Bukefalos 28 år!

Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Bansan

Trådstartare
Hej hundisarna på Buke!
Här har ni en som går i väntans tider & snart får hem en liten rottistik *längtar*.
Jag har haft hund hela mitt liv men förut enbart sysslat med träning för vardagsbruk & endast lärt hundarna det "vanliga" sitt, ligg ,stanna kvar & gå fint för att funka i hemmiljön & samhället så att säga.
Men nu... nu ska det bli ändring & med nya voffan ska det ställas ut & tränas & jag tänker bli hundmänniska på största allvar...
Sitter & läser allt jag kommer över som har med hundträning & tävling att göra & funderar lite över saker som jag faktiskt knappt har en aning om.

Som t ex "Rapportträning". Vad exakt innebär egentligen rapport & vilka hundar passar bäst till just detta? Kanske nån länk där jag kan läsa om just detta ämne?

Det var fråga ett det *s*... räkna med fler=)
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

:bump: Oh så skoj! Jag har varit mottagare till en jätteduktig schäfertik! Det var superskoj och spännande. Hjärtat voltade alltid lite extra när jag såg henne komma ilande genom skogen :) Jag har så lite erfarenhet, så jag låter det mesta vara osagt. Men kort så går det ut på att skicka hunden mellan olika stationer med varierande längd. Det är rätt så långa sträckor, så hunden bör vara i hyfsad kondition och inte för tung. Du behöver också en mottagare som är med och tränar ihop så att ni tre blir ett team. Sen behöver man också lite träningskompisar så att man kan träna hunden ihop med andra hundar på rapportsträckan. Ibland kan ju hundar springa om varandra och då är det bra om hunden är bekant med situationen!

Så testa rapport om du hittar en bra medhjälpare! Att köra lägsta klassen kan man alltid testa! Sen ingår det också ett lydnadspass och ett specialmoment innan helaprovet är klart.
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Ahaaa! Som fälttävlan fast med hund alltså? *skrattar*.
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Rapport har sitt ursprung i militären och innebär i princip att hunden ska sändas från punkt A till punkt B av sin förare. Vid punkt B finns medhjälparen som då gått sträckan mellan punkt A och punkt B och det är så hunden hittar fram. Den frispårar hela vägen. Vid tävling finns det sedan en station C också och hunden enligt ett bestämt mönster mellan de olika stationerna, men vill man börja träna gör man det med bara två stationer. Det är rätt långa sträckor det handlar om och hunden kan som sagt möta hundar som avbrutit och vänt eller bli omsprungen, trots att ekipagen startar med jämna tidsintervaller.

För att köra rapport behöver man alltså vara två personer och rottisen är tyvärr inte en ras som utmärker sig direkt mycket i denna gren. De är inte snabba nog, men man kan ju alltid träna. Bra rapport-raser är ofta Malinois, Schäfer och Riesen.
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Alla bruksgrenar är uppdelade i lydnadsmoment, specialmoment och huvudmoment. (Huv.moment = spår, sök, rapport och skydd)

Jag tror också att det är bra att ha en mentor i början av rapportträningen. Jag tyckte inte att det var så lätt allting. Hundarna ska lära sig att vara tysta (uppbundna på station) och så ska man lyckas skapa en stor motivation till hunden att bara springa springa. Eftersom att hunden jobbar självständigt så långt borta så kan man inte påverka allting direkt. Vi fick hjälp av erfarna människor och jag hade nog gjort helt tvärtom :)
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Så kul! Själv ska jag vara med på "min" första rapporttävling snart, som medförare till en kompis' briard. Detta är första tävlingen för oss alla tre, så det blir mest för att se och lära.

Det är, som sagts tidigare, en tävlingsform där hundarna skickas mellan olika stationer. Medan de väntar på sin tur, ska de ligga tysta i stationen och vänta. Sen ingår ett lydnadspass också.

Det gäller att man tränar mycket ihop, så att hunden känner att båda förarna är "likvärdiga", att man tränar i olika miljöer och med olika störmoment.

Jag har själv en hund som jag tränar lite rapport med, men vi kommer aldrig att tävla. Till detta finns det tre anledningar: a) han är för liten och kan inte konkurrera med att ta sig fram snabbt i terrängen, b) han kan inte ligga tyst i stationerna :o och c) vi har hittills aldrig fått komma med på mh-test, blir alltid utlottade eftersom jag inte har en brukshund. (Har västgötaspets).

Men det är en gren som hundarna tycker är rolig och som bygger upp deras självförtroende. Förra veckan var vi ute på heden och snön började vräka ner så att man inte såg mer än någon meter framför sig. Att då stå där och plötsligt se en briard komma ångandes fram ur snöyran, ja det fick det att pirra i magen!
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Jag brukade köra korta sträckor upp till ca 200 meter med mina Labradorer samtidigt som jag var ute med min kompis. De tycker att det är jätteroligt att springa! Det ger ju även lite träning och kondition.
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Men en fråga: Hur exakt ser ivägsändandet ut? Får förare nr 2 inte synas/höras? Hur lär man en hund att springa iväg, när man i nästan all annan träning inte låter hunden sticka iväg själv?

Lite frågor från en nyfiken:D
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Egentligen borde jag inte svara eftersom att jag är oerfarne på rapport och kanske missar något grundläggande som alla rapportmänniskor vet... Men... (Utan att någon för för sig att träna efter dett ;)) Förare 2 varken syns eller hörs. De befinner sig jag tror 500m bort i appellen. Vi tränade för lägre och det var 1100 meter.

Först börjar man ju med synlig förare, som en budföring så att hunden lärt sig ordet. t.ex. Marsch. När de kan det ordet så blir föraren dold. Man går iväg med hunden och skickar den tillbaka till mottagaren på basstation. Sen handlar det om motivation. Det ska vara mysigt och trevligt att komma tillbaka till basstation så hunden ska ha dragning ditåt. Vad kan man göra för hunden så att den verkligen vill till sin mottagare? Mat, vatten, vila och en del hundar springer på det sociala att de vill hålla ihop flocken.
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Är det alltid samma person som är "mottagare/andreförare" eller fungerar det med några olika personer i det fallet?
Vet inte alls om det här är något jag kommer syssla med med min hund men jag tyckte det lät lite spännande & intressant :)
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Jag tror att man ska behålla samma förare hela tiden. Hunden ska springa fram och tillbaka på dessa sträckor så det blir fasligt mycket springande. Om jag plockar ur minnet så blir det första sträckan 2 ggr + en förlägning på 400 meter eller nått sånt. Det blir 2.6 km under en tävling. Elithundarna spriner 6 kilometer eller nått sånt. Tänk att alla står på station A. Ena föraren och hund går iväg till station B. Därifrån släppa hundarna en och en med jämna mellanrum. Sen blir det vila på station A. Hundarna släpps från station A och då har förarna från station B flyttat sig bakåt 400 meter (station C) I lägre än det sen slut där. I de högre klasserna så skickas då hundarna fram och tillbaka lite till.

Så det är viktigt att man är ihopkörd och att hunden verkligen har lika stor motivation till båda förarna!!
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Tippan skrev:
Jag brukade köra korta sträckor upp till ca 200 meter med mina Labradorer samtidigt som jag var ute med min kompis. De tycker att det är jätteroligt att springa! Det ger ju även lite träning och kondition.

Ja precis! Så har vi också gjort, för min hunds del spelar det ju ingen roll om det är regelrätt tävlingsträning, han tycker det är vansinnigt kul att få fara fram som en skottspole genom terrängen bort till sin högt älskade medförare.

Sen använder vi honom också som störningsmoment, kör budföring mot varandra så att hundarna möts.
 
Sv: Rapport? vad innebär det? Hur träna?

Jag är ju inte heller den mest erfarne... men vi har tränat in det ungefär som Tippan beskriver. Vi började med budföring med synlig mottagare, och sen ökade vi på allteftersom.

Det är alltid samma förare, hunden ska känna sig helt trygg, och se hjälpföraren som en trygg bas att komma till.

I budföringen tränade vi ju in kommandot "marsch!", och det använder vi ju oss av senare också. Att få på tjänstetecknet och rapporthalsbandet är ju andra signaler som visar att nu är det rapport som gäller! En annan signal är köttbullar... det är endast och enbart i rapportträningen som köttbullarna kommer fram. En motivationshöjare så god som någon!

Vi har också använt oss av störmoment i form av uppbunden, gapig hund längs sträckan, vi har låtit henne möta andra hundar längs sträckan.

Jag tror att sträckan i appellklass är 2 x 650 meter - men jag får erkänna att det är inte jag som håller reda på formalia.

Nu återstår det bara att se hur det går. En himla kul träningsform är det i alla fall!
 

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 055
Senast: Takire
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 071
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 249
Senast: Anonym15
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp