Raskatt som utekatt?

Min Abessinier får inte gå ut själv. Av anledningen att här finns mycket elaka människor (jag har själv bevittnat otrevliga saker som händer katter här), mycket bilar, stöldrisk och kattens personlighet.
Noll självbevarelsedrift på min knasboll. Lite för vimsig. Äter allt hon ser.
Jagar humlor och bin som en tok och hoppade på en snok jag inte hann se i somras när vi var ute och gick. Hon blev jättekränkt när jag drog åt mig henne snabbt som attan med kopplet, det var ju ett jätteroligt snöre att leka med! :rage::D🙄
 
Min Abessinier får inte gå ut själv. Av anledningen att här finns mycket elaka människor (jag har själv bevittnat otrevliga saker som händer katter här), mycket bilar, stöldrisk och kattens personlighet.
Noll självbevarelsedrift på min knasboll. Lite för vimsig. Äter allt hon ser.
Jagar humlor och bin som en tok och hoppade på en snok jag inte hann se i somras när vi var ute och gick. Hon blev jättekränkt när jag drog åt mig henne snabbt som attan med kopplet, det var ju ett jätteroligt snöre att leka med! :rage::D🙄
Fast jag skulle aldrig släppa ut en katt oavsett ras under de förhållandena som du beskriver. :cautious:
 
Aldrig i livet! Jag är alldeles för rädd om min katt och det handlar om ett känslomässigt värde, inte ekonomiskt.
Har en Perser som är väldigt blyg och försiktig. Hon får vara ute på terrassen, har dörren öppen sommartid. Går dock endast ut om det är bra väder och om hunden är med henne ut, annars sitter hon i dörröppningen och tittar ut, redo att fly in under soffan.
 
Vår abessinier är enbart inne. Har varit ute i koppel några gånger.
Skulle inte ha någon katt ute i det området vi bor, det är så tättbebyggt och helt onaturligt för alla katter att ”samsas” på.
 
Har inget val, har adopterat en, som kräver en burk valium i veckan, för att hålla inne.
Höst och vinter är det en soffpotatis, på vår och sommar är den bara ute. Oftast inom synhåll och kommer när man ropar.
Den andra är bara ute på toaletten och sedan snabbt in igen. Det är en vild/dumpad katt.

Skulle vilja ha rena innekatter. För mitt kontrollbehovs skull. Men vad gör man?
 
Har inget val, har adopterat en, som kräver en burk valium i veckan, för att hålla inne.
Höst och vinter är det en soffpotatis, på vår och sommar är den bara ute. Oftast inom synhåll och kommer när man ropar.
Den andra är bara ute på toaletten och sedan snabbt in igen. Det är en vild/dumpad katt.

Skulle vilja ha rena innekatter. För mitt kontrollbehovs skull. Men vad gör man?

I ett sånt läge du beskriver kan man ju inte göra annat. Utan det får bli från och med nästa katt liksom. Och din adopterade hade ju levt ute oavsett var han bott så bra nog tycker jag han gör det hos någon som ser efter honom och är medveten om risken.
❤️
 
Får er raskatt gå ut? Vilken ras är det? Hur bor ni?

Jag har bara haft s.k. bondkatter och det har varit självklart att släppa ut dessa. Vi bor väldigt lantligt och katterna har ett fantastiskt utomhusliv. Ingen av katterna har blivit överkörd (peppar peppar ta i trä) men däremot fick en av våra katter FIP och avlivades bara nio månader gammal. Jag har en kattras som jag alltid drömt om att äga (helig birma) men jag vet inte om det är lämpligt att släppa ut en sådan katt? Dels med tanke på kostnaden (runt 10.000 kr för en kattunge är ju inga småslantar precis) men också om raskatter "fixar" utelivet på samma sätt som en bondkatt vars förfäder levt i ladugårdar i generationer.

Är det någon skillnad på raskatter och bondkatter när det kommer till utomhusvistelse?
Vi hade en Russian Blue förut, den hade fri utgång precis som huskatten. De har tjock päls och är muskulösa atleter till katter, så den var väl egentligen bättre rustad för utelivet än huskatten. En katt är ju en katt, liksom. Har stött på cornish rex och birmor också som utekatter - vet inte hur stor stöldrisk det är för en vuxen, kastrerad raskatt. De är ju inte värda så mycket, och katter är ju rätt krångliga att ha som stöldgods. Jag tror folk hellre stjäl prylar.
 
Vi har en kastrerad norsk skogkatt som utekatt. Han var vild och galen som innekatt och rev huset, så det fanns inget alternativ. I början gick vi med honom kopplad i sele utomhus för att han skulle lära känna området. Kisse har ett litet revir och är snäll mot andra katter och startar aldrig bråk. Han försvarar sig om han måste, men flyr hellre än stannar och slåss. Han är stor och stark, störst av alla katter i kvarteret, men han vet inte vilken atlet han är. Han är smart, försiktig och går undan för bilar, främmande människor och hundar. Kisse har långa starka ben och kan klättra både upp och ner från träd. Alla katter klarar inte av att klättra nerför träd, men en del norska skogkatter kan. Pälsen är perfekt och skyddar både mot väta och kyla.

Kisse har haft ett underbart kattliv i 10 år och håller kroppen i trim, han är muskulös och får äta så mycket han vill utan att gå upp i vikt. Han stör inga grannar och han hoppar inte upp på bilar. (Vilket inte är ovanligt med utekatter)

Möss och sork är bara bra att han håller borta, men tyvärr tar han både småfåglar och skator. Det är den stora nackdelen med utekatt.

Om det blir någon fler katt så blir det en lugn ras som kan vara innekatt.
 
Har en cornish rex och en Russian Blue. Dom är inne nu på vintern, men har fått vara ute dagtid på sommarhalvåret om vädret varit ok.
Det har funkat bra hittills. Dom kommer in runt 18-19 varje kväll.
För min del innebär det att jag ger katterna livskvalitet. Dom älskar verkligen att vara ute också.
 
Det beror nog mycket på kattens personlighet också. Jag hade min katt (ragdoll) i sele och snöre de första åren, och det var inte förrän hon blev ca 5 år gammal (jag har haft henne sen kattunge) som jag tyckte att jag kände till hennes reaktioner utomhus rätt bra och bedömde huruvida passande hon var i utomhusmiljön.

Hon är väldigt skygg mot människor utanför närmsta familjen så här i stan (förort) så låter jag henne ta små stunder ute på uteplatsen utan koppel men under noga uppsikt. Går hon utanför den så följer jag efter och oftast blir hon skrämd av någon människa och skyndar sig tillbaka eller så sjasar jag tillbaka henne om hon går alltför långt.

Det finns dock katter som går helt fritt här och jag är inte så glad i ibland då min katt visat stråk i sin personlighet för att vilja bråka med dem (men inte hamnat i slagsmål än) och jag vill inte se någon katt råka bli skadad :crazy: Om de går in på vår uteplats så låter jag henne sjasa bort dem, men jag har även ställt mig mellan henne och en annan grannkatt som inte velat vika undan och var faktiskt nära sin egen uteplats så jag sjasade på min katt så att hon skulle gå tillbaka. Så jag håller ett öga öppet också så att inga katter kommer till skada. Men nu har vi en hund också och därmed kompostgaller uppe ibland och en besviken och lätt irriterad katt hålls ibland innanför dem också som en bonus :D

I sommarstugan så får hon dock gå i princip ganska fritt men det är mest för att hon inte vill gå så långt och så är trädgården rätt så stor så vägen ligger en bit ifrån (plus en dum entusiatisk hund). Hon vill mest ligga bland buskarna och nära mig, går jag ett varv i trädgården så följer hon gärna med men man ska kunna rusa till dörren om något läskigt sker tycker hon :D Jag känner mig ganska säker med henne där även om vi har vana för att ha koll på var hon är.
 
Nu har jag förvisso två huskatter, men för ett otränat öga ser den ena ut som en raskatt ;)

Jag har mina ute under kontrollerade former, balkong eller koppel/lina. De älskar att vara ute och jag vill ge dem den möjligheten utan att de rör sig helt fritt. Optimalt hade varit en inhägnad, men har inte den möjligheten som det är nu.

Att ha de fritt ute är inget alternativ för mig. Det finns elaka människor, de kan bli instängda någonstans, bli påkörda, råka ut för diverse rovdjur osv. Dessutom slåss mina med andra katter om de får chansen, och jag vill inte riskera varken mina eller andras för skador. Inte heller vill jag att mina förstör eller stör på något sätt. Jag ser inte riktigt vitsen med att ha de springande fritt med andra ord, de mår gott även utan det.
 
Stallägaren har en kastrerad Birmahane som går in och ut som han har lust. Dom har kattlucka. Känner två andra som också låtit sina Birmor gå ut själs, men bara på dagen. Om du har en hona och vill ta "äkta" ungar efter den så får den inte gå ut, det har SVERAK bestämt.
 
Stallägaren har en kastrerad Birmahane som går in och ut som han har lust. Dom har kattlucka. Känner två andra som också låtit sina Birmor gå ut själs, men bara på dagen. Om du har en hona och vill ta "äkta" ungar efter den så får den inte gå ut, det har SVERAK bestämt.
Jag antar att du menar rasrena kattungar och inte "äkta".
Kan du länka till den bestämmelsen? Det enda jag hittar hos SVERAK är det de skriver om uppfödning under regler och lagar. Där nämns inte med ett ord att man inte får släppa ut sin honkatt.
 
Senast ändrad:
Jag har en maine coon hona, renrasig med stamtavla o allt, kostade 8000kr att köpa. Hon är utekatt, vi har en kattlucka i källarn som läser av chippet i nacken. Hon är dock aldrig ute nattetid och bekväm av sig på vintern så mest inne då. Går dock nästan enbart på toa ute.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 052
Senast: MissFideli
·
P
Övr. Katt Har ingen katt för tillfället men vi håller på och bygger hus på landet (annan bebyggelse och väg i närheten) och kan flytta in under...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 799
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp