Ramen, vaddå ramen??

Y

Yossarian

Vad menas med det egentligen? Jag har läst Akademisk ridkonst och ridning på kandar och en hel del här på forumet. Och inte lyckats bli ett dugg klokare på vad ramen är, vad som EGENTLIGEN menas. Det verkar vara lite olika beroende på vem som pratar/skriver.

Så, snälla rara, ge mig en bra förklaring (och gärna också en förklaring till bilderna i BB, har tyvärr inte boken tillhands nu, där ramen beskrivs med olika cirklar mm. ) Vad menas t ex med för stor ram fram?
 
Nu ska vi se om jag kan snurra till det ytterliggare för dig...eller kanske för mig. :crazy: :D


Ramen ska vara lika stor fram som bak annars blir det. Varför förstår du när jag beskriver dem.

Sjävlklart finns det enormt många ramar som beror på häst och hur samlad/inte samlad den är.

Men bara för att ta det kort kan man ta en lång, mellan och kort ram.

I en kort ram är hästen väldigt samlad (t.ex. piaff). Om du tänker dig en rektangel runt hästen så blir den kortare från rumpa till nos och längre från hov till nacke.

En mellan ram är hästen längre i kroppen (hm...svårt att skriva rätt?) och går i en mer neutral form. Rektangeln är alltså längre än i en samlad form och lägre.

I en lång form går hästen t.ex. i sökning framåt-nedåt eller jobbas lång och låg. Alltså är rektangeln ännu längre och lägre.

Rektangeln är alltså bara för att få in ett till perspektiv så man kan föreställa sig det.

Vet inte om jag krånglade till det ännu mer för dig nu?
 
Okej, jag trodde att AR-ryttare menade något "särskilt" med sín ram.

Jag vet inte om jag köper din förklaring. Vad händer när hästen trillar ur ramen? Den kommer ju alltid att befinna sig i någon slags rektangel. Är själva grejen att rektangeln skall vara rätvinklig?(nåja det ska ju alla rektanglar vara men... :p)

Utveckla gärna ditt svar! :)
 
:confused: När hästen trillar ur sin ram är den ju inte längre "på tygeln" den har tappat sin form helt enkelt.

Ramen blir ju friare när hästen gör en ökad trav då måste man ju länga ut Ramen.

Man kan nog mer säga att ram och form är samma sak.
En häst i piaff har ju kortare form än i ökad trav och tvärtom.
 
Om ram och form är samma sak så blir det ju inte så konstigt. :p Det jag hakat upp mig på är att jag så ofta läst om "ramen" i samband med AR att det verkar vara ett eget begrepp inom AR.

Dessutom, en häst som inte är "på tygeln" är ju fortfarande i nån slags ram. Analogt med att den har nån slags form kanske. Det låter naivt, jag vet, men jag undrar verkligen! Ta en häst som går på bogarna och med bakdelen lite si och så. Du kan ju fortfarnade se den som i en rektangel, eller hur?
 
Hm... man kan tänka sig att rektangeln är delad i två ( en göger och en vänster sida) de sidorna ska vara lika långa. Blir den längre baktill är troligtvis hästen ihopdragen framtill och har tappat baken. Är den längre framtill...tja då vet jag inte riktigt. :angel: Kanske att den har hamnat på bogarna och hamnat ur balans... :confused:

Med andra ord så kan man säga att hästen "trillar" ur ramen om den blir längre på ena sidan.
 
Då kallar vi ram för någon slags korrekt form om det så innebär en samlad form eller mer ökad trav form, när hästen har tappat sin korrekta form har den oxå tappat sin ram.

Jag använder aldrig ordet ram utan jag tycker mer om ordet form eller korrekt form om vi nu skall vara petiga ;)
 
Fast jag är väldigt förtjust i hästar som blir längre fram eller kortare bakom sadeln pga samling men som har en lång vacker hals som är lång av rätt anledning.
 
Jo fast det är ju rätt. Man får bara placera rektangelns mitt rätt. :angel:

Håller med dig. Det man ser mest är en ram där den är för kort framtill. Speciellt i de samlade rörelserna.
 
Jag använder ordet ram, det är inget specifikt för barockryttare. Sally Swift använder sig av det, många internationella ryttare och tränare mfl.
 
Så som jag uppfattade det förra CD-kursen:

När ramen är större bak än fram så har man kortat ihop framdelen men hästen tar fortfarande långa steg.

När ramen är större fram än bak sa har hästen i princip bara minskat steglängden, inte samlat hästen.

Eller kort sagt steglängden stämmer inte överens med samlingsgraden.
 
Nu, det var en bättre förklaring :D Då är det lite som jag tänker mig (fast jag är inte så himla bra på att förklara, så jag tänker inte ens försöka) typ att man vill ha en symmentrisk ram, lika "fram" och "bak".

Fio: Okej, ram = god form, jag är med. Och visst använder även jag ordet form som synonym med (någorlunda hyfsad :o) bra form. Det är bara så svårt att veta vad folk menar. Vissa använder form för alla sätt hästen tar sig fram på, och menar att även en trebent häst har nån slags form.

Carmenzita: Jag tror jag är med nu. Barockarnas ram är alltså i princip samma som "alla andras" ram.

Till alla: Jag tycker att det är hemskt förvirrande med begrepp, vi slänger oss alla med en massa olika ord, men det är inte alltid vi menar samma saker...
 
Den barocka ramen är väl ett till pedagogiskt knep för att få folk att förstå vad man syftar till. Man kan ju också säga att man vill ha hästen lite lättare fram, mer engagerad, rundare, osv....men alla lärare har ju sina egna knep för att kunna kommunicera med sina elever. De fyra eller var det åtta bakbenen var ju ett annat sånt knep som ställde till med mycket förvirring - och klargjorde för andra. :)/T_B
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
22 019
Senast: Enya
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 089
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 010
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp