Bukefalos 28 år!

Raser inom tävling?

P

Piglet

Hittar ingen gammal tråd och jag har sett på andra forum att det diskuteras raser som används inom grenen...
Så, stilla min nyfikenhet - vilka raser tävlar ni?
Tycker ni man kan märka en skilllnad i resultat när det gäller olika raser? (Jag vet att det är individuellt men om man generaliserar)
 
För tillfället bara ett halvblod (Holländsk) men även fullblod annars..

och ja, oftast har ju halvbloden en fördel mot fullbloden när det gäller gången...
 
Min ponny är dryga hälften anglo, kvarts halvblod, åttondels russ. :D Riktigt fin kombination, iallafall blev resultatet mitt underbart. :love:
 
Tävlat dressyr på stor häst på sv hbl med 50 % fblislag, riktig gatukorsning med bl.a knabstrup som gett hans färg samt fjord. Har haft en hel del plac på alla tre men allra bäst har det väl gått på korsningen då han är den som är mest utbildad av dem. Så länge hästen rör sig bra och går i bra form, är lydig spelar rasen ingen roll. Men hästar av hbltyp har väl ofta ett försprång då de ju ofta har detta mer naturligt. Sambons hannoveraner är just en sån, han ligger liksom lite plus bara han kommer in på banan med sin taktfasta trav och flotta sida.
 
För tillfället Connemara :love:, förr även Welsh, och ett halvblod med allt möjligt i sig; fullblod, hannoveranare, trakhener, oldenburgare... :smirk:
 
Har precis börjat tävla min fredriksborgare. Visserligen har vi inte kommit så långt i klasserna än, men domarna är positiva till hans inställning och "tryck" i gångarterna.
Ponnyn jag har är en "vanlig" ridponny, 50% halvblod, 50% welsh.

Det är faktiskt ganska kul att komma ut och inte bara ha ett "tråkigt" halvblod (OBS jag gillar halvblod.......) lite mer exotiskt med min dansk :D
 
Tävlar min kallblodstravare och det går riktigt bra. Vissa tävlingar placerar jag mig i LC (vunnit 1!!!) och LB och andra hamnar jag mitt i startfältet.

Men min häst har blivit behandlad under våren för skada i länden och jag känner en klar förbättring i hans rörelser nu och hoppas därmed på ännu bättre placeringar i höst. :)

mvh Jessica
 
Just nu har jag en arab/hbl korsning, men har ridt allt från travare till bra stammade hbl.
Det handlar mycket om individen tycker jag... När jag köpte den jag har nu tittade jag givetvis på gångarter, exteriör m.m. Men det som vägde tyngst var ändå hans psyke och ridbarhet, med det kommer man längre än med en häst som kan sprätta med frambenen ;)
 
Hej!

Vi har knappt hunnit börja tävla, men nu när vi är pigga och fräscha båda två blir det förhoppningsvis tävlingar för med och min connemara på 160 cm. / Lavinia
 
Tidigare tävlat med min korsning fransk travare/welsh cob, både dressyr och hoppning, med hyfsade resultat.
Rider i dag ett halvblod, imp Danmark.
Har inte hunnit ut så mycket på tävlingsbanorna, men har iaf startat LC-LB med placering och hyggliga resultat
 
Jag har bara tävlat Svenskt Halvblod än så länge.
Men jag har bara tävlar 3 gånger i hoppning 2 gånger i dressyr samt 1 gång i distans!
Skulle vilja testa på och tävla distans med en renrasig Arab :love:
Skulle vilja tesya på och tävla monté med en travare :love:
 
Ja ser ni man är ju inte bara travnörd :)

Har en 10årig rysk imp.halvblodsvalack,som jag tävlar dressyr med men han är oxå en god hoppare,kan visa bild om någon är intresserad :D
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 149
Senast: corzette
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 223
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp