Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Var och debuterade Spock i mästarklass förra helgen. Första rundan hade han lite svårt med fokuset och vi drog på oss småfel och två fel övning har jag för mig 😅.
Runda två kändes jättebra men vi fick fel övning för jag råkade lägga honom istället för sätta honom och det var lite surt för utan den missen hade vi plockat vårt första cert 🙈.
Känslan var jättebra så jag är nöjd ändå!

Om två veckor tävlar vi igen och då får Tay också hänga på. Spock är egentligen bättre på alla moment men Tay är betydligt mindre känslig för störning så vi får väl se hur det går 🙂. Vi ska ha lite flyt med att det inte kommer moment vi inte riktigt behärskar 😅. Jag har jättesvårt att få till dubbelsnurrarna men vi tränar på..

Har varit dåligt med rallyträning i vinter men idag hade klubben bokat en inomhushall för just rally och det var min tur att vara ansvarig.
Vi var inte så många så det blev mycket träning, hunden är nu helt slut. Och roligt att märka att det mesta funkar trots träningsuppehåll.
Och kul att vi, på fyra personer och sex hundar, var allt från nybörjare till SM-ekipage och tränade ihop utan problem.

Årets tävlingsdebut är planerad till påskhelgen så vi har tid på oss att komma i form. Och tills dess ska väl snön vara borta sedan länge så det blir mer träning.

Senast ändrad:
Tävlade med grabbarna igår.. Under banvandringen upptäckte jag att jag tränat fel på konskicket, typiskt :angel: .

Första banan gick Tay fantastiskt fint men så var jag fel ute med handen och han är så himla snabb så vi fick fel övning då han snurrade åt fel håll. Vi fick även ett minus då han backade snett, så vi missade cert med en hårsmån.
Spock busade jag upp innan lite då han brukar kunna bli lite låg, han var glad och med hela banan men poängen drog iväg då det blev nån glädjesnurr, sen hoppade han glatt på mig för att jag sa hans namn istället för rätt kommando mm. Är inte jätte-ledsen då jag nu känner igen min hund, han var som han brukar vara på träning. Vi ska hålla i känslan och sen jobba på att få honom att landa på jorden :heart.

Andra banan började jag med Spock och eftersom jag missade temposkylten så fick vi typ 40 poängs avdrag bara på det. Han var fin och glad men sen halvägs in blev han väldigt distraherad av ekipaget som stod på tur och värmde intill så det blev nån bris och jag drog på mig förarfel också.
När det var Tays tur så tyckte han att "sitt" var ett väldigt onödigt kommando så på det fick vi nåt avdrag att han var sen. Jag hade tydligen ett par förarfel och sen så gjorde han en snurr i konskicket där vi fick en tia i avdrag också.

Överlag var killarna fina, jag hade kunnat vara mindre klantig. Nu när man är i mästarklassen känns det inte riktigt som om jag hinner med att banvandra på samma sätt som i de lägre klasserna och det gör mig lite stressad. Antagligen är det en vanesak och man kommer väl lära sig att bli effektivare.

Nu ska Spock kastreras så nästa gång jag åker och tävlar så blir det med bara Tay. Kanske blir lättare att bara ha en hund att fokusera på då, man kan ju hoppas :D.

Tävlade med grabbarna igår.. Under banvandringen upptäckte jag att jag tränat fel på konskicket, typiskt :angel: .

Första banan gick Tay fantastiskt fint men så var jag fel ute med handen och han är så himla snabb så vi fick fel övning då han snurrade åt fel håll. Vi fick även ett minus då han backade snett, så vi missade cert med en hårsmån.
Spock busade jag upp innan lite då han brukar kunna bli lite låg, han var glad och med hela banan men poängen drog iväg då det blev nån glädjesnurr, sen hoppade han glatt på mig för att jag sa hans namn istället för rätt kommando mm. Är inte jätte-ledsen då jag nu känner igen min hund, han var som han brukar vara på träning. Vi ska hålla i känslan och sen jobba på att få honom att landa på jorden :heart.

Andra banan började jag med Spock och eftersom jag missade temposkylten så fick vi typ 40 poängs avdrag bara på det. Han var fin och glad men sen halvägs in blev han väldigt distraherad av ekipaget som stod på tur och värmde intill så det blev nån bris och jag drog på mig förarfel också.
När det var Tays tur så tyckte han att "sitt" var ett väldigt onödigt kommando så på det fick vi nåt avdrag att han var sen. Jag hade tydligen ett par förarfel och sen så gjorde han en snurr i konskicket där vi fick en tia i avdrag också.

Överlag var killarna fina, jag hade kunnat vara mindre klantig. Nu när man är i mästarklassen känns det inte riktigt som om jag hinner med att banvandra på samma sätt som i de lägre klasserna och det gör mig lite stressad. Antagligen är det en vanesak och man kommer väl lära sig att bli effektivare.

Nu ska Spock kastreras så nästa gång jag åker och tävlar så blir det med bara Tay. Kanske blir lättare att bara ha en hund att fokusera på då, man kan ju hoppas :D.
Vad är det som gör att du tycker att du inte hinner med i banvandringen?
Jag försöker se vägarna på (rid)banan innan, typ in på kvarslinjen, snett igenom, kortsida, halvt igenom, så vet jag på ett ungefär hur jag ska gå 😄
En tävlingskompis markerar skyltarna där det är sidbyten så hon har pluggat in vilken sida hunden ska vara på innan hon går banan. Finns säkert många knep man kan ta till, det gäller bara att hitta sitt eget sätt.

Vad är det som gör att du tycker att du inte hinner med i banvandringen?
Jag försöker se vägarna på (rid)banan innan, typ in på kvarslinjen, snett igenom, kortsida, halvt igenom, så vet jag på ett ungefär hur jag ska gå 😄
En tävlingskompis markerar skyltarna där det är sidbyten så hon har pluggat in vilken sida hunden ska vara på innan hon går banan. Finns säkert många knep man kan ta till, det gäller bara att hitta sitt eget sätt.

Jag tror att en del av det hela är att jag måste tänka olika för olika hundar, de har inte helt samma kommandon och handtecken. Sen blir det inte bättre när jag inte gjort momenten "rätt" så en del av banvandringen gick till att tänka till vid konskicken så jag skulle komma ihåg att inte göra som jag brukar utan som det faktiskt ska göras :p.

Har tävlat nu med både corgifröken och grabbarna en vända utan super resultat.

Lilla M var faktiskt bedrövligt dåligt upplägg från min sida och otur med vädret på det. Hade jobbat natt och inte sovit då tävlingen gick på dan och inte var en kvällstävling vilket jag hade trott när jag anmälde. Dessutom strilade regnet ner, himla lerigt och blött underlag och fröken ville inte lägga sig på uppvärmningen. Hade faktiskt åkt hem igen utan att starta men då vi hade ett tidigt nummer så kände jag att vi gör ett försök. Starten var långt inne på plan vilket inte är optimalt för fröken heller. Det gick ändå rätt okej under förutsättningarna men så kommer vi till en backa skylt som jag inte förberett för och inte fått in henne bra så det var ju -10 där. Då kände jag att vi lika gärna kan diska oss då fröken ändå tuffat på över förväntan. Sen åkte jag hem och sov istället :p. Hade faktiskt inte ens åkt iväg och tävlat om det inte hade varit på hemmaklubben som ligger nära oss.

Bc-pojkarna var något bättre förutsättningar, jag hade iallafall hunnit sova två timmar innan vi åkte nästan tre timmar bort. Samåkte med corgins uppfödare, inte så dum så jag skulle utsatt mig för det annars. Inga jättekluriga banor, rätt trevliga faktiskt. Första banan går relativt okej även om vi får fel övning i backandena, killarna kan backa men jag var väl säkert för otydlig. Tay sköter sig fantastiskt fint, Spock är pigg och glad och jag går inte vilse på banan :p. Nästa runda går det något bättre med Tay, får dock fel övning i backandet igen.
Spock och jag får också en fel övning i backandet på grund av mig!! Jag tog fel antal steg :banghead:. Han är lite mer ofokuserad än förrra banan och jag diskar mig med flit men fortsätter en bit till. På vägen passar"mästarklass"hunden på att smita iväg och hälsa och pussa på domaren och lyssnar öht inte när jag kallar på honom så jag får gå och fysiskt avlägsna honom :angel:. Har aldrig hänt förut så nu har man en till sak att tänka på framöver..

Är ändå jätte-nöjd att jag kom runt banorna utan att tappa bort mig och att hundarna lyssnade så bra (nåja, tre av fyra banor iallafall). I helgen ska jag tävla utomhus med Spock, ber till väder-gudarna om lite fint väder!
Har inte jätte-hopp om resultat utan vi tar det som träning, vi har ju knappt tränat utomhus under vinter halvåret så det blir säkert lite omställning för Spock som är ändå en rätt känslig själ i tävlings situationer.

Tävlade idag. Dubbla mästarklasser. Hunden var pigg och med mig båda banorna. Som tur var inga frestelser i någon av banorna.
Första banan var hon lite för pigg och det blev några missförstånd och dåliga poäng. Andra banan gick mycket bättre och vi fick 80 poäng.
Vi tog championatet i höstas så vi tävlar bara för att det är kul. Och som tur är verkar hunden fortfarande gilla det även om hon börjar bli äldre.

Är det vanligt att tävla dubbla klasser i rallylydnad? Jag ska tävla för första gången nästa helg och anmälde mig till en klass. Men sen förstod jag det som att man kan anmäla sig till två klasser på samma tävling? Fick mail av arrangören så då anmälde jag mig till en klass till.

Är det vanligt att tävla dubbla klasser i rallylydnad? Jag ska tävla för första gången nästa helg och anmälde mig till en klass. Men sen förstod jag det som att man kan anmäla sig till två klasser på samma tävling? Fick mail av arrangören så då anmälde jag mig till en klass till.

Ja, när man ändå åker så kör jag gärna dubbla. Orkar inte hunden riktigt så kan man ju belöningsdiska och är man klantig på en bana kan man försöka ta revansch på nästa start. Generellt har mina hundar oftast gått bättre bana två när de landat mer i miljön 🙂.

Ja det är jättevanligt. Endast en klass finns nog bara på kvällstävling vardagar nu, och de är inte så vanliga.

En klass är för uppvärmning/belöningsdisk/revansch 😊 Eller så går man in och sätter två bra rundor 💪

Enda gången det skulle kunna vara jobbigt att starta två klasser är om man har löptik. Då går man sist i klassen, så båda starterna kan bli väldigt nära inpå varandra. För mig och min hund har det i stället varit en fördel, ju längre vi får jobba desto bättre blir vi 😊

Belöningsdiska var ett nytt ord för mig, vill nån utveckla?

Jag tycker att två klasser på en dag låter som jättemycket, men då utgår jag från min hund som har svårt med uthålligheten även när vi tränar helt utan störningar. Jag har inga tävlingsplaner nu, men vi är anmälda till kurs och beroende på hur det går kanske jag åtminstone vill göra ett försök så småningom.

Jag tycker att två klasser på en dag låter som jättemycket, men då utgår jag från min hund som har svårt med uthålligheten även när vi tränar helt utan störningar. Jag har inga tävlingsplaner nu, men vi är anmälda till kurs och beroende på hur det går kanske jag åtminstone vill göra ett försök så småningom.

Att man väljer att diska sig med belöning (leksak) inne på banan. Ett bra sätt att ge hunden positiva minnen från tävling och att de inte "vet" när belöningen kommer.
Smarta hundar utan uthållighet tappar lätt motivation när de lärt sig att de får belöning först efter en hel bana är min upplevelse och där är medvetna diskar med belöning ett sätt att bygga på glädje och motivation.

Det kan också vara ett sätt att förtydliga för hunden mer exakt vad man vill ha.

Min ena har svårt för fokus när det är mycket runtomkring och tittar mer på annat än är med mig i början av banan. När hon sedan kommer till att bjuda på fokus så kan jag vara tydlig med att det var det jag ville och belöna med leksak.

Det kan också vara en utväg när man känner att man själv inte är den bästa handlern för dagen. I stället för att traggla vidare (särskilt om man har en hund som tar åt sig av fel, även om det inte är den som gjort felen) så ber man om ursäkt till sin hund och leker lite med leksak. En fördel är att man får fortsätta efter disken. Men att man då är noga med hundens känsla, den ska fortfarande uppleva leken som just en belöning och inte en "omstartsknapp".

Angående hundar med svårt med uthållighet - tänk då på hur du kan få hunden att faktiskt vila mellan klasserna. Det är en del av att tävla, skulle jag säga - dels att veta hur man får sin hund att vila, men också att veta när det är nog.

Senaste tävlingen jag var på var en trippel (dvs tre av samma klass), och jag visste att min hund nog skulle bli lite trött mot slutet. Istället för att vara social med de andra tävlanden mellan klasserna gjorde jag så gott jag kunde för att hon skulle vila - dvs satt i bilen och läste en bok, då det är så jag hittills fått henne att vila bäst. Äldsta hunden vilar bäst via att bli lämnad i bilen, då somnar hon, och mellanhunden har inga problem att somna mitt ute på tävlingsplatsen (dock gärna i mattes famn, trots att hon är en storpudel ;)).

Men jag har också anmält mig till färre klasser än det funnits på dagen, om jag känt att det nog blir för mycket för hunden eller mig.

Tack alla för svar!
Ja belöningsdisk ( men visste inte att det hette så) är min plan om allting går åt pipsvängen.
Det blir svårt kan bli allt mellan bra och katastrof.
Min hund är reaktiv och kan göra utfall snabbt som blixten. Är det vanligt att man måste passera andra hundar på närmare håll vid uppvärmning och start? Står det hundar med ägare runtomkring och tittar på? Det är på gräsplan.
Tränade i förortscentrum häromdagen det var hundar, folk, duvor och det gick bra men hunden är oberäknelig.

Tack alla för svar!
Ja belöningsdisk ( men visste inte att det hette så) är min plan om allting går åt pipsvängen.
Min hund är reaktiv och kan göra utfall snabbt som blixten. Är det vanligt att man måste passera andra hundar på närmare håll vid uppvärmning och start? Står det hundar med ägare runtomkring och tittar på? Det är på gräsplan.
Tränade i förortscentrum häromdagen det var hundar, folk, duvor och det gick bra men hunden är oberäknelig.
Ja det är vanligt att andra hundar är nära, rör sig runt omkring, skäller osv. Så det är helt enkelt en sak ni får träna på samt själv hålla avstånd så gott det går 😊
Även om det är dubbel eller trippeltävling går det fint att bara anmäla sig till en eller två. Man måste inte tävla alla klasser om man inte vill.

Ja det är vanligt att andra hundar är nära, rör sig runt omkring, skäller osv. Så det är helt enkelt en sak ni får träna på samt själv hålla avstånd så gott det går 😊
Även om det är dubbel eller trippeltävling går det fint att bara anmäla sig till en eller två. Man måste inte tävla alla klasser om man inte vill.
Tack 🙏 ja det blir det svåraste momentet tror jag. Att hålla undan för alla andra hundar. Ska besöka tävlingsplatsen imorgon tänkte jag och leka lite med henne där så hon får positiva vibes och så jag vet hur det ser ut där med parkering osv. Sen en eller två träningar typ 10 min i förortscentrum.

Tack alla för svar!

Generellt brukar många domare vara bra på att se till att man har gott om plats just innan man går in på plan där ingen ska vistas mer än den som står näst på tur. Särskilt på nybörjar tävlingar.
Stressa inte innan du går in på plan, behöver du en eller två minuter extra innan ni går in för att samla ihop er så ta det. Du måste inte springa in på sekunden ni får klartecken 🙂.

Tre år sedan jag skrev i denna tråd (kanske även öht?). Hade just gått nybörjarkurs och börjat träna lite rally med ett gäng. Tre år senare har jag startat om träning och kurs efter magutredning och kastrering. Gått nybörjar- och snart klar med fortsättningskurs. Ska tävla för första gången om en vecka - sjukt nervös! När det funkar går det riktigt bra, men dessemellan blir det totalkaos, hopp å skutt eller nosa iväg lite varstans. Finns alltså massor att träna vidare på och jag undrar i mitt stilla sinne vad jag gett mig in på som anmält till tävling??? :nailbiting:

Tre år sedan jag skrev i denna tråd (kanske även öht?). Hade just gått nybörjarkurs och börjat träna lite rally med ett gäng. Tre år senare har jag startat om träning och kurs efter magutredning och kastrering. Gått nybörjar- och snart klar med fortsättningskurs. Ska tävla för första gången om en vecka - sjukt nervös! När det funkar går det riktigt bra, men dessemellan blir det totalkaos, hopp å skutt eller nosa iväg lite varstans. Finns alltså massor att träna vidare på och jag undrar i mitt stilla sinne vad jag gett mig in på som anmält till tävling??? :nailbiting:

Alltså min hund som tävlar i mästarklass gick bort och pussade på domaren förrförra tävlingen. Inte lyssnade han ett dugg på att jag ropade på honom heller utan jag fick gå fram och fysiskt avlägsna honom 😅😝.
Det är hundar vi har att göra med och inte maskiner 🥰. Jag ser hellre en lite skuttig och glad hund inne på banan än en hund som ser låg ut men utför allt perfekt..

Lägg fokus på att ni ska få en rolig upplevelse och strunta i poängen första tävlingarna är mitt tips!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka