Raster på jobbet eller inte?

Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag jobbar skift, produktionen har 3-skift men min avdelning bara 2-skift. Dvs jag jobbar dag (7-14.45) eller kväll (14.15-22).

Vi är tjänstemän i produktionen och tillsammans med att vi inte har bestämda tider för raster så får vi fullt betalt hela tiden vi är på jobbet och vi jobbar 7.75 h/dag på heltid.

Jobbar vi dag tar de flesta frukost och lunchrast, en del bara lunchrast. På min avdelning kan man oftast planera så man kan ha rast i lugn o ro medan program som tar längre tid körs. Men rasten blir lätt lite sen (sen innebär 4-4.5 h jobb innan rast).

Jobbar jag kväll har jag ibland rast 2 gånger o ibland 3 (när jag jobbar tillsammans med någon som vill ha em-fika typ). Jobbar jag själv så äter jag varm mat runt 17-19 och sedan försöker jag vara helt färdig vid 21.30 och käkar kvällsmat och kollar jobbmailen i mobilen (får inte äta framför datorn).

Passar mig sjukt bra, jag är helt överlycklig av mig lyxjobb!

Tidigare jobbar jag inom handels och tog rast iprincip helt när jag ville, stämplade varje minut. Hade 1 h rast på 9 h och ingen flex alls. Då blev det typ 20 min frukost, 30 min lunch och 10 min emfika. Förutom lördagar då vi sparade ob-minuter och åt innan 12 och struntade i emfika eftersom vi jobbade 6-15.

Arbetstider och raster är för mig (som hästägare) en viktig del i mitt jobb. Jag har väldigt lätt att trivas på en arbetsplats vad jag märkt av hittills och jag lever inte för mitt jobb. Således vill jag inte spendera mer tid än nödvändigt där, även om jag älskar att gå till jobbet :D
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

KL
Jag kom precis hem från 10 timmars jobb på restaurang.
Jag har inga raster. Men idag hann jag äta en skaldjurscanape ståendes,
och gå på toa.
Är vi två kan man ibland sitta ner och äta snabbt.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag jobbar i en stor livsmedelsbutik. Frukostrast 10.00 - 11.00. Dock ska alltid några vara ute "på golvet". Så vi brukar dela upp oss i två omgångar. Ofta sitter jag i 20 -30 minuter. Lunch vid ca 14.00 - 14.45 om man jobbar dag, kan ju variera med tiderna iof. Samma gäller rastens längd, beroende hur mycket som finns att göra. Ibland kan man man ta sig en kopp på lördag morgon innan varorna kommer, ibland inte. Jobbar man längre pass kan man nog ta sig en tiominutare extra ibland... Lite fritt med raster med andra ord. Man bestämmer i viss mån själv. :)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Okej. Eftersom vi hade så i Örebro som inte gick på branchavtalet så trodde jag samma gällde överallt. Trodde inte pauserna gick att förhandla bort faktiskt, tanken var ju att det skulle vara toapauser och det strejkades ju för runt 1999 nångång.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Vi har hellre 7min toapaus och är på jobbet i maximalt 10h än har 10min toapaus och är på jobbet i maximalt 13h.

Att göra lokala avtal är okej, kommer man inte överens så blir det att man kör efter det centrala avtalet.

Men oavsett så räknas det inte som rast.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Alla arbetsplatser erbjuder ju olika, så jag anpassar mig därefter. Senaste arbetet (7-16) hade vi frukost 9.00-9.20, fikarast 10.30-10-40, lunch 12.00-12.40 och sista fikarasten vid 14.30-14.40.

När jag jobbar inom vården får jag en halvtimmas lunch som jag kanske kan ta ut mitt i passet, om det finns tid då.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Tittar man på Arbetstidslagar, så har man rätt till fem minuters rast per arbetad timme.

Någon skrev att man inte tar ut lunch utan äter på arbetsstället. Då blir det ju ett "måltidsuppehåll" och tiden räknas som arbetad tid vilket kan vara tillåtet.

Jag har 30 minuters lunch, för att kunna jobba 08-16.30.
Rast är inlagd i schemat. För det mesta hinner jag, ibland inte.
Det är bra att få ett avbrott under några minuter och hämta andan.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Samma som reglerar hur många timmar per dag man får jobba, hur många timmar per år, hur lång tid det får gå innan rast et c.

Vet inte det korrekta namnet men det finns lagar som reglerar arbetstid inklusive rast.

Och så finns förstås kollektivavtal och lokala avtal som kan justera lite i detaljerna.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Den skrönan är väldigt gammal. Återkom med citat från lämplig lagtext, kommentarer eller förarbeten, glöm inte att länka.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

AVs kommentarer skrev:
Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare
avbrott från arbetet, pauser. Ett vanligt exempel är kaffepausen.
Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället.
Pausen räknas in i arbetstiden. Lagen anger inte hur många
eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för
att det i alla arbeten är tillåtet att koppla av från arbetet då och
då under arbetsdagen, i den mån det är möjligt. Vid särskilt
ansträngande arbeten av typen löpandebandsarbete eller liknande,
ska arbetet organiseras så att bestämda arbetspauser
läggs in, exempelvis 5 minuter varje timme.


De pauserna skanormalt anges i ett arbetstidsschema eller liknande.
Lagen överlämnar åt de lokala parterna att avgöra när särskilda arbetspauser
är motiverade, liksom deras längd och förläggning.

Härifrån kanske det kommer?! Det är dock en kommentar, inte ett skall i lagtexten att det är just 5min per timme.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Beroende på tid på dagen som jag jobbar så brukar jag ha 15 min rast, jobbar dock halvtid och rasten brukar innebära frukost då jag inte orkar äta före jobbet. Äter sedan lunch när jag kommer hem.
Vid jobbhelgerna så brukar det bli 15-30 min beroende på arbetstryck.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag tror att det var så när jag var liten, d.v.s. för 50 år sedan.
Min Mamma satt i telefonväxel och hade de reglerna.
5 min rast/timma.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Man får väl bara köra 4,5 timme på en körperiod? En körperiod är ju 6 timmar.
Min sambo är lastbils- och busschaufför, så jag har försökt hänga med i alla svängar angående dessa kör- och vilotider. :) Inte helt lätt kan jag säga.
Efter dessa 6 timmar måste man ha rast som chaufför och den rasten ska då vara 45 minuter. Som jag förstår det så kan du dela upp denna 45-minutare på 2, varav den längsta rasten (30 minuter) ska ligga sist.
Det här går väl inte att förhandla bort med lokala avtal? Eller? Vore ju toppen, då blir jag ännu mer förvirrad. *haha*
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Lunchen är viktig för att orka, men även där äter jag gärna lite snabbare och blir klar tidigare på eftermiddagen istället.

Jag tycker att det är lite deppigt att så många värdesätter sitt arbete, sin lunch, sin trivsel på arbetet och umgänget med kollegor så lågt att hela poängen med arbetsdagen är att få sluta så tidigt som någonsin är möjligt.

Det bidrar enligt min erfarenhet verkligen inte till ett trevligt klimat på arbetsplatsen och det verkar dessutom stressigt destruktivt för den enskilde.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Nej jag kör linjetrafik på linjer som är kortare än 50km, så jag lyder under vägarbetstidslagen, inte EUs kör- och vilotider. Vi behöver heller inte ha färdskrivare.

En körperiod är dessutom 5 timmar och 15 min, inte 6 timmar ;)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Och var står det att man har rätt till 5 minuters paus per timme? Det var det jag efterfrågade.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Och det var det jag försökte hitta till dig, att det inte står.
Det närmaste jag kom var kommentaren till pausreglerna.
För jag har nämligen heller inte påstått att det står i lagen att man har rätt till 5min varje timme.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 933
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 245
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp