Bukefalos 28 år!

Rasval till mamsen...

Halvt on/off topic men jag träffade förra våren två stycken tvåfärgade pudlar. Oh så underbara i utseendet! Minns dock inte om de var av godkända som färg, men har för mig ägaren sa att de blev vanligare.
 
@Sörlatungu Tollaren klassas nog som en ganska frisk ras, men jag vet att dom dras med en del autoimmuna sjukdomar i rasen. En kompis hund fick så kallad Tollarsjuka vilket är en typ av reumatisk sjukdom. Fruktansvärt och hunden avlivades ung. Det är värt att höra sig för med uppfödare om något sådant finns i linjerna! Mentalt tycker jag att dom börjar bli bättre. Man bör satsa på en hund från kennel som värnar om jaktliga egenskaper. Detsamma gäller både flatten, även om man inte måste köpa en "värstingavlad".

(Jag är personligen emot retrieveruppfödare som avlar på någonting annat än jaktliga egenskaper och meriter, men sanningen är att det är en sorgligt liten den av flattarna som föds upp med enbart syfte att bli jakthundar. Den största majoriteten föds upp för att dom är fina (Köp INTE från en sådan kennel!) eller för att dom är "trevliga allroundhundar". Det avlas på utställning- och viltspårsmeriter helt utan relevans för rasens utveckling. Men "tyvärr" är dom ofta trevliga familjehundar.)
 
@squarepants
Har läst om de autoimmuna sjukdomarna och det är väl det som gör mig lite nervös. Flera av dem handlar ju om smärta i kroppen och jag har alldeles för lite koll än så länge om uppfödare etc. Ska kika vidare och se om jag blir något klokare!
 
Halvt on/off topic men jag träffade förra våren två stycken tvåfärgade pudlar. Oh så underbara i utseendet! Minns dock inte om de var av godkända som färg, men har för mig ägaren sa att de blev vanligare.
Nej, de är inte godkända, det vet jag helt säkert, men jag TROR att de jobbar för det i Tyskland men Frankrike som är rasens hemland säger nej.
Men de är ruskigt söta och vill man inte ställa ut så...
 
Kolla noga den mentala statusen på Tollare innan köp. Har tyvärr träffat på flera riktiga nervvrak.
Pumi kanske kunde passa?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 079
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 469
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 735
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 872
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp