Rasar mot Sverige efter att hästen avlivades

Bukefalos 30 år!

Har ju inte med utlänningar eller inte att göra, han sköter ju uppenbarligen inte om hästarna som han ska. Sen undrar jag vad det var för fel på ögat, vill han inte operera bort ögat och det inte går att behandla det och hästen lider så förstår jag beslutet. Känns konstigt annars att motivera att avliva en häst pga ett öga..

Har ju inte med utlänningar eller inte att göra, han sköter ju uppenbarligen inte om hästarna som han ska. Sen undrar jag vad det var för fel på ögat, vill han inte operera bort ögat och det inte går att behandla det och hästen lider så förstår jag beslutet. Känns konstigt annars att motivera att avliva en häst pga ett öga..
ja, ögat var skadat och behövde enligt veterinär tas bort. Han fick flera dagar på sig och åtgärdade inte.
Från artikeln;

"Hästar är ett djurslag där även lindriga ögonskador snabbt kan bli mycket allvarliga och skyndsam hantering är nödvändig. Ögonskador är också mycket smärtsamma. Länsstyrelsen har ingen anledning att betvivla att kliniken bedömde skadan som så allvarlig att operation eller avlivning var de enda alternativen”, skriver hon"

"Länsstyrelsen fick uppgifter om att Jean-Pierre Khayat skulle låta bli att genomföra en planerad operation. Han uppgav senare att han skulle komma till kliniken om han lyckades ordna transport, men hästen dök inte upp.

Myndigheten uppmanade Khayat att omedelbart boka en ny tid, vilket inte skedde."

Men är väl lättare att dra rasist-kortet :grin:

Kan man gissa att han inte förstått hur djurskyddslagen och tillsynssystemet fungerar, och därmed inte insett vilken typ av "gör NU, annars"-situation han befann sig i?

Fast det spelar vä ingen roll om han inte förstod vår "djurskyddslag". Om ALLA utom just han var överrens om att hästen led med sitt skadade öga och han inte ville göra nåt åt det så var ju avlivning det enda kvarvarande alternativet.

En död häst lider inte. Oavsett hur mkt hästen drog in innan den skadade sej...

Kan man gissa att han inte förstått hur djurskyddslagen och tillsynssystemet fungerar, och därmed inte insett vilken typ av "gör NU, annars"-situation han befann sig i?
Nä, han har lite problem att förstå svenska lagar överhuvudtaget med tanke på hur han behandlar sin personal. (inte första travtränaren som avskedar sin personal pga graviditet kan jag säga, jag känner till i alla fall ett par bukare från den tiden då travforumet blomstrade, men jag hoppas att vi nu, 20 år senare, kommit längre än då, han borde vara RÖKT inom svensk travsport efter de rubriker han ådrar sig).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka