reaktion vid vaccinering..

M

miss_willow

När jag kom till stallet igår var min ponny sjuk. Han var jätte hängig, hade inte ätit nånting och ville inte röra sej hade inte feber men jätte seg och en bula på halsen.
Ringde veterinär och hon sa direkt att det är en reaktion på hästinfluensavaccinet och ofarligt. Men att han var jätte stel. och säkert därför han inte ville äta hö från marken, satte upp ett hönät och så åt han.
Idag var han lite bättre..
Men ni som har varit med om detta, hon sa att det var ganska vanligt. Hue länge ska man vänta tills man kan börja promenera lite med honom och börja anstränga honom? Hur många veckor/dagar?
 
det beror väl helt på hur fort hästen tillfrisknar när man kan ta igång den... min förra häst fick liknande symptom efter en vaccination, hon åt inte heller och jag fick nästan tvinga i henne vatten, fast det gick över på tre dagar. min vet sa att det inte var något farligt och att jag bara skulle se till att hon fick vätska och om möjligt lite mat i sig så skulle det gå bra.. jag valde att vänta ca 4-6 dagar efter det när jag började rida.
 
Reaktioner är vanliga vid vaccinationer av alla slag, fast de kan vara olika. Men när man vaccinerar mot influensa skall man inte överanstränga hästen första veckan, åtminstone inte så att den blir svettig.

De första dagarna kan hästen vara lite extra hänging och påverkad, men bulan på halsen gillar inte jag och den skall du ha ögonen på så att den går bort.
 
Jag har varit med om samma.
Hästen blev trött o hängig med en stor bula på halsen. Han åt dock som vanligt.
Har för mig att det vaccinet hette Duvaxem.
Vänta tills han blir pigg o glad igen innan du börjar motionera honom. Vänta hellre en dag för länge.
Har för mig att jag vaccinerade en fredag och lördag + söndag var han jättedålig men på måndagen märktes en stor förbättring. Minns inte när jag red igen men har säkert väntat till helgen efter.
// Linda
 
Blev så glad idag att han åt som vanligt. fortfarande lite stel men han är mycke bättre! men jag väntar minst en vecka och sen går jag ut och går med honom några dagar och ser att han är ok. sen kanske jag rider igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 468
Senast: emma-vsm
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp