Raskatt som utekatt?

Organisationen jag fostrade för adopterade bara ut till innehem, det kändes bra tyckte jag. SÅ många katter vi fick in hade halva öron och svansstumpen borta på grund av frostskador till exempel - människors övertro på katters överlevnadsinstinkt är sanslös ibland.

Sant, men tror inte det är det scenariot här utan folk tar hand om sina katter och månar om dem och undrar utifrån det om de kan vara ute 😄 Givetvis kan en kastrerad katt vara ute under lämpliga förhållanden, och formen av ”ute” kan vara kontrollerad, men -det krävs ju av kattägaren att det sköts så .

Många kattägare inser inte den skillnaden - så där finns ett problem och jag håller med dig i det.
 
Många av katthemmen i Sverige adopterar bara ut som innekatter. Vilket för mig är fullt förståligt. Dels tar dom in katter som levt som utekatter och ser vad det kan medföra. Dels är de flesta katthemmen ute efter att jobba upp kattens status på samma sätt som raskattuppfödare och katter som går ute och skiter i grannars rabatter/sandlådor och hårar ner barnvagnar eller knatar in hos folk, höjer inte kattens status. Så jag tycker att deras ställningstagande i detta är guld och precis vad katten som djur behöver. Sen ser man ibland även på dessa katthem, katter som söker hem som utekatt. Så de är ju inte alltid helt rabiata heller, men förstås försöker man så långt det går att få kattägare att ha sina katter under kotrollerade former.

Att bengaler är bra jägare är väl ganska förståligt, det är fortfarande en relativt ung ras med extremt hög aktivitetsnivå. Jag tror att om köparen inte riktigt fattat hur "illa" det kan vara, så tröttnar dom och släpper ut. Eller inte kan ge dom vad katten behöver för att må bra inne. Jag skulle nog aldrig orka med en bengal, tror den är på tok för aktiv för mig.
 
Jag har en sibirisk katt och fick stränga order från uppfödaren att aldrig släppa ut honom på egen tass. Just den uppfödaren säljer inte till folk som ämnar ha katten som utekatt. Främst p.g.a att sibirier inte är "street smart" för fem öre och lätt skulle kunna bli överkörda av en stillastående bil, men även p.g.a stöldrisken.

Jag fick leta bland många mainecoonuppfödare innan jag hittade någon som ville sälja katt som utekatt, så tror det är vanligt hos uppfödare med de restriktionerna.
 
Får er raskatt gå ut? Vilken ras är det? Hur bor ni?

Nej. Britter. I stan.


Ja, jag tror att folk generellt är lite mer försiktiga med raskatter. Delvis av ekonomiska skäl - raskissen för 10 000 kr, resp huskissen för 500 kr. Men även för att huskatter har nånslags magistämpel och förväntas klara sig ensamma i nästan alla situationer.

Här finns utekatter i centrum med bilar överallt, asfalt, och människor, någon rabatt här och var... Att folk släpper ut katterna kan jag inte förstå alls. Vi släpper ju inte ut våra andra husdjur vind för våg? Hästar i hage, hund i koppel eller under uppsyn.

Bodde jag mer lantligt kunde katterna fått gå ut lösa med mig om än inte ensamma, men här är de inomhus eller med sele och koppel utomhus. Aldrig lösa.
 
Jag fick leta bland många mainecoonuppfödare innan jag hittade någon som ville sälja katt som utekatt, så tror det är vanligt hos uppfödare med de restriktionerna.
Jag har inte sett en enda kattannons där det står att de inte får gå ut, däremot så säljs de flesta endast till sällskap även om det är raskatter. Min uppfödare hade inga problem alls med att mina katter fått gå ut, jag fick ju tom till två gratis av henne!
 
En annan fråga:

Hur mkt skiljer sig egenskaper mellan kattraserna? Tänker då närmast på vilket gediget arbete det är att hitta sin hundras, vad som passar en osv. Hur funkar det med katt? Köper en det en tycker är vackrast eller vad går en på?

Fäller de olika mkt? Pratglada? Aktivitetskrävande? Sällskapssjuka/självständiga? Jaktintresserade?

Med vänlig hälsning
Okunnig :angel: :o
 
En annan fråga:

Hur mkt skiljer sig egenskaper mellan kattraserna? Tänker då närmast på vilket gediget arbete det är att hitta sin hundras, vad som passar en osv. Hur funkar det med katt? Köper en det en tycker är vackrast eller vad går en på?

Fäller de olika mkt? Pratglada? Aktivitetskrävande? Sällskapssjuka/självständiga? Jaktintresserade?

Med vänlig hälsning
Okunnig :angel: :o

Det skiljer precis som med hundar hur olika de är . Samtliga punkter du listar.
 
En annan fråga:

Hur mkt skiljer sig egenskaper mellan kattraserna? Tänker då närmast på vilket gediget arbete det är att hitta sin hundras, vad som passar en osv. Hur funkar det med katt? Köper en det en tycker är vackrast eller vad går en på?

Fäller de olika mkt? Pratglada? Aktivitetskrävande? Sällskapssjuka/självständiga? Jaktintresserade?

Med vänlig hälsning
Okunnig :angel: :o

Det finns skillnader, stora skillnader men de är inte lika stora och distinkta på hundsidan eftersom vi inte har avlat selektivt på katter lika länge. Kattuppfödare har dessutom till störst del selekterat efter utseende snarare än ras.

I aktivitetstoppen har du bengalen, i botten har du persern. De som är pratigast är by faaaar siameser (med syskonraser) men igen, persern är tystare.

De fäller olika, är olika sociala, olika mycket nyfikna osv. så visst finns det skillnader, men inte lika extrema som hos hund. Viktigt att man tar reda på hur en ras är, finns många som köpt sig en bengal och inte pallat med aktivitetsnivån. Understimulerade katter kan bli rätt jävliga att ha hemma. Tråkigt att skaffa en katt man tycker är fin men som man tycker är tråkig för att den inte är så aktiv heller.
 
@Sol Omg, tur då att det inte är aktuellt på många år. Jag har att läsa på ;)

Gillar ju orientalen och siamesens typ. Men kan nog passa dåligt med mig som gillar att ha det lite tyst och lugnt ibland :o
 
En annan fråga:

Hur mkt skiljer sig egenskaper mellan kattraserna? Tänker då närmast på vilket gediget arbete det är att hitta sin hundras, vad som passar en osv. Hur funkar det med katt? Köper en det en tycker är vackrast eller vad går en på?

Fäller de olika mkt? Pratglada? Aktivitetskrävande? Sällskapssjuka/självständiga? Jaktintresserade?

Med vänlig hälsning
Okunnig :angel: :o

Det skiljer massor men som tidigare har nämnt så är det inte som med hundar.

Jag ville ha en stillsam katt som håller sig på golvnivå, inte klättrar på allt, hänger i gardiner, jamar en massa och lever rövare på nätterna.

Valde Perser och fick precis det jag ville. En blyg, mjuk individ som gärna är nära men inte på. Kan inte hoppa upp på några bänkar, leker mycket men väldigt lugnt. Vill absolut inte vara ute, fäller knappt något alls.
Ett väldigt trevligt och behagligt sällskap helt enkelt.
 
@Sol Omg, tur då att det inte är aktuellt på många år. Jag har att läsa på ;)

Gillar ju orientalen och siamesens typ. Men kan nog passa dåligt med mig som gillar att ha det lite tyst och lugnt ibland :o

Om du vill ha en orientaltyp men vill ha en lite lugnare så kolla på vuxna omplaceringar, då slipper man slyngelåldern och vet vad man får. Jag älskar burmor men gud bevare mig för burmaungar hur underbara de än är. :nailbiting:
 
Jag ville ha en stillsam katt som håller sig på golvnivå, inte klättrar på allt, hänger i gardiner, jamar en massa och lever rövare på nätterna.

Det låter som mina önskemål också. Dock går Perser bort för att de är långhåriga och lite för platt nos (en barndomskompis hade några sådana och jag tyckte de snarkade oerhört mkt. Men det var på 90-talet så de kanske har mer nos idag?).
Finns det korthåriga katter med liknande egenskaper? Lite prat är ju trevligt förvisso men jag jobbar skift och skulle bli galen av att ha en katt som levde rövare och sprang runt och tjatade när jag ska sova :o
 
Det låter som mina önskemål också. Dock går Perser bort för att de är långhåriga och lite för platt nos (en barndomskompis hade några sådana och jag tyckte de snarkade oerhört mkt. Men det var på 90-talet så de kanske har mer nos idag?).
Finns det korthåriga katter med liknande egenskaper? Lite prat är ju trevligt förvisso men jag jobbar skift och skulle bli galen av att ha en katt som levde rövare och sprang runt och tjatade när jag ska sova :o
Finns korthåriga perser, exotic vill jag minnas att de heter.
 
@_Taggis_ det är ju både roligt och intressant att läsa på om olika raser - ffa när du inte har brått öht att skaffa katt 😄

Läs på, sätt dig in, och ställ frågor sen utifrån de raser du ev fastnat vid med följdfrågor 😄👍
 
Det låter som mina önskemål också. Dock går Perser bort för att de är långhåriga och lite för platt nos (en barndomskompis hade några sådana och jag tyckte de snarkade oerhört mkt. Men det var på 90-talet så de kanske har mer nos idag?).
Finns det korthåriga katter med liknande egenskaper? Lite prat är ju trevligt förvisso men jag jobbar skift och skulle bli galen av att ha en katt som levde rövare och sprang runt och tjatade när jag ska sova :o

Du har ju brittiskt korthår. Lite längre nos än perser och kort päls, lugna och mysiga katter.
 
Det låter som mina önskemål också. Dock går Perser bort för att de är långhåriga och lite för platt nos (en barndomskompis hade några sådana och jag tyckte de snarkade oerhört mkt. Men det var på 90-talet så de kanske har mer nos idag?).
Finns det korthåriga katter med liknande egenskaper? Lite prat är ju trevligt förvisso men jag jobbar skift och skulle bli galen av att ha en katt som levde rövare och sprang runt och tjatade när jag ska sova :o

Det har gått extremt utför med perser- och exoticaveln. De har fruktansvärt trånga luftvägar och problem av det, flera är så platta att de inte ens kan plocka upp torrfoder från en matskål.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 991
Senast: MissFideli
·
P
Övr. Katt Har ingen katt för tillfället men vi håller på och bygger hus på landet (annan bebyggelse och väg i närheten) och kan flytta in under...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 787
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp