Reagerar vid bakknäna

Vad jobbigt att du inte får rida. Jag fick rida redan dagen efter. Första veckan enbart skritt, uppsuttet, 30-45 min. Andra veckan skritt och trav 45 min och sista veckan skulle jag rida som normalt. Dvs alla gångarter, upp mot 1,5 h. Hon fick även gå i hage som vanligt med stå på Box på natten (lösdrift annars) men pga lera i hagen och risk för att halka eller spänna sig så stod hon i liten hage som var uppgrusad. Vad olika rehaben kan vara.. ? Detta är en av Sthlm främsta veterinärer och Husaby är ju också väldigt duktiga vad man hört!
 
Skadorna på våra kan ju skiljas åt lite, även fast det verkar vara i stort sett samma? Men varje fall är väl unikt. Sen bedömer veterinärer olika också :). Nirre har troligen haft detta en längre tid också enligt vet, frågade aldrig hur långt tid hon menade då.
Jag tar hellre lugnt fram och ökar det succesivt. Jag menar inte att de tre veckorna är jobbigt att få vänta med att rida (även fast jag saknar att rida henne) utan snarare att det är jobbigt på att vänta på återbesöket hur det ser ut och vad veterinären och jag bestämmer oss för att göra.

Hästar att rida har jag i vilket fall. Har en bekant som har en jättefin och trevlig appaloosa jag får låna, bl a. Men jag saknar att rida Nirre. Vi hör ju ihop :love:

@Elisha
 
@*tove* Håller tummarna för att det går bra! Haflingerhästarna är ju rätt tuffa, så det är nog goda chanser att det ordnar sig, tror jag! Min lyckades ju repa sig från dubbelsidig hasledsinflammation, med röntgenförändring i den ena. Hon hade även sekundära kotledsinflammationer på båda fram, så hon var nog i princip halt på alla fyra...

Håller tummarna för att det går bra för er :) ! !!
 
Nu närmar sig tiden för återbesök sakta men säkert... Förut ville jag att tiden till återbesöket skulle gå fort så jag vet lite hur det blir, nu börjar varje dag som det närmar sig ge mig mer och mer ångest...

Har fått journalutskriften då det står bl a:

Böjprov
VB has-knä 1 falang 0
HB has knä 1 falang 1
VF carpus 0 falang M
HF carpus 1/2 falang M
Korsböjning BB 1/2

(Vad betyder falang?)

Knä BB: Kraftiga ledrandspålagringar.

Radiologisk diagnos: Osteoartros med kraftig synovit knäleder.

Avvaktande prognos. Provar behandla och se hur hästen svarar på det.


I alla fall. Har ju hunnit tänka en del hel, och läst om andras pålagringar bakknän. Vet ju att även om den här pågående inflammationen kan hävas så kommer det ju antagligen komma en dag då det inte kommer fungera längre. Vill inte åka fram och tillbaka till klinik regelbundet och vill inte känna mig orolig jämt över att hästen har ont när/om man kommer så långt att hon sätts igång igen.
Jag tror inte min ponny kommer att trivas med att enbart skrota i hagen och jag har varken stallplats, tid eller råd till två hästar (om jag skulle skaffa en till ordentligt ridbar). Att avla på henne känns inte som ett alternativ. Ja, jag känner mig inte så hoppfull. Men vi får se hur det ser ut på återbesöket och vad veterinären säger.
Ironisk nog har en kompis/bekant till mig nyss fått åka in till klinik med sitt sto också. Samma ras, född samma år och har samma åkomma, dock mycket kraftigare och denne blev utdömd direkt. Hon valde att ta med hästen hem och kollar nu upp avlivningsalternativ.
Enligt henne skulle hon få vänta upp till tre veckor på beslut från veterinärbolaget om de ersätter livförsäkringen. Glömde dock fråga vilket försäkringsbolag. Men ska det alltid ta så lång tid? Jag hade tänkt mig att om det ser dåligt ut för min, och jag och veterinär kommer överens om att avlivning är det rätta, så kan veterinären kontakta försäkringsbolaget/försäkringsbolagets veterinär och få beslut direkt så jag kan ta bort henne på kliniken direkt och få allt det jobbiga avklarat direkt, även om det kommer att bli tufft.
Min kompis har även sagt att ta bort på kliniken kosta ca tio tusen, lite kraftigare än jag räknar med. I alla fall om veterinärbolaget skulle neka livförsäkringen, hade gärna velat att den skulle täcka avlivningskostnaderna åtminstone.

Nån som har råd, erfarenheter? Här är det lite tungt :cry:

@Elisha Var eran häst pålagringar bedömda som lindriga? Vad jag har sett när jag googlat runt så verkar din vara den enda som verkar fungera bra trots sina pålagringar
 
Nu närmar sig tiden för återbesök sakta men säkert... Förut ville jag att tiden till återbesöket skulle gå fort så jag vet lite hur det blir, nu börjar varje dag som det närmar sig ge mig mer och mer ångest...

Har fått journalutskriften då det står bl a:

Böjprov
VB has-knä 1 falang 0
HB has knä 1 falang 1
VF carpus 0 falang M
HF carpus 1/2 falang M
Korsböjning BB 1/2

(Vad betyder falang?)

Knä BB: Kraftiga ledrandspålagringar.

Radiologisk diagnos: Osteoartros med kraftig synovit knäleder.

Avvaktande prognos. Provar behandla och se hur hästen svarar på det.


I alla fall. Har ju hunnit tänka en del hel, och läst om andras pålagringar bakknän. Vet ju att även om den här pågående inflammationen kan hävas så kommer det ju antagligen komma en dag då det inte kommer fungera längre. Vill inte åka fram och tillbaka till klinik regelbundet och vill inte känna mig orolig jämt över att hästen har ont när/om man kommer så långt att hon sätts igång igen.
Jag tror inte min ponny kommer att trivas med att enbart skrota i hagen och jag har varken stallplats, tid eller råd till två hästar (om jag skulle skaffa en till ordentligt ridbar). Att avla på henne känns inte som ett alternativ. Ja, jag känner mig inte så hoppfull. Men vi får se hur det ser ut på återbesöket och vad veterinären säger.
Ironisk nog har en kompis/bekant till mig nyss fått åka in till klinik med sitt sto också. Samma ras, född samma år och har samma åkomma, dock mycket kraftigare och denne blev utdömd direkt. Hon valde att ta med hästen hem och kollar nu upp avlivningsalternativ.
Enligt henne skulle hon få vänta upp till tre veckor på beslut från veterinärbolaget om de ersätter livförsäkringen. Glömde dock fråga vilket försäkringsbolag. Men ska det alltid ta så lång tid? Jag hade tänkt mig att om det ser dåligt ut för min, och jag och veterinär kommer överens om att avlivning är det rätta, så kan veterinären kontakta försäkringsbolaget/försäkringsbolagets veterinär och få beslut direkt så jag kan ta bort henne på kliniken direkt och få allt det jobbiga avklarat direkt, även om det kommer att bli tufft.
Min kompis har även sagt att ta bort på kliniken kosta ca tio tusen, lite kraftigare än jag räknar med. I alla fall om veterinärbolaget skulle neka livförsäkringen, hade gärna velat att den skulle täcka avlivningskostnaderna åtminstone.

Nån som har råd, erfarenheter? Här är det lite tungt :cry:

@Elisha Var eran häst pålagringar bedömda som lindriga? Vad jag har sett när jag googlat runt så verkar din vara den enda som verkar fungera bra trots sina pålagringar


Varför räknar du med att hon inte svarat på behandlingen? Ingen aning om vad falang betyder men min var betydligt mer halt än din. 3 gradigt halt bb efter böjprov och typ 1 grad på rakt spår. Vet. Sa inget om hur kraftiga de var men så pass att även jag såg förändringar på plåtarna. Vet. Sa även att vi kommer behöva spruta kortison var 6e månad och lät inte jättepositiv till ett bra liv som ridhäst. Detta är 1,5-2 år sen och vi har inte behövt något kortison alls och sista böjprovet vi gjorde var hon helt ren på. :)
 
@Elisha

Det räknar jag inte med. Jag tänker att även om hon svarar bra på behandlingen nu (men känner mig skeptisk) så kommer det ju komma en dag då det kommer mer inflammationer och det inte kommer att fungera längre. Pålagringarna/artrosen finns ju alltid där.
Vet inte, men jag försöker väl förbereda mig och tänka ut det värsta scenariot för att skydda mig. Tänker jag ut det värsta så kan det bara bli bättre.
Förväntar jag mig att det ska se bra ut och att vi kan börja rida "som vanligt" igen så kan ju allt det krossas så lätt.
Jag tänker såklart inte ta bort henne om det ser bättre ut, och veterinären tycker att vi ska köra. Men jag vill förbereda mig ifall det blir så. Kanske går jag händelserna i förväg lite.
Mitt drömscenario är att hon ska bli bättre, vi kommer igång och kan rida i stort sett som vanligt. Men skillnaden att hon blir lite piggare i dressyren där vi hade det svårt med framåtbjudning och galoppen.
Men som sagt, jag är även orolig för att om det skulle fungera och hon är lite halvslö nån dag eller nått annat att jag skulle oroa mig och fundera om hon har ont. Att det skulle hämna oss och göra att jag inte vågar göra vad vi egentligen skulle klara, av rädsla att det ska göra ont för henne. Hon har ju trots allt varit så himla snäll och ställt upp för mig tidigare, även fast hon troligtvis haft väldigt ont. Jag vill inte att det ska hända igen.
Å andra sidan när jag läst om knäproblem så har jag läst att många känner otrolig skillnad när det blivit bättre för hästen. Så nästa gång kanske jag lättare kommer känna att nånting är fel och vara mer uppmärksam


Vad härligt att höra att det går bra för din och jag är jättetacksam för att du tar dig tid att svara på mina flummiga funderingar! :)
 
Falang är kota och nedåt (tre falanger/ben: kotben, kronben och hovben). Agria skriver såhär: falanger är hästens motsvarighet till vår fingrar. Omräknat till häst, är det kotben, kronben och hovben, det vill säga hästens ben från kotleden och neråt.

Jag hade också varit högst realistisk i mitt tänkande. Den behandling ni har gjort nu, utvisar hur mottaglig hästen är för just behandling. Blir det bättre öht? Hur länge kvarstår förbättringen? Om den inte blir bättre öht och har så stora förändringar hade jag låtit den somna in.

Om den blir bättre men det bara håller en månad, är det samma sak för mig. Hästen får vandra vidare. Blir den bra efter en behandling och det går att bruka hästen i en omfattning som jag tycker känns OK, skitbra. När problemen dyker upp igen, får vi ta nytt beslut då.

Rent krasst har jag dock varit med för länge för att ens behandla första gången om jag håller med veterinären i den diagnos som står i ovanstående journal. Det är dock en personlig inställning.

Jag går heller inte på vad försäkringsbolaget säger vad gäller utdömning, utan helt efter eget huvud om jag känner att det är försvarbart att hålla hästen liv och vad jag tror om fortsättningen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 849
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp