Rastips..:-(

Mynta2

Trådstartare
Efter min hunds tragiska bortgång slår abstinensen till...Hund ska jag ha, men vadå för hund ? Det finns egentligen inga renrasig som faller mig i smaken..men jag vet vad jag vill göra: träna bruks...men hur välja ras ?? Den hund jag hade förut valde mig, jag valde inte henne...så det valet var ju enkelt. Blandras på hög nivå var hon oxå...men nu om jag ska välja en renrasig så är det totalt stilltje i hjärnan. Vad gillar jag ? Vet inte. Shäfer har alltid funnits inom vår familj, så den rasen är jag bekant med..men jag gillar INTE utvecklingen som blivit på Shäferns utseende. Fula kälkbackar kan jag vara utan, Rottisar är väl ok, men ingen AHA upplevelse...så det är nog fel ras. Stallägaren hade en Malle, trevlig ras men den är för aktiv och krävande, inget för mig, Doberman har jag vart i kontakt med mycket, men samma som Rottisar...ingen Aha upplevelse...Golden/Labbe har syrran alltid haft och det vill jag inte ha...Gjorde en hund-ras-test. Den sa: skaffa Chow Chow...Eh, har träffat en sådan i hela mitt liv, den var gullig..men än sen då ? Ska det vara så här svårt att välja ras så ramlar jag väl över en övergiven blandras snart...Ett tag var jag inne på Stor Pudel (fråga mig inte varför)..men sen tänkte jag: kan man träna skydds med en sådan ?? Knappast ! Ehhh, så jag övergav tanken snabbt. Vad ska man ha för ras när man inte är hängiven någon speciell ras ?? Det enda jag vet är att den ska vara medelhög: typ schäfer höjd..inte lägre, samt minimalt med pälsvård och en tik. Bra utgångsläge va ? :confused:
 
Sv: Rastips..:-(

grevinnan här på buke har ju fått underbara blandraser :love: med bruks/vall raser...hade inte jag bestämt mig för min Danske så hade jag og frågat om jag inte fick köpa en av henne.....har sett bilder på dom...flera av dom var svart/vit/grå melerade....
 
Sv: Rastips..:-(

Varför skulle inte stor-pudel gå att träna skydds med? De är tuffa hundar.

Det finns flera hundra rashundar, någon måste passa. Annars måste du ju välja mellan två rashundar i alla fall. En blandras kommer ju någonstans ifrån. :smirk:

Har Du kollat in Beauceronen?
 
Sv: Rastips..:-(

Jo, jag vet att Pudlar är tuffa..men ärligt talat: har du sett nån träna skydds med en storpudel ?? Det har inte jag, och heller aldrig hört talas om. Deras användningsområde ligger antagligen någon annanstans...fast vem vet ?! Men så var det dera med pälsvård...Pudlar ska ju klippas å trimmas.... :smirk:

Min vovve var superblandis..men tyvärr inga raser jag vill ha separat: Menar: vad ska jag med en Jämthund till om jag inte jagar ?? Golden ville jag ju inte ha heller, inte Schäfer heller, knappast stövare och Karelsk Björnhund..Ja, det var min fd hunds raser...Inga man splittar upp om man inte vill jaga tror jag ;) ....Fast Jämtar är fina /trevliga saker...men inte så ofta kennlar vill sälja till icke-jägare :D

En gång tittade jag i en hundbok om alla hundraser som fanns i världen: det fanns en hund jag gillade...från Marocco..Tror den hette Aidi...MEN, boken var gamal och säkert en utdöd ras... :smirk: I vart fall ingen ras jag sett någonstans...fast den kanske hette annat. Såg ut som en byracka :D
 
Sv: Rastips..:-(

En pudel kanske inte är det rätta valet om man inte gillar pälsskötsel... Annars tycker jag det är en trevlig ras.
Beauceronen är också en trevlig ras, men tyvärr har dom en hel del höftledsfel. Själv har jag riesenschnauzer och tycker förstås att det är en superras! Klipper man den ett par gånger om året så är det verkligen minimal pälsskötsel.

Jag måste också försvara schäfern, det finns många uppfödare som inte har några "kälkbackar"! Kolla på svensk bruksschäfers hemsida. (hittar inte adressen just nu)
Det finns också en fjärde belgisk vallhund, leakenois. Den är inte lika aktiv som mallen, men har ändå en stor arbetslust. Utseendet är lite speciellt, men jag tycker den ser tuff ut.
En fågelhund som jag gillar är chesapeake bay retriever. Den är betydligt hårdare än golden/labbe men med rätt fostran/träning en underbar hund.
Åh, det finns så många härliga raser! En "gammal" bruksras är airdaleterriern, som är en otroligt mysig hund! Den behöver förstås trimmas men däremellan är den väldigt lättskött.
Ja jag kan nog fortsätta i evighet...
 
Sv: Rastips..:-(

Vill man hålla på med bruks är det inte lyckat att välja blandras, eftersom man inte får tävla en sån. Hur bra dom än är.
 
Sv: Rastips..:-(

Beauceronen har jag ärligt talat aldrig hört talas om. Ok, det finns Schäfrar som inte är kälkbackar, men mins bardomen när Pappa kom hem med en Schäfer från Statens Hundskola: En stor, tysk schäferhanne..svart med bruna ben hade han. Detta var 1978, och så ser inte Schäfrarna ut nu. Jag lovar dig att på den tiden var dom nog över dm högre än dagens avkommor, samt rak i ryggen och högbenta...Sedan jobbade jag på Hundskolan 1986, och dom Schäfrarna ser inte ut som dagens gör...Sorry, men utvecklingen har gått bakåt anser jag inom denna ras. 1986 hade vi lite färgvariationer också: som svart, gråblandad eller den traditionella gul/svarta färgen..nu finns nästan bara den traditionella färgen....trist tycker jag.

Men jag ska kolla in sidan du tipsade om. Jag är inte sämre än att jag kan bli överbevisad i mina fördomar ;)
 
Sv: Rastips..:-(

Jamen serru, det vet jag ;) ....Men jag kan ju inte bestämma mig vare sig för ras eller område...Men en blandis kan man ju harva runt i lydnads om man så vill till viss nivå...samt göra prov...tänkte på BOK provet då. Är man nöjd med det så passar ju en blandras...Villket det gjorde för mig då....men nu vet jag ju inte vad jag vill. ;)
 
Sv: Rastips..:-(

Hon finns här på buke...det är flat/schäfer/collie och bordercollie i hennes.....
Jag tycker precis som dig ang schäfern...jag har en schäfer/bordercollie...och han är rakryggad och raka ben....jag gillar inte alls dagens renrasschäfrar...f.ö gillar jag brukshundar med lyhördhet
 
Sv: Rastips..:-(

...nu vet jag ju förstås inte om hon sålt alla sina valpar, men enligt ditt sätt att resonera så är vi nog ganska lika du o jag , och jag blev verkligen sugen på hennes valpar....
 
Sv: Rastips..:-(

Ja, det var en hel del vall i dom valparna..Och inte mig emot..MEN: Bordern brukar ju vara känd vallare även på uppblandning...Vet inte om jag skulle orka en som hela tiden vill hålla i hop sin flock..Har träffat en del Border samt uppblandningar av dom..och denna instinkt verkar sitta hårt. Men det är en lättlärd ras...det håller jag med om. Vad hade du ? Dansk Gårdshund eller ???
 
Sv: Rastips..:-(

Jag har en sch/Bc, en sch/collie/bc och en valpis dansk/svensk....har haft flera hundar med bc i och ingen har det varit vall i...det finns absolut inga valltendenser i de två jag har nu heller...så där kan jag inte hålla med dig...å andra sidan är det inte 50/50 i dom heller
 
Sv: Rastips..:-(

Herreguuud..är det någon Russel ?? :D ..Ja..liten men stor..*ha ha*...jag tror katten var större :rofl:
 
Sv: Rastips..:-(

Varför inte en sån här : :rofl:
adb80cc0.jpg


Lite kort om dom
Puli, vall/vakt, väldigt intelligenta, älskar att jobba, massor av päls som synes (fast vi har klippt av pälsen nu för att han ej används till utställning), massa fart och fläkt ute i skogen, lugn i hemmet.

Vet inte vad mer jag skriva, men jag tycker själv det är en bra hund för bruks, =)

-A

p.s hahaha, nudistkatten är med i bakgrunden med :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rastips..:-(

normalt formade OCH stora schäfrar kan nog vara svåra att hitta. men lite mindre, normalformade och med fler färger än den traditionella finns!

vad tycker du om riesen då? det finns holländska vallhundar också, men de är väl ganska lika de belgiska. och briarder som är så fina, men håriga.
 
Sv: Rastips..:-(

Briard! Glad och arbetsvillig, kräver inte alls så mycket pälsvård som de där rastesten vill påskina. Är inte alls så stor som man kan tro.
mellan_tuffa.jpg


Har länge använts som polishund i Europa. Min verkar ha naturlig fallenhet för spår och vi skall prova de andra grenarna vad det lider.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 417
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har en nära bekant som för ett år sedan köpte en berner sennen tik. Hon har alltid gillat rasen och kände att det var läge att kunna...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 167
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 873
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp