Raskatt eller bondkatt?

Sv: Raskatt eller bondkatt?

Priset är väldigt logisk. Kan ju bara i snabba drag dra vad jag betalar för min kommande kull, 500 språngavgift, 1000 per levade kattunge. 2 resor á 35 mil för att kunna para katten. Sedan tillkommer ju kostnader för reggning, vaccinering, avmaskning, chipp, besiktning, försäkring, foder. För att inte tala om kostnader för att ställa ut avelshonan. Man föder inte upp djur för pengarna, man gör det för att man är intresserad och vill något med aveln.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

En till grej du bör tänka på är att raskatten är vacc, chippad, avmaskad och veterinärbesiktigad innan leverans. Den är ofta även försäkrad mot dolda fel i 3 år. Och försäkrad på vanligt vis.

Vi säger att du tar hem en bondkatt, ovacc. osv. Efter några dagar så blir kattungen jätte sjuk och du får åka in akut. Då har inte försäkrningen du tecknat börjat gälla än och helt plötsligt så blev nog en raskatt ganska billig!
Finn en tråd här på buke om en som tagit hem 3 bondkattungar, varav två insjuknar i kattpest, den ena avlider.

Vill bara göra ett förtydligande här. Man har alltid karens om man tecknar en försäkring själv, och dolda fel-försäkringen täcker bara väldigt begränsade saker. Olyckor täcks förstås aldrig av denna. För att slippa karenstiden på försäkringen måste man se till att kattungen är fullförsäkrad av uppfödaren senast 15 dagar innan köpet, och att ägaren sedan tar över denna försäkring dagen de hämtar hem katten. Är osäker på om man kan teckna en försäkring på en katt man ännu inte äger (ifall man skulle vilja teckna en egen försäkring innan man hämtar katten) men det kanske man kan kolla med ett försäkringsbolag.

Jag tecknar alltid egna försäkringar på mina kattungar när de är 6 veckor (jag har Agria) och sedan flyttar mitt försäkringsombud över försäkringen på kattungeköparen vid leverans. Då slipper de helt karenstid. Sedan ska jag väl tillägga att om någon köpare skulle vilja teckna försäkring hos ett annat bolag så är det helt ok, då kan jag säga upp försäkringen samma dag kattungen säljs, men då får man förstås karenstid.

/Erica
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Saknades ett ord: sannolikheten för genetiska sjukdomar är högre i raskatter än i bondkatter.

Det stämmer helt enkelt inte. Det finns statistik på sjukdomar hos både försäkringsbolag och inom forskning. En av de vanligaste ärftliga sjukdomarna hos katt är HCM, det orsakas av ett dominant anlag och är precis lika vanligt hos såväl raskatter som huskatter. Med undantag för vissa raser som av någon anledning tycks vara förskonade från HCM, det är kat IV-raserna (siames, oriental etc) och abessinier och somali. Samtliga andra raser OCH huskatterna (eller "bondkatter" som du skriver) har lika hög frekvens av HCM.

De allra flesta genetiska sjukdomarna är dominanta så det finns ingen orsak till varför blandraser eller huskatter skulle vara förskonade. Som andra redan skrivit är det snarare tvärtom... Då många huskatter förolyckas på annat sätt eller aldrig tas till veterinären när de är sjuka så kommer det alltid finnas ett betydligt större mörkertal när det gäller sjukdomar hos huskatterna.

/Erica
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag tror inte att du förstod vad jag menade?
Det var ju just det med karenstiden jag menade med att köpa en bondkatt. Blir den sjuk innan försäkringen börjar gälla så blir katten rätt så mkt dyrare än en raskatt i inköp om de vill sig illa.

För mig är det självklart att leverera kattungen fullförsäkrad och doldafel försäkrad för att göra det hela så tryggt som möjligt för både katt och köpare.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jodå, jag förstod vad du menade! :) Jag skulle bara förtydliga att det krävs att uppfödaren har fullförsäkrat kattungen (enbart dolda fel räcker inte). Det är jättebra att du gör det, men de allra flesta gör det inte! Jag vet det av egen erfarenhet, väldigt få av mina uppfödarvänner eller övriga uppfödare jag diskuterat detta med tecknar separata försäkringar på sina kattungar eftersom de täcks av mammans försäkring upp till 16 veckors ålder (dock endast upp till ett visst belopp, ålder och summa kan säkert variera mellan bolag).

För mig känns det dock tryggast att teckna separata försäkringar och framförallt lättare för köparna - men visst, min nästa månadsbetalning på försäkringen kommer vara nästan fyra gånger så stor som normalt så jag kan förstå att vissa låter bli när det utöver enkelheten för köparna inte ger något mervärde för uppfödaren.

/Erica
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Nu har jag tittat på skogisen!
Den var ganska busig och så, men lite tillbakadragen och ryggade nästan tillbaka när man höll fram handen. De övriga syskonen verkade mysigare/socialare. Det är kanske därför de övriga syskonen redan blivit tingade och han är kvar sist?
Han var jätte-söt i alla fall! Hur fin som helst!
Men jag pratade med mamma och pappa och de röstar ju för huskatt. Jag förklarade för dem att det är tryggare att köpa en renrasig, eftersom de är försäkrade, vaccinerade, veterinärbesiktigade o.s.v. Och att en huskatt kan bli lika dyr som en raskatt ändå, i veterinärkostnader om det vill sig illa. Men det tyckte de skulle vara en oerhörd otur i så fall och så..
Och jag har ju vänner med friska och mysiga bondkatter..
Pappa tyckte att första katten kunde vara en bondkatt och att jag senare kunde köpa en raskatt om jag ville typ. Och det tyckte jag faktiskt lät riktigt bra..

Så..På tisdag åker jag och hämtar en långhårig kisse med skogkatt i sig, som ska vara jätte-kelig och som dessutom är van vid dhunar! Och han kommer att vaccineras direkt, dagen efter att jag fått hem honom! Och försäkring kommer också att införskaffas direkt, men jag är medveten om karenstiden. Jag tycker också att det ska vara himla otur om jag får en sjuk katt. Och angående temperamentet, så vet jag ju att denna kisse är väldigt kelig redan och hunderfaren, och det passar in på kriterierna jag vill katten ska uppfylla!
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Gör som du, tecknar försäkringar på ungarna vid 6 veckor.
Dock upplever jag det mindre smidigt än du att få köparna ta över dessa :p Ofta får jag påminna dem några gånger innan det blir av, så måste ringa Agria flera gånger och se om de fortfarande står på mig.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Okej, jag får skylla på en tuff midsommar :angel: Läste nu igen och förstår ju väldigt enkelt idag att du bara ville förtydliga :P

Jo visst kostar det en extra slant, men i det stora hela så är ju inte förs. så himla dyrt. Och om man inte får sålt kattungen vid 12 veckor är det ju skönt att ha dom förs. för man kan ju lätt glömma det innan 16 v!
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Fast det "roliga" är ju att du bara åker och kikar på en kattunge, dessutom en som inte beskrevs vara den typ av katt du önskar dig.

Bondkatten däremot bestämmer du dig för direkt utan att ens träffa den.
Detta om att du ska ha en himla otur om den ska bli sjuk, ja, tyvärr har man det ibland! Tack gode gud för mina förs. Detta år har inte varit nådigt med vet.besök.

Nä, tyvärr känns allt väldig impulsaktigt med ditt införskaffande av katt, men lycka till med katten!
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Som jag gjorde. Abbie blev försäkrad vid 6 månader. Eftersom hon hade patellaluxation var det lite nervöst att hon skulle behöva opereras för det, Agria hade nog inte ersatt det i så fall.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Gör som du, tecknar försäkringar på ungarna vid 6 veckor.
Dock upplever jag det mindre smidigt än du att få köparna ta över dessa :p Ofta får jag påminna dem några gånger innan det blir av, så måste ringa Agria flera gånger och se om de fortfarande står på mig.

Jag lämnar nya ägarens uppgifter till mitt försäkringsombud som ringer upp nya ägaren och för över försäkringen direkt. Skulle nya ägaren inte vilja ta över försäkringen så säger hon upp den åt mig. :)

/Erica
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Oj vilken svängning! Varför skulle inte första katten kunna vara en raskatt? Ska du köpa en billig katt att öva på först så att det inte gör nåt om det går fel eller :confused: Det är väl bättre att köpa den katt som man verkligen vill ha om man nu vet vad man vill ha för katt. Och det måste finnas massor av skogkattskullar att titta på där inte alla ungar är tingade.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Ska vara kelig? Långhårig med skogkatt i sig? Har du inte ens träffat katten? Var det samma med hunden, att du köpte den osedd? Sen vill jag gärna veta hur dom vet att det är skogkatt i den, det är i majoriteten av fallen nämligen rent lureri. Långhår är inte = skogkatt.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Apropå detta med att ty sig...

Jag har tre katter och en hund. De två huskatterna var först på plan och de har ingen som helst glädje av varandra, de accepterar varandra, men de har aldrig varit sådär gulliga som man kan se folks katter vara. Sedan kom hunden, som fd kattjägare gick hon i spinn och fick verkligen veta sin plats. Hunden avgudar katterna, hon blir så till sig när de råkar passera i hennes närhet....katterna tycker att hunden är rätt äcklig om jag tolkar deras ansikts uttryck rätt, de föraktar den löjliga hunden, men kan nån gång då och då nedlåta sig till att stryka sig mot hunden. Sen flyttade raskatten in, och jag tänkte att äntligen får hunden en katt som från början är van...och katten avgudar hunden som gör allt för att ignorera katten.

Så man vet aldrig hur det blir. Raskatten leker faktiskt endel med den äldsta av huskatterna (12 år gammal kastrat). Och nu alldeles snart så kommer en ny familjemedlem en liten ragdollkille...vi får väl se vem som kommer att älska honom. Antaligen mest jag :)
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Bara att skaffa ett, det kostar ingenting eller så! :) Just nu har jag Elisabeth Raab-Alvarson som ombud då mitt tidigare ombud slutade. Det finns massor av ombud annars, kolla på den här kartan efter ombud nära dig!
http://www.agria.se/kontakt/ombud

/Erica
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Fast det "roliga" är ju att du bara åker och kikar på en kattunge, dessutom en som inte beskrevs vara den typ av katt du önskar dig.

Bondkatten däremot bestämmer du dig för direkt utan att ens träffa den.
Detta om att du ska ha en himla otur om den ska bli sjuk, ja, tyvärr har man det ibland! Tack gode gud för mina förs. Detta år har inte varit nådigt med vet.besök.

Nä, tyvärr känns allt väldig impulsaktigt med ditt införskaffande av katt, men lycka till med katten!

Nu har jag fått hem min underbara kisse och han har överträffat alla mina förväntningar måste jag säga! De har ju underdrivit hur underbar han var i annonsen..
Han gick i princip självmant in i transportburen när vi skulle åka hem och sedan sov han där hela bilresan! När vi väl var hemma så gick han genast ut ur transportburen och utforskade nyfiket hela sitt nya hem - totalt orädd! När han var klar med det, så satte han sig lugnt ner och åt en stund! För att senare gå på lådan utan problem!
Han är en busig och aktiv katt, som är väldigt social! I nuläget är han min drömkatt..
Jag är nöjd :D

Imorgon ska vi till veterinären för vaccination + hälsokontroll!
Det lutar åt att han ska heta Optimus :)
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Vill inte verka negativ eller så på något sätt, men det låter som ett helt normalt beteende för en ung trygg katt.
Men kul att det gått bra.
Men vidhåller nog vid min åsikt att det är impulsartat, du ville ha katt, och det nu med en gång.
Själv väntade jag 4 år på att skaffa min katt, för jag visste vad jag ville ha.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Haha, jag förstod att du skulle skriva så ;) Men jag har hört att en del katter matvägrar i början, eller kissar på andra ställen, eller är väldigt blyg inför det nya hemmet o.s.v. Eftersom jag var orolig över att något över det skulle inträffa, så är jag bara glad att han är av den typen som inte gör så :)

Impulsartat..Jag har velat ha katt lääääääääänge, och jag har kollat ett bra tag på olika annonser, hört med vänner o.s.v.
Och i grunden visste jag vad jag ville ha för katt, men inte om det skulle vara en renrasig eller en bondkatt. Jag ville ha en social och kelig kisse, men som även älskar bus! Den ska inte vara "skygg" utan framåt och orädd. Utseendemässigt ville jag ha en långhårig kisse som gärna är ljus.
Dessa egenskaper stämmer bl.a. in på skogisen, men de kan likväl stämma in på en bondkatt. Nu valde jag bondkatt, men jag visste vad jag ville ha!

Och tro mig, man behöver inte vänta 4 år på det perfekta djuret!
Min hund väntade jag väl på bara några månader från det att jag bestämt mig 100 procent. Nu har jag haft honom i snart 1,5 år och han är den underbaraste hunden någonsin och jag kommer aldrig byta ras (amstaff)!!
Mamma hade inte tänkt skaffa en till hund på ett bra tag, men plötsligt ringde telefonen och det fanns valpar hos en uppfödare hon tyckte mycket bra om..Då blev det en vovve (riesenschnauzer) därifrån och än idag är hon supernöjd med hunden!
Man behöver inte gå i år och dar och vänta på den perfekta hunden eller katten, för att den ska vara just perfekt. Vissa kanske måste det, men långt ifrån alla..
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag har inte påstått att alla måste det, men jag gjorde det. Röd/vita honkatter som även ska lämpa sig till avel växer inte på träd ;) Men, nu är hon här hemma och är högdräktig :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 681
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 779
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 204
Senast: Noxos
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp