Rasval Kromfohrländer??

giowanna

Trådstartare
Hej igen gott folk!

Efter några års längtan efter hund, har min man äntligen gått med på att vi skaffar hund till nästa vår!:D

Vår familj ser ut såhär: Jag och min man båda 30 år, barnen är 4 och 6 år gamla. Vi bor i radhus nära stora grönområden.

Jag kommer ha hunden med mig i mitt jobb var dag, så det blir inte mycket ensamtid. Någon timme på helgen, och när det är för varmt i bilen och vi ska handla mat osv.

Vi hade en dvägpinscher för 5 år sen, men det är inte rasen för oss idag.

Mina önskemål på hund:

Mellanstor ca 40 cm i manken
Kort/slät päls, inte borsta var dag, helst inte trimmas.
Inga märkliga fysiska problem, som för korta ben, för kort nos osv.
Inte för mkt jakt
Va ok med barn och lite stim i hemmet
Kunna slappna av även när vi besöker andra
Kunna köra lättare agility, lydnad
Inte skälla i tid o otid
Ta främlingar ok, varken hoppa på dem eller skälla ut dem

Jag har hittat en ras som tidigare är okänd för mig. Släthårig kromfohrländer
_DSC1194.JPG


Vad tror ni?? Rasen går under klass 9, ska va ganska enkla, men pigga. Ingen jakt, relativt lätt päls. Ok med främlingar. Inga rasbundna sjukdomar.

Rent utseendemässigt är jag en sucker för weimaraner och faraohund, ev basenji. Men de verkar lite mer krävande på olika sätt.

Har ni ngn annan ras som förlsag?? SHOT!;)
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Jag säger staffordshire bullterrier rent spontant. Brukar dock vara väldigt sociala, men hoppa och stimma runt folk är en uppfostringssak med alla sociala raser :)
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

När jag gick valpkurs med vår hund i höstas var det med en sådan hund.

Han verkade vara väldigt trevlig, men var tydligen väldigt reserverad mot främmande och gick alltid undan när de fick besök.

De blev därför väldigt förvånade när han gick fram och hälsade på mig när vi hade en återträff i mars.

En sak som tydligen är ganska vanligt i rasen är en extra tå på bakbenen. Inget som stör eller är farligt, utan det är bara en estetisk sak.


Vår hund stämmer ganska bra in på dina önskemål, mittelspitz. Hon har visserligen lång päls, men den är väldigt lättskött (borsta ca 1 gång varannan vecka), lite med än 30 cm i mankhöjd och kan skälla om det är något hon tycker är konstigt.

Men så tycker man väl alltid att den egna rasen är bäst. Det enda som talade emot när vi tingade var just att de kan vara ganska skälliga, men vi har nog haft tur.
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Jag säger staffordshire bullterrier rent spontant. Brukar dock vara väldigt sociala, men hoppa och stimma runt folk är en uppfostringssak med alla sociala raser :)

De är fina, men skulle aldrig ta en kamphund till en barnfamilj. Jag vet att andra tycker olika, men det är mitt val ;)
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

När jag gick valpkurs med vår hund i höstas var det med en sådan hund.

Han verkade vara väldigt trevlig, men var tydligen väldigt reserverad mot främmande och gick alltid undan när de fick besök.

De blev därför väldigt förvånade när han gick fram och hälsade på mig när vi hade en återträff i mars.

En sak som tydligen är ganska vanligt i rasen är en extra tå på bakbenen. Inget som stör eller är farligt, utan det är bara en estetisk sak.


Vår hund stämmer ganska bra in på dina önskemål, mittelspitz. Hon har visserligen lång päls, men den är väldigt lättskött (borsta ca 1 gång varannan vecka), lite med än 30 cm i mankhöjd och kan skälla om det är något hon tycker är konstigt.

Men så tycker man väl alltid att den egna rasen är bäst. Det enda som talade emot när vi tingade var just att de kan vara ganska skälliga, men vi har nog haft tur.

Min uppfattning om spetsar är att de skäller en hel del, och pälsen är inte alls vad jag letar efter:) Var inne på finsk lapphund ett tag, men tror delvis pälsen blir för mycket, och delvis att de kräver mer i motion än jag kan ge.
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Det var precis det jag trodde innan. Men vår lilla Iza skäller faktiskt inte i närheten av så mycket som jag trodde att hon skulle göra och det har jag fått höra av andra också. Så vi har förmodligen haft tur.

Finsk lapphund har jag inte ens träffat någon, så den kan jag inte säga något om. Men det är inte i närheten av så mycket pälsvård på mittelspitz som jag hade trott, hon har fått en liten tova bakom ena örat en gång när jag inte hade borstat henne på närmare fyra veckor. Vad gäller motion så kan hon lätt ligga inne tre dagar i rad utan att börja tugga på saker och för det mesta går vi inte mer än 30 - 60 min per dag med henne och så får hon busa i trädgården och med katten.
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Dansk/svensk-gårdshund
De ända gången våra skällt är när det kommit folk på gårdsplanen. Men sen när man går ut och hälsar på besökaren så är dem riktiga kelgrisar som bara vill få bli klappade. :D I lägenhet har det aldrig skällt, kanske vid enstaka tillfällen om det varit ovanligt mycket väsen. Varit bra med andra hundar, två av dansk/svenskarna hade vi när jag var mycket yngre (första skaffade vi när jag var 5 år) och det var inga problem. Älskade vovvarna och sov alltid med "min" i sängen. Hon älskade att få ligga i ens famn och undertäcke och mysa. :D
Super lättskött päls. Kan vara med överallt. Lite bundna till familjen, en av dem vi haft var lite reserverad. Men hälsade alltid lugnt och snällt på gäster, men var inte den som första kvarten vill gosa. Men de släppte när hon "spanat" in de nya personerna. Sen skulle det gullas och kelas MASSA om hon fick bestämma.
Lätt tränade (enligt mig)
Passar ypperligt till agility.
Att ha ett varmt täcke på vintern vid längre rundor är nästan ett "måste" vår ena fick vattensvans pga. frös. Men annars har det aldrig någonsin varit något fel på någon av dem. Friska och krya :)

http://www.skk.se/hundraser/dansk-svensk-gardshund/

Kanske lite mindre än du önskat, men dem är otroligt praktiska att ta med sig (alldeles lagom om du frågar mig)
Har dock ingen dansk/svensk nu, men nästa hund bli garanterat det! (fast min nuvarande är bara 5 så det är några år kvar tills det blir en annan vovve)
Haft en del andra raser och blandningar. DS är dock den jag fastnat för.

Och NEJ det är inte alls lika jackrussle i temperamentet. Även om de är lika till utseendet.
 
Senast ändrad:
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Dansk/svensk-gårdshund
De ända gången våra skällt är när det kommit folk på gårdsplanen. Men sen när man går ut och hälsar på besökaren så är dem riktiga kelgrisar som bara vill få bli klappade. :D I lägenhet har det aldrig skällt, kanske vid enstaka tillfällen om det varit ovanligt mycket väsen. Varit bra med andra hundar, två av dansk/svenskarna hade vi när jag var mycket yngre (första skaffade vi när jag var 5 år) och det var inga problem. Älskade vovvarna och sov alltid med "min" i sängen. Hon älskade att få ligga i ens famn och undertäcke och mysa. :D
Super lättskött päls. Kan vara med överallt. Lite bundna till familjen, en av dem vi haft var lite reserverad. Men hälsade alltid lugnt och snällt på gäster, men var inte den som första kvarten vill gosa. Men de släppte när hon "spanat" in de nya personerna. Sen skulle det gullas och kelas MASSA om hon fick bestämma.
Lätt tränade (enligt mig)
Passar ypperligt till agility.
Att ha ett varmt täcke på vintern vid längre rundor är nästan ett "måste" vår ena fick vattensvans pga. frös. Men annars har det aldrig någonsin varit något fel på någon av dem. Friska och krya :)

http://www.skk.se/hundraser/dansk-svensk-gardshund/

Kanske lite mindre än du önskat, men dem är otroligt praktiska att ta med sig (alldeles lagom om du frågar mig)
Har dock ingen dansk/svensk nu, men nästa hund bli garanterat det! (fast min nuvarande är bara 5 så det är några år kvar tills det blir en annan vovve)
Haft en del andra raser och blandningar. DS är dock den jag fastnat för.

Och NEJ det är inte alls lika jackrussle i temperamentet. Även om de är lika till utseendet.

Ja, det är faktiskt inte helt dålig ras, de där DSG!:o :D
Fick upp ögonen för dem idag faktiskt, när jag satt och fönstershoppade hundar på blocket, delvis för inspiration.
De verkar bra, möjligen lite aktiva? Och lite mycket jaktlust? Eller har jag tolkat det fel?

Vi har bara liten trädgård utan gräsmatta, men hunden kommer som sagt vara med mig på jobb hela dagarna, med promenader inplanerade ;) Klarar hunden det? Och vardagslydnad, lite agility ibland?

Hur är dem med maten? Kräsna? Hur är dem i pälsen? Släta som silke eller lite mer släta men sträva? Hur är de när de fäller? Mycket borstande?

Många frågor! Men det ska ju vara en kamrat i många år!
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Tycker inte de är "överdrivet" aktiva. Mina har gärna legat och snarkat med mig i sängen flera dagar i rad om jag varit sjuk. Då har de endast fått komma ut 5 minuters rundor. Men annars brukar längre rundor, lite bus mm varje dag vara "att föredra" annars kan de bli lite otåliga och uttråkade såklart. Tränade kanske 1-2 gånger veckan lydnad lite mer seriöst. Den jag hade senast (då jag började intressera mig mer av att träna hundar än att hänga i stallet) tränade jag "hitta gosedjuret" med eller gick mycket i skog och mark, tränade trix eller kasta boll med. Det verkade räcka för henne. Samt lydnads träningen då.


Jacklust har jag inte direkt märkt av, endast den ena kunde fånga en mus i stallet någon gång per år. Annars är bollar roliga att jaga. Men inte haft någon som stuckit efter kaniner eller liknande när jag haft dem lösa på rundorna.

Mina har ätit det mesta, vissa foder kanske det inte direkt älskat och ätit lite mindre, men så är det nog lite med alla hundar. Aldrig haft problem med att hålla hull på dem iaf! Eller att det blivit för tjocka, dock bara haft tikar (kastrerade hanar ska ju lägga på sig lite lättare ;))

Hmmm, inte sträva som en släthårig tax, utan mer som en dobermann. Mjuka att klappa på! haha

Fäller inte direkt mycket när dem väl fäller, har man svarta kläder på sig och gosar mycket med vovven innan man ska iväg (och inte vill vara täckt med vita hår) så får man ju rolla kläderna, jobbigare än så behöver det inte vara!
 
Senast ändrad:
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Tycker inte de är "överdrivet" aktiva. Mina har gärna legat och snarkat med mig i sängen flera dagar i rad om jag varit sjuk. Då har de endast fått komma ut 5 minuters rundor. Men annars brukar längre rundor, lite bus mm varje dag vara "att föredra" annars kan de bli lite otåliga och uttråkade såklart. Tränade kanske 1-2 gånger veckan lydnad lite mer seriöst. Den jag hade senast (då jag började intressera mig mer av att träna hundar än att hänga i stallet) tränade jag "hitta gosedjuret" med eller gick mycket i skog och mark, tränade trix eller kasta boll med. Det verkade räcka för henne. Samt lydnads träningen då.


Jacklust har jag inte direkt märkt av, endast den ena kunde fånga en mus i stallet någon gång per år. Annars är bollar roliga att jaga. Men inte haft någon som stuckit efter kaniner eller liknande när jag haft dem lösa på rundorna.

Mina har ätit det mesta, vissa foder kanske det inte direkt älskat och ätit lite mindre, men så är det nog lite med alla hundar. Aldrig haft problem med att hålla hull på dem iaf! Eller att det blivit för tjocka, dock bara haft tikar (kastrerade hanar ska ju lägga på sig lite lättare ;))

Hmmm, inte sträva som en släthårig tax, utan mer som en dobermann. Mjuka att klappa på! haha

Fäller inte direkt mycket när dem väl fäller, har man svarta kläder på sig och gosar mycket med vovven innan man ska iväg (och inte vill vara täckt med vita hår) så får man ju rolla kläderna, jobbigare än så behöver det inte vara!

Det låter ju som att det kan passa alldeles utmärkt... Nästan för bra för att vara sant, därför letar jag efter fel *haha*:p

Jag gillar att hitta på trix för hunden i vardagen, typ hämta bollen, och leta efter saker osv. Med hunden hemma kommer jag lätt på saker som kan va bra o kul att kunna!
Min dvärgpinne var dock inte så glad för att bära saker i munnen, så att hämta blöjor till bebisen var inte så kul ;)

Har du nån bra kennel att rekommendera? Jag vill ha en lite mer rejäl hane. Älskar den där bruna färgen.
3662738415.jpg
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Har tyvärr ingen att rekommendera, första hundarna köpte vi ju för 15-16 år sedan. Den kenneln drivs inte längre (ägarna var i "pensionsålder" så de har väl lagt ned i takt med att orken minskat)

Där vi köpte den senaste skulle jag inte rekommendera till någon, det låg i Helsingborgs området. Oseriös uppfödare (kom fram att hon ljög om stam mm. korsade halvsyskon med varandra bla.)
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Vad olika det är, jag hade nog hellre tagit en staffe än dv.schnauzer så här i efterhand. Trots vi är en barnfamilj, är inte helt säker ens på om staffen räknas till kamphund:p
Men de är mysiga:love:
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Har tyvärr ingen att rekommendera, första hundarna köpte vi ju för 15-16 år sedan. Den kenneln drivs inte längre (ägarna var i "pensionsålder" så de har väl lagt ned i takt med att orken minskat)

Där vi köpte den senaste skulle jag inte rekommendera till någon, det låg i Helsingborgs området. Oseriös uppfödare (kom fram att hon ljög om stam mm. korsade halvsyskon med varandra bla.)

Ajdå, men också bra att veta vem man ska hålla sig från! :nailbiting:

Alltid lika svårt med val av kennel... Har ju hittat en jättebra med kromisen, så valet kanske faller på det?! Har dålig erfarenhet av oseriös kennel innan...:yuck:
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Jag har inte träffat så många dsg, bara tre stycken tror jag. En av dem är en trevlig hund. De andra två är olidligt jobbiga. Den ene av de jobbiga är helt klart understimulerad så där man man ju skylla på det, men den andra lever som en dsg är menad att leva. Tom min jrt-blandis tröttnade på hennes ... energi. Det kanske är avarter, men jag tror man får vara rätt noga med att kolla hur föräldradjuren är om man ska ha en dsg.
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Att tänka på är ju att dansk/svensk gårdshund är en väldigt heterogen, dvs individerna inom rasen kan skilja sig väldigt, väldigt mycket åt. Både till utseende och mentalitet. Det finns tyvärr en del oseriösa uppfödare numera eftersom rasen på så kort tid blivit så populär. Det du ska leta efter är en kennel som använder mentalt stabila hundar i sin avel samt gör väsentliga hälsundersökningar såsom höftledsröntgen, också gärna ögonlysning och patella. Kika in på rasklubbens hemsida, där finn en hel del matnyttig info:

http://www.gardshund.com
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Jag kan rekommendera mitt uppfödare som fött upp rasen sen 1974 , Rippåsens kennel

Dsg är en helt underbar ras som är med på det mesta

min grabb är maxad o 40 cm i manken

turboh.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 758
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 432
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hej, jag är ny här så jag vet inte riktigt hur detta funkar. Jag får prova mig fram!:) Jag heter Jennifer och hundar har alltid varit...
2
Svar
28
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp