Raskatt som utekatt?

Det låter som mina önskemål också. Dock går Perser bort för att de är långhåriga och lite för platt nos (en barndomskompis hade några sådana och jag tyckte de snarkade oerhört mkt. Men det var på 90-talet så de kanske har mer nos idag?).
Finns det korthåriga katter med liknande egenskaper? Lite prat är ju trevligt förvisso men jag jobbar skift och skulle bli galen av att ha en katt som levde rövare och sprang runt och tjatade när jag ska sova :o

Kan du tänka dig en vuxen omplacering? Isf skulle jag rekommendera det.

Jag har en siames, en ragdoll och en bondkatt/huskatt. Siamesen är ovanligt tyst för att vara siames. De andra två håller mycket mer låda än henne. Ragdoll så om du läser om det så står det överallt att de är markbundna katter. Min ragdoll har inte läst det. Hon är alltid högst upp. Sämre grace än siamesen men markbunden är hon inte.

Så är det viktigt få vissa egenskaper är vuxen alltid bäst.

Springa runt när man ska sova/springa runt klockan 4 på natten verkar alla katter ha inbyggt dock. Men så länge de inte sjunger samtidigt blir man van och sover vidare ;)
 
Bengaler är väll utmärkta jägare?

Hon trivs som fisken i vattnet! En underbar katt, men ofta tror folk att hon är på villovägar då det så tydligt syns att det är en raskatt.

Historien är att hon kissade inne oavsett om hon även fick vara ute eller inte så sista försöket till ett fortsatt liv var att få bli stallkatt och det har gått perfekt. Så stallägaren har två huskatter som innekatter (helt odugliga i stallet) och en bengal som stallkatt
 
Det låter som mina önskemål också. Dock går Perser bort för att de är långhåriga och lite för platt nos (en barndomskompis hade några sådana och jag tyckte de snarkade oerhört mkt. Men det var på 90-talet så de kanske har mer nos idag?).
Finns det korthåriga katter med liknande egenskaper? Lite prat är ju trevligt förvisso men jag jobbar skift och skulle bli galen av att ha en katt som levde rövare och sprang runt och tjatade när jag ska sova :o

Jag har inte följt rasen så jag vet inte. Köpte min från uppfödaren när hon var ca 7 månader. Träffade bägge föräldrarna och syskon som alla andades bra.
Prada är platt men andas bra, snarkar inte, har inga problem med värme och har bra ögon.

Jag föredrar långhår eftersom det blir mindre päls.
Jag kan klappa utan att ha halva katten kvar i knät.
Britter är trevliga men fäller satan 😅
 
Det har gått extremt utför med perser- och exoticaveln. De har fruktansvärt trånga luftvägar och problem av det, flera är så platta att de inte ens kan plocka upp torrfoder från en matskål.

Det gäller att välja en frisk individ från en bra uppfödare, som med vilket djur som helst. Aldrig haft en snarkande perser med för trånga luftvägar.

Tråkigt nog finns det dålig avel, sålänge det finns okunniga och slarviga köpare som inte bryr sig om katten de köper, så finns det tyvärr en marknad för oseriös avel. :(
 
Jag föredrar långhår eftersom det blir mindre päls.
Jag kan klappa utan att ha halva katten kvar i knät.
Britter är trevliga men fäller satan 😅

Oj, det visste jag inte. Jag som ville ha en korthårig katt så jag slipper dels alla katthår överallt och dels slipper karda och greja med pälsvård :o

Nåväl, känner att jag kapar tråden lite väl mkt här. Så jag får väl starta en egen i sinom tid som är mer i ämnet "välja kattras" :)
 
Jag har inte följt rasen så jag vet inte. Köpte min från uppfödaren när hon var ca 7 månader. Träffade bägge föräldrarna och syskon som alla andades bra.
Prada är platt men andas bra, snarkar inte, har inga problem med värme och har bra ögon.

Jag föredrar långhår eftersom det blir mindre päls.
Jag kan klappa utan att ha halva katten kvar i knät.
Britter är trevliga men fäller satan 😅
Kammar inte du en hel del? :) Har läst nånstans att du är pedant :)

Har två ragdoll - hår, hår och åter hår...
 
Oj, det visste jag inte. Jag som ville ha en korthårig katt så jag slipper dels alla katthår överallt och dels slipper karda och greja med pälsvård :o

Nåväl, känner att jag kapar tråden lite väl mkt här. Så jag får väl starta en egen i sinom tid som är mer i ämnet "välja kattras" :)
Sphynx ;)
De flesta katter fäller och det blir katthår precis överallt till och med i kylen :D
 
Min devon är ute dagligen, även om det är korta stunder när det är kallt. Hon har satt en hel del päls. Vintern här har varit så varm att jag haft fönstret till uteplatsen (som är innätad) öppet nästan varje natt. De är ute ibland och hon har inte krypit in under täcket nått.
 
Kammar inte du en hel del? :) Har läst nånstans att du är pedant :)

Har två ragdoll - hår, hår och åter hår...

Sant.
Jag kammar henne varannan dag. Tar runt fem minuter och är väl investerade minuter 😁
Det blir lite ullig päls på sängkappan och överkastet som är i något jobbigt material som suger åt sig hår 😒
Men det är lätt löst med roller någon gång i veckan. Har aldrig hår på kläder osv
 
Om du vill ha en orientaltyp men vill ha en lite lugnare så kolla på vuxna omplaceringar, då slipper man slyngelåldern och vet vad man får. Jag älskar burmor men gud bevare mig för burmaungar hur underbara de än är. :nailbiting:
This!
Jag är själv glad i rexar pga aktiv ras, och har haft småttingar med allt vad det innebär...
Men guldkatterna har varit de omplacerade avelspensionärerna! :love:
Har haft väldanade Madamer som är avlade, ställda, meriterade och klara. Resvana proffs med fina sociala skills. :up:

OM UTEKATTSDEBATTEN:
Att släppa kontrollen över sin egen katt är en sak. Att det innebär att dessa konfronterar mina katter som rastas i koppel/går in i mitt hus - en helt annan.
 
Megara fäller i princip ingenting (Nikita misstänkte jag hade isbjörn någonstans i sin blåblodiga stamtavla :cautious: ) så det kan vara lite individuellt. Svepa med handen eller om man vill en microfiberduk en gång i veckan räcker utmärkt, även i fällningstider. Burmorna har ingen underull så de är lite frusna av sig. Megara tyckte dock det var roligt att hänga på lite utomhus när jag var i Roslagen. Men inte mer än att gå runt och nosa utanför huset och köra en eller två ruschar.
 
Min siames ska ligga i armhålan
Och hon skrapar med tassen tills jag flyttar armen så hon kan ligga där.
Men jag brukar inte vakna av det, däremot så är hon lite stökig innan hon kommer till ro
Speciellt om matte GLÖMMER att lägga sig kl 20
 
Ang pälsfällning.... Jag tycks ha vunnit dubbelt i det genetiska lotteriet då mina nuvarande korthåriga bonnisar inte fäller ett dyft . Inte ens när jag borstar dem lossnar det något särskilt anmärkningsvärt - lite mer såklart under fällningstid men inte allmänt. Det är helt underbart !

Min tidigare Maine coonmix fällde givetvis, och krävde pälsvård, men min tidigare korthåriga bonnis var helt fruktansvärd. Det bara regnade hår året runt, satte sig som en matta på soffor, dynor, kläder, ja ALLT.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 012
Senast: MissFideli
·
P
Övr. Katt Har ingen katt för tillfället men vi håller på och bygger hus på landet (annan bebyggelse och väg i närheten) och kan flytta in under...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 787
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp