Reagerar vid bakknäna

*tove*

Trådstartare
Hej! Det här blev ju lite långt och flummit, men jag hoppas nån orkar läsa :).

Jag har ett 15-årigt Haflingersto som används mest till skogsmulle ridning, ett pass på banan då och då och rider dressyr för tränare 1gång i veckan.

Den senaste tiden har hon börjat bli irriterad när man borstar vid bakdelen (ca 2mån kanske). Hon har lyft på benet och "hotsparkat". Har då känt över henne lite och trodde först det var att hon reagerade runt juvret och tänkt att det varit i närheten av brunst och det var därför hon varit irriterad. Har inte varit varje dag, men då och då. Har inte märkt att hon varit mer irriterad dagen efter ett tuffare pass. Och oftast har hon inte varit lika känslig när jag borstat av henne efter ett pass.
De senaste dagarna har jag dock kommit fram till att det är knät hon reagerar på när man kom åt, båda sidor. Har klämt till lite där för att se hur hon reagerat och hon har blivit märkbart irriterat och börjat kicka.

För övrigt verkar hon må bra och hon haltar inte. Dock har vi stort problem med framåtbjudning när vi rider på banan, har haft länge. Har blivit bättre nu när vi rider för tränare. Hon kan vara väldigt seg i början av passet, men blir mer framåt ju längre passet pågår och hon börjar bli lösgjord.
Vi har även ibland problem med att få rätt galopp. Oftast är det höger hon har svårast för, och jag tycker att det är vänster knä hon reagerat mest av, men det kan även vara mitt fel att vi har svårt att få rätt galopp, då jag är lite sned i kroppen.

Vid uteritter är hon pigg och framåt som oftast.

Har tänkt att segheten på banan varit att hon tyckt att det varit tråkigt och lite bekväm av sig. Men nu när hon börjat reagera så vid knäna tänker jag om det har något samband och att hon faktiskt har ont.

Har bokat tid på Husaby nästa onsdag. Tänkte mest kolla om bukes amatörveterinärer har någon teori om vad det kan vara. Själv har jag jättedålig kunskap om skador hos häst, och varit förskonad från veterinärbesök de 3,5år jag varit hästägare. Googlat runt lite om bakknän och får ju inte fram så jättepositiva saker. Ser framför mig hur jag åker iväg med hästen, blir ruinerad av besöket och får hästen utdömt på köper och får åka hem utan häst. Usch. Är orolig över min lilla pålle.
 
Tycker det är relativt klassiska symptom på problem med bakknän, bra att du åker in och gör en utredning. Det är sällan någon som försvinner av sej självt. Sen så är det bara att börja luska ut varför problemen startade från första början.
 
Hej! Det här blev ju lite långt och flummit, men jag hoppas nån orkar läsa :).

Jag har ett 15-årigt Haflingersto som används mest till skogsmulle ridning, ett pass på banan då och då och rider dressyr för tränare 1gång i veckan.

Den senaste tiden har hon börjat bli irriterad när man borstar vid bakdelen (ca 2mån kanske). Hon har lyft på benet och "hotsparkat". Har då känt över henne lite och trodde först det var att hon reagerade runt juvret och tänkt att det varit i närheten av brunst och det var därför hon varit irriterad. Har inte varit varje dag, men då och då. Har inte märkt att hon varit mer irriterad dagen efter ett tuffare pass. Och oftast har hon inte varit lika känslig när jag borstat av henne efter ett pass.
De senaste dagarna har jag dock kommit fram till att det är knät hon reagerar på när man kom åt, båda sidor. Har klämt till lite där för att se hur hon reagerat och hon har blivit märkbart irriterat och börjat kicka.

För övrigt verkar hon må bra och hon haltar inte. Dock har vi stort problem med framåtbjudning när vi rider på banan, har haft länge. Har blivit bättre nu när vi rider för tränare. Hon kan vara väldigt seg i början av passet, men blir mer framåt ju längre passet pågår och hon börjar bli lösgjord.
Vi har även ibland problem med att få rätt galopp. Oftast är det höger hon har svårast för, och jag tycker att det är vänster knä hon reagerat mest av, men det kan även vara mitt fel att vi har svårt att få rätt galopp, då jag är lite sned i kroppen.

Vid uteritter är hon pigg och framåt som oftast.

Har tänkt att segheten på banan varit att hon tyckt att det varit tråkigt och lite bekväm av sig. Men nu när hon börjat reagera så vid knäna tänker jag om det har något samband och att hon faktiskt har ont.

Har bokat tid på Husaby nästa onsdag. Tänkte mest kolla om bukes amatörveterinärer har någon teori om vad det kan vara. Själv har jag jättedålig kunskap om skador hos häst, och varit förskonad från veterinärbesök de 3,5år jag varit hästägare. Googlat runt lite om bakknän och får ju inte fram så jättepositiva saker. Ser framför mig hur jag åker iväg med hästen, blir ruinerad av besöket och får hästen utdömt på köper och får åka hem utan häst. Usch. Är orolig över min lilla pålle.

Låter som min pålle som har pålagringar i både bakknän, minus att hon aldrig reagerat vid beröring som din. Bakknän kan vara väldigt svårt att se hälta på. Min var aldrig halt för blotta ögat utan de kom fram av andra orsaker. Så begär röntgen oavsett vad böjprov visar!
 
Tyvärr var det precis så med vår ponny också. Jag tog honom ett par gånger till klinik men eftersom han inte var halt och de hade svårt att få böjprovsreaktioner skickades han hem ett par varv med förklaringen "oengagemang" och "attityd". När han sedan blev stående några veckor pga en annan skada tappade han lite muskelmassa och då plötsligt blev han ojämn. Röntgen och UL bekräftade då vad vi misstänkt hela tiden, förändringar i brosket. Stå på dig och be om röntgen och ultraljud. Jag har förstått att bakknän kan vara svåra att diagnostisera utan detta.
 
Tack för svar.

@Elisha @Jaclia
Kunde era hästar trots sina problem springa omkring och busa i hagen varje dag? Och gå klockrent vissa ridpass?

Vad jag har läst så verkar Husaby vara en väldigt bra klinik, så de ska nog kunna hjälpa oss på bästa sätt. Synd bara att det är påsken nu så jag får vänta ända tills på onsdag. Lång tid att gå att grubbla.

Min häst är väldigt flockbunden så om vi hittar något och det blir lång vila i rasthage eller box så kommer det inte bli roligt. Och sysselsätta en häst som är så himla lättfödd som min blir inte lätt.... Åh, grubbel grubbel.
 
Tack för svar.

@Elisha @Jaclia
Kunde era hästar trots sina problem springa omkring och busa i hagen varje dag? Och gå klockrent vissa ridpass?

Vad jag har läst så verkar Husaby vara en väldigt bra klinik, så de ska nog kunna hjälpa oss på bästa sätt. Synd bara att det är påsken nu så jag får vänta ända tills på onsdag. Lång tid att gå att grubbla.

Min häst är väldigt flockbunden så om vi hittar något och det blir lång vila i rasthage eller box så kommer det inte bli roligt. Och sysselsätta en häst som är så himla lättfödd som min blir inte lätt.... Åh, grubbel grubbel.

Ja, min reds dressyr flera ggr i veckan, hoppade, rejäla konditionspass etc. Det vi märkte var ena knät som var svullet och min et rekommenderade att ev kolla upp de vilket vi gjorde. Hon hade inte heller minsta problem med samling etc som många knäproblem hästar annars har. Krävdes dock bara en omgång kortison, inget smärtstillande etc och lugn ridning 3v till åb där hon var helt bra (eler så bra en artros häst kan bli). Och efter igångsättning efter de har hon varit helt bra tills nu, rider som innan ungefär (1,5 år sen). Men haft många år innan uppkomst.
 
Ja, min reds dressyr flera ggr i veckan, hoppade, rejäla konditionspass etc. Det vi märkte var ena knät som var svullet och min et rekommenderade att ev kolla upp de vilket vi gjorde. Hon hade inte heller minsta problem med samling etc som många knäproblem hästar annars har. Krävdes dock bara en omgång kortison, inget smärtstillande etc och lugn ridning 3v till åb där hon var helt bra (eler så bra en artros häst kan bli). Och efter igångsättning efter de har hon varit helt bra tills nu, rider som innan ungefär (1,5 år sen). Men haft många år innan uppkomst.
Ja, min reds dressyr flera ggr i veckan, hoppade, rejäla konditionspass etc. Det vi märkte var ena knät som var svullet och min et rekommenderade att ev kolla upp de vilket vi gjorde. Hon hade inte heller minsta problem med samling etc som många knäproblem hästar annars har. Krävdes dock bara en omgång kortison, inget smärtstillande etc och lugn ridning 3v till åb där hon var helt bra (eler så bra en artros häst kan bli). Och efter igångsättning efter de har hon varit helt bra tills nu, rider som innan ungefär (1,5 år sen). Men haft många år innan uppkomst.

Vad skönt att läsa att det verkar gå bra för din häst nu ändå. Då kanske det inte behöver betyda slutet för mig och min ponny heller. Jag hoppas verkligen det ska bli bra!
 
Jag har emellanåt problem med bakknäna på min ponny som är 21 år. I hennes fall är det sekundärt till lite förändringar i haserna. Hon har aldrig varit halt eller reagerat på beröring och rör sig gärna. Vi märker mer att hon inte tar ut steget lika bra och/eller blir lite struttig i galoppen. Om problemen inte gått för långt behöver det inte vara så svårt att få dem bra. Så hoppas det är så och att vet också kollar om det finns något 'grundproblem' som @Grazing är inne på.
 
Det behöver verkligen inte vara pålagringar, det kan vara enkla inflammationer pga överansträngning. Min ena häst fick infl i ena knät pga instabila leder vilket gjorde att leden belastades snett. Överrörlig häst. Löste sig med rätt träning.
Kan också bli av övervikt, dåliga underlag tex djupa och leriga hagar osv.
Jag tror inte du behöver oroa sig för att bli ruinerad, tips kan vara att höra om ni kan göra UL på knäna. Jag har varit med om att UL visat på inflammation(liten) men ingen direkt reaktion på böjprov. Hältor i bak är lite svåra...
Lycka till!
 
Pålagringar båda bak, inflammation i ledkapsel. Hon har blivit sprutad med kortison. Ska nu stå i mindre hage, ca 20*20m och skrittas för hand 20-30 min 6ggr v. Återbesök och ev ombehandling om tre veckor. Har det inte blivit bättre då så får vi ta ställning till det då. Men veterinären var hoppfull. Vi får se och hålla tummarna.
 
Tråkigt att det var pålagringar, men skönt att veterinären tycker att det är en god prognos, då håller vi tummarna!
 
Pålagringar båda bak, inflammation i ledkapsel. Hon har blivit sprutad med kortison. Ska nu stå i mindre hage, ca 20*20m och skrittas för hand 20-30 min 6ggr v. Återbesök och ev ombehandling om tre veckor. Har det inte blivit bättre då så får vi ta ställning till det då. Men veterinären var hoppfull. Vi får se och hålla tummarna.

Vad tråkigt..hur pass halt var han vid böjprov, longering resp löpgång?
 
@Elisha
Jaa. Minns det lite luddigt nu, men hon visade ingen hälta innan böjprov men var kort i steget bak. Reagarade inte så mycket när hon böjde nedre delen av benet men desto mer högre upp. Visade mest hälta från höger bak. Vilken grad nämnde inte vet.

@HotrodKitten
Tack, hoppas jag med! Jag tror det ska gå bra med sjukhagen. Hon fick ju ha ganska så stort ändå för att vara sjukhage och inte bara en liten ruta. Och vi gjorde den så den ligger angränsad till två andra hagar med hästar i som hon får se, så det går nog bra. Hoppas jag i alla fall. Får hoppas hon inte blir alltför uttråkad.
Idag när vi kom hem fick hon stå på box resten av dagen men hon tog det bättre än vad jag trodde. Med lite halm att pilla i gick det bra. Några gnäggningar då och då men ingen sprängd boxdörr ;).


Veterinären hade inte förut stött på det symtomet som Nirre visade när hon reagerade vid knäna. Jag är väldigt glad att hon gjorde det så jag insåg att nått var fel. Är dock ledsen för att jag inte kollat upp tidigare och insett att hon inte var uttråkad och lat, utan faktiskt har haft ont :cry:.

Dagens ros går till sambon :love:. Han är ointresserad av hästar, men förstår vad Nirre betyder för mig så han har ställt upp massor. Tagit ledigt från jobbet, kört transport och hjälpt mig med lastning och allt runt omkring. Lång väntan. Och när vi kom hem så fick vi fixa iordning sjukhage också så det var ju lite pyssel.
Lite sött var det på kliniken då vi skulle longera, bad sambon hämta tränset och han kom springade med någon annans grimma :D
 
@*tove* vad snällt av din sambo! Och jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, du har ju gjort så himla mycket för den hästen och hon har ju inte varit lätt direkt alla gånger. Det är inte lätt att veta när det är smärta och när det är motvilja från en sån häst. Och du kollade ju upp det! :)
 
Usch, hur ska man orka vänta minst 3veckor med alla tankar i huvudet fram och tillbaka?

Damen verkar inte alltför ledsen för sin hage, men tycker inte den är världens roligaste direkt.
20150409_073815_zpsjyle97jh.jpg

Våra promenader verkar vara dagens höjdpunkt (förutom måltiderna ;))
20150409_091423_zpsy3f0vjg3.jpg

20150409_091425_zpssddovvui.jpg
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 470
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 888
Senast: Roheryn
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 994
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp