Sv: Reaktion vid massage - ni massörer se hit!
Eftersom han är "defekt" så gör han ju som du säger-kompenserar. Detta får du ju med rätt träning hjälpa honom att bära sig rätt ändå (För honom rätt alltså) och göra honom stark så att han inte sliter på sig i onödan.
Mm, och det är ju det jag iaf tycker jag gör (och verkar fungera). Han rids på skogsmullenivå, för vi (vi = jag & equiatrikern) konstaterade att hagvila var ingen bra lösning för honom. Utan han mår bättre av att ut och lufta sig med matte på ryggen och då iaf en halvtimme - fyrtio minuter ett par - tre gånger i veckan 'tvingas' gå ordentligt (ordentligt i meningen rakt) i skritt och trav. Skulle kunna göras via tömkörning också men matte är tyvärr INTE speciellt bra på tömkörning som annat än ett sätt att ge sig ut i omgivningen och miljöträna. Och i skritt och trav så sålänge man inte börjar begära ökad vinkling av VB i någon form, eller höga lyft av VB i någon form (t ex genom att gå i djupsnö, vatten, offroad eller över bommar) så tar han ingen skada (av defekten) att gå rakt och jämnt. Och jag rider liiiite öppna, sluta och annat sidvärtes så det där VB får 'jobba' lite, men aktar mig. Och aldrig böjda spår.
I galoppen får han (och det är veterinärens åsikt att han SKA FÅ med, och jag delar den) kompensera eftersom galoppen som sagt är otroligt retande för ledskrället. Men jag galopperar inte mycket helt enkelt för att jag är rädd för följdproblem. Nu kanske jag är nojig i överkant, men..
Det som sker då är ju att här är för lite energi rent fysiskt då det fattas en bit kropp. DOCK kan man fylla på med kompenserande energi, både som jag sa ovan i form av rätt träning och uppbyggande av stödjande partier, samt att hålla koll på energibanornas förlopp, var det är underbalans, var det är problem, hur man kan göra för att balansera.
Låter sunt och vettigt. Då var det 'bara' det hur man får tag i någon som kan stå för det där sista då... Vilket ju inte verkar vara så lätt..
Det gäller att hitta någon som man har förtroende för och behålla denna veterinär och terapeut men ändå inom dennes nätverk plocka in en och en annan ibland om det behövs för att få en annan syn, a second opinion eller liknande. Ju fler man anlitar desto fler åsikter-alltid. Blir det bättre av det? Nej, knappast.
Lite så jag sett (och ser det). Jag SKULLE ju kunna plocka ut t ex en kiropraktor. Bara för att vara 'säker på att han verkligen inte har några problem'. Men jag gör helst inte det 'bara för att', för när hon står där och säger den gamla klassikern 'han är sned i bäckenet', ÄR han då det eller inte t ex? Jag har ju haft veterinärer som stått och sagt att det är inget fel på hästen, däremot är han olydig, obalanserad, felbyggd och har inget förtroende för dig. En vecka senare behandlades han för erlichios och sen var min 'gamla Vision' tillbaka, fit for fight igen. Nu var det ju i just det fallet 'lätt' att avgöra med facit på hand vilken vet som hade rätt. Men det finns ju andra fall där det är betydligt svårare att veta vem man ska lita på. Kompisens sto är fem år och kanske aldrig blir ridhäst igen. Kollades upp pga en knäledsgalla och det uppdagades en del saker i det där knäet, som de började behandla. Sen blev det en karusell av behandlingar och utredningar och specialbeslag osv. Ett år senare konstaterar veterinärerna att senaste årets problem nog var för de började rota i det där knäet vilket de skulle låtit bli med facit på hand eftersom det nog eg inte var något problem. Hon betäcktes för att i lugn och ro få läka ut och skulle sprutas en sista gång. Och fick en bakteriell ledinflammation. Så.. de får väl se efter fölet är avvant, men prognosen är inte lysande direkt.
Så blir det fel (vilket det kan bli oavsett) så kan det ju bli VÄRRE än innan. Och innan man skapat någon relation till någon man litar på (eller om den t ex får för sig att FLYTTA *morr*) så är man ju där 'vem ska man tro på', och därför väljer jag t ex inte att ta ut en kiropraktor 'baar för säkerhets skull', utan anser jag, vet eller equiatrikern att det finns behov skulle jag det. Samtidigt, vi kanske missar nåt en kiropraktor inte skulle missa.. Moment 22..
En annan sak som också är viktig men som de flesta bortser ifrån (Inte har kunskap om?????) är att alla terapeuter jobbar på olika nivåer med olika egna referensramar och bedömer både symptom och orsak utifrån dessa, det låter ju självklart men tänker vi någonsin på det när vi säger "ja men alla säger ju olika!!!"
Inte kunskap tror jag ofta? Ta det här med akupunktur.
För amatör jag är akupunktur när man sätter nålar på vissa punkter för att uppnå vissa saker. Det jag vet att det kan vara är t ex för smärtlindring (jag fick nålar på insidan av knäna när de satte in hormonspiral), för avslappning och för spända muskler.
Jag hade dock ingen aning om det där med meridianer och det som diskuterats här.
Jag skulle vilja dra det så långt att börja spekulera i om hasen verkligen är orsaken!? eller i alla fall den enda orsaken......??
Nu får du ta detta för mina vilda gissningar och lite blabla bara för att få igång en tankeverksamhet
Det är lugnt, spekulera på. Jag tänker mest högt jag, så det är lika mycket för att få igång elelr vidareutveckla tankar från det här håller =)
Men menar du att du NU skulle fundera om hasen är enda orsaken, eller skulle du göra det OM han fick magproblem/andra ytterligare problem?
Du skriver att magen är bra, och det ska du ju vara glad för..men om vi nu ska bli lite friare i tanken så är Pectoralis en av magsäcksmeridianens muskler, likaså en del av halsens muskler, samt så är Latissimus en av mjältmeridianens muskler, (Som ligger i jordelementet precis som magen) samt Trapezius och bla: Triceps.
Dessa muskler är JÄTTEvanliga "Hästar med problem muskler"
Jag måste köpa en bok med latinska namn på muskler, rena grekiskan vet du
Lite mer tänka högt.. om man börjar (över)analysera saker så kan man ju börja undra i stil med 'Ja, jag tycker ju hästen dricker lite lite, samtidigt har den ju alltid gjort det, aldrig varit uttorkad eller haft problem, men jag tycker ju ändå det är lite lite och kanske är det något med njurmeridianen?' typ. Och var ska man tycka att 'ja, det borde man nog kolla upp!' och var ska man tycka att 'han har druckit sådär hela livet, det har inte blivit värre/sämre av någonting och ger ju inga problem så låt det vara'?
Dvs var går gränsen för vad som är 'okej' och vad som är något man kanske skulle kika närmare på?
Tar jag mina hästar som ex så Kele dricker som en flodhäst och pissar som gud vet vad. Det har ALLA mina ston gjort (tre stycken) förresten. Och har då alla tre haft något problem, eller har alla tre varit 'sån sort' liksom? Vision å sin sida kissar normalt, dricker helt okej man jag kan tycka att han borde dricka lite mer, samtidigt har jag aldrig sett det som ett problem, han dricker fortfarande 'godkänt' (sett till vätskebehov per kilo har han god marginal över minimibehov).
Nu var detta i väldigt grova och generella drag men jag hopaps du förstår att gräns, någon sådan finns det knappt och man kan hitta de mest konstiga sammankopplingar...
Jo, fattat det. Så nu har jag ju börjat med del två i funderandet,, var drar man gränsen för att leta eller acceptera som normalt för individen? (Jag har aldrig sagt att jag inte kan vara hopplös närjag väl börjar klura på något

)
Någon som har i alla fall minst 3 års praktik i ämnet och som inte vid första åsynen av hästen låter den bli en nåldyna.
Nej, jag vet, det är jättesvårt.
Alla utgår ju ifrån TCM men inte alla tar filosofin (Som är så värdefull!!! )till sig.
Fast jag trodde ju 'min' equiatriker var det. Hon har utbildning (till equiatriker), hon har den praktiska erfarenheten och det tog som sagt ett bra tag innan det ens var tal om några nålar på Visionpision. Dvs det var inget att det skulle sättas nålar per automatik.
Ang tagit filosofin till sig må jag låta det vara osagt, jag kan inte riktigt svara på dete fetrsom JAG har så taskig koll på filosofin. Det som talar FÖR att hon gjort det iaf delvis? är väl att hon ser till helhet och balans/obalans iaf i viss mån. Som när hon ansåg Visions mage var i obalans och rek örter. Och åsikten av obalansen ställde hon på hur han var muskulärt och var.
Samma sak med Kele, som hon ju också rek örter till, bara av det hon sett av henne i boxen och en sak som jag nämnde i förbifarten, just pga obalans i njurarna. Och hon förklarade tydligt (eftersom jag var klart skeptisk inledningsvis *s*) attd et är skillnad på OBALANS och FEL så. Dvs att en veterinär skulle säkert inte hitta något fel på hennes njurar för det är inte fel så, men det är obalans.
Men det var då örter hon rek, inget prat om meridianer. Men om det uteblivna meridianpratet är för att hon ansåg att jag är för skeptisk för det ska vara ide

eller för hon inte 'jobbar så' vet jag inte.
Å andra sidan är hon min husgud och hästarnas stora favorit, fast hon måste ha en förklaring till VARFÖR hon anser/rek saker och ting. T ex fnös jag åt magneterna tills hon förklarade hur och varför då jag glatt gick in och hämtade 800 kr och köpte ett par hasskydd
Jag får fråga henne 'Hörru, det här med meridianer och så, hur fungerar det egentligen??' nästa gång hon är här så får vi se!