Raster på jobbet eller inte?

Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag har inga raster alls då jag jobbar i 4 timmar bara. Jag sitter inte ner alls under den tiden, jag är städerska. Skulle vilja ha raster dock, och passar ibland på att sitta ner i väntan på tvättmaskinen ska bli färdig om några minuter eller två. Gäller att passa på när man kan, men det händer för sällan tycker jag.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

kl

På min arbetsplats är det fikarast kl 9 och kl 14 (ja plus minus lite grann, man brukar inte gå direkt på klockslaget). Jag försöker att alltid ta rast, vi brukar ha roliga samtal med kollegorna och man lär känna varann privat också, vi försöker att inte bara prata jobb. På eftermiddagen är det lätt att glömma rasten (jag brukar vara inne i så bra flow på em) men man påminner varann att Nu är det kaffe!

Vissa dagar jobbar man i fält och då har man inte fika och andra dagar har vi möte som startar 9 och då missar man ju rasten så att säga, men man tar med sin kopp till mötet oftast.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

KL

Jobbar ju åxå som väktare, men vårat avtal är ju lite annorlunda än många andras avtal, som sagt vi kan ju ha betald matrast, vilket jag har.
Men det innebär ju åxå att jag är HELT fast på min plats i mina 12 timmar.
Jag kan inte ta min "lunch" tex och åka iväg och göra ärenden, utan som sagt rent bildligt får inte lämna objektet jag är på under mina 12 timmar.
Maten jag vill äta måste jag ha med mej när jag kommer. Vi har eget kök i anslutning till där jag sitter. (spis, kylskåp och micro)
Toapauser såklart när jag behöver dem. Äta när jag hinner, men kommer nån medans jag äter är det bara vackert att släppa köket och gå tillbaka till min plats och hjälpa personen/personerna. En hektisk dag kan du försöka äta samma mat 5 ggr.

De gånger jag har obetald lunch så får jag avlösning och får således göra vad jag vill med min lunchtid =) Och då lämnar jag helst ojektet och åker iväg och äter så man får annat att tänka på =)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Du har inte rast i ordets rätta bemärkelse, möjligen måltidsuppehåll. En rast är per definition en tidsperiod som du fritt förfogar över och kan lämna arbetsplatsen om du vill.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Du har inte rast i ordets rätta bemärkelse, möjligen måltidsuppehåll. En rast är per definition en tidsperiod som du fritt förfogar över och kan lämna arbetsplatsen om du vill.

Vet inte vad de heter, men den är betald och jag får inte lämna platsen jag är på.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Vi har gemensam frukost 9.30-10.00, där företaget står för frukosten (nybakat bröd med ost och marmelad). Lunchen är kl 12-13. Eftermiddagsfika kl 14.30 är det inte alla som tar, det blir de som har tid. Ibland har vi leverantörspresentationer under eftermiddagsfikat och då brukar det vara fler som tar sig tid att gå ifrån jobbet en stund.

Lunchen är utom arbetstid, de andra rasterna på arbetstid. Vi har även flextid och det går bra att arbeta in hela eller delar av lunchen för att kunna gå hem tidigare eller komma senare på morgonen.

Ja, jag jobbar på kontor. :p

Vi är också duktiga att på att ta kaffepauser på mitt kontor (och lab). Kaffet är alltid klart till nio på morgonen och tre på eftermiddagen. I regel sitter vi en halvtimma. En del jobbsnack, det är därför vi har så generösa kaffepauser, men uppblandat med mycket vanligt prat. De pauserna ingår i arbetstiden. Lunch tar vi när vi vill. Helst vill företaget att vi tar minst en halvtimmes lunch samt äter i lunchrummet eller ute. Under hektiska perioder slänger jag i mig lunchen på 10-15 minuter framför datorn. Egentligen är det inte bra, så jag ska bättra mig där. När det är mycket att göra tar jag som regel bara en snabbfika eller tar med kaffet till skrivbordet. Men det är svårt det där. När det är mycket för mig på min lilla avdelning är det mycket för de andra också. De fikar sin halvtimme på för- respektive eftermiddagen i alla fall. Jag får balansera där så jag inte blir för på och struntar i fikat helt. Det kan ju sända fel signaler till de andra som sitter och sitter fast det finns jobb. Dock tror jag deras strategi är bättre, att verkligen pausa. Särskilt när det är mycket att göra.

Flextid har vi också. Enligt papper mellan 7 och 9 på morgonen och 16 och 18 på eftermiddagen. Det är dock helt OK att både komma tidigare och senare än 7 respektive 9, och då alltså gå tidigare respektive senare än 16 och 18. Folk väljer olika på mitt jobb. Jag förstår dem som har barn och väljer att vara här snortidigt för att komma hem tidigt och ha en eftermiddag/kväll med barn och familj. En singelkille glider in framåt halvtio och stannar då till halv sju.

Jag inser att vi har generösa förutsättningar om jag jämför med många i tråden. Jobbet är fritt och självständigt också.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Tittar man på Arbetstidslagar, så har man rätt till fem minuters rast per arbetad timme.

Någon skrev att man inte tar ut lunch utan äter på arbetsstället. Då blir det ju ett "måltidsuppehåll" och tiden räknas som arbetad tid vilket kan vara tillåtet.

Jag har 30 minuters lunch, för att kunna jobba 08-16.30.
Rast är inlagd i schemat. För det mesta hinner jag, ibland inte.
Det är bra att få ett avbrott under några minuter och hämta andan.

http://www.av.se/fragorochsvar/790.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Det stämmer alltså inte med 5 min/timme med hänvisning till Arbetsmiljöverket.
Däremot kan det stå detaljerat i ett kollektivavtal.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Ja självklart. Jag äter också :). Men det är sällan jag sitter ner hela måltiden. Oftast får man upp och springa ett par gånger under tiden.

På terminerna har jag två arbetspass, det ena är 8 h och det andra är drygt 22 h. Så det hade inte funkat om vi inte hade fått äta. Tror dock inte jag egentligen har rätt att äta. Om något händer med brukaren som gör att jag inte får i mig mat så kan jag aldrig lämna denne gå och äta. I terorin alltså. I verkligheten hade jag såklart ringt in förstärkning och familjen hade hjälpt till osv.

Nä suttit ned en hel lunch har jag aldrig gjort på jobbet. (Inte en måltid hemma heller de senaste fem åren.)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

När jag arbetar har jag trettio minuters obetald rast. Den är viktig för mig. Som förskollärare behöver jag en lugn stund för att kunna fokusera den andra tiden på barnen. Dock har jag smått funderat på varför jag inte har någon betald paus. Borde man inte ha en kvart om dagen i alla fall? Någon annan förskollärare här?
Ja jag tycker att man ska få en kort kaffepaus nån gång under dagen.
Nu jobbar jag inte på småbarnsavdelning, men med 99% barn med annat språk än svenska vilket gör att man måste vara där och stötta i konflikter mm.
Men jag skulle hellre gå iväg en kortis än att dricka kaffe bland barnen.
På en kvart hinner jag dricka 3 muggar så.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Kl

Jag har verkligen haft så olika med detta i mitt jobbliv. På natten som sjuksyrra så jobbade vi 10-12 h utan rast. Dock var det ju väääldigt stilla så vi åt alldeles för mycket.
Som statlig sjuksyrra på dagtid var rasterna spikade i sten. Chefen väntade in tiden och då var det bara att sluta tvärt. 09.00 -09.30 frukost 12.00-13.00 lunch och 14.30 -15.00 kaffe. Man började 06.45 prick och slutade 16.15 prick. Sen stod det 9.5 h som arbetad tid och det stämmer ju ingenstans. Men att ens prata om detta skulle inte gå.
Nu i kyrkan har jag förtroendetid och ser måltiden som ett arbetsverkyg att nätverka eller tränga mig på en gäst för att kolla av lite. Jag ska räkna den tiden och jag är ombedd att inte jobba för många timmar i veckan. Jobbet är superkul så det blir lätt för mycket har jag redan känt.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Kl

Jag jobbar natt 10 eller 11 timmar i sträck utan rast. Jag kan dock äta eller gå ifrån en stund nästan när jag vill under passet om det är lugnt ( vilket det oftast är). På sista jobbet som jag vart i ca 7 år tror jag bara det är 1 gång som jag inte kunnat äta när jag vill inom ca 15 minuter iallafall, då satt jag på akuten med en klient/boende. Jag jobbar alltså inom vården.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag jobbar som personlig assistent så äter/kissar/sträcker på benen gör man om och när möjlighet finns. Vanligtvis är det sällan problem att passa in en lunch eller en kopp kaffe efter att brukaren har ätit. Men några schemalagda raster finns förstås inte, och ibland får man lämna maten och äta den kall när man löst problem som uppstår.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

När jag jobbade i receptionen på en vårdcentral hade jag en halvtimmes lunch då vi stängde tillfälligt, fikaraster var dock inte att tänka på - det fanns ingen som kunde lösa av mig. Nu jobbar jag på kontor och kan gå iväg och fika när jag vill men vi brukar fika ihop 08:30 och 14:00. Eftermiddagsfikat skippar jag oftast då jag slutar kl 15:00 (jobbar 80 %) och om det är väldigt hög arbetsbelastning hoppar jag även över morgonfikat.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Rast? Vad är det?:D

Min bransch är väldigt säsongsbetonad och under säsong kan man glömma rast, ibland även lunch. Tempot kan vara galet högt och skulle någon komma på att den vill ha rast så måste vi andra täcka upp, vilket sällan är möjligt. Å andra sidan kan man under lågsäsong göra en del ärenden på arbetstid och ta långluncher. Det är också vanligt förekommande att vi stannar upp och tar en fika "på golvet" när det finns möjlighet.

Schemalagda raster eller luncher existerar dock inte.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Men jag skulle hellre gå iväg en kortis än att dricka kaffe bland barnen.
På en kvart hinner jag dricka 3 muggar så.

Jag förmodar att det var det som var ursprunget till hela frågan. Föräldrarna tillåter inte att du dricker kaffe bland barnen. Du ska invänta din rast. Så sluta pronto med ditt kaffe utanför din rast.

Busschaufförer och PA har det iaf värre för de får inte ens äta på en hel arbetsdag.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

På mitt förra jobb så var det "lag" på att man måste ta rast.
2 kaffepauser och en lunchpaus. Jag var fruktansvärt irriterad på detta! :devil: Jag är en sådan person att hellre skippar jag alla pauser, jobbar som en galning i ett kör, och går hem lite tidigare istället. Men så fick man inte göra där, skippade du alla pauser, så var du ändå tvungen att stanna till "normal tid". Det var så att säga ditt eget fel om du inte tog paus. Oj jösses vad jag var irriterad att springa på paus med två timmars mellanrum hela dagarna :mad: Suck...
Då jag jobbade i stall var det bättre. Där fick jag ta paus om jag ville, eller skippa om jag ville. Och chefen sade till mig att jobbar du i ett kör, så åker du hem tidigare också :) Nåja, några dagar gjorde man ju det, men i stallet trivdes man så bra så många gånger blev det att det drog över tiden bara för att man stod och myste med nån av hästarna eller liknande :D
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

I mitt "nya" yrke klarar jag mej inte utan raster. Stirrar fokuserat på en dataskärm och går helt in i arbetet men behöver pausa o vila hjärnan emellanåt.

Jag går ff på utbildning men har erfarenhet från två praktikplatser, den första ett medelstort arkitektkontor, arbetstid 8-17 ( eller det viktiga var att göra sina 8 timmar, man kunde flexa om det behövdes) där frukostfika med nybakt bröd o gott pålägg serverades varje dag kl. 9.30, lunch tog alla lite som dom ville eller anpassade efter möten, eftermiddagsfika vid 14.30, fri frukt under hela dagen, och varannan vecka ingick ½timmes massage i arbetstiden. Sammanhållningen var super!

På min nuvarande praktikplats som är ett litet familjeföretag- arkitektkontor jobbar jag 9-16 och ibland tar vi en liten kaffepaus på förmiddan o ibland på eftermiddan, oftast en fikarast/dag. Lunch på en halvtimme ca, lunchen bjuder de på här, lagas på plats och vi sätter oss till dukat bord :)

På tidigare jobb som varit mer fysiska så har jag gillat att köra på och sluta tidigare, men behöver alltid en lunchrast. Har dock aldrig kännt mej så nära mina kollegor o mått så bra i ett arbetslag som på mina två praktikplatser i mitt nya yrke!
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Kl.

Rasterna är en social grej, det är då man hinner prata och skratta med kollegorna. I vår mest hektiska tid är rasterna än mer viktiga.

Jag jobbar på kontor och efter fri flex i princip. Tar raster när det passar, oftast blir det lunchrast och en rast på eftermiddagen. Ibland tar jag även rast på förmiddagen. Rasterna på fm och em är betalda raster.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Rast/ paus ...
Morgonen,9:30 lunch, 12:00 em15:00

Och fungerar perfekt, ibland är det flexibla tider då vi har knappt tid att sitta ner
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 690
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 708
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 223
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp