Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Var inte alls sugen på att åka och tävla igår eftersom jag vet hur senaste tävlingarna varit med Spock, det kommer ju dock inte lösa sig av sig självt.

Första banan fanns inte direkt nåt moment där vi kunde få upp lite fart och glädje och tragglade Spock igenom banan mest för att han skulle få den tiden på sig att smälta miljön eftersom man fick stå långt bort och vänta på sin tur. Andra banan var bättre för det fanns hopphinder med så jag tog några skyltar och skickade sen över hinder, tog nån skylt till och skickade över hinder x flera och kunde belöna med leksak inne på planen då han var glad och igång. Blev en jättebra avslutning och jag räknar med att få göra disk framöver på några tävlingar för att få upp glädjen.
I övrigt var Spock reaktiv och stökig, det känns som om vi backat flera steg där, varför vet jag inte men vi får väl se om det lägger sig igen. I sämsta scenaiot har kastreringen ställt till det men annars kan det var att han blev påflugen ute av Tay i veckan eller att han var mentalt trött av att ha stirrat på ankorna på morgonen när jag fixade i trädgården. Trött och lite less efter tävlingsdagen men Spock påminde mig om sitt värde när ankorna drog på äventyr och han hjälpte till att få hem dem igen 🥰. I värsta fall får han ju helt enkelt vara vallhund men jag har bestämt att jag ger tävlingar iallafall till nästa år för att se om vi kommer framåt.

20260511_133448.webp

Var på öppen träning i rallylydnad med min unga Virrpanna igår. Hon har ju inga problem med momenten utan det är att träna bland andra hundar och att matte inte kan hålla reda på skyltarna som är problemen.
Hon har varit väldigt reaktiv och explosiv och stressad bland hundar hon inte känner men tycker att det gick mycket bättre igår. Började med att träna lite på avstånd och kunde sedan sakta närma oss. Gick fortsättningsbana två gånger det var något moment vi inte kunde och hoppade över men tycker det gick över förväntan.
Så nu blir det träningstävling nästa helg och om det går ok ska vi ut på tävling kanske till hösten.
Så nöjd med henne igår i alla fall 😊 Roligt när det går bättre och bättre.

Var på öppen träning med min yngsta Virrpanna igår. Det var varmt vi hade gått långpromenad i värmen tidigare på dan och hon blev trött. Så trött att hon inte brydde sig om att explodera hit och dit och göra utfall mot andra hundar.
Hon kämpade på bra vi gick nybörjarbana men det var så många med igår hundar och förare som kom ganska nära att hon blev störd och glömde bort sånt som hon kunnat tidigare.
Många på träningen mycket prat och agilityträning en bit bort. Svår miljö för henne men hon försökte göra allt jag bad henne om. Min jobbiga men otroligt lojala hund.
Bra miljöträning blev det i alla fall även om rallylydnaden brast.

Efter debuttävlingen på bortaplan som gick åt skogen var jag inte jättepepp på att tävla igen, men tänkte att på hemmaplan och inofficiellt kan man ju ställa upp i alla fall. Var beredd på att diska mig om det inte funkade. Vad hände? Vi blev tvåa av 8 startande! Superduktig hund som hade jättekul! Tur att jag testade igen :love:

Fick hem valp och har legat minus på sömnkontot så rallyträningen har varit lite på is. Det jag har gjort är att när jag ändå varit ute och åkt så har jag passat på att stanna till på nåt nytt ställe med störning och träna några minuter med Spock och belönat upp fokus och uppmärksamhet (på mig).
Idag åkte jag till öppna träningen på klubben och det var en hel del folk där, nya ekipage för oss och bra med störning och Spock gick igenom banan med super-fokus :love:. Tay är ju alltid pepp och han fick också lufta sig lite medans husse och valp hängde vid sidan av och chillade så fick hon också lite träning i att bara vara med.
Valpen har tränats typ två tre pass bara följsamhet, target och så har hon själv bjudit på sitt, ligg och stå som vi börjat shejpa in lite grann. Idag fick hon springa med rally-apporten (mjuk fläta) på promenaden och bära på den, tänker att det bra mycket bättre att försöka belöna upp att hon bär på den än att bråka med henne om att inte hänga i byxben, de andra hundarnas nackskinn, koppel eller plocka upp diverse pinaler från marken :angel:.

Nästa vecka har jag tävling med killarna och även sen helgen efter det. Tror Tay bara behöver ett cert till för att bli rallychampion medans Spock satsar jag mest på att försöka få bättre energi i på tävling just nu.

Spock med valpen
20260619_164431.webp

Jag ska ju tävla i augusti i rally med Cessna och har typ aldrig tränat det (men tränat lydnad). Varifrån borde jag köpa skyltar? :angel:

Jag ska ju tävla i augusti i rally med Cessna och har typ aldrig tränat det (men tränat lydnad). Varifrån borde jag köpa skyltar? :angel:
Själva skyltarna har man tidigare kunnat skriva ut från SBK, med stämpel på att de inte får användas för tävling. Vet inte om de finns kvar där, men börja kolla där.
Tassashop.se säljer skylthållare. Kan ibland ha 2.a sortering utan större fel till bra pris, men då ska man ha tur. Kan också gå att hitta begagnade, men det kräver också lite tur. Tänker att du inte behöver så många att börja med, 5-10 stycken kommer du långt med.

Ett budgetalternativ som kanske räcker är att ta dvd-fodral och ställa upp. Lite mindre i storlek än tävlingskyltarna, men kan räcka för att vänja er båda vid att göra saker vid skyltar och träna in lagom avstånd.

Själva skyltarna har man tidigare kunnat skriva ut från SBK, med stämpel på att de inte får användas för tävling. Vet inte om de finns kvar där, men börja kolla där.
Tassashop.se säljer skylthållare. Kan ibland ha 2.a sortering utan större fel till bra pris, men då ska man ha tur. Kan också gå att hitta begagnade, men det kräver också lite tur. Tänker att du inte behöver så många att börja med, 5-10 stycken kommer du långt med.

Ett budgetalternativ som kanske räcker är att ta dvd-fodral och ställa upp. Lite mindre i storlek än tävlingskyltarna, men kan räcka för att vänja er båda vid att göra saker vid skyltar och träna in lagom avstånd.
Tack! Hade missförstått och trodde man behövde köpa skyltarna från SBK, men hittade nu var jag kunde skriva ut dem. Då ska jag bara fixa skylthållare så är we good to go :D

Jag vet att många har gjort enkla skylthållare av kompostgaller, sök på det på nätet så kommer det info om hur man gör. Man fäster sen skylten med en klädnypa.

Det var smart! Hann klicka hem 5 rallyskylthållare nu i metall från någon sida, så de är ändå på G hem. Mitt tålamod är ungefär 5 minuter långt när jag vill ha något :D

Jag skaffade skylthållare typ nu, har ändå tävlat rally några år 😅. Dock så har man inte råd med minsta lilla avdrag i mästarklass så måste träna lite med skyltar för att ha koll på hur avstånd ska tas ut så hundarna inte slår i dem.

Jag skaffade skylthållare typ nu, har ändå tävlat rally några år 😅. Dock så har man inte råd med minsta lilla avdrag i mästarklass så måste träna lite med skyltar för att ha koll på hur avstånd ska tas ut så hundarna inte slår i dem.
Hahaha, det är ändå imponerande!

Jag vet knappt hur mästarklass ser ut. Ska kika lite så jag ser skillnaden.

En annan fråga - kör alla koppel i höger hand i nybörjarklass? O_o

Hahaha, det är ändå imponerande!

Jag vet knappt hur mästarklass ser ut. Ska kika lite så jag ser skillnaden.

En annan fråga - kör alla koppel i höger hand i nybörjarklass? O_o

Typ ja de flesta, dels ska kopplet hänga i en ögla (lös) och dels vill man kanske förstärka hjälper med vänster hand när man har hunden på vänster sida 😊. Du får ju prata, visa och hjälpa hunden så mycket du vill i rally så utnyttja det.
Hade gärna sett att koppel var frivilligt i nybörjarklass, är expert på att trassla in mig i det 😇.

Typ ja de flesta, dels ska kopplet hänga i en ögla (lös) och dels vill man kanske förstärka hjälper med vänster hand när man har hunden på vänster sida 😊. Du får ju prata, visa och hjälpa hunden så mycket du vill i rally så utnyttja det.
Hade gärna sett att koppel var frivilligt i nybörjarklass, är expert på att trassla in mig i det 😇.
Ja jag kommer ju gå på det inser jag, eller det förhindrar ju ens rörelser men aja. Jag fattar 🙈

Vi får öva på att gå med koppel då i alla fall. Kollade igenom alla skyltar igår kväll och de flesta kan vi redan, sen var det några få skyltar jag inte fattade alls men där ska väl YouTube kunna hjälpa mig 🙈

Ja jag kommer ju gå på det inser jag, eller det förhindrar ju ens rörelser men aja. Jag fattar 🙈

Vi får öva på att gå med koppel då i alla fall. Kollade igenom alla skyltar igår kväll och de flesta kan vi redan, sen var det några få skyltar jag inte fattade alls men där ska väl YouTube kunna hjälpa mig 🙈
Tänk på att vid moment du stannar så är det smart att stanna något innan skylten så du kan titta på den vid minnesförlust 😁. Du ska göra/påbörja allt inom en halvmeter från skylten så du har ju marginaler både innan, efter och brevid skylten. Blir det lite för långt avstånd är det typ bara ett poängavdrag jämfört med att missa momentet -10. Behöver du ett extra steg för att samla eller uppmärksamma hunden så kan det vara smart att ta det. Sen blir det fel, gör inte om utan gå vidare till nästa för risken är att du samlar på dig mer minus i onödan.

Tränat lite rallylydnad idag, blev en kortare slinga med klurigheter jag försökte belöna upp. Tyckte bägge hundarna var duktiga, det var jag som hade svårt när det blev lite tight och sekvens med mycket fram och tillbaka.

Lilo sprang sen glatt med rallyflätan sista promenaden, det är tydligen jättekul att ha nåt att bära på..

20260630_200827.webp

Kom hem 02 inatt efter kvällstävlingen 2,5 timme bort .. Man är ju inte klok egentligen men hade sällskap av lilla Ms uppfödare och som vi sa;"Vad ska man annars göra på sin semester" 😅.

Spock var otroligt reaktiv och speedad initialt på plats, hade noll förhoppningar om att kunna få ihop honom men det blev bättre när jag gav honom uppgift och belönade kontakt med mig.
Tay gick dock runt och var cool och såg sockersöt och beskedlig ut och var väldigt pepp på att få massa godis utan större insats.

Första banan startade jag som nummer ett med Tay, han gick jättetrevligt men jag gjorde lite missar med otydliga hjälper och vi hamnade för nära nån skylt. Sen blev han segare med sina sitt på slutet också men men. 82 poäng hamnade vi på och hade fått certpoäng om det inte varit för alla förarfel :angel:.
Spock hade faktiskt jättefin fokus, jag som hade planer på att diska oss men vi tuffade på. En förarglig felövning där Spoch missförstod mig fick vi och nåt litet med så vi hamnade på 83 poäng. Jätte-nöjd med den fina kontakten han hade!

Bana två började jag med Spock och han var lika fin nu, sen var det roliga moment som runt kon, flera hopp och framåt skick med som han gillar. Det råkade bli ett extra hopp på vägen när han missförstod mig som kostade 3 poäng men annars så kom vi runt utan fler avdrag. Så duktig!!! 97 poäng och cert blev det, jätte-glad och inte alls vad jag räknat med.
Tay gick in två hundar efter, hjärnan var inte riktigt på plats och det råkade bli en snurr på grund av att jag var otydlig så -10 och sen ytterligare -3 för att det blev lite mer strul när jag gjorde momentet ändå istället för att gå vidare när det redan blivit fel :o. I övrigt jättefint runt banan förutom att jag glömde säga åt honom att stanna när jag la honom och skulle gå ifrån honom så han blev tveksam och smög efter (-5). Hade belönat upp sitten innanså de var faktiskt bättre också vilket var tur för det fanns en del av dem. Jätte-nöjd med honom också!

Nu behöver de bara varsitt cert till så är de championee 😁😁😁.

Spock
20260702_105100.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka