Fast att folk frågar ålder behöver inte vara värderande utan ren nyfikenhet. Många tror att lilla M är jätte-ung (fyra) för att hon är liten och näpen även för rasen. Hon är jätte-chill att ha med överallt och har varit sen unghund.
Spock däremot som också är fyra beter sig som en tonåring just nu

.. Han gör sin närvaro hörd när man åker iväg till tävling även om det blivit bättre så är han verbal och stökig initialt

.
Tay kan skutta runt och bete sig som en valp och fyller sex i år.
Jag tycker att just hur gammal hunden är brukar vara en av de vanligaste frågor folk ställer oavsett vilken hund jag har i kopplet. Kanske lite fler som utgår ifrån att lilla M är unghund och det baseras på hennes utseende skulle jag tro.
Jag tänker att du KANSKE läser in lite väl mycket i omgivningen utifrån hur du upplever situationen. Att folk "tjatar" att ni ska göra saker är antagligen inte för att sätta dit er utan kanske för att din "kamp" inte syns på det sättet du tror. Jag tycker att det halv-kaos oftast när jag är ute med gänget och tycker att de kan vara dryga, ouppfostrade (ja, mitt fel såklart) och allmänt stökiga. Sen får nam kommentarer som "era hundar är så väluppfostrade " eller "ni har ju så väldresserade hundar" av folk runtomkring så man undrar om de har fel på synen? Min upplevelse av oordning och kaos är inte nödvändigtvis vad folk utifrån ser

.
Samma när jag på tävling upplever att Spock verkligen är ofokuserad och inte med, min klubbkompis tycker oftast att våra rundor ser bra ut. När jag kollar på film så ser det oftast också bättre ut än vad jag känner men min känsla är ju att han inte är så fokuserad som han brukar vara på träning. Dvs det jag känner syns inte så mycket man skulle tro, det betyder ju inte att min känsla är fel men andra kanske inte ser det.
Sen som instruktör till sex ekipage(!) har jag ibland svårt att komma ihåg vad jag sagt, frågat, redan gett för input till folk. Ni är tio på kursen, jag tänker att de kanske inte "tjatar" utan kommer helt enkelt inte ihåg vad de sagt tidigare.
På mina kurser brukar jag i förväg be om ursäkt för om jag upprepar saker, jag kommer inte alltid ihåg vad jag sagt och inte sagt och vissa saker tål att upprepas. Jag brukar också be mina kursare om att " Påminn mig nu nästa gång att det var det här och det här du skulle fokusera på" eller "Påminn mig om att du och din hund ska börja här" eller "Tala om nästa gång att din hund behöver stöd med detta" eller "Snälla säg nästa gång att din hund blev låg av det här". Jag kommer inte ihåg annars förrän nästa gång när man är inne i träningen att hund x behöver heja-rop och push eller att ekipage y behöver träna stadga och lugn miljö mm. Då tycker jag det hjälpsamt om de påminner mig om vad jag sa förra gången för då kan vi börja direkt i rätt ända och jobba på rätt saker. Bara jag får en liten påminnelse så kommer jag ihåg just det ekipaget och var vi låg i träningen.
Med det sagt så verkar det ändå inte som om dina instruktörer är så bra på upplägg, individ anpassning mm men jag tänker att du ändå kanske inte ska dra så stora växlar på att de "tjatar" med tio ekipage skulle jag själv ha svårt att komma ihåg vad man sagt och inte sagt till folk. Sen finns det instruktörer som absolut kommer av sig om man kör sitt eget "race" men det är deras problem inte ditt. Hade några som undrade vad jag gjorde på nybörjarkurs när de visste att jag tävlat mästarklass men som helt köpte när jag sa att min hund behövde miljöträningen. Jag fick säga det ett par tillfällen men det var skönt för dem för då kunde de släppa mig och fokusera på de andra och jag kunde träna efter eget huvud med min hund. Sen kom de ju ändå förbi och checkade läget ibland och gav välmenande tips även om jag var väl medveten om hur vi låg till så var det inget som jag störde mig på. De kan ju inte veta exakt hur jag känner, tänker eller vill lägga upp det hela och ville bara väl även om jag faktiskt hade en helt egen plan så var det bara att humma och " ja, jag vet" eller "nä, just nu vill jag fokusera på det här ". Det ju liksom deras roll att ändå försöka vara behjälpliga även om de säger självklarheter eller saker jag inte kan/vill applicera så gör de ju inte det för att vara taskiga. Även om kursen inte passar dig, instruktören inte passar dig och miljön är rörig tycker jag att du gör det rätta för dig själv och din hund som tar det i de steg ni behöver. Jag tänker också att om man tycker att mycket blir jobbigt blir det lätt att mycket också tolkas negativt som inte nödvändigtvis är det. Jag vet själv att om jag har en bra dag så "snäll-tolkar" jag mycket mer vad folk säger jämfört med om jag är negativt inställd så tolkar jag lätt samma kommentar negativt.
Heja dig som ändå jobbar vidare! Jag tänker att det kanske blir lättare nästa gång om du tänker att de antagligen inte riktigt har koll på er alla och att det kanske ändå ser bättre ut från sidan av än vad du själv upplever. Att det därför de är på, för att de tror att ni faktiskt klarar mer och det är ju inte negativt även om det kanske inte stämmer. Sen är det helt rätt att du inte sätter er i en svårare situation än vad du känner dig bekväm med.