Rasism på jobbet

Ava22

Trådstartare
Hade en incident nu tidigt på morgonen, två kollegor som gick igång på vad som hade hänt igår i Belgien. Jag förstår att man vill prata om det, ventilera mm. Det ska pratas om det.
Men en kollega drog det så långt att hen ville göra en "Anna Lindh" mot Mona Sahlin och även gå ut i närmsta galleria och kasta ut alla med burka. Och så ville de dra med mig i diskussionen. Jag sa nej, och ni får respektera det och jag sa att det var oerhört lågt att säga att hen ville döda Mona Sahlin. Hen menade det självklart inte bildligt, men man säger inte så, särskilt bland folk som man inte känner så väl. Om någon annan hade hört det så kanske det hade tolkats annorlunda.
De två blev nog rätt paffa över min reaktion och gick sedan iväg för att prata mera. SKÖNT! Jag vill inte höra sånt skitsnack på jobbet! Nackdelen med att sitta i ett öppet landskap.

Behövde bara skriva av mig, jag har aldrig varit med om sådan hemsk diskussion på jobb innan, men då kanske jag är förskonad? Oavsett så ska det bli jäkligt skönt att gå på mammaledigt om ett par månader!

Bra att markera om man själv inte håller med om det som sägs.

Men jag har väldigt svårt att förstå TS inlägg. Vad har Mona Sahlin med burka och Belgien att göra?
Visserligen ska väl IS ha tagit på sig attentatet, men som sagt kopplingen till Mona Sahlin är för mig fullständigt obegriplig.

Men jag har väldigt svårt att förstå TS inlägg. Vad har Mona Sahlin med burka och Belgien att göra?
Visserligen ska väl IS ha tagit på sig attentatet, men som sagt kopplingen till Mona Sahlin är för mig fullständigt obegriplig.
Kollegan menade på att Mona Sahlin ville välkomna tillbaka folk som varit med i IS, ge dom jobb och lägenheter.

Håller helt med om att det var bra att du sa ifrån, även om du inte ville dras med i diskussionen.

Tyvärr visar det väl lite på vilket klimat vi har i samhället numera ... När sådana åsikter anses helt ok att dryfta helt öppet och inte längre bara anonymt eller i slutna grupper på nätet.

Min arbetsplats har som tur väl är nolltolerans mot allt sådant - så skönt! Och jag kan inte tänka mig att någon som faktiskt börjat orera en massa rasistiskt dravel hade fått stå oemotsagd (av kollegor) heller.

Hade en incident nu tidigt på morgonen, två kollegor som gick igång på vad som hade hänt igår i Belgien. Jag förstår att man vill prata om det, ventilera mm. Det ska pratas om det.
Men en kollega drog det så långt att hen ville göra en "Anna Lindh" mot Mona Sahlin och även gå ut i närmsta galleria och kasta ut alla med burka. Och så ville de dra med mig i diskussionen. Jag sa nej, och ni får respektera det och jag sa att det var oerhört lågt att säga att hen ville döda Mona Sahlin. Hen menade det självklart inte bildligt, men man säger inte så, särskilt bland folk som man inte känner så väl. Om någon annan hade hört det så kanske det hade tolkats annorlunda.
De två blev nog rätt paffa över min reaktion och gick sedan iväg för att prata mera. SKÖNT! Jag vill inte höra sånt skitsnack på jobbet! Nackdelen med att sitta i ett öppet landskap.

Behövde bara skriva av mig, jag har aldrig varit med om sådan hemsk diskussion på jobb innan, men då kanske jag är förskonad? Oavsett så ska det bli jäkligt skönt att gå på mammaledigt om ett par månader!
Bra att säga ifrån. Politiska åsikter och yttranden av politisk karaktär hör inte hemma på arbetstid i vanliga fall anser jag. I alla fall inte högljudda puckade yttranden som du nämner. Själv var jag tvungen att säga ifrån när en person yttrade liknande åsikter men då gentemot Shiamuslimer (personen själv är Sunnimuslim ) Förbaskat obehagligt! Även i mitt fall blev personen rätt paff när jag sade att hen enbart skulle hålla klaffen om sina politiska åsikter under arbetstid.

Håller helt med om att det var bra att du sa ifrån, även om du inte ville dras med i diskussionen.

Tyvärr visar det väl lite på vilket klimat vi har i samhället numera ... När sådana åsikter anses helt ok att dryfta helt öppet och inte längre bara anonymt eller i slutna grupper på nätet.

.

Vi har i vårt samhälle rätt att uttrycka vilken åsikt vi har, var som helst.
Sedan måste inte alla hålla med (tack och lov).

Man kan å ena sidan anse att klimatet i samhället blivit hårdare, när man kan uttrycka även sådana åsikter var som helst.
Eller så kan man anse att klimatet i samhället idag faktiskt är öppnare som tillåter att man uttrycker sin åsikt utan att bli nedtryckt. Även om åsikten i fråga inte delas av övriga i sällskapet.

Man kan å ena sidan anse att klimatet i samhället blivit hårdare, när man kan uttrycka även sådana åsikter var som helst.
Eller så kan man anse att klimatet i samhället idag faktiskt är öppnare som tillåter att man uttrycker sin åsikt utan att bli nedtryckt. Även om åsikten i fråga inte delas av övriga i sällskapet.
Visst har du rätt i sak. Jag har dock svårt att vänja mig vid att folk kräks fram precis vad som faller dem in utan någon som helst omtanke om de som befinner sig runt omkring. Jag känner väl i alla fall att man i respekt av sin omgivning kan fundera på vad man säger och när.

@ninsan: Det verkar som om er chef behöver ha ett snack om värdegrunder och vad som är lagligt och olagligt att säga öppet.

Hets mot folkgrupp och hot är inte lagligt.

Min chef är på semester, kollegan som sa massa dumma grejer har en annan chef, men vi sitter nära i det öppna landskapet. Jag funderade på om jag skulle säga till min och kollegans chef men väljer att inte göra det i dagsläget- båda cheferna är konflikträdda och det skulle inte leda till något. Skulle det fortsätta går jag i så fall till högre chef som jag vet inte är konflikträdd!

Ja, det har väl ingen sagt emot.

Men just det sistnämnda att inte alla måste hålla med: Det är väl just det som gör att jag upplever det som att klimatet har hårdnat; när folk sprider t.ex. rasistisk skit omkring sig och blir förvånade eller t.om. förbannade när folk i omgivningen inte håller med. Det anses liksom som helt ok och rumsrena åsikter, även när det är såpass grovt som det TS kollega uttryckte.

Åsikter folk väl för all del har rätt att ha, men inte mindre otäcka åsikter för det.

Ah.
Ja, det har hon ju sagt och det tycker jag är ovanligt dumt även för att vara Sverige.
Däremot innebär det förstås inte ett berättigande att hota Sahlin.

Vadå hota Sahlin? Personen ifråga uttrycker en åsikt, inte ett hot (enligt TS utsago). Att uttrycka en åsikt är inte olagligt i svensk lag ...

Att sedan åsikten är förkastlig är en helt annan femma, både när det gäller Sahlin och personer iklädda burka ...

Det handlar om att människor med värderingar som Mona Sahlin banat väg för IS i Europa.

Jag instämmer dock i att kollegans uttalande var lågt.

Min chef är på semester, kollegan som sa massa dumma grejer har en annan chef, men vi sitter nära i det öppna landskapet. Jag funderade på om jag skulle säga till min och kollegans chef men väljer att inte göra det i dagsläget- båda cheferna är konflikträdda och det skulle inte leda till något. Skulle det fortsätta går jag i så fall till högre chef som jag vet inte är konflikträdd!

Vad tråkigt att du inte litar på din närmsta chef :( Jag tycker absolut du ska gå till den högre chefen och berätta om din upplevelse! Passa också på att nämna att du inte känner förtroende för "undercheferna".

"Göra en Anna Lindh" är ett mordhot. Inte ok, inte en politisk åsikt, inte lagligt.

Ja så uppfattade jag det med, som ett hot, även om det inte var allvar. Hen skulle aldrig göra slag i saken, och strax innan lunch kom hen och sa det, att det var bara tomt snack. Men även om det är tomt snack så är det inte ok att säga det i ett öppet landskap på jobbet.

Vad tråkigt att du inte litar på din närmsta chef :( Jag tycker absolut du ska gå till den högre chefen och berätta om din upplevelse! Passa också på att nämna att du inte känner förtroende för "undercheferna".

Litar på chefen gör ingen av mina kollegor, men det är en helt annan tråd och diskussion.

Litar på chefen gör ingen av mina kollegor, men det är en helt annan tråd och diskussion.

Jag är verkligen inte ute efter att gräva djupare i det men jag måste säga att jag inte håller med om att det är en annan diskussion. På en arbetsplats med dysfunktionellt ledarskap frodas ofta sånt du beskriver; helt enkelt för att det inte finns någon som håller ordning och för att folk som blir illa berörda av sådant beteende inte tar upp det med chefen pga ingen idé.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 530
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
24 062
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka