Rashälsa och kattklubb

vovvebus

Trådstartare
1. Ni som är insatta hur det står till med hälsan hos raskatter, vilken/vilka raser skulle ni säga är friskast/sundast numer? Någon eller några som har högre medellivslängd än övriga?

2. Ni som föder upp eller ställer ut, är ni med både i rasklubb och lokalklubb (regionklubb)? Vad gäller lokalklubb, har du eller någon du känner valt en annan än den geografiskt närmsta, och i så fall varför?
 
Jag har koll på hälsan på min ras, inte andra. Det räcker för mig.

Inom SVERAK, största förbundet i Sverige, måste man vara med i en kattklubb för att få avla (registrera ungar) och ställa ut. Vi har bara rasringar inom "kattvärlden", de är ytterst sällan kattklubbar.
 
Jag kanske formulerade mig fel. Just vad det gäller föreningslivet har jag aningen bättre koll på hundvärlden. Tittade just på SVERAKs sida och det jag menar med rasklubbar står listade under regioner de också, t.ex. Siameslinjen och Perserkatten. Det var sådana klubbar jag tänkte på, eftersom de är SVERAK-anslutna. Var med i Siameslinjen själv för många år sen fast jag inte hade nån siames då utan bara huskatter.
 
1. Vet inte, det är nog lättast att få en rimlig uppfattning genom att kolla försäkringsbolagens premiegrupper. Senast jag såg någon sådan statistik låg nästan alla raser i samma premiegrupp.

2. Tidigare var jag med i rasringen och kattklubb men tyvärr slutade det som vanligt med sandlåda för vuxna och bristande engagemang hos medlemmarna. Är numera endast ansluten direkt till förbundet.
 
Jag kanske formulerade mig fel. Just vad det gäller föreningslivet har jag aningen bättre koll på hundvärlden. Tittade just på SVERAKs sida och det jag menar med rasklubbar står listade under regioner de också, t.ex. Siameslinjen och Perserkatten. Det var sådana klubbar jag tänkte på, eftersom de är SVERAK-anslutna. Var med i Siameslinjen själv för många år sen fast jag inte hade nån siames då utan bara huskatter.

Det är bara dom 3. På 44 godkända raser. Resten är kattklubbar för alla raser. Min ras, Brittiskt korthår, har 2 rasringar. Ingen av dessa är kattklubbar. Det är möjligt att sånt är vanligt på hundsidan, men som sagt är det lokala kattklubbar som är klart vanligast.
 
1. Vet inte, det är nog lättast att få en rimlig uppfattning genom att kolla försäkringsbolagens premiegrupper. Senast jag såg någon sådan statistik låg nästan alla raser i samma premiegrupp.

2. Tidigare var jag med i rasringen och kattklubb men tyvärr slutade det som vanligt med sandlåda för vuxna och bristande engagemang hos medlemmarna. Är numera endast ansluten direkt till förbundet.
1. Bra tips, tack!
2. Ah, vad trist. Det tycks bli så ofta i föreningar vad det än gäller.
 
Det är bara dom 3. På 44 godkända raser. Resten är kattklubbar för alla raser. Min ras, Brittiskt korthår, har 2 rasringar. Ingen av dessa är kattklubbar. Det är möjligt att sånt är vanligt på hundsidan, men som sagt är det lokala kattklubbar som är klart vanligast.
Okej, då förstår jag, tack för förklaringen!
 
En del raser har genomgått stora förändringar oftast inte för kattens bästa. Perser har blivit mycket mer typade , nosen ska enligt standard vara under ögonen. Idag är näsan obefintlig upptryckt mellan ögonen. Svårt att andas och äter med tassen. Siameser blir alltmer typade de med, gigantiska fladdermus öron. Tror att siameser / orientaler är mer disponerade för att få forl. Har haft perser som inte var så hårt typad. Har nu oriental och Thai siames. Thai siamesen ser ut som en vanlig katt men har (show)siamesens färger.
 
En del raser har genomgått stora förändringar oftast inte för kattens bästa. Perser har blivit mycket mer typade , nosen ska enligt standard vara under ögonen. Idag är näsan obefintlig upptryckt mellan ögonen. Svårt att andas och äter med tassen. Siameser blir alltmer typade de med, gigantiska fladdermus öron. Tror att siameser / orientaler är mer disponerade för att få forl. Har haft perser som inte var så hårt typad. Har nu oriental och Thai siames. Thai siamesen ser ut som en vanlig katt men har (show)siamesens färger.
Ja, det är en av orsakerna jag gav upp hoppet för åratal sen vad det gäller att nånsin skaffa perser. Så synd. Siames, oriental m.fl har jag sett ganska många mer lagom i öronstorlek/form så där har jag hopp om att hitta nåt jag tycker är okej med lite tålamod. Det tog några år att vänja sig vig dem men nu föredrar jag de typade, med undantag för de allra mest extrema. Vad det gäller forl verkar det inte som att det är riktigt fastställt vad orsaken är eller om det är ärftligt men kanske har det kommit nya rön? Hemsk sjukdom är det iaf, har hittills aldrig haft katt som blivit drabbad peppar peppar.
 
Ja, det är en av orsakerna jag gav upp hoppet för åratal sen vad det gäller att nånsin skaffa perser. Så synd. Siames, oriental m.fl har jag sett ganska många mer lagom i öronstorlek/form så där har jag hopp om att hitta nåt jag tycker är okej med lite tålamod. Det tog några år att vänja sig vig dem men nu föredrar jag de typade, med undantag för de allra mest extrema. Vad det gäller forl verkar det inte som att det är riktigt fastställt vad orsaken är eller om det är ärftligt men kanske har det kommit nya rön? Hemsk sjukdom är det iaf, har hittills aldrig haft katt som blivit drabbad peppar peppar.

Det finns uppfödare som föder upp den s.k. klassiska persern. Man kan också kolla på brittiskt långhår om man är ute efter den typen av katt.
 
Det finns uppfödare som föder upp den s.k. klassiska persern. Man kan också kolla på brittiskt långhår om man är ute efter den typen av katt.

Jo, jag kikade på brittiskt långhår ett tag men bestämde mig för att låta bli helt i slutänden, om inget oförutsett inträffar. Har ett större och bredare intresse för ett par andra raser så jag håller mig nog till dem. Men jag hoppas att det går riktigt, riktigt bra för de som avlar på en sundare perser och att de blir fler.
 
Läser man rasbeskrivningen ska det vara en 'lagom' katt, kollar man på bilder av Wong-Mau (stammodern till burman) så ser man fortfarande drag av den moderna burman så den har inte extremtypats. Det står även i rasbeskrivningen om att burman ska vara 'medium' https://burmaklubben.com/om-burman/rasstandard/

Tyvärr är burman extremt inavlad - eftersom de härstammar från en katt som parades och omparades med sina söner som även parades med sina systrar osv. Tidigare var det mycket vanligt med utparningar med siameser. Det hjälpte inte heller att burmorna är splittrade i den amerikanska varianten som har rundare ögon och är mer cobbig, och den slankare europeiska burman. Många uppfödare försöker bredda avelsmaterialet genom (godkända) utparningar med tex Bombay men även Thailändska gatukatter och andra raser. Siameser parar man inte längre eftersom de nu skiljer sig så mycket från burman. Megara har tex fått en kull med en fransk Bombay (de är lämpliga eftersom de till en viss del härstammar från burmorna). Sedan hoppas uppfödarna att man får tillbaka burmatypen efter några generationer.

Jag har inte koll alls eftersom jag varken avlar eller ställer, men det finns Burmaklubben, men den räcker inte om man vill ställa ut utan man måste även vara ansluten till en lokal förening.

https://www.facebook.com/groups/242...070027913685&notif_t=group_activity&ref=notif

Om man vill läsa mer om våra älskade, galna, översociala burmor 😻
 
Många uppfödare försöker bredda avelsmaterialet genom (godkända) utparningar med tex Bombay men även Thailändska gatukatter och andra raser. Siameser parar man inte längre eftersom de nu skiljer sig så mycket från burman. Megara har tex fått en kull med en fransk Bombay (de är lämpliga eftersom de till en viss del härstammar från burmorna). Sedan hoppas uppfödarna att man får tillbaka burmatypen efter några generationer.

Lite OT, men det här gillar jag verkligen med raskattsvärlden! Utkorsningar är inte alls lika kontroversiellt som inom hundvärlden, utan förekommer i flera raser.
 
En del raser har genomgått stora förändringar oftast inte för kattens bästa. Perser har blivit mycket mer typade , nosen ska enligt standard vara under ögonen. Idag är näsan obefintlig upptryckt mellan ögonen. Svårt att andas och äter med tassen. Siameser blir alltmer typade de med, gigantiska fladdermus öron. Tror att siameser / orientaler är mer disponerade för att få forl. Har haft perser som inte var så hårt typad. Har nu oriental och Thai siames. Thai siamesen ser ut som en vanlig katt men har (show)siamesens färger.

Det är då sorgligt med Perser-aveln, det är så himla trevliga katter 😢
Nu har jag tur med min som är tunnpälsad, inga andningssvårigheter, kan äta normalt och inte har problem med rinnande ögon osv. Tragiskt dock att det inte är självklarheter.

Min exotic ser ut som en britt så de går att hitta exemplar som inte har näsan mellan ögonen.
 
Gör lite reklam för den underbara rasen Thai siames.
 

Bifogade filer

  • blossom.jpg
    blossom.jpg
    16,3 KB · Visningar: 28
Lite OT, men det här gillar jag verkligen med raskattsvärlden! Utkorsningar är inte alls lika kontroversiellt som inom hundvärlden, utan förekommer i flera raser.

Jo känns som det är mest ok bland nordiska hundraser, men i många andra länder med sina raser totalvägrar man någon form av utkorsningar även om raserna själv har olika raser i grunden eller haft utkorsningar förr. I kattvärlden är man mer villig att korsa för hälsa och att dra ned inavelsprocenten.

Angående Burma har man innan korsat in för att få in b. la rött/creme och sen i sin tur sköldpadd.
 
Om jag får.gissa så tror jag mina gamla raser på.den tiden jag hade raskatt är.rätt sunda, Europeiskt korthãr och Norsk Skogkatt.

Mina var i alla fall friska men det är också 12 år sedan.
 
Jo känns som det är mest ok bland nordiska hundraser, men i många andra länder med sina raser totalvägrar man någon form av utkorsningar även om raserna själv har olika raser i grunden eller haft utkorsningar förr. I kattvärlden är man mer villig att korsa för hälsa och att dra ned inavelsprocenten.

Angående Burma har man innan korsat in för att få in b. la rött/creme och sen i sin tur sköldpadd.

Jag är en hopplös dinosaur som anser att en burma är brun! Möjligtvis röd. Och absolut inte sköldpadd :D
 
Jag är en hopplös dinosaur som anser att en burma är brun! Möjligtvis röd. Och absolut inte sköldpadd :D

Det är ju originalfärgen och den man föredrar för burmor hemma i Myanmar :D även om blått även dyker upp, men ger för mig det är en av originalfärgerna med? https://adventuresallaround.com/visiting-the-burmese-cat-village-at-inle-lake-myanmar/

Jag trodde faktiskt att det bara fanns bruna burmor innan jag träffade mina två blå städkamrater - sedan hade Kimchis uppfödare plötsligt en röd och jag bara "vad ÄR det här?!?!" :D
Sköldpadda är ännu en nyhet. 😮

https://burmesecatassociation.org/burmese/colours.html Här är alla dom godkända färgerna hos burman :) sköldpadda är längst ned
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 060
Senast: Tokyo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp