"Uppfödaren " var nog inte så seriös med den betäckningen på ett eller annat sätt. Kanske någon som bara tog ett föl för skojs skull eller möjligen en tjuvbetäckning? Korsning mellan fullblod och någon annan typ av häst, vem vet? Har du namnet på uppfödaren kan du försöka söka på Facebook och kanske få mer info på det viset.
Undrar om det kan vara billigare med registrering utan stam.
 
Tycker nog ändå att även om den saknar stam att den är en duktig ridhäst även om den kanske inte har världens finaste gångarter.
 
Hästhållningen i Litauen ser ju lite annorlunda ut. Ofta hålls de i flock hos någon bonde. Ibland ren köttuppfödning ( då är det kallblodskorsningar). Jag köpte ett sto av en handlare som hade köpt en hel flock av en bonde och de var inte ens registrerade, det fick hon göra. Min hade inte heller stam men ett födelsedatum (november).
 
Förstår fortfarande inte hur man lägger födelsedatum på hästen men struntar i ras och stam måste ju vara med flit.

Men alltså, det är ju rätt vanligt att importerade hästar saknar stam? Jag har köpt två såna, en från Irland och en från Polen. Om man har problem med det så köper man ju inte en sån häst?
Tycker nog ändå att även om den saknar stam att den är en duktig ridhäst även om den kanske inte har världens finaste gångarter.

Det finns massor av fina ridhästar som saknar stam.
 
Men alltså, det är ju rätt vanligt att importerade hästar saknar stam? Jag har köpt två såna, en från Irland och en från Polen. Om man har problem med det så köper man ju inte en sån häst?


Det finns massor av fina ridhästar som saknar stam.
Roligt att forska i det bara om man vill veta vad ens häst är för ras men min är antagligen nån form av fullblod/halvblod. Tänker fortsätta kalla henne halvblod. För övrigt är det svårt idag att köpa häst dåligt utbud och dyra.
 
Roligt att forska i det bara om man vill veta vad ens häst är för ras men min är antagligen nån form av fullblod/halvblod. Tänker fortsätta kalla henne halvblod. För övrigt är det svårt idag att köpa häst dåligt utbud och dyra.
Allt är väl relativt. Det är dyrt att ha häst, så det speglar även hästens pris. Jag skulle till och med vända på det och säga att hästar ofta är för billiga (om man ser till vad dom kostar per år).
 
Allt är väl relativt. Det är dyrt att ha häst, så det speglar även hästens pris. Jag skulle till och med vända på det och säga att hästar ofta är för billiga (om man ser till vad dom kostar per år).
Själv tycker jag numera att hästar har mkt mer ovanor i ridningen lite svårare temperament, det finns inte så stort utbud av hästar heller till försäljning och betydligt dyrare är dom numera. Kanske att man mer avlar hästar för sport och prestation och att den mediokra arbetshästen med lugnt lynne inte finns i samma utsträckning.
 
Roligt att forska i det bara om man vill veta vad ens häst är för ras men min är antagligen nån form av fullblod/halvblod. Tänker fortsätta kalla henne halvblod. För övrigt är det svårt idag att köpa häst dåligt utbud och dyra.
Just nu har ju marknaden vänt och det finns många fler billiga hästar än för något år sedan. Om de är friska och bra är en annan fråga.
 
. Hur det kan finnas födelsedatum på hästen men inte några föräldrars namn är dock för mig en gåta.
Inte alls konstigt. Jag köpte en tvååring från uppfödaren utan pass. När vi gjorde passet visste vi både födelsedatum och moder men eftersom det var en korsning brydde jag mig inte om den extra kostnaden med dna testning, därför är det okänd härstamning i passet.
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
11
· Visningar
1 043
Senast: jemeni
·
Avel Undrar om någon har en avkomma efter korsningshingsten Järingsholms El Pequeno Luchador? Han är arab/halvblod.
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Görel
·
Avel Jag har för första gången snubblat över primitive traits och primitive breeds/primitiva egenskaper/raser på häst och undrar om någon...
2
Svar
34
· Visningar
2 535
Senast: ameo
·
Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 131
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp