Bukefalos 28 år!

Rasförslag

Modig_Korn

Trådstartare
Mamma vill ha höns, någon gång i framtiden. Inom 1år räknar jag väl med att det ska bli dags. Lantrashöns är välkommet. Men de måste vara stora, helst stå stora som möjligt. Och förstås lägga ägg. Vara tåliga mot väder och vind och gå att hantera utan att stressa upp sig allt för mycket. Jag och andra sidan är inte säker på om jag vill utsätta en utrotningshotad höna för eventuellt för tidig död. Isådana fall ha en ras först och sen om det fungerar bra skaffa en till. Med tanke på de rovdjur som kanske kommer ha intresse av hönsen (därav önskan om stora höns :p).
 
Sv: Rasförslag

Ingen lantras blir speciellt jättestor, men av lantrashönsen så är hedemora både härdiga och bra värpare.

Ska ni ha stora, så är ju brahma, kochin och faverolle 3 fina raser.
 
Sv: Rasförslag

Föreslår att du väljer en lantras som passar in på dina lokala förhållanden. Det är ju en av lantrasernas fördelar, detta att dom sedan oräkneliga generationer är anpassade till sin/vår miljö. Det finns ju ett antal raser runt landsänden där du bor. :) Kolla mer på: www.kackel.se/ , där du dessutom kan ställa frågor till "proffsen" om det du undrar över!

Vad gäller risken för rovdjur ser jag ingen anledning att välja annat än lantraser. Om du får påhälsning av rovdjur så dödar det hönan oavsett hönans storlek.

Lantraserna är som sådana små i numerärerna och därmed nära riskzonen när man talar om utrotning. Men att just därför välja en annan ras blir ju alldeles bakvänt. Bättre då att gå med i en genbank och bidra till lantrasens spridande. Även om just dina höns skulle gå åt p g av rovdjur så har ju inte rasen som sådan tagit mer skada, om du förstår hur jag menar. Alla dom andras djur finns ju fortfarande kvar och kan hjälpa dig igång igen.

Nu är f ö den bästa tiden att ta beslut om att skaffa lantrashöns. Detta eftersom dom flesta uppfödare inte tar fram så många fler djur än vad dom och deras kunder behöver. Det kan alltså bli besvärligt att t ex i vinter få tag på vad man vill ha. Jag rekommenderar därför att du, om du bestämmer dig för en lantras, tar kontakt med lämplig uppfödare och beställer djur för senare leverans.

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 131
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 633
Senast: machafuko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 130
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp