Rasval Kromfohrländer??

Sv: Rasval Kromfohrländer??

Att tänka på är ju att dansk/svensk gårdshund är en väldigt heterogen, dvs individerna inom rasen kan skilja sig väldigt, väldigt mycket åt. Både till utseende och mentalitet. Det finns tyvärr en del oseriösa uppfödare numera eftersom rasen på så kort tid blivit så populär. Det du ska leta efter är en kennel som använder mentalt stabila hundar i sin avel samt gör väsentliga hälsundersökningar såsom höftledsröntgen, också gärna ögonlysning och patella. Kika in på rasklubbens hemsida, där finn en hel del matnyttig info:

http://www.gardshund.com

Ja, alltså, man måste ju ut o träffa dem! Föräldrar, avkommor osv. Jag har nyss hittat en kennel, som verkar ok, men sen läste jag att dem föder upp genom egna avkommor, och det måste bli hög inavelsprocent??

Sen säljer dem oreggade renrasiga hundar... Man funderar ju lite! Alltså inte reggade i skk. De har ett företag, men det står under hästavel...

För många konstigheter? Eller? Jag vill ju kunna ställa ut också!
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Kromfohrländer var länge en av raserna på min lista, gick bort för att jag ville ha en lite större hund. De är väldigt fina, och det här med att de är förarbundna och stannar hemma på gården är ett väldigt plus när vi bor som vi gör. Du gillar den släthåriga, då bör du vara medveten om att den varianten inte alls är vanlig, de flesta är strävhåriga. Men när det gäller temperamentet kan de vara reserverade, det är inte ovanligt med olika problem relaterade till vakt och dominans och de är inte så lätta nybörjarhundar. Med tanke på att du har barn som kommer vara med i hundens liv men ännu är ganska små skulle jag faktiskt rekommendera en annan ras. Kan en cavalier king charles vara något för er? Som alltid slår jag också ett slag för löwchen som är en underbar sällskapshund. Gillar man inte att kamma kan man klippa ned den.
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Ja, alltså, man måste ju ut o träffa dem! Föräldrar, avkommor osv. Jag har nyss hittat en kennel, som verkar ok, men sen läste jag att dem föder upp genom egna avkommor, och det måste bli hög inavelsprocent??

Sen säljer dem oreggade renrasiga hundar... Man funderar ju lite! Alltså inte reggade i skk. De har ett företag, men det står under hästavel...

För många konstigheter? Eller? Jag vill ju kunna ställa ut också!

Definitvt för mycket konstigheter. Finns säkert en anledning till att de inte reggar i SKK, och det är säkert inte för att de är väldigt seriösa...
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Kromfohrländer var länge en av raserna på min lista, gick bort för att jag ville ha en lite större hund. De är väldigt fina, och det här med att de är förarbundna och stannar hemma på gården är ett väldigt plus när vi bor som vi gör. Du gillar den släthåriga, då bör du vara medveten om att den varianten inte alls är vanlig, de flesta är strävhåriga. Men när det gäller temperamentet kan de vara reserverade, det är inte ovanligt med olika problem relaterade till vakt och dominans och de är inte så lätta nybörjarhundar. Med tanke på att du har barn som kommer vara med i hundens liv men ännu är ganska små skulle jag faktiskt rekommendera en annan ras. Kan en cavalier king charles vara något för er? Som alltid slår jag också ett slag för löwchen som är en underbar sällskapshund. Gillar man inte att kamma kan man klippa ned den.

Jag har redan hittat e kennel i Norge som har släthåriga varianten, dessutom jättetrevlig kvinna som driver kenneln! :)
Jag har haft dvärgpinscher innan, och den hanterade jag utan problem, den ska ju inte heller va en bra förstahund, sägs det, men vi hade mest olika åsikter om hur mycket man får skälla :D

Jag vill inte ha en större rad, och mina barn ska lära sig att ge f*n i hunden! Låter grymt kanske, men de ska ju dresseras lika mkt som hunden!:sneaky:
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Nej, välj inte en kennel som inte är registrerad i SKK, de flesta av de gårdshundar som säljs oregistrerat är inte ens renrasiga. Dessutom är oregistrerade uppfödare ofta bara ute efter pengarna och struntar i att göra alla nödvändiga hälsokontroller. Hos SKK-registrerade uppfödare kan man kolla upp hälsostatus, inavelsstatus m.m. på hunddata och avelsdata.
 
Sv: Rasval Kromfohrländer??

Nej, välj inte en kennel som inte är registrerad i SKK, de flesta av de gårdshundar som säljs oregistrerat är inte ens renrasiga. Dessutom är oregistrerade uppfödare ofta bara ute efter pengarna och struntar i att göra alla nödvändiga hälsokontroller. Hos SKK-registrerade uppfödare kan man kolla upp hälsostatus, inavelsstatus m.m. på hunddata och avelsdata.

Precis, det är ju det. Man kan inte kolla nånting utan stam...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 758
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 432
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hej, jag är ny här så jag vet inte riktigt hur detta funkar. Jag får prova mig fram!:) Jag heter Jennifer och hundar har alltid varit...
2
Svar
28
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp