Raskatt som utekatt?

Jag antar att du menar rasrena kattungar och inte "äkta".
Kan du länka till den bestämmelsen? Det enda jag hittar hos SVERAK är det de skriver om uppfödning under regler och lagar. Där nämns inte med ett ord att man inte får släppa ut sin honkatt.

SVERAK har åtminstone tidigare haft en bestämmelse som säger att du ska motverka att katten parar sig med fel hane. Nått bestämt förbud mot att ha den ute, finns mig veterligen inte. Men blir det huskattungar pga det, så kan man absolut bli utesluten.
Troligen har ägaren missförstått den regeln lite.
 
Senast ändrad:
SVERAK har åtminstone tidigare haft en bestämmelse som säger att du ska motverka att katten parar sig med fel hane. Nått bestämt förbud mot att ha den ute, finns mig veterligen inte. Men blir det huskattungar pga det, så kan man absolut bli utesluten.
Troligen har ägaren missförstått den regeln lite.
Det är väl självklart om man betalar för en parning i avsikten att kunna sälja registrerade och rasrena ungar att man inte släpper ut en löpkatt, eller att man inte släpper ut en löpkatt öht? Katter, oavsett ras, ska vara kastrerade om de inte avlas på.
 
Det är väl självklart om man betalar för en parning i avsikten att kunna sälja registrerade och rasrena ungar att man inte släpper ut en löpkatt, eller att man inte släpper ut en löpkatt öht? Katter, oavsett ras, ska vara kastrerade om de inte avlas på.

För dig kanske. Men det finns folk som släpper ut sin raskatt under löp och trots parad och därmed får flera pappor på kullen. Eller får huskattkullar som man inte informerar SVERAK om.
Att ta huskattkullar och medvetet sälka som renrasiga vet jag dock inte om det sker.
Men det är samma om du har flera hanar hemma, under löp så får/fick honan inte gå med fler hanar än den tilltänkta eftersom man riskerar flera pappor på ungarna.
 
Jag får tacka för alla svar. Det verkar nästan vara en fråga om inställning till utekatt vs innekatt hos ägaren snarare än om katten är en raskatt eller inte. För egen del är innekatt inte ett alternativ. Vi bor lantligt och våra katter går ut och in som de själva vill (dock har vi inte kattlucka då jag helst inte ser att de tar med sig byten in). Oftast är de inne på nätterna, men det händer att de väljer att vara ute nattetid på sommaren. Jag förstår att man inte vill ha utekatt om man bor på ett sätt som är olämpligt för utevistelse, men alla utekatter har definitivt inte ett dåligt liv.
 
Jag får tacka för alla svar. Det verkar nästan vara en fråga om inställning till utekatt vs innekatt hos ägaren snarare än om katten är en raskatt eller inte. För egen del är innekatt inte ett alternativ. Vi bor lantligt och våra katter går ut och in som de själva vill (dock har vi inte kattlucka då jag helst inte ser att de tar med sig byten in). Oftast är de inne på nätterna, men det händer att de väljer att vara ute nattetid på sommaren. Jag förstår att man inte vill ha utekatt om man bor på ett sätt som är olämpligt för utevistelse, men alla utekatter har definitivt inte ett dåligt liv.

Alla utekatter lever ett farligare liv än innekatter, det är nog det vi tänker på. Även om farorna ser olika ut beroende på var man bor.
 
Intressant tråd. Jag kan inte en jota om katter, jag skulle köpa en Oriental en gång då jag var 20 år men jag fick avboka. Tackolov det med facit i hand, så ofta som jag flyttat från ålder 24 och framåt så hade det varit svårt med katt. Jag har för mig att katter ogillar miljöombyten mer än hundar som mest hänger med ägaren och är nöjd med det..?

Nåväl. En dröm är att ha en siames och en oriental. Om jag ska ha katt öht någon gång. Men jag har haft lite moraliska dilemman över just frågan innekatt vs. utekatt. Jag känner spontant att jag vill kunna ha katten ute men samtidigt ja, det finns stora risker. Möjligen om jag nån gång bor långt ute i skogen utan trafik och närhet till puckade människor så ja... men annars nja. Har tröstat mig lite med att raskatterna kanske mår lika bra som innekatter dock, men kan för lite för att veta. Denna tråd var lärorik och intressant :)
 
Intressant tråd. Jag kan inte en jota om katter, jag skulle köpa en Oriental en gång då jag var 20 år men jag fick avboka. Tackolov det med facit i hand, så ofta som jag flyttat från ålder 24 och framåt så hade det varit svårt med katt. Jag har för mig att katter ogillar miljöombyten mer än hundar som mest hänger med ägaren och är nöjd med det..?

Nåväl. En dröm är att ha en siames och en oriental. Om jag ska ha katt öht någon gång. Men jag har haft lite moraliska dilemman över just frågan innekatt vs. utekatt. Jag känner spontant att jag vill kunna ha katten ute men samtidigt ja, det finns stora risker. Möjligen om jag nån gång bor långt ute i skogen utan trafik och närhet till puckade människor så ja... men annars nja. Har tröstat mig lite med att raskatterna kanske mår lika bra som innekatter dock, men kan för lite för att veta. Denna tråd var lärorik och intressant :)

De flesta katterna mår bra som innekatter, bara man ger dom möjligheter att leka, jaga och sånt. Sen finns det absolut individer som inte alls funkar som innekatter, men andelen rasrena sådana är nog försvinnande liten.
 
De flesta katterna mår bra som innekatter, bara man ger dom möjligheter att leka, jaga och sånt. Sen finns det absolut individer som inte alls funkar som innekatter, men andelen rasrena sådana är nog försvinnande liten.

Tack för ditt svar. Det är precis så jag har försökt tänka att det måste ligga till :)
 
Intressant tråd. Jag kan inte en jota om katter, jag skulle köpa en Oriental en gång då jag var 20 år men jag fick avboka. Tackolov det med facit i hand, så ofta som jag flyttat från ålder 24 och framåt så hade det varit svårt med katt. Jag har för mig att katter ogillar miljöombyten mer än hundar som mest hänger med ägaren och är nöjd med det..?

Nåväl. En dröm är att ha en siames och en oriental. Om jag ska ha katt öht någon gång. Men jag har haft lite moraliska dilemman över just frågan innekatt vs. utekatt. Jag känner spontant att jag vill kunna ha katten ute men samtidigt ja, det finns stora risker. Möjligen om jag nån gång bor långt ute i skogen utan trafik och närhet till puckade människor så ja... men annars nja. Har tröstat mig lite med att raskatterna kanske mår lika bra som innekatter dock, men kan för lite för att veta. Denna tråd var lärorik och intressant :)

De flesta katter, ras som husis trivs för det mesta som innekatter om man aktiverar med leksaker, klätterträd osv och gärna kontrollerad utevistelse (koppelpromenader, rastgård). Apropå att flytta med katt, nu har jag haft tur - eller valt rätt ras - men båda mina burmor har varit helt ok med att resa och bo på många olika ställen. Megara springer ur väskan med svansen rakt upp och älskar att utforska nya spännande ställen. Sedan att hon driver mig lite galen med att äta på växter, möbler och annat som inte är bra för henne är en annan sak. Nikita var exakt likadan, undantaget att hon inte åt på diverse saker.
 
Intressant tråd. Jag kan inte en jota om katter, jag skulle köpa en Oriental en gång då jag var 20 år men jag fick avboka. Tackolov det med facit i hand, så ofta som jag flyttat från ålder 24 och framåt så hade det varit svårt med katt. Jag har för mig att katter ogillar miljöombyten mer än hundar som mest hänger med ägaren och är nöjd med det..?

Nåväl. En dröm är att ha en siames och en oriental. Om jag ska ha katt öht någon gång. Men jag har haft lite moraliska dilemman över just frågan innekatt vs. utekatt. Jag känner spontant att jag vill kunna ha katten ute men samtidigt ja, det finns stora risker. Möjligen om jag nån gång bor långt ute i skogen utan trafik och närhet till puckade människor så ja... men annars nja. Har tröstat mig lite med att raskatterna kanske mår lika bra som innekatter dock, men kan för lite för att veta. Denna tråd var lärorik och intressant :)
Min bondkatt var väldigt resvan med både buss, tåg, bil och flyg. Även siamerna har fått vänja sig med att resa och byta boende. De är glada bara de får följa med, de har alltid tyckt om att komma fram även om resan i sig inte alltid varit så poppis men de har uthärdat utan problem. Jag har aldrig upplev det som några problem att flytta katter.
 
@_Taggis_ har samma erf som tidigare - sällan det är problem med flytt för katter på det sättet . Visst finns det de som har problem men i min erf hör det till undantagen. Beror ju även på ägarna och situationen runt katten i stort. Flyttar man en utekatt tex och släpper ut den direkt i nytt område händer det att de drar och vandrar tex. Men det beror ju främst som sagt på själva omständigheterna , inte på katten i sig.
 
Jag har en sibirisk katt och fick stränga order från uppfödaren att aldrig släppa ut honom på egen tass. Just den uppfödaren säljer inte till folk som ämnar ha katten som utekatt. Främst p.g.a att sibirier inte är "street smart" för fem öre och lätt skulle kunna bli överkörda av en stillastående bil, men även p.g.a stöldrisken.
 
Jag har en sibirisk katt och fick stränga order från uppfödaren att aldrig släppa ut honom på egen tass. Just den uppfödaren säljer inte till folk som ämnar ha katten som utekatt. Främst p.g.a att sibirier inte är "street smart" för fem öre och lätt skulle kunna bli överkörda av en stillastående bil, men även p.g.a stöldrisken.

De flesta hjälporganisationer för katter säljer/adopterar inte bort bonnisarna heller till hem som tänkt ha dem som utekattter. Det är sällan katter är ”streetsmarta” när de utsätts för miljöer med trafik, andra lösspringande katter osv. Rekommendationen är inte unik för raskatter utan allmän - av många anledningar som både har att göra med katternas väl och ve, och även andra aspekter såsom påverkan på naturen osv .
 
De flesta hjälporganisationer för katter säljer/adopterar inte bort bonnisarna heller till hem som tänkt ha dem som utekattter. Det är sällan katter är ”streetsmarta” när de utsätts för miljöer med trafik, andra lösspringande katter osv. Rekommendationen är inte unik för raskatter utan allmän - av många anledningar som både har att göra med katternas väl och ve, och även andra aspekter såsom påverkan på naturen osv .
Det låter vettigt!
 
Organisationen jag fostrade för adopterade bara ut till innehem, det kändes bra tyckte jag. SÅ många katter vi fick in hade halva öron och svansstumpen borta på grund av frostskador till exempel - människors övertro på katters överlevnadsinstinkt är sanslös ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 049
Senast: MissFideli
·
P
Övr. Katt Har ingen katt för tillfället men vi håller på och bygger hus på landet (annan bebyggelse och väg i närheten) och kan flytta in under...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 798
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp