Rastgårdar.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hjalti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 429
H

Hjalti

Jag går i planer nu på att påbörja den efterlängtade rastgården till hund/hundarna här på gården. Min far har byggt några stycken av olika modeller men skulle vilja se er andras rastgårdar och få lite insperation. Vi kommer inte bygga med färdiga väggar utan gjuta stolpar och dra nät själva. Ungefär hur hög bör en rastgård vara tycker ni? Denna kommer bli rätt stor så hundarna kan röra sig en del några timmar om vi ska vara borta så dom inte behöver sitta i huset. Berätta lite:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rastgårdar.

Har inga kort på våra gårdar, men du är välkommen förbi och titta om du vill ;)

Vad gäller "löst nät" istället för sektioner så är jag lite fånig. Har två vänner vars hundar klämt av klor och skadat tår pga att de fastnar i nätet - väl spända gunnebo nät.

Så JAG rekommenderar alltid sektioner till dem som skall bygga nytt!

/Swat

Ajdå det låter inte bra:(. Karlen är envis att han vill använda sitt hårda gröna nät som har har mängder av men nu känner jag mig skeptisk. Ser att det annoseras begangnade sektioner på blocket i bland men det är bara mindre yta på dom. Får kolla lite priser och jämnföra:). Planen va att vi skulle använda oss av ett färdigt skjul/garage som har öppningar på båda håll sen stängsla in baksidan i backen och sätta dörrarna i framkanten av garaget så att säga. Då går ena ladugårdsväggen hela ena sidan , bör ju inte bli så dyrt med sektioner då i vilket fall men frågan är om det går att lösa då marken är ojämn och det är lite bergigt. Eller får vi helt enkelt planera om alltihopa, det finns ju gott om plats här men är lite knepigt att bygga då det är garage och byggnader överallt för karlens traktorer som han tvunget måste ha ståendes överallt;)

Även här är det berg i grunden, så vi byggde en "ram" av tryckt virke i botten och fäste sedan sektionerna på dessa. Det innebär att våra gårdar är ca 30 cm + 180 cm höga.

Våra gårdar står mot ett hundhus så det är nät längs tre väggar och sedan är hundhuset "vägg" nummer fyra - med lucka in så hundarna kan gå ut o in som de vill. (Här vill jag slå ett slag för Lyaluckan! Den enda lucka som jag testat genom åren som faktiskt håller dragfritt och är tålig för stora hundars "spring".)

Tänk också på sol och skugga!

Jag anser inte heller att ytan är det viktiga. Hundarna skall ju inte "rasa av sej" i gården utan där skall de kunna vara och få lite frisk luft och slippa ligga inne och "titta i taket".
Håll koll på vad lagen säger om måtten, men du behöver ju inte göra någon "motionsgård" ;)

/Swat

Jag har köpt nät från Bondmorans, gick inte med sektioner då det är bergigt o kuperat.

large-Leon007.jpg

large-Leon008.jpg

Lika stabilt som sektioner.

Jag hittade företaget genom *Länk borttagen av moderatorn*

Min hundgård går som ett L runt huset, med altanen inräknat så är den på ca 100 m2 o utsikt i alla vädersträck, har en hundlucka i dörren så de kan gå in o ut som de vill.

Senast ändrad av en moderator:

Har heller inga bilder, men hemma har vi har rastgårdar av löst nät och har (peppar peppar) aldrig haft problem med tassar som fastnar. Viktigast har varit att gräva ner en rejäl bit av nätet! Den gamla gården utan nedgrävt nät fungerar väldigt bra för BCna, men håller definitivt inte jaktterrierna på plats någon längre stund...

I vintras när snön låg meterdjup så klev Leon helt sonika över altanräcket.

large-Uvberget037.jpg

Min vanlige Houdini kom direkt o ville in igen.

De två seniorena jag hade tidigare hade inga hämningar, de klev helt sonika över altangrinden o landade två meter ner, syns inte så bra på bilden:

large-Uvberget045.jpg

Som tur var har de inte lyckats löra min Houdini det.
:bow:

Allt beror ju på vilken typ av hund man har, gällande nät, tror jag.

Jag har sådant nät som vallhund visar runt mina hundars rastgård (Inte hundgård, utan just för att rastas i mer ordentligt men utan konstant övervakning - typ en enorm hage) och dom kan dels välta det och dels riva ner det om dom vill. Det har dom tyvärr bevisat :p
Men har man hundar som inte klättrar, hoppar mot nätet eller försöker forcera det på andra vis så fungerar det nog galant!

Jag kommer satsa på stabila sektioner när riktiga hundgårdar ska byggas, där man inte behöver oroa sig för eventuell rymning genom att Pansarvagnen välter nätet när man inte är hemma, eller bara gör annat..

Om det är förankrat med stolp tillräckligt tätt så går det inte att riva. har man en hund som gräver/klättrar så kan man åtgärda det genom att dels lägga armeringsjärn i botten, ineder jorden o sedan ha gallren/näten en bit under marken, förankrade i armerings gallrena.

För klättrande hundar så krävs en anording högst upp som lutar innåt så att de inte kan ta sig över.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 790
Övr. Djur Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå...
Svar
14
· Visningar
2 203
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 590
Senast: Enya
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Eurovision 2025
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka