Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Kom hem 02 inatt efter kvällstävlingen 2,5 timme bort .. Man är ju inte klok egentligen men hade sällskap av lilla Ms uppfödare och som vi sa;"Vad ska man annars göra på sin semester" 😅.

Spock var otroligt reaktiv och speedad initialt på plats, hade noll förhoppningar om att kunna få ihop honom men det blev bättre när jag gav honom uppgift och belönade kontakt med mig.
Tay gick dock runt och var cool och såg sockersöt och beskedlig ut och var väldigt pepp på att få massa godis utan större insats.

Första banan startade jag som nummer ett med Tay, han gick jättetrevligt men jag gjorde lite missar med otydliga hjälper och vi hamnade för nära nån skylt. Sen blev han segare med sina sitt på slutet också men men. 82 poäng hamnade vi på och hade fått certpoäng om det inte varit för alla förarfel :angel:.
Spock hade faktiskt jättefin fokus, jag som hade planer på att diska oss men vi tuffade på. En förarglig felövning där Spoch missförstod mig fick vi och nåt litet med så vi hamnade på 83 poäng. Jätte-nöjd med den fina kontakten han hade!

Bana två började jag med Spock och han var lika fin nu, sen var det roliga moment som runt kon, flera hopp och framåt skick med som han gillar. Det råkade bli ett extra hopp på vägen när han missförstod mig som kostade 3 poäng men annars så kom vi runt utan fler avdrag. Så duktig!!! 97 poäng och cert blev det, jätte-glad och inte alls vad jag räknat med.
Tay gick in två hundar efter, hjärnan var inte riktigt på plats och det råkade bli en snurr på grund av att jag var otydlig så -10 och sen ytterligare -3 för att det blev lite mer strul när jag gjorde momentet ändå istället för att gå vidare när det redan blivit fel :o. I övrigt jättefint runt banan förutom att jag glömde säga åt honom att stanna när jag la honom och skulle gå ifrån honom så han blev tveksam och smög efter (-5). Hade belönat upp sitten innanså de var faktiskt bättre också vilket var tur för det fanns en del av dem. Jätte-nöjd med honom också!

Nu behöver de bara varsitt cert till så är de championee 😁😁😁.

Spock
Visa bifogad fil 187557
Grattis till cert, men framförallt till härlig känsla!

Varit och tävlat med grabbarna igen och Tay tog och blev champion nu :banana: .

Första banan var jag lite off, började med Tay som gick rätt bra men så var jag inte tillräckligt tydlig och det blev lite missar så vi hamnade på 74 poäng. Spock som varit reaktiv och brötig uppförde sig relativt bra på tävlingsplatsen och var lugn så det var ett plus. Inne på banan var han med men ändå lite lättdistraherad vilket gjorde att poängen drog iväg, jag diskade med leksak på slutet.
Andra banan var Spock bortlottad men jag körde Tay och kände väl att banan passade oss (och jag tror Spock hade gillat den också) och jag tyckte att han gick fantastiskt bra! Det var nåt lite segt sitt och vi hamnade på 93 poäng så cert och nu är han champion :D.

20260712_180703.webp

Första banan var jag lite off, började med Tay som gick rätt bra men så var jag inte tillräckligt tydlig och det blev lite missar så vi hamnade på 74 poäng. Spock som varit reaktiv och brötig uppförde sig relativt bra på tävlingsplatsen och var lugn så det var ett plus. Inne på banan var han med men ändå lite lättdistraherad vilket gjorde att poängen drog iväg, jag diskade med leksak på slutet.
Andra banan var Spock bortlottad men jag körde Tay och kände väl att banan passade oss (och jag tror Spock hade gillat den också) och jag tyckte att han gick fantastiskt bra! Det var nåt lite segt sitt och vi hamnade på 93 poäng så cert och nu är han champion :D.

Visa bifogad fil 188045
Grattis 🎉

Visa bifogad fil 188045
Grattis!!!

Vi är ett gäng från olika närliggande klubbar som har en messengergrupp för mästarklassträning. När någon vill träna skriver man där och de som vill hänger på. Fördelen är att vi har flera olika ställen att träna på och att vi blir lite olika grupper varje gång.
Idag var vi tre som tränade. En som just kommit upp i mästarklass, jag som tog tre år att ta championatet och en som ska tävla två hundar i SM i helgen. Så lite olika nivå men inga problem att träna ihop.

Själva träningen gick bra. Lite trög start men sedan var hon med mig. Vi hade satt upp en bana och andra gången hade vi nog fått nära 90 poäng. Och lyxigt att få tips från SM-deltagaren (som också är instruktör) och se hur hon lägger upp det inför helgen. Hon peppade hundarna, belönade mycket och satsade på en positiv upplevelse för dem. Samtidigt som vi andra två var störning och gick nära dem hela banan.

Tävling både lördag och söndag om två veckor. Blir det inte för varmt kan det nog går bra.

Vi är ett gäng från olika närliggande klubbar som har en messengergrupp för mästarklassträning. När någon vill träna skriver man där och de som vill hänger på. Fördelen är att vi har flera olika ställen att träna på och att vi blir lite olika grupper varje gång.
Idag var vi tre som tränade. En som just kommit upp i mästarklass, jag som tog tre år att ta championatet och en som ska tävla två hundar i SM i helgen. Så lite olika nivå men inga problem att träna ihop.

Själva träningen gick bra. Lite trög start men sedan var hon med mig. Vi hade satt upp en bana och andra gången hade vi nog fått nära 90 poäng. Och lyxigt att få tips från SM-deltagaren (som också är instruktör) och se hur hon lägger upp det inför helgen. Hon peppade hundarna, belönade mycket och satsade på en positiv upplevelse för dem. Samtidigt som vi andra två var störning och gick nära dem hela banan.

Tävling både lördag och söndag om två veckor. Blir det inte för varmt kan det nog går bra.

Kul upplägg för en träningsgrupp!
Vi skulle verkligen behöva få till ordentligt med banträning (sen, när vi är träningsbara igen) - skulle du vilja kolla om vi får vara med i den där messengergruppen?

Igår debuterade jag och Jax i nybörjarklass, dagen efter att han blev 13 månader. Jag vet att jag varit lite för lite ute och tränat på nya ställen med honom - han är storögt fascinerad över allting som händer, skulle gärna hälsa på alla människor och alla hundar så jag insåg att det kunde bli svårt att tävla på en klubb där vi aldrig varit tidigare men jag tänkte att det i alla fall blir bra träning. Och visst var han ofokuserad, emellanåt, nån gång fick jag nästan bogsera iväg honom eftersom han fastnade i att stirra på något på andra banan, men så kom han ihåg vad vi höll på med och gick fint ett tag. Inga fel i momenten, men en hel del sträckt koppel och en del BRIS plus såklart förarfel för att jag fick stanna upp när han fastnade. ;)

Jag var ändå jättenöjd med honom! Vi startade först så jag hann inte ha honom ute och kolla på miljön innan heller (eftersom jag inte orkade gå upp ännu tidigare än kl. 5) och jag tyckte han skötte sig bra totalt sett.

Visade sig att vi fick ihop hela 79 poäng och därmed kvalificerande resultat!

Inför andra banan tänkte jag att jag skulle leka igång honom lite innan vi gick in, men så blev det inte... från parkeringen gick vi över en gräsyta där de hade klippt, gräset hade nog varit rätt högt så det låg tjockt med gräs där. Plötsligt sliter Jax upp höger framtass och sen vägrar han stödja på den... Jag kollade tassen jättenoga men såg inget, han var dock rejält irriterad, ryckte upp den ibland och haltade ganska mycket. Så jag fick traska till inroparen och konstatera att vi fick stryka oss. Det var ju inte jättekul men jag passade på att låta honom ligga och titta på allting som hände istället, all miljöträning är bra träning tänker jag. Ett par timmar senare när vi väl var hemma igen så var tassen okej igen. Vet inte vad det var men glad ändå att det var något som gick över så snabbt. Syns på bilden nedan att han liksom håller ihop höger framtass och inte riktigt vill sätta ner stora trampdynan i marken, han slickade också en del på den trampdynan men hur jag än undersökte såg jag inget märke eller annat som kunde förklara vad det var.

Ändå en kul dag, så roligt att komma ut och börja tävla med "lillhunden", han är så otroligt glad och positiv. :heart

775250455_10163418384174537_7331046332003872949_n.jpg

Igår var Jax och jag och tävlade rally nybörjarklass igen. En fin runda på 86 poäng samt en runda där han var totalt slut i huvudet av allting nytt och spännande men där vi ändå lyckades få ihop 74 poäng, så nu har han titeln RLD N.

Nu blir det paus med tävlandet ett tag och fokus på att jobba i alla möjliga miljöer för jag märker att hans nyfikenhet gör att han lätt glömmer vad vi håller på med och det är ju jag som slarvat med att träna med honom i olika miljöer.

JaxRLDN.webp

Igår var Jax och jag och tävlade rally nybörjarklass igen. En fin runda på 86 poäng samt en runda där han var totalt slut i huvudet av allting nytt och spännande men där vi ändå lyckades få ihop 74 poäng, så nu har han titeln RLD N.

Nu blir det paus med tävlandet ett tag och fokus på att jobba i alla möjliga miljöer för jag märker att hans nyfikenhet gör att han lätt glömmer vad vi håller på med och det är ju jag som slarvat med att träna med honom i olika miljöer.

Visa bifogad fil 190280
Stort grattis till titeln! Bra jobbat av er båda 🌟

Jag går nybörjarkurs nu och har upptäckt att det ju är kul med rallylydnad 😃 Det tyckte jag inte sist jag gick nybörjarkurs (tretton år sen, annan hund, annan ort, annan fas i livet). Till nästa tillfälle har vi fått i läxa att införa en startrutin, och jag skulle vilja ha lite inspiration. Min hunds allra bästa belöning är en leksak, men om jag har "lekstund" som startrutin blir hon alldeles, alldeles för taggad. Samtidigt vill jag ju ha nåt som gör henne glad och fokuserad. Ni kan förstås inte veta vad som funkar för oss som ekipage, men som sagt, jag tar hemskt gärna emot lite inspo. Vad har du för startrutin, och varför har du just den?

Jag går nybörjarkurs nu och har upptäckt att det ju är kul med rallylydnad 😃 Det tyckte jag inte sist jag gick nybörjarkurs (tretton år sen, annan hund, annan ort, annan fas i livet). Till nästa tillfälle har vi fått i läxa att införa en startrutin, och jag skulle vilja ha lite inspiration. Min hunds allra bästa belöning är en leksak, men om jag har "lekstund" som startrutin blir hon alldeles, alldeles för taggad. Samtidigt vill jag ju ha nåt som gör henne glad och fokuserad. Ni kan förstås inte veta vad som funkar för oss som ekipage, men som sagt, jag tar hemskt gärna emot lite inspo. Vad har du för startrutin, och varför har du just den?
När jag väntar på domarens inrop går hon fot/höger och jag varierar tempot för att behålla fokus och byter ofta sida.
När vi blir inkallade sätter jag henne mittemot och tar av kopplet och hon får en godis.
Jag har sedan godis i en liten burk som hon får "jaga" några sekunder och när jag tar in henne vid sidan lägger jag den i en ficka, hon får alltså inget då. Har henne på fel sida och hon får gå mellan benen en gång till rätt sida precis innan banbandet.

Syftar till att hålla fokus hos hunden som är matmotiverad. Fick hjälp på en kurs att prova fram den. Innan var hon ofta seg de första skyltarna, nu är det oftast bättre.

Åh vad kul! Jag älskar att fundera på, och testa lite olika upplägg vid starten 😊

Med startrutinen, tänker du det absolut sista ni gör innan ni går in på banan, eller tänker du hela tiden när du väntar på din atart medan ekipaget innan går klart, domaren skriver klart och du får komma in på banan? För mig är det olika saker, men så är det kanske inte för andra.

Mina två hundar är väldigt olika, men jag utgår också från dagsform, men generellt så undviker jag leksak som startrutin (som för mig är det absolut sista jag gör innan vi går in). Jag sätter min hund, tar av koppel och gör något av följande (beroende på hund och dagsform då)
1. Hunden går slalom mellan mina ben och får göra någon snurr vid sidan, gå runt mig eller annat moment den tycker är kul. Avslutar med ett roligt sidbyte om det behövs och går sedan in på banan med en flygande start. -Ger mycket energi och pepp, men kanske lite mindre fokus och noggrannhet 🙈😂
2. Jag sätter hunden bredvid mig och tar av kopplet. Går ifrån hunden en bit och kallar sedan in till aktuell startsida och går därifrån direkt in på banan. -Ger lite mer stadga utan att tappa för mycket energi. Min unga hund kan dock bli osäker av att bli lämnad så där är jag noga med hur hon känns för dagen. Den äldre kan behöva detta för att ta i lite mer, och inte riskera att bli lämnad i en stadga utanför banan.
3. Om energinivån redan är hög (vanligt med den äldre, särskilt om vi inte tävlat på ett tag) sätter jag henne i en frontposition, tar av kopplet, tar in henne i fotposition där jag ber om tydligt fokus på mig, byter sida på ett lugnt sätt om det behövs, går något steg, gör halt med fokus, belönar med rösten, gör någon sväng med halter, fortfarande med fokus på mig och går sedan in på banan från en halt med fokus.

Tiden mellan uppvärmning till det är dags för vår startrutin kan jag leka med leksak, jaga godis i hand, göra peppiga tricks och moment de går igång på eller göra folusmoment om det är det som behövs för dagen.

I uppvärmningen testar jag några av momenten som kommer i banan och är noga med att belöna det som kan upplevas som svårt. I detta känner jag av dagsformen också och växlar lek med leksak, jaga godishand, kasta godis, ge godis lungt eller omvänt lockande beroende på vad som behövs.

Tack hörni, vilka superinspirerande svar! Ja precis, jag menar det man gör precis innan man går in på banan. Att man ska göra något medan man väntar på sin tur har jag inte ens tänkt på 😬 Vi har bara tävlat nosework innan, och då går man väl promenad eller väntar i bilen tills precis innan man får gå till väntplatsen.

Jag lutar åt något väldigt enkelt som involverar godis, typ att hon får gå runt mig och sätta sig vid sidan bara. Hon kan som sagt bli väldigt taggad och hoppig, så det ska nog inte vara nåt som peppar upp för mycket. Men det är ju helt sant som @farin säger, att vi kommer att ha väntetid innan, så nåt som samlar ihop oss och signalerar "det är dags" är bra.

Tack hörni, vilka superinspirerande svar! Ja precis, jag menar det man gör precis innan man går in på banan. Att man ska göra något medan man väntar på sin tur har jag inte ens tänkt på 😬 Vi har bara tävlat nosework innan, och då går man väl promenad eller väntar i bilen tills precis innan man får gå till väntplatsen.

Jag lutar åt något väldigt enkelt som involverar godis, typ att hon får gå runt mig och sätta sig vid sidan bara. Hon kan som sagt bli väldigt taggad och hoppig, så det ska nog inte vara nåt som peppar upp för mycket. Men det är ju helt sant som @farin säger, att vi kommer att ha väntetid innan, så nåt som samlar ihop oss och signalerar "det är dags" är bra.
Tänk bara på att du för vissa (många!) domare inte får ha godis på en viss yta i närheten av starten 😊 Så rutinen behöver hålla för en viss transportsträcka innan ni kommer över bandet och till startskylten.

Tänk bara på att du för vissa (många!) domare inte får ha godis på en viss yta i närheten av starten 😊 Så rutinen behöver hålla för en viss transportsträcka innan ni kommer över bandet och till startskylten.
Jaha! 😮 Det visste jag verkligen inte. Jag trodde bara att det var på själva banan/när man passerat bandet man inte fick ha godis. Bra att du sa det!

Jaha! 😮 Det visste jag verkligen inte. Jag trodde bara att det var på själva banan/när man passerat bandet man inte fick ha godis. Bra att du sa det!
Det är för att de inte vill riskera att någon tappar något godis i närheten av starten. Så att inte hundar som kommer efter ska fastna i ett godissök i stället för fokus innan start.

Igår var sista tillfället på kursen, och vi fick ha träningstävling med bedömning (fast vi fick ge godis på banan, så riktigt på riktigt var det ju inte). Det var jättekul och hela kursen har varit toppen. Men jag undrar lite hur jag bäst tränar vidare. Vår stora stora stora svårighet är att hitta balans mellan trevlig energi och total överpepp. Det är knutet till belöning - min hund får nästan förväntansångest om hon ser framför sig att hon får sin leksak i slutet. Å andra sidan är den det allra bästa hon vet; godis kan inte riktigt mäta sig med den, och jag vill ju att hon ska få bra betalt för sin insats.

Ska jag bara skippa leksaken ett tag, och satsa på godis som belöning? Det är ju inte så att hon ogillar godis (hon är retriever 😅).

Hur har ni andra gjort när ni tränat vidare efter nybörjarstadiet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka