likadant om lägenheten varit liten, vill inte ha djur på för liten yta generellt. Nu bor vi i hus i utkanten av ett litet samhälle/by.

Jag har två renrasiga Norska skogkatter som jag övertog som omplaceringar när de var drygt två år. Nu är de fem.
Mina har lite kortare päls än många andra i rasen men är helt klart långhåriga med en mycket funktionell päls.
De är ute om/när de vill. De är i princip alltid där jag är. I knät någon stund om dagen men nästan alltid bredvid, vad jag än gör, ute som Inne. Upplever dem som väl rustade att vara både ute och Inne.
Klätterträd dock helt nödvändigt Inne då de är långt ifrån markbundna.
Borstar igenom pälsen mest för att få bort små pinnar, frön o.dyl. Fäller så klart en del men inte i närheten av mina tidigare perser.

Dottern köpte en kattunge från ett katthem, de hade fått in en utmärglad katt som var dräktig. Mamman var rasen Maincoon men pappan troligtvis bondkatt, dotterns katt är korthårig. Dotterns katt är väldigt social, nyfiken och självsäker. Hon har den som innekatt men går promenader nästan varje dag. Katthemmet verkade väldigt seriöst.

Vi har en korthårig bondkatt som utekatt, han är 14 år. En mycket söt individ som har varit frisk hela livet. Han är mycket blyg så hans värld består av vår och grannens tomt vilket gör att han inte riskerar att bli överkörd. Inne är han social med familjen men kommer någon och hälsar på vill han gå ut.

Vi köpte en ettårig sibirisk katt från uppfödaren, som bott inomhus.

Fördelar var att alla veterinärgrejer var klara, kastrering, vaccinationer mm.
Nackdelar är allt jäkla hår överallt. Och att uteliv är så nytt för henne, hon har liksom inte riktigt kunskaper och erfarenheter. Så hon får bara vara utomhus om vi är hemma, med gps-halsband och med dörren på glänt. Nu håller hon sig mest kring huset och där vi är, annars hade vi nog fått ordna med restriktioner.

Vi borstar igenom henne någon gång i veckan. Hon är VÄLDIGT pratig, och gosig och underbar när hon vill. Otroligt charmig och har ett eget sätt.
Kom in i familjen snabbt och enkelt.

Men jag skulle inte skaffa en till som henne om mitt önskemål är att ha en utekatt som kan ta vara på sig själv.

Ja jag kanske får tänka om helt här.. både vad gäller huskatt och inne/ute.
Egentligen är jag en sådan person som vill gynna en väl grundad avel, samtidigt är det ju inte en kattunge jag tänkt köpa. Jag tycker generellt när jag tittar på omplaceringar att de som säljer en raskatt skriver mer utförligt om katten och dess tidigare liv. Stallkatter vi tagit emot som omplaceringar har tex inte ätit det bästa av foder under sina tidigare liv vilket säkerligen bidragit till sjukdomar de sedan visat sig ha, t.ex. problem med njurar.

Eftersom att vi bor så pass ”bra” och kan erbjuda en utemiljö som ändå är vettig hade jag gärna haft en katt som kan vara ute. Men det är ju inte skrivet i sten så att säga.
Hade jag bott i en lägenhet eller mer centralt hade jag aldrig haft en utekatt dock. Likadant om lägenheten varit liten, vill inte ha djur på för liten yta generellt. Nu bor vi i hus i utkanten av ett litet samhälle/by.
Den största hälsorisken avseende sjukdomar för utekatter är tyvärr kopplad till jakten så försök hitta en individ som inte jagar om du vill ha utekatt. Då minskar du markant risken :)

Jag är en burma fantast och skulle inte kunna tänka mig en annan ras. Min nuvarande och förra katt är båda burmor, omplacering av avelskatter. Jag köpte dem för att jag visste vad jag ville ha som att katten trivs som ensamkatt och inte hade några problem med hundar eller att vara på resande fot. Jag visste dessutom att de var skannade och friska pga de både avlats på.

Och, även om varje individ skiljer sig åt, så delar burmor vissa karaktärsdrag som gosiga och dominanta katter som är knäkatter. Däremot ska de inte gå ut, utan uppsikt. Megara får gå ut på landet men under ett vakande öga. De har ibland noll bevarelsedrift, hoppar upp i bilar och liknande och är ofta heeeej, bästa kompis.

Jag känner ett par sibirier/neva som får gå ut och det funkar bra om än med lite mer pälsvård än om de bara vore inne/i rastgård. De ska vara köpta av en uppfödare som är positiv till att vuxna kastrater får gå ute, men har inte koll på den uppfödaren i övrigt.

De ragdolls som finns i min närhet hade jag inte släppt ut, de är pälsmonster som är svåra att hålla efter även med daglig noggrann borstning och behöver trimmas ner då och då. De är inte speciellt bra på att vara rädda om sig själva heller, men hade man haft en trädgård i ett lugnt område hade det kunnat funka eftersom de troligen hade varit rätt nöjda med att strosa runt hemmavid.

Min långhåriga huskatt hade varit ett bra exempel på en katt som skulle kunna vara både tålig och smart ute, pälsen lättskött och hon är smart och försiktig.

Vi funderar på att skaffa katt. Som det känns nu hade vi gärna tagit en omplacering dvs vuxen katt. Ragdoll, är det enligt er en trevlig och frisk ras? Vad bör vi vara uppmärksamma på?
Är det mycket pälsvård? Förstår att de fäller, men är det extremt mycket?

Tips på annan ras som kan passa? Vi vill ha en katt som kan vara ute när den själv önskar det. Så frisk som möjligt givetvis. Social, med förhoppning om många mysiga stunder. Vi har inga barn och tänker inte skaffa, men syskonbarn besöker oss ibland.
Vi jobbar kontorstider, det händer att vi jobbar hemifrån men merparten av tiden på kontor.

Bor i villa med gammal halvt igenvuxen betesmark runt huset, enstaka grannhus och en 30-väg utanför. Tanken var att införskaffa kattlucka.

Vi har haft hund och smådjur tidigare :)
Du har PM.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka