Raskatt eller bondkatt?

Sv: Raskatt eller bondkatt?

Lycka till! Jag tror säkert det blir jättebra. Jag har super bra erfarenheter av bondkatter och de har alltid varit friska hela livet. Jag har nu raskatt för att jag är ute efter specifika egenskaper som finns hos den rasen men inte hos huskatt. En sak jag hade gjort annorlunda är att skaffa två kattungar på en gång. Katter har så mycket utbyte av varandra att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha en ensam, och risken är nog att en katt som levt ensam hela livet blir osocial och att det blir svårt att introducera nya katter senare.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag har inte påstått att alla måste det, men jag gjorde det. Röd/vita honkatter som även ska lämpa sig till avel växer inte på träd ;) Men, nu är hon här hemma och är högdräktig :)

Det verkade som du letade mer efter en specifik katt (en röd/vit hona som lämpar sig till avel) och lilla fröken som letade efter en katt inte var lika intresserad av att ja, avla på sin herre/fröken så. Och tycker inte det är särskilt inpulsartat eftersom ett av hennes krav var ja, hundvan och inte vilken färg kissen hade. Jag skaffade lägenhet, åkte och titta på 2 killar och tog hem dom. Bondkatter dom med. Adoré them. :)
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Många förstagångsägare till katt brukar välja en vanlig "bondkatt". Men principen är det samma för alla katter. De ska ha mat, vatten, toa och massor utav kärlek.

Bondkatten har förmodligen kort päls och behöver bara borstas då och då. Skogisen är semilånghårig och behöver kammas en gång i veckan.

Bondkatten har inga kända sjukdomar. Det är lite som att köpa grisen i säcken. Du har ingen aning om dess genetiska historia och vad som kan komma att dyka upp. Men de flesta är otroligt friska. NFO har kända sjukdomar som duktiga och seriösa uppfödare gör allt för att undvika. Genetiska tester och ultraljud mm.

Storleksmässigt är NFO större än bondkatterna, oftast. Vill du ha en stor eller en liten katt??

NFO är fullvuxen vid 3-4 år, bondkatten mognar snabbt.

Jag älskar stora katter och därför har jag NFO och MCO i mitt katteri. Jag valde dels på storleken jag vill kunna gosa med dem och inte vara rädd för att krama ihjäl dem. Mina första katter var bondkatter och underbara. Varför inte köpa båda så har de sällskap av varandra...

Lycka till!!!
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag hänger upp mig lite på att du får bondkatten att låta som att den grunden är friskare än tex NFO, vilket jag inte tycker att man ska truta i folk. För det kan man inte under några som helst omständigheter veta eftersom inga tester görs så länge katten inte visar några tecken på sjukdommar.
HCM tex finns hos många raser och även hos huskatt men eftersom dom inte undersöks så kan man ju inte veta exakt hur utbrett det är. En katt med HCM kan leva ett normalt liv och tyckas avlida av ålderdom.

HCM är ju till och med svår att hålla koll på hos NFO iom att katten kan visa U.A för dagen men nästa gång visa sjukdommen. Katten kan även visa U.A hela livet men vid obduktion efter död påvisa HCM som inte synts på scanning.

Ja, jag svamlar omkring här, men jag tycler det är fel att påtala ngt som det inte finns fakta om. Man kan inte uttala sig alls om hur sjuk/frisk bondkatten är genetisk förräns tester och statistik förs.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Fats nu låter det ju på dig som att jag bara var ute efter färgen, vilket jag inte var ;)

Men jag tycker bara det är lite roligt att så fort man ska betala en del för ett djur så ska man åka dit o kolla innan osv. Men när det inte handlar om mkt pengar så bestämmer sig folk över telefon.
Och jo, lite impuls tycker jag fortfarande att det var, eftersom hon ngn dag innan va så säker på att det var en skogis hon skulle ha.

Men huvudsaken är att TS är nöjd med sin nya familjemedlem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 681
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 779
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 203
Senast: Noxos
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp